Gå til innhold

Valp med en testikkel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Heisann_*
Skrevet

Vi har nå fått vite at valpen vi skal kjøpe kun har fått ned en testikkel.. oppdretter spurte om vi ville ha en annen valp, men vi har da falt helt for denne og sa at vi tar han uansett. Vi har vel ikke de største planene med utstilling, men hadde tenkt å være med på et par i tilfelle han skulle lånes bort til parring.. dette er en valp etter meget gode linjer.. Han er relativt kostbar, og oppdretter sier at sannsynligheten for at den andre faller ned er liten.. Spørsmålet mitt er da.. skal vi be om å få prisavslag selv om vi har sagt at vi vil ha han uansett? Vil gjerne høre andres tanker rundt dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mange oppdrettere slår av halve prisen om et er noen diskvaliserende feil på den.. så dere må iallefall spørre, det er jo ikke sikkert dere får det da dere har fått tilbud om å ta en annen valp...

Gjest Gjest
Skrevet

Uansett vil jeg tro at denne valpen blir solgt til redusert pris, og om det er dere som får den eller noen andre spiller jo ingen rolle for oppdretter. Derfor bør du kunne få den til redusert pris. :)

Gjest Gjest_Heisann_*
Skrevet

Ja det er det jeg er "redd for".. siden vi har sagt at det er greit.. skal spørre han snart jeg, men er jo litt flaut å spørre om, jeg vil ikke virke som en gnien valpekjøper.. men føler at jeg blir litt "lurt" hvis jeg ikke får avslag..

Gjest Gjest_heisann_*
Skrevet
Uansett vil jeg tro at denne valpen blir solgt til redusert pris, og om det er dere som får den eller noen andre spiller jo ingen rolle for oppdretter. Derfor bør du kunne få den til redusert pris. :)

Ja det hadde jeg ikke tenkt på... blir vel vanskeligere å selge han til noen andre da...

Skrevet

En hund som er krypt får man normalt opptil 50% prisreduksjon på, men stenen kan falle ned så sent som når hunden er over året. Det er derfor vanlig at man får penger tilbake når med 100% sikkerhet vet at stenen ikke kommer. Det er da også vanlig å fjerne i alle fall den stenen som ikke faller ned, da det ofte medfører adferdsproblemer (overproduksjon av testosteron).

En hund med bare en testikkel vil bli diskvalifisert på utstilling, og kan heller ikke benyttes i avl da kryptorkisme gjerne er arvelig.

Gjest Gjest_Heisann_*
Skrevet
En hund som er krypt får man normalt opptil 50% prisreduksjon på, men stenen kan falle ned så sent som når hunden er over året. Det er derfor vanlig at man får penger tilbake når med 100% sikkerhet vet at stenen ikke kommer. Det er da også vanlig å fjerne i alle fall den stenen som ikke faller ned, da det ofte medfører adferdsproblemer (overproduksjon av testosteron).

En hund med bare en testikkel vil bli diskvalifisert på utstilling, og kan heller ikke benyttes i avl da kryptorkisme gjerne er arvelig.

Hmmm...ja. , det virker som jeg kan kreve prisavslag uten å føle meg dum.. Takk for alle svar!!!

Skrevet
Hmmm...ja. , det virker som jeg kan kreve prisavslag uten å føle meg dum.. Takk for alle svar!!!

Men det er ikke sikkert du får prisavslag med en gang - det kan være du ikke får refundert pengene før det er helt sikkert at testikkelen ikke faller ned - om et års tid.

Du må også droppe evt utstilling- og avlsplaner om du velger denne valpen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja det er jeg klar over.. skulle helst sett at han kunne reprodusere seg for han er helt fantastisk, og tror han kunne blitt en ettertraktet kar.. men personligheten hans nå som syv ukers valp har jeg helt smeltet for og vil ikke ha noen andre.. det er som omjeg er forelsket hihi...

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

kontrakten jeg har på min hund sier at om ikke begge stenene er nede før 2 års alder så ville jeg kunne få 2000 kr i avslag på prisen.

Hans sten falt på plass etter noen mnder etter at jeg hentet ham hjem.:)

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan bare glemme avl og utstillinger med en slik hund. Både på grunn av arveligheten, adferdsproblemer og økt fare for kreft.

På grunn av økt fare for kreft (som hos mennesker) og mer eller mindre adferdsproblemer anbefales man i sterkeste grad å kastrere disse hundene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...