Gjest Lea Skrevet 27. mai 2003 #1 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg har et problem med kattene som bor i underetasjen. Katter er flotte og søte og alt det der altså, men disse dyrene går meg på nervene! Hunden blir stressa, det er jamring hele natta, katter over alt! Men jeg har ikke peiling på hvordan disse dyrene "fungerer". Og derfor trenger jeg hjelp. For jeg har innsett at vi MÅ si i fra til eierene snart. Det begynner å bli litt MANGE katter og litt slitsomt. 1. Kattene er "utekatter". Er det noen måte å kontrollere disse på? 2. Den ene katten er utrolig hissig. Flyr gjerne på både mennesker og dyr. Er det noe som kan gjøres eller kreves av eieren? 3. Vi har katter i hagen til enhver tid. Noe som holder dem borte? 4. Og denne jamringen om natten (høres ut som barneskrik).. er det noe som kan gjøres med sånt? Vil bare ha litt kunnskap om katter før jeg (eller sambo) går i gang med å klage jeg.. Håper at noen av dere kan svare meg på NOE av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 27. mai 2003 #2 Del Skrevet 27. mai 2003 3. Vi har katter i hagen til enhver tid. Noe som holder dem borte? Du kan kjøpe noe som heter "Katt deg vekk". De fleste hagesentre skal ha dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mai 2003 #3 Del Skrevet 27. mai 2003 Takk for tipset! Vi hunden reagere på dette middelet eller? Litt av problemet er at vi ikke kan ha hunden ute i hagen uten å passe på. (Katten har flydd på henne før) Men vi vil jo at hunden skal trives i hagen da.. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 27. mai 2003 #4 Del Skrevet 27. mai 2003 Du kan lese om "Katt deg vekk" . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mai 2003 #5 Del Skrevet 27. mai 2003 Takk :D Men det står ikke noe om hundens reaksjon på dette middelet. Det er jo egentlig bare å prøve da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 27. mai 2003 #6 Del Skrevet 27. mai 2003 Hei! 1. Ikke så enkelt å kontrollere utekatter. Katter er selvstendige dyr og gjør som oftest som de vil når de er ute. En utekatt er vanskelige å få til å bli innekatt. 2. Hør med eieren om katten er kastrert. Ukasterte katter passer på området sitt og forsvarer dette. Hvis den flyr på både mennesker og dyr, er jo det ganske ille. Ikke bra om den skulle angrepet et barn. Her bør eieren gjøre noe. 3. Som nevnt, Katt deg vekk ol. fåes kjøpt på dyrebutikker. 4. Oftest så er det ukastrerte hannkatter som jamrer. Alle katter som ikke brukes til avl, bør kastereres! Allikevel er det noen kastrerte hankatter som også gjør dette. Har en gammel kastrert hannkatt i nabolaget, skriker bare en annen katt nærmer seg... Eieren bør kanskje holde katten inne om natten? Ikke lett det her... katter er vanskelige dyr å kontrollere utendørs. :-? Hilsen en med to veloppdragne kastrerte katter! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 27. mai 2003 #7 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg vet egentlig ikke hva slags rettigheter du har i forhold til naboens kattehold, men hadde jeg vært i dine sko hadde jeg gått for å snakke med dem. Årsaken til jamringa om natta er at kattene "frir" til hverandre og markerer territorie. En enkel måte å gjøre noe med det på er å få dem kastrert - det vil gjøre markeringsbehovet deres mindre. Når det gjelder den agressive katten ville jeg spurt om det kunne være ne mulighet å få avlivet den. Det er jo ikke noe ålreit å ikke kunne ha hunden ute i egen hage uten at den blir angrepet... Spør naboene forsiktig om dere kan komme til noen slags enighet om antallet katter de har også - og katt deg vekk skal visst være bra. Er det ikke noe forståelse for saken fra naboenes side hadde jeg kjøpt sprøytepistol (til å sette på hageslangen) passet på litt ekstra og sprutet rett i fjeset på kattene etterhvert som de stikker hodet innomhagen din. Det virker i det minste litt avskrekkende Lykke til! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 27. mai 2003 #8 Del Skrevet 27. mai 2003 Takk :D Men det står ikke noe om hundens reaksjon på dette middelet. Det står at det er ufarlig for barn, iallefall. Da tviler jeg på at hunder reagerer på det. Det er ikke farlig for katter heller, det er bare en lukt de absolutt ikke liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 27. mai 2003 #9 Del Skrevet 27. mai 2003 Jepp, sprøytepistol funker! :D Har en katt som pleide å komme inn til oss. Etter at han fikk vann i fjeset har jeg ikke sett han på lenge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mai 2003 #10 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg er ganske sikker på at den hissige katten er sterilisert (de har kun hun-katter tror jeg). Først hadde de bare den hissige katten.. som fikk kattunger. De beholdt den ene (også hunkatt) og nå er det plutselig to nye kattunger der. Jeg kommer ALDRI til å be dem om å avlive katten. Men vi må nok ta en prat og komme til en løsning. Muligens er det en annen katt som er her ute og frir om natten. Tusen takk for masse gode råd. (Tar gjerne i mot flere) Jeg kan liksom ikke nekte dem å ha katter heller.Og folka er kjempegreie de. Vi vil helst ha dem boende leeenge.. med eller uten katter. Uansett vil nok en liten prat gjøre at de ikke skaffer seg FLERE katter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mai 2003 #11 Del Skrevet 27. mai 2003 Det står at det er ufarlig for barn, iallefall. Da tviler jeg på at hunder reagerer på det. Det er ikke farlig for katter heller, det er bare en lukt de absolutt ikke liker. Det er neppe farlig, men hva om hunden ikke liker lukten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 27. mai 2003 #12 Del Skrevet 27. mai 2003 Det er ingen fare med at hunden ikke liker lukten av "katteskremmern" - katter og hunder er veldig forskjellige. Blant annet vil en katt sky sitruslukt, men hunder gjerne slikker i seg appelsin også (ivertfall gjorde min det)... Holder på at avliving må vurderes. Hadde hunden din vært en fare for omgivelsene hadde sannsynlivis avliving vært et tema... ikke sant? Hvorfor skulle det være annerledes med mannevonde katter? Men om du ikke orker det kan du jo høre om de ikke kan kjøpe en sele og sette katten ute i bånd, eller samarbeide med deg om å stenge av hagen mellom dere bedre. Ellers som sagt sprøytepistol med vann Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. mai 2003 #13 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg tror ikke at det gjelper å dele opp hagene. Det står allerede et gjerde der, men kattene hopper jo galant over dette gjerdet uansett. Dessuten er gjerdet vårt ansvar uansett hvordan vi vrir og vender på det (vi eier underetasjen også). Vi får ta en prat med de som eier kattene og se om vi kommer frem til en løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 27. mai 2003 #14 Del Skrevet 27. mai 2003 Den ideen om vannpistol er god syns jeg...katter husker ubehagelige opplevelser. Juridisk sett har en katteeier ikke ansvar for hva katten måtte foreta seg. Såvidt jeg vet. Hvis ikke katteeieren vil ta noe hensyn til deg må du nok bare leve med det..man kan ikke alltid få det som man vil desverre. (untatt de som har penger som gress da..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 27. mai 2003 #15 Del Skrevet 27. mai 2003 Den ideen om vannpistol er god syns jeg...katter husker ubehagelige opplevelser. Juridisk sett har en katteeier ikke ansvar for hva katten måtte foreta seg. Såvidt jeg vet. Hvis ikke katteeieren vil ta noe hensyn til deg må du nok bare leve med det..man kan ikke alltid få det som man vil desverre. (untatt de som har penger som gress da..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 28. mai 2003 #16 Del Skrevet 28. mai 2003 Hvis hunden blir stresset av katter, så er det vel faktisk hunden du trenger å vie litt oppmerksomhet i tilllegg. Forsvinner kattene, så vil det sannsynligvis være noe annet den biter seg merke i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. mai 2003 #17 Del Skrevet 28. mai 2003 Hvis hunden blir stresset av katter' date=' så er det vel faktisk hunden du trenger å vie litt oppmerksomhet i tilllegg. Forsvinner kattene, så vil det sannsynligvis være noe annet den biter seg merke i.[/quote'] Jeg tviler på at hunden får for lite oppmerksomhet. Problemet er at hunden blir så distrahert av disse kattene at det er mulig å leke ellere trene med henne hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå