Gjest Gjest_Lano_* Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Ble veldig inspirert av spare-tråden til Nabodama Jeg har veldig lyst til å spare og har allerede hatt faste trekk i tre mnd..Er jo en start! Jeg (29 år)kjøpte meg leilighet for ca 2 år siden. Med studielånet har jeg tilsammen 1.3 mill i lån. Har en inntekt på 340.000 kr. Har fasteutgifter på ca 14.000 kroner. Utbetalt i mnd får jeg ca 18.000 kr. dvs at jeg sitter igjen med ca 4000 kr. Trekker 800 kr til sparing for meg selv. Mest for å ha en konto med litt penger så til trangere tider og kanskje en liten ferie Men det er ikke alltid det går rundt hver mnd og allerede har jeg måtte føre over litt penger fra sparekontoen min. Dette er så frustrerende, jeg vil liksom få det til.. Ser allerede denne mnd at jeg sliter litt og at det er lenge til lønning. Har igjen overkant av 700 kr på kontoen min og har lønningsdag 12 august!!! Vil IKKE føre over de pengene jeg har klart å spare, men vil heller ikke bruke kredittkortet (dumme meg som har kredittkort!! ) Har ca 30.000 i minus på kredittkortet (måtte jeg ta i forbindelse med en tannlege regning +noe annet jeg måtte ha). Hadde jeg ikke hatt det kortet hadde jeg hatt 1500 mer i mnd.. så da hadde det jo gått rundt. Tips til hva jeg skal gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Hei, Du har en relativt høy gjeldsbyrde i forhold til din inntekt. Jeg har stor forståelse for at du ikke klarer å legge noe særlig til side. Din sparing skjer gjennom å betale avdrag på boliglånet ditt. Jeg synes du skal si deg (meget) godt fornøyd med det! Jeg antar at kr 14.000 i faste utgifter ikke inkluderer mat og transport? I så fall har du ikke mye å rutte med pr måned. Du trenger minst kr 4000,-. Glem å legg noe til side, det vil bare gi deg dårlig følelse når du likevel ikke klarer det. Det du bør se på er inntektssiden din. Har du utsikter til lønnsøkning? I noen yrker vil lønnen din stige raskt. I så fall er det bare å holde ut! Hvis ikke kan du kanskje vurdere å leie ut et rom (hvis du har to-roms eller større). Jeg kjenner flere som levde på stua i noen få år, mens de leide ut soverommet. Ikke ideelt, men husk at inntekten er skattefri.
vilja Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 -opprett avtale giro/e-faktura, og spar fakturagebyr på alle regninger. - Kjøp nedpriset mat som går ut på dato. - Kutt ut blader/aviser. Du finner alt på nett/ bibliotek. - Lån/bytt stauder (blomster) med andre. - Drikk vann fra spingen. - Kjøp egg/grønnsaker fra bønder direkte. Hehe - Refinansier lånet ditt, og skriv det av på skatten neste år. -Vurder å skift til gebyrfi bank(Skandiabanken/gjensidige) - Sett ned skatten din. - Ikke fyll kjøleskapet med mat. Mye vi ikke trenger, og som blir ødelagt. -Spør deg selv om du skal kjøpe noe; kommer jeg til å bruke dette? Sikkert mye mer:) Regn ut hvor mye smertegrensa di blir pr dag,
Gjest Gjest_Lano_* Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Hei, Du har en relativt høy gjeldsbyrde i forhold til din inntekt. Jeg har stor forståelse for at du ikke klarer å legge noe særlig til side. Din sparing skjer gjennom å betale avdrag på boliglånet ditt. Jeg synes du skal si deg (meget) godt fornøyd med det! Jeg antar at kr 14.000 i faste utgifter ikke inkluderer mat og transport? I så fall har du ikke mye å rutte med pr måned. Du trenger minst kr 4000,-. Glem å legg noe til side, det vil bare gi deg dårlig følelse når du likevel ikke klarer det. Det du bør se på er inntektssiden din. Har du utsikter til lønnsøkning? I noen yrker vil lønnen din stige raskt. I så fall er det bare å holde ut! Hvis ikke kan du kanskje vurdere å leie ut et rom (hvis du har to-roms eller større). Jeg kjenner flere som levde på stua i noen få år, mens de leide ut soverommet. Ikke ideelt, men husk at inntekten er skattefri. Takk for svar I de 14.000 som er mine fast utgifter er mnd-kort inkludert.. Alt