Gå til innhold

Hund i karantene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Hei

Jeg og min famile bor utenlands. Vi fikk oss en nydelig labradorvalp som naa er 7 mdt gammel. Vi skulle etter planen veare her i noen aar til, men det kan se ut at vi maa reise hjem til Norge snart.

Tenker naa veldig mye angaaende det nye famile medlemet, hva vi skal gjore med ham.

Ta ham med hjem, eller prove aa finne en ny famile til ham her nede...?

Har jo veldig lyst til aa ta ham med, men det vil bli et stoort kultur sjokk for ham, pluss at 4 mdt i karantene er jo veldig lenge.

Blir han her saa kan han jo ende opp som en "fra en famile til den andre hund" noe jeg ikke onsker.

Er det egoistisk aa la ham gaa igjennom en lang flyreise, 4 mdt i karantene ?

Noen som kan gi meg noen gode tips her?

Har regnet ut at det vil koste rundt 25.000 kr. ( er jo en del, men han er verdt det) :)

Hva tenker dere? Er det galskap ?

Vil jo kun det beste for ham,...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar ca 5 måneder å gå igjennom et rabiesprogram (vaksine - 30 dager - vaksine - 120 dager - blodprøve). Istedenfor å sette hunden i karantene ville jeg prøvd å finne noen han kan være hos i de månedene som også er villig til å ta seg av grunntrening. Hva med oppdretter?

Skrevet

Hvis det er mer enn 5 måneder til dere skal dra, så kan dere vel bare starte med rabiesvaksineringen?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis det er mer enn 5 måneder til dere skal dra, så kan dere vel bare starte med rabiesvaksineringen?

Hadde det veart saa lett :) Vi kommer langveis fra. Hundens oppdretter er i et annet land.

Hundn ma sta i karantene uansett;) Dette er fordi Norge ikke har en avtale med dette landet. ( et land i afrika) Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg snakket ,med en toller i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg hadde gjort det.

Men jeg tror du skal snakke med mattilsynet slik at du er 100% sikker på regeleverket. Tollvesenet slurver mye når det gjelder ikke kommersiell innførsel av kjæledyr, og det kan være enkelte medisiner , samt ID merking mv som skal utføres før dere forlater det landet dere er i nå.

Mattilsynet.no

eller ring grensekontrollstasjonen i OSlo :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Har naa veart inne paa mattilsynet og lest litt. Staar at dyr som kommer fra div land maa staa i karantene.

Ingen utvei :) Blir lenge for ham, MEN vi bor ikke langt unna karantenestasjonen saa vi kan jo besoke ham veldig ofte....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...