Gå til innhold

Har jeg "lov til" å være skuffa pga dette?

Anbefalte innlegg

Gjest hyggelig
Skrevet

Jeg har i den siste tiden hatt meget lyst på en elektronisk duppeditt som koster mellom 6000-7000 kroner i butikken/på nett.

Dette er foreløpig litt mer enn hva min lommebok kan makte, så isteden venter jeg på bedre tider og prater heller litt (det er snakk om å nevne det i max 3 minutter) om duppeditten til vennene mine osv.

Vel, så sa en (god) venninne av meg som eier en duppedittbutikk at selv om hun ikke hadde den tingen jeg ville ha inne i sitt sortiment, kunne hun gjerne ta det inn for meg og gi meg tingen til innkjøpspris. Jeg ble veldig glad for dette tilbudet, og har smågledet meg til å se henne igjen for å høre hvor mye det koster. Hadde sett for meg ca 4000kr eller til og med litt mindre.

Jeg var på cafe med henne igår, og nevnte duppeditten jeg hadde lyst på i en bisetning(ville jo ikke mase). Da spurte hun meg hvor mye det kostet i andre butikker. Jeg svarte at den dyreste plassen kostet det 7000kr, men at det var billigere på nett.

Da sa hun"Jeg kan skaffe deg duppeditten for 6000kr".

Må si jeg ble litt skuffa! Her hadde hun-helt av seg selv- tilbydd å gi meg innkjøpspris for tingen, også gir hun meg en pris som såvisst ikke er det! Det billigeste jeg har funnet denne tingen på på nett er 5500kr, og det var vanlig butikkpris i norge...

Jeg vet hun er litt slu når det gjelder business og penger- og det må man sikkert være hvis man driver egen butikk- men synes ikke dere at dette var litt frekt?

Det er jo tydelig at hun ikke gir meg innkjøpspris, så hvorfor lyver hun til meg da?

Hadde jeg kunnet hjulpet noen av mine venner med noe slikt som dette hadde jeg selfølgelig ikke prøvd å tjene noe på det slik hun tydeligvis gjør i dette tilfellet.

Jeg sa selfølgelig ingenting, bare takket for tilbudet å sa jeg måtte tenke på det.

Nå er jeg spent på deres reaksjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det ikke bare å si at nei da venter du ettersom man får den for 5500 på nettet. Noen butikker får en forferdelig innkjøpspris i forhold til andre faktisk.

Jeg har flere ganger opplevd at det kan være stor forskjell på innkjøpspris i flere butikker.

Endret av Gjest
Gjest hyggelig
Skrevet

Jada, selfølgelig sa jeg nei, det var ikke det som var problemet. Det jeg ble litt sur for var at hun tydeligvis prøver å tjene penger på meg ved å lure meg å si det var innkjøpspris... Hadde hun ikke nevnt det med innkjøpspris hadde saken selfølgelig vært en helt annen. Kan jo ikke klandre folk som driver butikk for å ønske litt profitt;) Men som sagt, her føler jeg meg forsøkt lurt..

Skrevet

Ja det hadde ikke kostet meg noe å fortelle!! Om du ikke får den billigere sier du at du kan skaffe den selv. Så enkelt.

Skrevet

Fortell henne at du kan få den til 5500, men takk for tilbudet :)

Gjest Oxford
Skrevet

Jeg kan skjønne at du er litt skuffet over dette, men jeg hadde nok bare sagt at jeg da heller velger å kjøpe den fra en nettside hvor prisen er 5500,- :)

Skrevet

Etter min mening så har ikke "lov" til å være skuffa over dette av tre grunner.

1. Du antar bare at hun prøver å gjøre penger på deg.

2. Om du allerede visste at hun var typen til å tjene penger på tjenester, skulle du sagt at produktet er tilgjengelig for 5500 og ikke 7000 siden det er en irrelevant pris...

3. Når en kjede kjøper inn et stort antall "duppeditter" så får de ofte en veldig god pris. Eventuelt er det mulig at disse kjedene har en avtale med produsenten og ikke den lokale leverandøren. Dette gjør at det er ett mindre ledd i distribusjonen. Dermed kan de også selge denne "duppeditten" til en svært konkurransedyktig pris. Venninnen din har antakeligvis kontaktet den lokale leverandøren og fått et tilbud.

Skrevet

Syns egentlig ikke du har noen grunn til å være skuffet over venninna di. De stedene du ser på nettet som selger denne tingen til 5500,-, får muligens en mye bedre innkjøpspris, grunnet at de kjøper denne varen i større kvanta, eller at de har en bedre avttale.

Jobbet en gang i en butikk hvor jeg kunne kjøpt elektrisk utstyr av diverse slag, og det var ¨så si umulig å få noe billigere enn det butikken fakitsk solgte varen for. dette fordi butikker sjelden tjener store penger på å selge slike ting, men derimot tjener pengene sine på mersalget.

Takk for tilbudet, men kjøp over nett :) Husk at hun ikke kan gi deg den til kun innkjøpspris da hun også må betale moms for varen.

Skrevet
Jeg kan skjønne at du er litt skuffet over dette, men jeg hadde nok bare sagt at jeg da heller velger å kjøpe den fra en nettside hvor prisen er 5500,- :)

:jepp:

Skrevet
Jada, selfølgelig sa jeg nei, det var ikke det som var problemet. Det jeg ble litt sur for var at hun tydeligvis prøver å tjene penger på meg ved å lure meg å si det var innkjøpspris... Hadde hun ikke nevnt det med innkjøpspris hadde saken selfølgelig vært en helt annen. Kan jo ikke klandre folk som driver butikk for å ønske litt profitt;) Men som sagt, her føler jeg meg forsøkt lurt..

Hvordan vet du at hun lurer deg? Som nevnt lengre opp, forskjellige butikker får forskjellige innkjøpspris. Dette er også som oftest grunnen til at en del ting er billigere et sted en et annet.

Om hun bestiller bare den ene tingen så blir den såklart mye dyrere enn om hun hadde kjøpt 100 av den.

Gjest missLady
Skrevet

Som flere sier her, så er det jo ikke sikkert hun har fått det for en god pris, da hun bare skulle bestille 1 til deg. Mens andre butikker kjøper inn et STORT sortiment, og får derfor selvfølgelig en bedre pris per stykk.. Og du skulle ha sagt 5500, ikke 7000! Så synes egentlig ikke du har lov å være skuffet over henne.. Du kan være skuffet over at det ikke ble billigere, men ikke skuffet over henne.. Det er nå min mening! :)

Gjest hyggelig
Skrevet

Hm okey da;)

Jeg ser jo her at det ikke er noen som er enige med meg i at venninna mi "er slem" mot meg, så kanskje jeg bør gå igjennom hodet mitt en gang til før jeg baksnakker henne på nett igjen;)

Hmfr, men er enda ikke helt overbevist! :P

Skrevet
Hm okey da;)

Jeg ser jo her at det ikke er noen som er enige med meg i at venninna mi "er slem" mot meg, så kanskje jeg bør gå igjennom hodet mitt en gang til før jeg baksnakker henne på nett igjen;)

Ok skal vi se.. For å dra et helt rart eksemplar.. Platekompaniet kan selge super smah brothers til 400 kr fordi de får det inn mye billigere pga store oppkjøpt, mens f.eks Eb Games og spaceworld ikke kan selge det så billig fordi det er langt under innkjøpspris hos dem. De selger det vel for 600. Så forskjellige butikker får kjøpt ting for forskjellige priser..

Gjest hyggelig
Skrevet

For meg virka det nesten som hun "fant på" en pris ETTER at hun hadde forhørt seg med meg om hvor mye den kostet i andre butikker. Jeg vet jeg ikke burde sagt den kosta 7000kr, men trodde jo det skulle være irrelevant i og med at hun skulle skaffe den til meg billig uansett...

Skrevet
Hm okey da;)

Syns du virkelig det er verdt å bli uvenner pga en liten dings?? Jeg ville ikke brukt mer energi på dette enn å fortelle henne hva jeg syns. Rett ut, så ferdig med det.

Skrevet

Hvis det er iPhone det er snakk om, har apple utrolig høy innkjøpspris :)

Skrevet

Men det virker jo ikke som om hun hadde fått en bestemt pris på varen... I og med at hun tilbød seg å skaffe deg den for en tusenlapp under høyest pris. Noe som i seg selv er veldig merkelig... Man spør da ikke om høyest pris? Man prøver å slå den laveste.

Gjest hyggelig
Skrevet
Syns du virkelig det er verdt å bli uvenner pga en liten dings?? Jeg ville ikke brukt mer energi på dette enn å fortelle henne hva jeg syns. Rett ut, så ferdig med det.

Jeg har ingen planer om å bli uvenner med henne :) Synes bare det hele var litt rart...Spesielt siden det var hennes ide at jeg skulle få den billig.. Jeg kommer ikke til å nevne det for henne heller, bare lar være å kjøpe den derfra. Men det var som sagt ikke det som var formålet med denne tråden heller.

Gjest hyggelig
Skrevet
Hvis det er iPhone det er snakk om, har apple utrolig høy innkjøpspris :)

Nei det er ikke det. Skjønner det er litt irriterende(?) å ikke få vite hva slags dingst det dreier seg om, men man vet jo aldri om hun er her på forumet eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...