utenom mat egentlig.. Har mulighet til å jobbe overtid innimellom så noen ganger får jeg utbetalt 20.000 pr mnd. Jeg bor i en stor 1-roms så det å leie ut er uaktuelt. Men syns jeg er ganske så flink til å planlegge i forhold til mat og bruker nok ikke 4000 kr på mat i mnd. Lager opp store posjoner som jeg fordeler utover uken. Og handler en del mat i Sverie (kylling og kjøttdeig) så jeg har mat utover.. Sparer nok en del på det. Tar meg også råd til å møte venninner på cafe et par ganger i mnd etter jobb ( her går det ca 300 kr hver gang) Hender jeg er på byen 1-2 ganger i mnd og bruker da ca 500 kr pr. gang(pga taxi).. noen ganger mindre. Vet man kan si at jeg ikke burde bruke penger på cafe/byen el. men dette er viktig for meg. Singel jente på 29 må jo kunne kose seg litt også Bare litt små frustrert for jeg vil så gjerne klare å spare litt også! Men må vel innse at det ikke er så enkelt i min situasjon.. *sukk*
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Hva om du satser på å betale ned kredittkortgjelden som en form for sparing. Da sparer du jo tross alt en god del renter, og det deu evt har til overs en måned kan du putt inn her. Ja det vil sikkert gå litt tregt, men det vil sikkert lønne seg fremfor å putte penger på en sparekonto med forholdsvis lav rente... Når du har betalt ned dette kan du jo satse på å spare litt mer... Trro de fleste, med meg setter seg alt for høye mål når det gjelder slike ting, og når det ikke fungerer, sklir det helt ut... hvis du kan betale ned 400,- mer på kredittkortet hver måned vil jo det faktisk være en start!!! lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Kanskje du kan ta deg en ekstrajobb annenhver helg og en og annen kveld?
Rosenrød Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 Enig i at jeg ville prioritert å betale ned kredittkortet fortest mulig, da vil du jo etter hvert få mer å rutte med i mnd. I tillegg er det nok lurt å klippe kreditttkortet i to, slik at du ikke fristes til å bruke det mer.
BillyBoy Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 Jeg ville vurdert å be banken om noen måneder med avdragsfrihet, så du har råd til å betale ned kredittkortgjelden. Så kan du jo heller øke fradraget på banklånet når du er ferdig! Alltid prøv å betale ned den dyreste gjelden først.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #9 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har vært i samme frustrerende situasjon dog ikke med samme summer. Både tjente mindre og hadde mindre gjeld, men med samme resultat; vanskelig å sette noe til side. Når man har dårlig råd må man jo prioritere, men jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å kose deg på cafe eller på byen en gang i blant, det var jo ikke svimlende summer du brukte på byen akkurat. Jeg er enig med de som sier prioriter å få betalt ned kredittkortet fremfor sparing på konto, det vil uten tvil lønne seg på lang sikt med tanke på rentene, og du blir raskere kvitt den gjelden. Og kanskje ta en helgejobb i en periode fremover for å tjene inn litt ekstra om du har mulighet. Jeg tok meg en liten vaskejobb på et treningsstudio når jeg slet økonomisk. Jeg fikk ikke betalt all verden i timen, men den lønnen gikk rett inn på sparekonto, jeg fikk trene gratis så sparte jeg de pengene, og andre som vasket andre kvelder ga villig vekk sine vakter da de hadde tatt jobben kun for å få trene gratis, ikke for å tjene penger. Hadde jeg mulighet tok jeg også på meg barnevaktoppdrag med tanke på at alle monner drar. Og jeg gikke gjennom alt krimskrams jeg hadde og solgte på QXL og dro inn nærmere 10 000 kroner på salg av dvd'er jeg ikke så på lenger, bøker jeg ikke leste, videofilmer jeg ikke kunne spille av lenger, gamle tv-spill, rollerblades'ene mine som jeg ikke hadde brukt på x antall år. På den måten fikk jeg tatt et kraftig ryddesjau også Lykke til hva du enn gjør! Dette går nok bra.
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. juli 2008 #10 Skrevet 21. juli 2008 Kanskje du kan bake kredittkortgjelden inn i boliglånet. Boliglån har jo en del lavere rente enn ett kredittkort. Så jeg ville hørt med banken om dette hvis jeg var deg. Du bør absolutt klippe kredittkortet også, ingen vits å ha kredittkort dersom man ikke har råd til å betale tilbake pengene før rentene begynner å løpe.
Gjest Gjest_Lano_* Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Takk for svar alle sammen Ja, vet jeg bør betale ned kredittkort gjelden. Liker ikke å ha det lånet på meg da det er så høy rente og er veldig ugunstig. Jeg skal gjøre det jeg kan for å slette denne gjelden. Det skal være mitt lille prosjekt fremover. Har allerede klippet kortet SKal prøve å få jobbet en del overtid fremover slik at jeg kan bruke det jeg får ekstra til å betale ned denne gjelden. Føler bare at jeg for det meste betaler renter og ikke avdrag på dette duste-lånet Siden jeg har det litt trangt er det fristende å unne seg litt ekstra dersom jeg får litt mer lønn eller får penger på en annen måte. Jeg har første hjemslån så jeg kan ikke "bake" inn kredittkort lånet i boliglånet mitt. Selv om jeg gjerne skulle ønske det. Er det noen som vet om jeg kan få ut pengene jeg har på BSU kontoen min? Jeg har ikke så mye der, bare noen få tusen men de pengene kan jeg jo betale litt ned hvertfall..?!
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #12 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har også problemer med å få økonomien til å gå rundt hver måned, så jeg har valgt å ikke bruke sparekonto. Det jeg gjør istedet er litt minisparing på bøsse. Jeg tømmer lommeboka for 50-øringer og kronestykker hver dag. Småtteri ja, men kan fort bli et par hundrelapper pr mnd. I tillegg putter jeg på en tier eller mer innimellom. Disse pengene er det vanskeligere å røre når det er dårlige tider. Er liksom ikke så gøy å gå i butikken med neven full av 50-øringer. Ulempen er jo at man ikke får renter, men det er likevel så lav rente på de såkalte høyrentekontoene, at jeg ikke ser på det som det helt store tapet. Pengene skal jeg forhåpentligvis kunne bruke til en liten ferie eller noe fint til meg selv. Noe jeg egentlig ikke har råd til. Har et par tusen kroner i bøssa nå. Og mer skal det bli. Håper jeg...
Gjest Gjest_Lano_* Skrevet 22. juli 2008 #13 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har også problemer med å få økonomien til å gå rundt hver måned, så jeg har valgt å ikke bruke sparekonto. Det jeg gjør istedet er litt minisparing på bøsse. Jeg tømmer lommeboka for 50-øringer og kronestykker hver dag. Småtteri ja, men kan fort bli et par hundrelapper pr mnd. I tillegg putter jeg på en tier eller mer innimellom. Disse pengene er det vanskeligere å røre når det er dårlige tider. Er liksom ikke så gøy å gå i butikken med neven full av 50-øringer. Ulempen er jo at man ikke får renter, men det er likevel så lav rente på de såkalte høyrentekontoene, at jeg ikke ser på det som det helt store tapet. Pengene skal jeg forhåpentligvis kunne bruke til en liten ferie eller noe fint til meg selv. Noe jeg egentlig ikke har råd til. Har et par tusen kroner i bøssa nå. Og mer skal det bli. Håper jeg... Takk for godt tips! Det med minisparing startet jeg med en gang, men skal virkelig bli flinkere til det.. For det er penger som kan komme godt med i slutten av mnd også Forhåpentligvis er dette er periode i livet hvor det er litt trangt økonomisk. Regner med at det blir bedre når man er to om økonomien. Tenker jo selv at jeg har bra /grei lønn til å være i min alder.
The Kitten Skrevet 22. juli 2008 #14 Skrevet 22. juli 2008 Takk for godt tips! Det med minisparing startet jeg med en gang, men skal virkelig bli flinkere til det.. For det er penger som kan komme godt med i slutten av mnd også Forhåpentligvis er dette er periode i livet hvor det er litt trangt økonomisk. Regner med at det blir bedre når man er to om økonomien. Tenker jo selv at jeg har bra /grei lønn til å være i min alder. Minisparing er en god idè. Jeg sparer selv mellom 1 500 og 2 000 kr i mynter per år på den måten. I tillegg spare jeg mellom 1 000 og 2 000 kr i sedler per år. Hilsen The Kitten :banantroll:
Yummy_Mummy Skrevet 22. juli 2008 #15 Skrevet 22. juli 2008 Er det noen som vet om jeg kan få ut pengene jeg har på BSU kontoen min? Det er mulig, men anbefaler det ikke. Dersom du har satt inn noe i år kan du ta det ut igjen i år (men da må dette erstattes før utgangen av året mener jeg å huske). Dersom du tar ut penger du har spart tidligere kan du ikke spare på bsu senere, og dersom du bruker det på annet enn boligformål må du betale tilbake skattefordelen du fikk. Det er jo litt dumt å ikke kunne bruke bsu senere fordi man hadde litt krise en periode, for det er en god konto! Så glem de pengene!
Gjest Gitte Skrevet 22. juli 2008 #16 Skrevet 22. juli 2008 Jeg tok nettopp ut pengene jeg hadde på BSU. Jeg har allerede boliglån så så ingen vits i å ha de stående. I banken førte de på at pengene gikk til å betale ned lån, så han mente jeg ikke trengte å betale skatt av de neste år.
Yummy_Mummy Skrevet 23. juli 2008 #17 Skrevet 23. juli 2008 Jeg har allerede boliglån så så ingen vits i å ha de stående. Dersom renten på bsu er høyere enn renten på boliglånet er det jo en vits i. Og dersom du ikke har fyllt opp, så er det jo greit å få med seg skattefradraget. Også er det jo en viss sjanse for at du vil kjøpe noe nytt eller pusse opp noe senere? Så lenge det brukes til boligformål slipper du å betale tilbake skattefordelen, ja.
Gjest Gitte Skrevet 23. juli 2008 #18 Skrevet 23. juli 2008 Du får vel kun skattefradrag om du har spart det året? Jeg fikk ingenting for BSU-pengene mine på årets selvangivelse siden jeg ikke hadde spart én krone i fjor.
Chica Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 Du får vel kun skattefradrag om du har spart det året? Jeg fikk ingenting for BSU-pengene mine på årets selvangivelse siden jeg ikke hadde spart én krone i fjor. Du får kun skattefradrag om du har spart penger det året ja. Men om kontoen ikke er fyllt opp er det dumt å bruke de til nedbetaling av lån om man ikke MÅ siden man da mister muligheten for skattefradrag andre år. Man kan ta ut det man har satt inn hittil i år uten noe problem.
Gjest Gitte Skrevet 23. juli 2008 #20 Skrevet 23. juli 2008 For min del vet jeg at jeg ikke får råd til å spare det fulle beløpet hvert år, som student med huslån 7 ganger inntekten min. Kanskje dumt å ta ut BSU, men men.. gjort er gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå