Gå til innhold

Har ikke råd til nye briller/linser

Anbefalte innlegg

Gjest Nærsynt
Skrevet

har dårlig økonomi og nå har jeg gått i nesten 1 år uten å se godt nok.... Sliter med mye hodepine noe som trolig stammer fra at jeg bruker feile linser/briller.

Fikk endelig tatt synstest for ca 6 mnd siden og det viser seg at jeg har for lav styrke på brillene mine og linsene. har hatt de samme brillene i 8 år nå ca.

Men jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye. Er vel best å ansfakke seg briller, linser blir vel mye dyrere.... vet at det finnes forskjellige typer brillekonto og div tilbud. Men er det noen som vet hvordan de fungerer, noen kjeder som lar deg få briller med en gang og ikke betale før om noen mnd osv??

Videoannonse
Annonse
Gjest Nurkus
Skrevet
har dårlig økonomi og nå har jeg gått i nesten 1 år uten å se godt nok.... Sliter med mye hodepine noe som trolig stammer fra at jeg bruker feile linser/briller.

Fikk endelig tatt synstest for ca 6 mnd siden og det viser seg at jeg har for lav styrke på brillene mine og linsene. har hatt de samme brillene i 8 år nå ca.

Men jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye. Er vel best å ansfakke seg briller, linser blir vel mye dyrere.... vet at det finnes forskjellige typer brillekonto og div tilbud. Men er det noen som vet hvordan de fungerer, noen kjeder som lar deg få briller med en gang og ikke betale før om noen mnd osv??

Hold deg for guds skyld unna kjøpekontoer. Om du har problemer med synet og økonomien, så går du til optikeren og får attest på at du har svært dårlig syn, og gjerne ett anslag på hvor mye det vil koste deg med nye briller. Så går du i banken og får kontoutskrift for de siste 3 mnd lønninger, og oversikt over faste utgifter. Så tusler du til sosialkontoret og griner alt du makter for å få finansiert brillene. Om du har godt nok grunnlag, så skal det godt gjøres at de avfeier deg.

Skrevet (endret)

Nå er jeg heldig og har øyne som en kongeørn, men min mor bruker briller. Massevis av dem (hun setter seg på dem, vasker dem eller de blir ødelagt av barn i barnehagen), hun kjøper derfor ofte billigbriller (på Rema eller H&M?). Med slike billigbriller på går ikke mamma på dører lenger og er svært fornøyd. Jeg vet ikke hvor bra kvaliteten på disse brillene er, eller om de kan brukes av alle, men kanskje kan du finne briller som passer til deg?

Edit:

Mer om billigbriller: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=346010

Endret av Kai H.
Gjest Gjest
Skrevet

Interoptik har brillekonto uten noen ekstra kostnad, men du må gjennom en kredittsjekk.

Hvis du ikke får dekket briller av sosialen kan du prøve å søke om sosialt lån. Hos Specsavers kan du f.eks. få fiks ferdige briller til maks 1400 kr om du kjøper de som er på salg til halv pris nå, men de må betales med en gang. Er ikke anbefalt dersom du har veldig høy styrke da.

Skrevet

Hos Specsavers kan du få ganske rimelige briller. Selvsagt ikke de mest fancy, eller de tynneste glassene, men tror du kan få en spesialtilpasset brillle til en god pris.

Ellers er brillekonto-avtale til de store kjedene ganske gode. Interoptiok er nevnt, men mener at også Brilleland har en gunstig avtale. Og der kan du også finne billige briller. Stikk hvertfall innom og hør.

Om du trenger briller til andre ting enn akkurat å lese, tror jeg at jeg ville holdt meg unna ferdigbrillene på Nille etc. Det kan jo hende du må korrigere for skjevhet, eller har forskjellig styrke på øynene.

Håper du finner en løsning!! :)

Gjest Nærsynt
Skrevet

Tak for svar. har ikke lysst å dra på sosialen da...men må man så må man. MÅ ha briller for åse noe som helst egentlig, særlig kjøre bil osv. Må ha styrke -4. Det er jo ganske mye.

Billig brillene på nille, europris osv er bare for langsynte. bare + styrke, har lett mye men de finns ikke for nærsynte...

Skrevet

Bruker mest linser, disse bestilles på nett, f.eks Lensway eller Lanson, til 400 kr for 6 mnd. (air optix) Da jeg ville ha briller for å avlaste øynene litt gikk jeg til Brilleland og kjøpte briller til 155 kr (da får du tilpasset styrken, jeg er nærsynt med 5 på ett øye og 5,25 på det andre, det er ikke de tynneste glassene med antireflex etc., eller de fineste innfatningene, men du ser hvertfall).

Skrevet
Nå er jeg heldig og har øyne som en kongeørn, men min mor bruker briller. Massevis av dem (hun setter seg på dem, vasker dem eller de blir ødelagt av barn i barnehagen), hun kjøper derfor ofte billigbriller (på Rema eller H&M?). Med slike billigbriller på går ikke mamma på dører lenger og er svært fornøyd. Jeg vet ikke hvor bra kvaliteten på disse brillene er, eller om de kan brukes av alle, men kanskje kan du finne briller som passer til deg?

Edit:

Mer om billigbriller: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=346010

Bruker selv spesialbriller som koster ca 4000 kr paret (må det pga skjevehornhinner +++). Jeg er håpløs på å miste briller, spesielt hvis man er på byen og danser e.l. Når man mister et slikt par i året, sier det seg selv at det blir en stor utgiftspost.

Løsning: Kjøp briller på bensinstasjon e.l. Da kan du få briller til 100-lappen.

de korrigerer såklart ikke hornhinner, men man ser bedre, myser mindre og det er generelt mer behagelig. De hvite brillene mange har ser faktisk ganske så kule ut og (litt gammaldagse men de ser kule ut på kule fyrer). Så billigbriller anbefales på det sterkeste. Jeg kan love deg at billigbriller er et godt alternativ.

Gjest Gjest
Skrevet
Da jeg ville ha briller for å avlaste øynene litt gikk jeg til Brilleland og kjøpte briller til 155 kr (da får du tilpasset styrken, jeg er nærsynt med 5 på ett øye og 5,25 på det andre, det er ikke de tynneste glassene med antireflex etc., eller de fineste innfatningene, men du ser hvertfall).

Det er jo ikke særlig lurt å ha briller uten antirefleks da. Spesielt ikke om en skal bruke de når en kjører bil.

Til TS, et alternativ kan også være å spørre banken om kontokreditt. Dette koster imidlertid litt ekstra pga. rentene, men kan være et alternativ om du ikke vil gå på sosialen. Du har nok ikke for høy styrke for Specsaversbrillene, men plastbriller anbefales i så fall for å få ned vekta.

Til deg med skjeve hornhinner, jeg har også dette og det koster ikke meg noe ekstra... Du kan vel ikke se så dårlig heller hvis du får briller på besinstasjonen, og ikke merker det hvis brillene dine blir borte.

Skrevet

Har ikke lappen ;) Briilene brukes kun til å se på TV på kvelden (blir tørr på øynene innimellom) og til å se før jeg har tatt på meg linsene om morgenen (vanskelig å våkne ordentlig når alt er tåke), til disse formålene fungerer brillene utmerket, har hvertfall ikke merket noen forskjell fra andre briller utover at de er tyngre. Uansett; skjønner poenget ditt, men briller fra Nille og Rema er kanskje ikke så mye bedre (tror jeg, de har ikke sterke nok briller til at jeg har testet dem).

Gjest Gjest
Skrevet
Har ikke lappen ;) Briilene brukes kun til å se på TV på kvelden (blir tørr på øynene innimellom) og til å se før jeg har tatt på meg linsene om morgenen (vanskelig å våkne ordentlig når alt er tåke), til disse formålene fungerer brillene utmerket, har hvertfall ikke merket noen forskjell fra andre briller utover at de er tyngre. Uansett; skjønner poenget ditt, men briller fra Nille og Rema er kanskje ikke så mye bedre (tror jeg, de har ikke sterke nok briller til at jeg har testet dem).

Var ikke ment til deg egentlig. Var mer som et tips til TS som skulle bruke brillene når h*n kjører bil. TS får sikkert heller ikke kjøpt billige lesebriller fra Nille eller Rema med sin styrke. Vil anta at TS nok må belage seg på å betale minimum 1000 kr for å få ok briller til sitt bruk, med mindre h*n bestiller briller på nettet.

Skrevet

Jeg har benyttet meg av såkalt brillekonto hos interoptik. Du kan velge mellom 12 mnd eller 24 mnd nedbetalingstid. Kostnaden blir akkurat den samme som om du skulle ha kjøpt de kontakt.

Du kredittsjekkes først og så må du godta automatisk trekk fra kontoen din. En genial løsning for oss som ikke bare kan legge 4000 på bordet.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med favoptic.com!! Har kjøpt 3 par briller der. To vanlige og et par solbriller med styrke.

Har fått 4 og 4 par i posten av gangen, som jeg har prøvd hjemme, for å finne riktig modell. Returportoen er betalt, så det trenger du ikke å tenke på. Når du finner de du vil ha, sender du inn brilleseddelen din, der det står hvordan synet ditt er. Og du får perfekte briller for deg i posten et par uker senere, for ca 400 kroner :)

Jeg bruker mine hver dag, og er kjempefornøyd :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også bestilt et par briller hos Favoptic, men jeg synes brillene ble veldig tunge selv med tynne glass og så så jeg ikke ordentlig med dem. Prøvde å spørre om dette, men ble avfeid med at de hadde laget etter min brilleseddel.

Skrevet

Briller blir tyngre om de er av glass og ikke plastglass.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Mine er av plastglass, og de er ikke tunge :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har også bestilt et par briller hos Favoptic, men jeg synes brillene ble veldig tunge selv med tynne glass

Får vel forklare nærmere hva jeg mener. Jeg bestilte ekstra tynne glass, dvs. plastglass. Men jeg tror nok selve innfatningen var ganske tung for brillene fra Favoptic veide mer enn mine plastbriller fra optikeren med vanlig mineralglass, og jeg har høy styrke så glasset blir ganske tykt når det er vanlig mineralglass.

Skrevet
Var ikke ment til deg egentlig. Var mer som et tips til TS som skulle bruke brillene når h*n kjører bil. TS får sikkert heller ikke kjøpt billige lesebriller fra Nille eller Rema med sin styrke. Vil anta at TS nok må belage seg på å betale minimum 1000 kr for å få ok briller til sitt bruk, med mindre h*n bestiller briller på nettet.

Tror ikke det er saa lurt for en som er naersynt aa bruke briller for langsynte... Billigbrillene er med + styrke, altsaa for langsynte. Det er ikke stor hjelp for en som er naersynt.

Gjest Gjest
Skrevet
Tror ikke det er saa lurt for en som er naersynt aa bruke briller for langsynte... Billigbrillene er med + styrke, altsaa for langsynte. Det er ikke stor hjelp for en som er naersynt.

Det finnes faktisk lesebriller med minusstyrke også, men tvilsomt at de lages for styrke -4.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...