Gjest Noen som vet? Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Min datter (16 år) var på besøk hos en bekjent ('Nina'), og så på bilder på hennes laptop. Da hun skulle gi laptopen tilbake slapp hun den før Nina fikk ordentlig tak, dermed gikk den i bakken og ble ødelagt. Jeg sa at vi skulle ordne dette på en grei måte, og min datter har nå dratt for å få telefonnummeret til Nina. Jeg sa at jeg ville snakke med Ninas mamma, men hun er visst bortreist fram til neste uke (som dere forstår er ikke dette noen vi kjenner fra før) Jeg vil vite om de kanskje har en forsikring som dekker denne skaden. Hvilket erstatningsansvar har min datter/jeg her?
Gjest Snart 42 Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Som foresatt er man erstatningspliktig inntil 5000,- kr. for barns skade på annes eiendom (om dette er pr. barn, pr. skade eller hva er jeg ikke helt sikker på, men det er ganske sikkert i dette enkelttilfellet snakk om at dere uansett ikke er erstatningsansvarlig for mer enn 5000,- kr. Imidlertid; sjekk innboforsikringen din. Det kan hende du selv er dekket der i f.t. eget barns skade på annens eiendom.
Snuppeguri Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Du kan lese litt om det på denne siden: http://www.paragrafen.no/?id=79
Gjest Meg igjen Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Som foresatt er man erstatningspliktig inntil 5000,- kr. for barns skade på annes eiendom (om dette er pr. barn, pr. skade eller hva er jeg ikke helt sikker på, men det er ganske sikkert i dette enkelttilfellet snakk om at dere uansett ikke er erstatningsansvarlig for mer enn 5000,- kr. Imidlertid; sjekk innboforsikringen din. Det kan hende du selv er dekket der i f.t. eget barns skade på annens eiendom. Takk for svar, nå står jeg imidlertid ovenfor en helt annen problemstilling: Nina kom hit, og jeg spurte om mobilnummeret til hennes mamma, dette husket hun ikke i farta, og virket motvillig i forhold til at jeg skulle snakke med henne. Jeg sa at første steg vil være å undersøke en eventuell forsikring, noe Nina mente de ikke har (uten at hun kunne svare på hvorfor hun trodde det). Så sa jeg at vi må få et overslag fra forhandler i forhold til garanti og reparasjon, og fikk da til svar at: "Jeg er ganske sikker på at det vil lønne seg å kjøpe en ny" (igjen ikke noe svar på hvordan hun kunne vite det).. Skadene hadde dessuten forverret seg på noen timer: Da min datter fortalte meg om dette tidligere ville ikke laptopen starte, men nå hadde den på mystisk vis fått en stor sprekk i tillegg. Fortalte Nina at hun måtte kontakte forhandler, og at jeg også ønsket kontakt med dem ang overslaget. Dette stinker! Jeg sendte dem avgårde igjen for å få tak i mobilnummeret til Ninas mamma, og skal ha en lang prat med min datter når hun kommer hjem.....
Gjest TS Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Du kan lese litt om det på denne siden: http://www.paragrafen.no/?id=79 Takk for nyttig informasjon, til alle foreldre!
Leanne Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Du kan lese litt om det på denne siden: http://www.paragrafen.no/?id=79 i følge denne siden er man bare erstatningspliktig for max 5000,- så da er det nok ikke bare bare å kjøpe ny. Vent til du har fått kontakt med moren før du gjør noe som helst, kanskje de har en slik forsikring.. og da er det jo ikke så mye å stresse med...
Mamma1 Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Alle har jo innboforsikring, og i mange (de fleste?) innboforsikringer er det med uhellsforsikring. Denne vil dekke utgiftene dersom du dytter noe ned i golvet e.l. Nei, snakk med mammaen og forsikringsselskapet. Endret 22. juli 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 En laptop er faktisk sterk, og tåler mye. I motsetning til vanlige datamaskiner er de bygget for å tåle å bli flyttet på, og jeg tror det skal mye til for at maskinen ikke ville starte i det hele tatt. Jeg ville bedt om at maskinen leveres til noen som har greie på dette, som kan vise deg hva som er galt. Jeg kan ikke forestille meg at en laptop får en stor sprekk av å glippe ned på gulvet. Det er ikke den store avstanden.. Nei, ikke gjør noe før du har snakket med moren til jenta, og dere har fått noen utenforstående til å se på maskinen.
