Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si, iom. at du bare linker til et utgangspunkt for å konfigurere pcen selv. Den pcen kan ende på alt fra 5000 til 25000 etter hva du vil ha inni, og det er før du eventuelt kjøper skjerm utenom.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok. Vet ikke om jeg har linket feil eller om h*n jeg ville hjelpe ved å spørre her, skal konfigurere selv... Men takk for svar! :)

Gjest Oppdatert!
Skrevet

Den i linken pluss dette:

Prossessor: Intel Core Duo E8400

Strømforsyning: Tagan 2-Force II Series 800W, ATX12V Ver.2.2, 1x6pin & 1x6+2Pin PCI-E,ATX/EPS [info]

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM

Skjermkort: XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3

Mus: Ikke valgt

Skjerm: BenQ 19" LCD G900Wa TCO03 1400x900, 5ms, 800:1, V

Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775, ATX,Firewire,GbLAN,DDR2, 2xPCI- Ex(2.0)16

Hvorfor ikke kjøpe en fiks ferdig data, spør du meg! Jeg skjønner ingenting av det som står over her... Men blir dette tilsammen en bra data, og til hvilket bruk?

Skrevet

Virker som en rimelig heftig spillmaskin (og en maskin som er bra til spill er brukendes til det meste, iom. at spill er det som krever mest kraft), men jeg er forundret over den lille skjermen. Skjermer på stasjonære pcer blir aldri store nok, jeg gikk nylig opp til 22", det gikk bare noen uker før jeg begynte å føle behov for noe enda større. En annen ting med den skjermen er at den bruker den gamle VGA-kontakten, også kjent som HD-15. Har riktignok fungert fint de siste 20 årene eller så, men nå til dags har vi fått digitale standarder som DVI og displayport, jeg ser ingen grunn til å kjøpe en skjerm som bare har inngang for VGA. Analogt signal betyr at man er utsatt for forstyrrelser/signalforringelse. Med kort kabel av høy kvalitet trenger ikke det være noe problem, men er jo like greit å bruke DVI og være garantert problemfri uansett lengde og kvalitet på kabel.

Harddisken er kjapp, men litt avhengig av selvdisiplinen til brukeren er den kanskje litt liten. Jeg får meg aldri til å slette noe, følgelig har jeg nå 1070 GB fordelt på to disker, hvorav ca 300 GB er ledig. Vet det bare er et tidsspørsmål før også det blir for lite. En som er flinkere til å slette eller brenne ut på DVD/CD vil nok klare seg med 500 GB, det kommer helt an på brukeren. Jeg er bare håpløst lat :gjeiper:

Flott strømforsyning, burde gå greit å stappe inn flere ting i pcen i årene fremover uten at den blir for liten.

Er det en junior i huset som skal ha pc?

Gjest Gjest
Skrevet
Med kort kabel av høy kvalitet trenger ikke det være noe problem, men er jo like greit å bruke DVI og være garantert problemfri uansett lengde og kvalitet på kabel.

Takk for tips...

Harddisken er kjapp, men litt avhengig av selvdisiplinen til brukeren er den kanskje litt liten. Jeg får meg aldri til å slette noe, følgelig har jeg nå 1070 GB fordelt på to disker, hvorav ca 300 GB er ledig. Vet det bare er et tidsspørsmål før også det blir for lite. En som er flinkere til å slette eller brenne ut på DVD/CD vil nok klare seg med 500 GB, det kommer helt an på brukeren. Jeg er bare håpløst lat :gjeiper:

Han har nettopp kjøpt en.. vet ikke hva det heter.. ekstern harddisk? Med mye plass..

Er det en junior i huset som skal ha pc?

Nei, han som skal ha den er en spilleglad, men ikke veldig datakyndig ung mann. Jeg er også håpløs når det gjelder spørsmål om datagreier.. Fint å få svar her!

En rimelig heftig spillemaskin er nok det han er ute etter, men er det nødvendig med en heftig? Han er ikke veldig spillegal, men spiller endel i perioder..

Skrevet

Hvor mye koster denne da? Er grunnen til din skepsis at du helst ser pengene brukt på noe annet? Hvis det er noen trøst er det fullt mulig å bruke mer på å få en enda råere spillmaskin. Prosessoren er et godt kompromiss mellom pris og ytelse, det er fullt mulig å bruke langt mer. Skjermkortet er ganske bra, men det er nå heldigvis bare ett. En kamerat kjøpte nettopp spillpc med to skjermkort koblet sammen for å få enda heftigere ytelse, da synes hvertfall jeg at de går litt langt i jakten på tidsfordriv.

Jeg har ikke brydd meg om spillmaskiner på noen år, så jeg er nok dessverre litt utdatert. Følger litt med på hva venner kjøper og fikser for dem når ting går i stykker.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor mye koster denne da?

Blir tilsammen 8-9000kr tror jeg... Hvis det er det som skal til for å få en pc som er bra for hans formål så er det vel en grei pris.

Men man kan jo få billigere pcer, kanskje ikke like bra, men hvor bra trenger en "spillepc" å være?

Først snakket han om at man kan få en bra til 4-5000, nå er det tallet forandret til ca 9000.

Det er ikke mine penger som skal brukes, så jeg kan ikke legge meg for mye opp i prisen..

Men med tanke på hans peiling på data er jeg litt redd for at han bruker mer penger enn nødvendig, siden han ikke vet av så mange alternativer til det han har sett seg ut. Han vil også kjøpe en pc så raskt som mulig, og det kan jo fort gå et par tusenlapper ekstra fordi man bare kjøper "det første og beste".

Nå høres jeg ut som en gnien hønemor, men jeg vil jo bare hjelpe han...

Skrevet

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg er spill noe av det som krever mest av en maskin.

Jeg aner jo fint lite om økonomien/betalingsevnen hans, men jeg anser ikke 8-9000 som mye for en pc. Pcer blir stadig billigere, men det er i stor grad fordi man har oppdaget at man kan ta alle de billigste delene man finner på markedet og bygge en pc av det som er god nok til tekstbehandling og nettsurfing, spillpcer krever fortsatt litt kraftigere saker. I de tider "alle" pcer kostet minst 10,000 var også "alle" pcer gode nok til datidens spill. I dag er det derimot mulig å få en splitter ny pc til 4000 kroner som ikke er i stand til å kjøre dagens spill.

Du bør gjerne prøve deg på hardware.no, der finnes det garantert mange som vet mer enn meg om spillpc og som kan gi konkrete forslag til hva som eventuelt bør byttes på den pcen. Det eneste konkrete bytteforslaget jeg har er som nevnt større skjerm med DVI-inngang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...