Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Har noen spm. ang dåp. 1. Hvor vanlig er det å ha besteforeldre som faddere, er det mange her inne som har valgt det? 2. Hva gir dere deres egne barn til dåpen, forslag mottas med takk 3.Er det vanlig å reise rett fra kirka og rett til der festen skal holdes eller er det "pause" mellom?
Gjest Purple Haze Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Mine barn har besteforeldre og tanter og onkler som faddere. Vi ga våre barn penger på konto + gullkjede med stjernetegnet deres. Vi dro rett til selskapet etter kirka.
Gyda Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Vi har storesøster, tante og en venn som faddere. Vi ga ingenting i dåpsgave til barnet - selskapet var gaven til ungen vår. Vi hadde pause mellom. Dette fordi vi kun hadde kaffe - ikke middag. Vi dro ut på resturang og spanderte middag på fadderne - og så hadde vi kakeselskap på et annet lokale etterpå.
ashera Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Mitt subjektive inntrykk (både som mor og etter å ha gjennomført mange dåpssamtaler/forrettet dåp) er at det blir mindre og mindre vanlig å ha besteforeldre som faddere. Før opplevde folk det nærmest som "obligatorisk" For oss personlig var det et poeng å ikke ha det, rett og slett for at vi vil utvide kretsen av mennesker som barna våre har et forhold til, men også fordi svigerforeldrene mine ikke har døpt sine egne barn og derfor ikke var naturlige å ha som faddere. Vi valgte tanter, onkler og venner istedet. Vi ga ikke dåpsgave til egne barn. Vi dro rett til selskapet etter kirka.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 Og en annen ting, er det vanlig å skrive hvor festen skal holdes i dåpsinnbydelsene?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 Jeg ville i alle fall stusset om jeg fikk en innbydelse uten stedet for selskapet....
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 Da skriver vi det også En ting til jeg kom på, hvor lenge før dåpen kjøper/leier man dåpskjole og hvor får man tak i dem?
ashera Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 Endel barneklærbutikker (ikke kjedene) leier ut dåpskjoler. Det er lurt å avtale i god tid. Ellers pleier endel å sy selv, og det er flere lokale sydamer som selger også. Se f.eks. her og her. Investerer man i en håndverkssydd dåpskjole, kan den jo gå i arv i slekta og bli et familieklenodium.
monja Skrevet 24. juli 2008 #9 Skrevet 24. juli 2008 Vi skrev ikke hvor festen skulle være i invitasjonen, for dem som var der var og i kirka så de hang seg på da vi kjørte. Vi hadde heller ikke besteforeldre til faddere og begge våre barn har fått bøker i serien "de store hvite" til dåpen.
Mamma1 Skrevet 24. juli 2008 #10 Skrevet 24. juli 2008 Har aldri hørt om at det er naturlig å ha besteforeldre som faddere, ei heller kan jeg se noen logisk grunn til at det var mer vanlig før. Før i tiden var det fadderene sitt absvar å ta seg av barna dersom foreldrene falt fra, da var det jo ikke noe poeng i å velge "gamle" mennesker. Mitt inntrykk er at søsken og venner er veldig vanlig.
Gjest imli i.i Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 Har noen spm. ang dåp. 1. Hvor vanlig er det å ha besteforeldre som faddere, er det mange her inne som har valgt det? 2. Hva gir dere deres egne barn til dåpen, forslag mottas med takk 3.Er det vanlig å reise rett fra kirka og rett til der festen skal holdes eller er det "pause" mellom? Vi hadde en besteforelder, de andre var våre søsken og venner. Selskapet var gave fra oss. Vi dro rett fra kirken til fest.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #12 Skrevet 25. juli 2008 Vi vil jo bare ha søsken til faddere vi, men problemet vårt er at alle hans søsken ikke er døpt og da kan de ikke være faddere...da blir det vanskelig.....Men kan de ikke være fadder selv om det ikke står på papiret?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #13 Skrevet 25. juli 2008 Hva har forresten barnet under dåpskjolen? bare strømpebukse og body eller
Scorpina Skrevet 26. juli 2008 #14 Skrevet 26. juli 2008 Jeg hadde på body med langt erme, hvit strømpebukse og hvite ullsokker på tøtta når hun fikk på seg dåpskjolen (hun ble døpt i romjula og kirken var ikke akkurat 'varm og god') Denne gangen skal vi få ny dåpskjole til leieboer'n min Formoder vi har samme regi på dåpen som forrige gang, drar hjem til oss rett etter seremonien i kirka for stående buffèt og kaffe/kaker. Har bestemt oss for faddere og foreldrene (til meg og min gemal) kommer ikke til å bli spurt. De er jo 'allerede' besteforeldre.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 26. juli 2008 #15 Skrevet 26. juli 2008 For oss personlig var det et poeng å ikke ha det, rett og slett for at vi vil utvide kretsen av mennesker som barna våre har et forhold til, men også fordi svigerforeldrene mine ikke har døpt sine egne barn og derfor ikke var naturlige å ha som faddere. Vi valgte tanter, onkler og venner istedet. Vi tenkte på samme måten, så vesla fikk min bror, pappaens søster, min beste venninne og pappaens beste venn som faddere. Tanter og onkler er der jo uansett, så sånn sett bryter det litt med mitt eget argument, men ettersom vesla kun har en ordentlig tante og en ordentlig onkel, så føltes det naturlig. Valg av nære venner som faddere var en måte å vise at vi ønsker dem delaktige i veslas liv på. Vi dro rett fra kirka til festlokalet, og hadde skrevet hvor dette var i invitasjonen. Noe annet synes jeg hadde vært rart. Dåpen var en kald høstdag, så under dåpskjolen hadde hun ullstrømpsbukse og body. Dårlig valg. Dåpskjolen var nemlig i fet, glatt silke (sydd om fra min mors brudekjole), så det var som å holde et glatt såpestykke når hun ble urolig. Til nestemann som bruker kjolen, kommer jeg til å anbefale bare bleie under, men dette kommer selvsagt an på stoffet i kjolen. Vi ga vesla en stort, fint smykkeskrin til dåpen. Tenkte egentlig at festen skulle være gave i seg selv, men kom fra til at vi ville ha noe litt mer håndfast også. Det passet egentlig bra ettersom hun fikk veldig mye smykker til dåpen.
Gjest imli Skrevet 26. juli 2008 #16 Skrevet 26. juli 2008 Vi vil jo bare ha søsken til faddere vi, men problemet vårt er at alle hans søsken ikke er døpt og da kan de ikke være faddere...da blir det vanskelig.....Men kan de ikke være fadder selv om det ikke står på papiret? Man må ikke være døpt for å være fadder. Kravet er bare at man ikke må være medlem av kirkesamfunn som er i mot barnedåp (feks pinsemenigheten).
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #17 Skrevet 27. juli 2008 Man må ikke være døpt for å være fadder. Kravet er bare at man ikke må være medlem av kirkesamfunn som er i mot barnedåp (feks pinsemenigheten). Det er bare tull, det står svart på hvitt av faddere må være døpt. Vi har også ringt kirkekontoret som sa det samme.
Gjest imli Skrevet 28. juli 2008 #18 Skrevet 28. juli 2008 Det er bare tull, det står svart på hvitt av faddere må være døpt. Vi har også ringt kirkekontoret som sa det samme. Helt feil. I menigheten her praktiserer man i alle fall at faddere ikke skal være medlem av nevnte kirkesamfunn, ellers fritt. Det stod i infopapirene vi fikk fra kirken, prest og kirkekontor sa det, og de sa at dette var gjengs praktisering. Dere må i såfall tilhøre en meget restriktiv menighet...
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #19 Skrevet 28. juli 2008 Helt feil. I menigheten her praktiserer man i alle fall at faddere ikke skal være medlem av nevnte kirkesamfunn, ellers fritt. Det stod i infopapirene vi fikk fra kirken, prest og kirkekontor sa det, og de sa at dette var gjengs praktisering. Dere må i såfall tilhøre en meget restriktiv menighet... Merkelig...slik er det ikke her. hvor bor du da? he he.. rart det skal være forskjell på det da...
Gjest imli Skrevet 29. juli 2008 #20 Skrevet 29. juli 2008 Merkelig...slik er det ikke her. hvor bor du da? he he.. rart det skal være forskjell på det da... Bor på sørøstlandet... Rart hvis dere fikk beskjed om at faddere måtte være døpt ja. Man kan jo være kristen uten å være døpt eller medlem av statskirken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå