Gjest Gjest_Ulla_* Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg skal flytte utenlands pga studier til høsten, og skal bo i det landet i 5-6 år. Det jeg lurer på da er hvordan skal man få tatt med seg materielle ting, nå tenker jeg ikke store møbler og slikt, men klær (blir endel!) + skolebøker osv.? De jeg har snakket med som går på det studiet nå (kun noen få), sier at de tok med seg en koffert med klær, men jeg forstår ikke hvordan det går an. Man må jo ta med seg årsbetingete klær, og vinterklær veier og tar stor plass! Jeg får tatt med 2 kolli på 20kg hver når jeg reiser ned med flyselskapet, det er jo ikke mye mtp. skolebøker som veier en del... Hvordan gjør man det når man flytter utenlands egentlig? Kan man sende ned med NSB f.eks, eller et flyttebyrå uten at det blir utrolig dyrt? Takker for råd!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Noen kan jo ettersende tingene dine i posten. Er det veldig mye så kan de sende tingene periodevis, dvs sende en pakke med ting som du trenger nå, en annen pakke med ring om 1-2 mnds tid (med mindre du trenger ALT sammen nå med en gang).
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Du kan også sende med godsbåt. Kontakt havnevesnet der du bor eller ved nærmeste større havn.
LilBlossom Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Kommer litt an på hvor du flytter. Hvis det er bare her i Europa, kan du jo be mamma og pappa stikke innom med bilen og ting du trenger. Kan fint kombineres med en ferie Hvis det er i USA, så hadde SAS Cargo vedlig gode priser på flyfrakt fra USA til Norge. ($400 USD for ganske så mye) Men, hvis det er et land som USA, ville jeg vurdert å kjøpe nytt der borte... Ganske mange fine klesbutikker der og ganske billig
feuerstein Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Skal du flytte til et land med markert lavere prisnivå enn Norge? I så fall kan du kjøpe akkurat like fine klær når du kommer frem. En venninne flyttet til Polen for å studere medisin, da tok hun med seg det mest nødvendige av sommer/høstklær ved skolestart, kjøpte ett sett billige vinterklær i Polen som hun brukte i november/desember, så fylte hun kofferten med mer klær for vinter/vår da hun skulle ned igjen etter juleferien. To turer med full koffert i løpet av det første halvåret var alt som skulle til for å få komplett garderobe ved studiestedet. Hva som skjedde da hun skulle hjem med skosamlingen hun hadde opparbeidet seg etter mange år i Polen og ikke hadde vært forutseende nok til å sende noe hjem før siste hjemreise tror jeg ikke vi bør gå inn på, det er bare deprimerende Rart at du skal ha med skolebøker fra Norge, får du ikke kjøpt det like billig der du skal studere?
Gjest Gjestfrid Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Rart at du skal ha med skolebøker fra Norge, får du ikke kjøpt det like billig der du skal studere? Ja, eller mye, mye billigere?! Men som tidligere utenlandsstudent kan jeg jo bidra med noen råd: Ta med deg minst mulig og kun de nødvendigste tingene som du trenger de første dagene. Når du har pakket alt det, kan du evt bruke de resterende kiloen du har til gode i bagasjen din til å pakke klær og dilldall. For du kommer mest sannsynlig til å kjøpe en haug med nytt uansett;) Jeg dro med kun to bag'er (og jeg dro til et sted med veldig skiftende årstider) og kom jeg med tre (150 dollar overvektgebyr - helt greit!) og da måtte jeg kaste nesten alt jeg hadde tatt med meg hjemmefra i utgangspunktet for å få plass! Dessuten, hvis du skal være borte i mange år så er det vel sannsynlig at du reiser hjem på besøk eller får besøk hjemmefra i løpet av oppholdet? Da kan man jo få "påfyll"...?
Mamma1 Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Helt enig. Pakk deg en eller to kofferter og kjøp deg nytt. Det skal jo være godt gjort å komme til et land som er dyrere enn Norge da..
Yummy_Mummy Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 Når du sier skolebøker, så tenker jeg at det kanskje er skolebøker fra tidligere skoler/studier du vil ha med deg. Det er sannsynligvis ikke nødvendig, så jeg ville ikke brukt plassen og vekta min på det. Det kan være greit som andre her sier å pakke litt lett og se hva du får bruk for. Kanskje finnes det noe der fra før eller du kan få låne av noen? Og det finnes mye billig f.eks. av kjøkkenutstyr som du kan få til å vare bare i de årene du er utenlands.
tineline Skrevet 24. juli 2008 #9 Skrevet 24. juli 2008 Jeg flyttet til England og tok med meg en ryggsekk med klær og en liten trillekoffert med utstyr. Det var uproblematisk. Jeg hadde med litt ekstra ting, et par lærebøker osv. Det var ikke noe problem å anskaffe masse greier, og jeg tok med meg litt ting hjem til jul og tok med litt ting tilbake til studiestedet etter ferien. Det var verre å reise hjem igjen! Heldigvis kunne jeg oppbevare litt saker og ting på studiestedet, fordi jeg skulle komme tilbake til "graduation". Man opparbeider seg så utrolig mange ting, så det er dumt å ta med for mye. Av lærebøker etc, har de jo alltid bibliotek på lærestedet. Hvis ikke kan du kanskje ta dem med deg hvis du skal hjem ved noen anledninger? Man må bare gjøre en prioritering.
Concertina Skrevet 24. juli 2008 #10 Skrevet 24. juli 2008 Da jeg flytta til England for tre år så hadde jeg med meg det viktigste, noe klær & sko for sesongen, endel papirer&utstyr rellevant for studiet og portefølje (skulle studere til et kreativt fag og måtte ha med gamle arbeider). Hadde vel med meg rundt 40 kg tenker jeg. Foreldrene mine sendte etpar esker med bøker etc senere med posten, og vinterklær tok jeg med meg da jeg var hjemme i jula. Resten kjøper man i det landet man flytter til, er egentlig strengt tatt lite som ikke kan kjøpes på nytt (utstyret jeg tok med kunne jeg jo strengt tatt kjøpt igjen i UK, men slikt koster endel der og, og siden jeg fikk plass til det så var det greit å ha det med seg). Vi tok med oss bil over da jeg skulle flytte hjem igjen, veldig glad for det, for i løpet av tre år så skaffer man seg mye
Gjest Grafica Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 Kjenner ei som akkurat kom hjem etter tre år i England. Hun reiste bort med to kofferter + håndbagasje, det var klær til to uker ca, noen par sko, og det hun trengte av tidligere skolearbeid og materialer. Når hun kom hjem så sendte hun fire kofferter med flyet, og hun har endel ting stående igjen som en venninne sender avgårde til høsten. Hun kjøpte seg vinterjakke og vintersko i England, og fikk ting tilsendt i posten av foreldrene. Hun hadde på forhånd laget hauger med ting som hun kom til å trenge etterhvert (høstklær, strømpebukser, vinterklær). Noen bøker og dvd-er ble sendt av foreldrene ganske med en gang.
Gjest Grafica Skrevet 24. juli 2008 #13 Skrevet 24. juli 2008 Det er det også, selvfølgelig. Men det blir dyrt. Jeg regner med det er Norwegian TS reiser med, siden hun kan ta med to kolli på 20 kilo hver. Dette fant jeg på nettsiden deres: Det tillates 2 kolli pr passasjer pr strekning, maks vekt pr kolli er 20 kilo. Dersom den totale vekten overstiger 40 kilo eller hvert enkelt kolli veier over 20 kilo vil de ekstra kiloene bli belastet som overvekt. Har du mer en 2 kolli, uansett vekt, vil det overstigende bli belastet som overvekt. Og siden overvekt er 60kr pr kilo utenlands, så blir det lett veldig dyrt...
onyx Skrevet 25. juli 2008 #14 Skrevet 25. juli 2008 Det er ikke så dyrt å sende med flycargo så det kan fort lønne seg fremfor å kjøpe "alt" man trenger nytt. Litt på siden, men i tillegg til klær er det lurt å ta med sengetøy og gjerne varmt ullpledd! Skal man ha skikkelige varme dyner i utlandet er det ikke nødvendigvis spesielt billig, det samme gjelder ullpledd.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #15 Skrevet 25. juli 2008 Prøv å ta med deg så lite som mulig, lytt til folk som har studert der, eller utenlands, før Jeg bodde et semester i et annet land hvor det var sykt kaldt om vinteren, men klarte meg med én koffert, kjøpte litt klær underveis (skal du til en større by i utlandet er utvalget av klær i alle prisklasser og også vintage/brukt stort sett veldig veldig bra!) og fikk sendt en bag med kjæresten før jeg dro hjem, men alternativt hadde jeg klart meg med to kofferter på tilbaketuren (på den tida var det fortsatt lov med tilsammen 64 kg fordelt på to kofferter), eller jeg kunne lagt igjen litt. Post og andre frakttjenester er definitivt verdt å sjekke, ei venninne av meg har brukt posten mye innenlads framfor å fly med overvekt mellom Nord-Norge og mer sentrale strøk.
Concertina Skrevet 25. juli 2008 #16 Skrevet 25. juli 2008 Litt på siden, men i tillegg til klær er det lurt å ta med sengetøy og gjerne varmt ullpledd! Skal man ha skikkelige varme dyner i utlandet er det ikke nødvendigvis spesielt billig, det samme gjelder ullpledd. Det kommer vel litt an på hvor i utlandet man skal. Jeg hadde aldri giddet å drasse med meg dyne og puter til UK, der selger de tilogmed dundyner, og ikke koster de stort heller. Skal man være borte i 5-6 år så er ikke dyner og puter den største investerina heller. (ullteppe er vanligvis straks værre å få tak i, men det kan man alltids få tilsendt senere om man føler man trenger det).
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2008 #17 Skrevet 26. juli 2008 Skal man ha skikkelige varme dyner i utlandet er det ikke nødvendigvis spesielt billig, det samme gjelder ullpledd. De har IKEA i 36 land, så hvis ts skal i en av disse så er ikke det noe problem... Vi har fint fått kjøpt både varme dyner og ullpledd i Sevilla, for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå