Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg fant en stor, fin mosskorpion som jeg tenkte å overlate til naturfaglæreren på skolen der jeg jobber, siden det er et sjeldent insekt her vi bor, og det sikkert kan være gøyalt for elevene å få se et så spesielt insekt. Om jeg bare har den i det glasset der den er nå, vil den vel tørke inn og falle fra hverandre før skoleåret begynner? Jeg reiser bort i morgen, så har ikke tid til å skaffe formaldehyd eller sprit eller hva det nå er man bruker for å bevare insekter.. Noen som har ideer?
Gjest ts Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Ingen som vet? Jeg tenkte det kan funke å spraye den med hårspray, det bør vel fiksere den ganske bra, sånn at den tåler frakt til skolen om en måneds tid?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Apoteket, og hør om de har eter eller kloroform (til avlivningen) og sprit til preservering.
Gjest ts Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Apoteket, og hør om de har eter eller kloroform (til avlivningen) og sprit til preservering. Jeg reiser bort før 7 i morgen tidlig, så jeg rekker ikke apoteket Tror du hårspray kan funke som nødstiltak?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Blir seigpining av vesenet tenker jeg. Er iverfall ikke noe jeg hadde villet lære den oppvoksende generasjon var "greit". Hiv den ut, eller om du har kunnskaper til det, lag et miniterrarium så den kan trives i til du har sjansen til å få gjort det på et ok vis.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Lever det ennå? Isåfall frys det for å ta livet av det. La insektet ligge i fryseren ett døgn for så å montere det på en isoporbit med spesialnåler beregna på insekter(evt. knappenåler, men de har litt større diameter og kan skade dyret hvis det er lite og mosskorpioner er jo ganske små dyr?). Vær forsiktig og strekk ut beina til naturlig posisjon(se bilder på nettet). Dyret må selvsagt tine først, men det går fort. Hvis du ikke føler at du får til prepareringen kan du bare la det ligge i fryseren til du får mulighet til å gi det til naturfaglæreren din som sikkert har gjort dette før. Blir det liggende i fryseren i mange dager/uker/måneder tørker dyret ut og blir stivt, men dette kan fikses ved å holde dyret over et kokende vannbad i noen minutter før man begynner med prepareringen. Legger du det på sprit/formaldehyd er det over og ut for evt. planer om preparering senere. Eter på en bomullsdott i bunnen av glasset kan brukes hvis man ikke har tilgang til fryser, men kan ødelegge insektet da det er fort gjort å bruke for lite(man bare bedøver dyret) eller for mye(bløtlegger dyret) og kan ødelegge fargepigmentene. Insekter bør fryses ned en gang i året for å ta livet av midd o.l. som kan ødelegge preparatene. Moren min var ganske oppgitt da jeg drev på med insektsamling på videregående og hadde fryseren full av biller, sommerfugler og edderkopper. Hadde store planer om preparering og innramming av de insektene som ble til overs, men kom aldri så langt. Insektene ligger vel der enda...
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 Add: Eter brukes kun til avliving, ja, ikke oppbevaring.
Lise_ Skrevet 23. juli 2008 #8 Skrevet 23. juli 2008 Lever det ennå? Isåfall frys det for å ta livet av det. La insektet ligge i fryseren ett døgn for så å montere det på en isoporbit med spesialnåler beregna på insekter(evt. knappenåler, men de har litt større diameter og kan skade dyret hvis det er lite og mosskorpioner er jo ganske små dyr?). Vær forsiktig og strekk ut beina til naturlig posisjon(se bilder på nettet). Dyret må selvsagt tine først, men det går fort. Hvis du ikke føler at du får til prepareringen kan du bare la det ligge i fryseren til du får mulighet til å gi det til naturfaglæreren din som sikkert har gjort dette før. Blir det liggende i fryseren i mange dager/uker/måneder tørker dyret ut og blir stivt, men dette kan fikses ved å holde dyret over et kokende vannbad i noen minutter før man begynner med prepareringen. Legger du det på sprit/formaldehyd er det over og ut for evt. planer om preparering senere. Eter på en bomullsdott i bunnen av glasset kan brukes hvis man ikke har tilgang til fryser, men kan ødelegge insektet da det er fort gjort å bruke for lite(man bare bedøver dyret) eller for mye(bløtlegger dyret) og kan ødelegge fargepigmentene. Insekter bør fryses ned en gang i året for å ta livet av midd o.l. som kan ødelegge preparatene. Moren min var ganske oppgitt da jeg drev på med insektsamling på videregående og hadde fryseren full av biller, sommerfugler og edderkopper. Hadde store planer om preparering og innramming av de insektene som ble til overs, men kom aldri så langt. Insektene ligger vel der enda... artig jeg samler stort den dag i dag. har holdt på siden jeg var 6
Lise_ Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 Jeg har aldri samlet på disse dyrene med masse inni. Om du fester den på nåler vil den muligens råtne. Sprit er nok det lureste. Eddik?? nei, njo..... hm.................. og skorpion er ikke et insekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå