Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge innlegget mitt, og ble det feil så får moderator bare flytte det.

Vi er et samboerpar som flytta fra Oslo og ut på landet for å få mere ro og fred. Men der tok vi jammen meg feil. For ofte skjer det mere på tomta vi leier enn på Karl Johan. Har vi ingen rettigheter som leiere? Trodde utleier ved å leie ut stilte eiendommen til vår disposisjon, og ikke kunne ta seg tilrette i tide og utide selv. Utleieren har låst seg inn i huset når vi har sovet, og lager avtaler med diverse håndtverkere over hodet på oss. (plutselig står det en rørlegger på døra 7.30 om morgenen!) I begynnelsen føltes det nesten som han bodde her sammen med oss. Vi har gang på gang bedt han ringe før han kommer og lage avtale med oss først, men han bare driter i det. Vi vurderer sterkt å finne oss et annet sted og bo, for dette går på helsa løs.

Og så en annen ting; bøndene. Kan dem bare ture frem til alle døgnets tider rundt husveggen vår? Trenger de virkelig ikke vise noe hensyn på landet? I blokka vi bodde var det i allefall stille mellom 23 og 7. Her kjører dem tulling utpå åkeren mellom 7 og 9, og 22 og 00. (virker som dem bare vil vise oss at dem gjør noe, for vi legger jo ekstra merke til dem på disse tidspunktene!)

Lurer på om det er noen med lignende erfaringer som kan komme med gode råd. For det virker ikke som vi når frem med våre metoder, eller så kjører dem bare totalt over oss.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Les husleieloven. Der finner du reglene på hva utleier kan tillate seg. Du finner loven på nett og den er ganske enkel å sette seg inn i.

Jeg tror nesten jeg hadde vurdert å flytte fra et sted som det. Jeg er veldig glad i å ha privatliv, noe det ikke høres ut som dere klarer å ha, når dere ikke vet når neste gang noen står på døra (eller i stua).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde nok flyttet.

Dersom huseieren ikke bryr seg om at dere sier ifra så er det vel ikke mer å hente?

Gjest StockDama
Skrevet

Flytte er nok en god ide. Hørtes ikke ut som et gunstig sted å bo.

Det at bønder er ute å herjer med traktoren sin tidlig og sent er ikke uvanlig...de jobber når de må, de har ikke noe 9-16 jobb.

Skrevet

Bøndene kan dere ikke gjøre noe med, men huseier kan ikke drive på slik.

Gjest Gjest
Skrevet

Huseier har ikke lov til å holde på slik, men bøndene kan jobbe når de vil, tror jeg (med noen restriksjoner for når det er lov å spre gjødsel og muligens sprøyting). Det gjør de i hvert fall her - de er jo avhengige både av vær og når avlingen er moden for innhøsting.

Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i å ha en sånn utleier. Vi takka nei til en leilighet fordi huseier absolutt skulle på lofte og sjekke tinget par ganger i året og da måtte gjennom soverommet. uaktuelt!

Bøndene er avhengig av været og de er faktisk også bundet av masse regler. Så om det blir en kort periode med finvære før fristen for å spre møkk må bonden stå på som bare det for å unngå store bøter. Jeg skjønner at det er kjedelig med traktorer som kjører i ett sett, men de er bare nødt til å stå på. Det er dårlig plan å høste korn i regnvær. Høste gress like så. De dyrker maten vi spiser, så jeg lar meg ikke irritere.

Skrevet

Utleier skal ikke ha tilgang til utleieobjektet. Jeg ville byttet låsen. Så lærer han nok å ringe og avtale med dere først.

Gjest antigartner
Skrevet
Utleier skal ikke ha tilgang til utleieobjektet. Jeg ville byttet låsen. Så lærer han nok å ringe og avtale med dere først.

Jo, utleier skal ha tilgang i tilstrekkelig grad, men det skal normalt avtales i rimelig tid. Leietaker kan ikke skifte lås uten utleiers samtykke.

Dette står i husleielovens §§5-4 og 5-6.

Husleieloven finner du her .

Gjest Glør
Skrevet

Installer alarm via ett vaktselskap ala Hafslund. Det har dere lov til, og han gir seg sikkert snart dersom alarmen går og vaktselskapet rykker ut hver gang han kommer innom. Håndtverkere som kommer utenom avtalte tider kan dere bare nekte å slippe inn. Husverten kan dere også evt anmelde for innbrudd, da han tar seg inn i boligen uten deres samtykke. Ville nok også vurdert å flytte, siden det er veldig kjedelig å leie av slike tullinger.

Skrevet

Ja, man skal gi utleier adgang for vedlikehold og sånn, men utleier skal ikke ha egen nøkkel og uhindret tilgang.

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

§ 10-2. Tilbakelevering

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det.

Skrevet

Takk for alle svar!

Godt å høre at flere mener at man ikke skal finne seg i slikt.

Men hva ville dere gjort? Hva kan man gjøre, annet enn å flytte?

Min samboer sa rimelig hardt ifra her i våres, og da bedret det seg for en liten periode. Det virker ikke som utleier har satt seg inn i leiekontrakta vi har skrevet under på. Vi holder vår del, men han bryr seg ikke med å følge sin del.

Det er ikke noen morsom situasjon, når man gang på gang må forklare at han ikke har noe her å gjøre uten å ha avtalt med oss på forhånd!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg er enig i at huseier ikke skal buse inn i hyttt og pine uten å ha avtale på forhånd, men er det virkelig sant at huseier ikke skal ha nøkkel? Der jeg har leid leilighet har huseier hatt egen nøkkel, og jeg passer på å ha nøkkel til leiligheten når jeg selv leide ut leiligheten min. En viss sikkerhet må da huseier få lov til å ha.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Fant forresten dette sitatet i en artikkel om utleie:

"Huseier kan ikke komme og gå som han eller hun vil. Dersom huseier skal inn i boligen, skal dette varsles på forhånd. Dette er unntatt ved krisesituasjoner der man må inn for å redde verdier, som vannlekkasje eller brann." Fant ingen paragraf, men er vel ikke noen lov mot at huseier kan ha egen nøkkel?

Skrevet

Ja - vi snakker om noens hjem her. Privatlivets fred er en grunnleggende rettighet i norsk lov. Huseier

Huseier skal kun ha tilhold for vedlikehold, og kun når det er avtalt på forhånd.

Utleier kan nok ha nøkkel, men har ikke lov å låse seg inn uten at det er avtalt med beboerne.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Nå har jeg lest gjennom husleieloven. Huseier har lov til å ha egen nøkkel, og har lov til å låse seg inn uten å varsle leietaker dersom det er for å redde eiendommen f.eks ved brann og vannskade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...