Gå til innhold

katter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Blir katter like glade som hunder hvis de ikke har sett eieren sin på en stund.

Kommer de ordentlige gledesutbrudd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer vel litt. Har inntrykk av at noen viser gjensynsglede mens andre "spiller" overlegen siden eieren har vært lenge borte. :fnise:

Skrevet (endret)

Katter blir glade med en gang, for så å "spille fornærma" noen minutter-timer, for så å komme bort å kose+kose+kose etc.De må liksom være litt fornærma en stund, men ligger gjerne veldig i nærhetem da før dem blir "umulige" å få vekk ;)

Så om du lurer på om pusene dine har merket at du var borte, så er svaret JA, for i det du kommer hjem og pusekatten(e) kommer på at det er deg dem har savnet da er dem planta rundt deg ;)

Endret av Prosit
Skrevet

JA! oOg det har jeg enda et bevis på. Jeg og sambo var nemlig borte i 5 dager for 3 uker siden, når vi kom hjem så var de rett og slett plagsome med alle kosingen. Vi var også borte forrige uke i tre dager og når vi kom hjem på fredag fikk vi omtrent ikke forlate leilighet for da hoppet/løp de bort og skulle ha kos.

Gjest pusselusken
Skrevet

Jeg var redd for at katten min skulle være skikkelig fornærmet på oss når vi kom hjem fra ferie. Men hun var så glad for å se oss, hun malte og malte og bare ville kose - og dette er en katt som til vanlig ikke er en kosekatt. Men så dro jeg bort noen dager alene og katten var hjemme hos resten av familien, da var hun passe fornærmet da jeg kom hjem igjen.

:)

Skrevet

Min er veldig glad for å se meg, og kommer løpende med en "koselyd". Og så kommer han plutselig på at han må være fornærma, og snur ryggen til. Men likevel klarer han ikke på motstå fristelsen til å fotfølge meg rundt i huset... Kjenner meg også igjen i beskrivelsen av at pus helst ikke vil at du skal gå ut av døra igjen.

Gjest Gjest
Skrevet
Blir katter like glade som hunder hvis de ikke har sett eieren sin på en stund.

Kommer de ordentlige gledesutbrudd?

Nei det blir dem ikke.

Alle som har møtt hunden sin når man kommer hjem fra jobb vet det.

Hunden er et sosialt dyr som er oppriktig glad/knyttet til sine familiemedlemmer.

Katter blir ikke knyttet til eieren på samme måte, du er nok bare en matstasjon for den.

Påstanden om at en katt er "fornærmet" for at eieren har vært borte en stund er bare tåpelig, et forsøk på å meneskeligjøre katten.

Gjest Nishiki
Skrevet

Vår kommer springene til døren, mjauende, når vi kommer hjem. Så tar han en liten runddans, må ha kos fra alle, og så roer han seg.

Så han er nesten som en hund.

Skrevet
Påstanden om at en katt er "fornærmet" for at eieren har vært borte en stund er bare tåpelig, et forsøk på å meneskeligjøre katten.

Det er da ikke noe mer menskeliggjørende at katten er fornærmet når man kommer hjem, enn at hunden også savner deg når du kommer hjem. Så om en hund virker fornærmet så er ikke det ekte, det er bare noe man innbiller seg?

Det blir jo som å si at katten har mindre personlighet enn hunder.

Gjest Gjest
Skrevet

Katten vår var ute på vift en uke, og da han kom tilbake var han veldig mye mer kosete enn han pleier :) Ikke bare fordi han var sulten, det varte en stund :fnise: Han holdt seg også veldig i nærheten av huset og oss i dagene etterpå, selv om været var fint. Så han er knyttet til både området og oss, men selvsagt mye pga maten og tryggheten.

Skrevet

den ene katten vår kommer springende i full fart om vi har vært vekk, og skal bare ha kos, bryr seg ikke om maten sin. den andre bryr seg ikke om oss, bare om maten. så alle dyr er forskjellige, ikke bare forskjeller mellom katt og hund

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet
Nei det blir dem ikke.

Alle som har møtt hunden sin når man kommer hjem fra jobb vet det.

Hunden er et sosialt dyr som er oppriktig glad/knyttet til sine familiemedlemmer.

Katter blir ikke knyttet til eieren på samme måte, du er nok bare en matstasjon for den.

Det er like tåpelig å si dette som å si at katter ikke har ansiktsuttrykk.... Alle katter er individuelle vesener, akkurat som mennesker er individuelle vesener.

Skrevet

Mine kommer å koser i 2-3 min for å så være totaaalt overlegen resten av tida:P er furt et par dager åsså kom de tilbake som normalt igjen etter nesten 1 uke :)

Skrevet
Det er da ikke noe mer menskeliggjørende at katten er fornærmet når man kommer hjem, enn at hunden også savner deg når du kommer hjem. Så om en hund virker fornærmet så er ikke det ekte, det er bare noe man innbiller seg?

Det blir jo som å si at katten har mindre personlighet enn hunder.

Det var da et underlig stråmannsargument. Nei, det er ikke det samme som å si at katten har mindre personlighet enn hunder. At vi tolker katten som fornærmet, er et uttrykk for vårt behov for å forstå dem. At den plutselig snur ryggen til etter en kos, er ikke nødvendigvis fordi den vil vise misnøye eller demonstrere et eller annet. Hvordan kan vi vite det?

Skrevet

Syns faktisk katter har sterkere personlighet enn hunder jeg.. Nei jeg er ikke kattefanatiker og har faktisk hund:P

Hunder kan komme over ting som har hendt i livet dens, negative ting. Katter glemmer aldri.. De vil aldri forandre seg, bli "bedre" kanskje, men de kommer fremdeles til å vær den de alltid har vært.

Alle, tobeinte og firbeinte, er unik :)

men det er MIN mening, og jeg aksepterer at andre mener noe annet. Alt vi vet/kan er basert på erfaringer. Kanskje (du) har en annen erfaring enn meg.

Skrevet

Hunder viser mer tydelig hengivenhet enn katter, men katter viser det jammen godt de også.

Jeg har nettopp vært borte to uker, og den ene katten min har fotfulgt meg og ville ligge inntill meg hele tiden nå etterpå. Det pleier hun ikke gjøre. Den andre visste ikke annet enn normal hengivenhet. Så de er vel forskjellig de som oss.

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Katten har behov for å være mer selvstendig tror jeg. Men man kan tydelig se om den er glad eller lei seg. Katten min er alltid glad når jeg kommer hjem fra jobb. Da løfter jeg den alltid opp, også maler den.

Så spiser den en hel tallerken med fisk. Skjønner ikke hvordan den får i seg så mye.

Skulle ønske jeg kunne ha en hund også, men har ikke tid ved siden av jobben.

Hunder trenger nok litt mere pass. De kjeder seg lett hvis man ikke leker- eller går tur med dem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...