Gjest Nishiki Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 En sprek i en laptop? Jaha, jeg har mistet en laptop ganske så kraftig, ble ikke noe sprek i den selv om harddisken gitt ad dundas. Nei, jeg hadde ikke betalt et øre før jeg hadde snakket med mor og verksted.
feuerstein Skrevet 22. juli 2008 #10 Skrevet 22. juli 2008 Laptoper har svært varierende byggekvalitet, og jeg har gjennom en tidligere jobb sett dem kvestet på mange måter. Enkelte med spesielt billige materialer og simpel konstruksjon har jeg sett med sprekker/knusningsskader etter fall fra vanlig bordhøyde og ned på gulv uten teppe. Andre har kommet synlig uskadet fra fall fra hyller over hodehøyde, så robustheten er svært varierende.
Mamma1 Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Ja, jeg syns ikke det er rart om det er en sprekk i den. Jeg mistet laptoppen min i gulvet i fjor, fra spisebordshøyde, og der sprakk skjermen og det ble en annen sprekk på siden av maskinen.. Det var ikke en spesielt billig maskin heller..
Gjest Konservativ mann Skrevet 22. juli 2008 #12 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Min datter (16 år) var på besøk hos en bekjent ('Nina'), og så på bilder på hennes laptop. Da hun skulle gi laptopen tilbake slapp hun den før Nina fikk ordentlig tak, dermed gikk den i bakken og ble ødelagt. Jeg sa at vi skulle ordne dette på en grei måte, og min datter har nå dratt for å få telefonnummeret til Nina. Jeg sa at jeg ville snakke med Ninas mamma, men hun er visst bortreist fram til neste uke (som dere forstår er ikke dette noen vi kjenner fra før) Jeg vil vite om de kanskje har en forsikring som dekker denne skaden. Hvilket erstatningsansvar har min datter/jeg her? Ett av de fire (enkelte regner tre, men drit nå i det) kumulative vilkårene som må være oppfylt for å ilegge et erstatningsansvar er at man har et ansvarsgrunnlag, i dette tilfellet innebærer det at man må godtgjøre at din datter har handlet culpøst/klanderverdig. Ut i fra din forklaring kan jeg vanskelig se at dette er uaktsomt, men snarere snakk om et hendig uhell, ergo intet erstatningsansvar. De andre vilkårene blir da irrelevante, men hvis du er interessert kan du ta en titt her: http://no.wikipedia.org/wiki/Erstatningsansvar Endret 22. juli 2008 av Bolledeig
Gjest Bolledeig Skrevet 22. juli 2008 #13 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Tråden er ryddet reglene Bolledeig (mod) Endret 22. juli 2008 av Bolledeig
feuerstein Skrevet 22. juli 2008 #14 Skrevet 22. juli 2008 Ytringsfrihet praktiseres ikke på kvinneguiden?
Gjest Bolledeig Skrevet 22. juli 2008 #15 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Kommentarer til moderering kan tas på PM/Ris&Ros Har fjernet aktuelle innlegg for å dele det ut i en annen tråd, siden det ikke passer til emnet i denne tråden Siden store deler av Konservativ manns svar var relevant for trådens innhold blir dette innlegget stående. Den delte tråden finner dere her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=347370 Bolledeig (mod) Endret 22. juli 2008 av Bolledeig
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #16 Skrevet 24. juli 2008 Jeg jobber med data på en skole, og har endel erfering med skader på bærbare maskiner. De to vanligste skadene når en maskin faller ned er knust skjerm og at harddisken går i stykker, sistnevnte gjelder mest hvis maskinen var påslått, noe den antagelig var i dette tilfellet. Hvis harddisken går i stykker vil maskinen vanligvis ikke starte opp - man får bilde på skjermen, men Windows (eller hva som nå ligger på maskinen) kommer ikke til å starte. En ny harddisk til en bærbar koster 4-700 kroner, avhengig av størrelse, og den er enkel å bytte. Innholdet på den gamle disken er imidlertid tapt, og Windows og alt av programmer må installeres på nytt på den nye disken. En knust skjerm er også en sannsynlig feil hvis maskinen har falt ned. Det kan ofte begynne som en liten stripe (og dermed bare se ut som en liten skade) på skjermen og utvide seg til en eller flere "flekker" etterhevert på grunn av at de flytende krystallene i skjermen renner ut av cellene sine når de blir ødelagt. Når det først har sprekt vil det ofte også sprekke opp mer av seg selv eller ved det som må regnes som normal behandling. Hvis skjermen har knust er det ofte like greit å kjøpe en ny maskin. En ny skjerm til en HP bruker på å ligge mellom 4 og opp til nesten 8000 kroner (direkte fra importør). De fleste andre merker ligger også i dette prisområdet, men jeg har vært borti at en skjerm til en ganske ny IBM kostet i underkant av 2000 kroner, så unntak finnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå