Gå til innhold

Noen andre som har (hatt) Subakutt thyreoiditt

Anbefalte innlegg

Gjest Lara74
Skrevet

Hei.

Jeg fikk diagnosen Subakutt thyreoiditt for noen mnd siden etter et halvt år med høy senkning, smerter i halsområdet bl.a. og nedsatt allmenntilstand. Var et par ganger innom sykehuset for utredning da blodprøvene ikke gav noen klare svar. Stoffskiftet så normalt ut.

Andre gang fikk jeg diagnosen da overlegen mente jeg har hatt en kort periode med høyt stoffskifte og deretter normalt igjen før jeg kom meg til legen min og fikk tatt blodprøver. Overlegen gav meg resept på Voltaren for symptomene og sa at det nok kom til å gå over av seg selv i løpet av sommeren. (sykdommen har ca. 6-10 mnd. varighet)

Underveis i utredningen fikk jeg også påvist struma, tatt UL av milt og nyrer, MR av hode, hals og lunger som alle så normale ut, og en tur innom revmatolog som fant ut at jeg også har kronisk muskelsmerte-syndrom (fibromyalgi).

Jeg er mye trøtt, slapp, lett sliten, andpusten, har hodepine hver dag, synsforstyrrelser, muskelverk, leddsmerter, svetter mye mm.

Nå går jeg regelmessig til legen min og sjekker at stoffskiftet ikke blir for lavt. (kan skje som resultat av perioden med høyt stoffskifte) De siste blodprøvene jeg tok viste en SR på 91 og CRP på 32. Stoffskifte-svarene får jeg i løpet av denne uka når jeg skal inn til legen min.

Jeg lurer på om det er andre som har vært eller er i min situasjon e.l. og som kan dele sine opplevelser av sykdommen?

Jeg synes det er vanskelig å finne ut av dette og legen har jo ikke alle svarene dessverre, selv om hun er aldri så flink.

Med senkning som har ligget på rundt 80 lenge, falt til 70 i juni og så nå plutselig opp til 91, så blir jeg både fortvilet og redd igjen. Har de funnet rett diagnose, burde de har utredet mer osv? Vel jeg får se hva legen min sier. :)

Klem fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde subakutt thyreoditt da jeg gikk i niende klasse. Symptomene varte i tre - fire måneder og gikk over av seg selv. Jeg var stort sett hypertyreot i hele denne perioden, med høy puls, vektnedgang, skjelvende hender og søvnvansker. Jeg ble behandlet kun med blodtrykksmedisin for å dempe symptomene. Etter at det gikk over, hadde jeg ingen thyroideaplager før etter seksten år, rett etter ammeslutt med nr. to (hadde gått gravid og ammet i til sammen fire år i strekk) ble stoffskiftet lavt og har vært det siden. Da jeg fikk utlevert journalen min fra føsrte sykdomsrunde i forbindelse med andre, sto det at jeg burde følges opp med jevnlege kontroller med tanke på lavt stoffskifte. Det ble ikke gjort, men burde nok ha vært gjort.

Plagene du har, kan være symptomer på så mangt, og jeg ville ikke ha gitt meg før jeg fikk en god forklaring. Selv var jeg som sagt i god form i mange år før jeg ble syk igjen, så jeg har nok ikke vært der du er, men generelt synes jeg det lurt å skrive ned en liste over ting men lurer på og ta med til neste legekontroll. God bedring!

Skrevet

Tusen takk!

Det høres ut som at dine symptomer var litt annerledes enn mine. Det er kanskje litt individuelt hvordan kroppen reagerer på dette.

Høres ut som du hadde det bra tøft den gangen i niende, men bra at det gikk over! :) Hvordan er plagene dine nå? Får du medisin?

Jeg ringte legekontoret i dag og fikk vite at stoffskifteprøvene som var tatt var normale, akkurat som tidligere... Skjønner ingenting jeg... Men at senkningen går litt opp og ned er vel kanskje normalt når man har en betennelse på skjoldbruskkjertelen, og man ikke er blitt helt frisk ennå.(?) Har allerede gjort som du foreslår, skrevet ned ting jeg vil si og spørre om, når jeg skal til legen på torsdag. Synes det er vanskelig å huske på alt spesielt når man har kort med tid og sitter der inne med tusen tanker i hodet. :)

Skrevet
Tusen takk!

Det høres ut som at dine symptomer var litt annerledes enn mine. Det er kanskje litt individuelt hvordan kroppen reagerer på dette.

Høres ut som du hadde det bra tøft den gangen i niende, men bra at det gikk over! :) Hvordan er plagene dine nå? Får du medisin?

Jeg ringte legekontoret i dag og fikk vite at stoffskifteprøvene som var tatt var normale, akkurat som tidligere... Skjønner ingenting jeg... Men at senkningen går litt opp og ned er vel kanskje normalt når man har en betennelse på skjoldbruskkjertelen, og man ikke er blitt helt frisk ennå.(?) Har allerede gjort som du foreslår, skrevet ned ting jeg vil si og spørre om, når jeg skal til legen på torsdag. Synes det er vanskelig å huske på alt spesielt når man har kort med tid og sitter der inne med tusen tanker i hodet. :)

Senkningen kan nok henge sammen med betennelsen, ja. Jeg har stort sett ingen plager mht. stoffskiftet nå, er godt balansert mht. thyroxintiskudd. Det er kun vekta som er problemet nå, men som jeg har sagt før her inne: Den var det minste problemet sett i forhold til alt det andre. Lykke til med alt!

Gjest Gjest
Skrevet

har legene sjekket at du ikke er smittet med borreliose?

Skrevet
har legene sjekket at du ikke er smittet med borreliose?

Tusen takk for godt forslag. Jeg tror ikke de har sjekket for det. Jeg bor i Troms og det er såpass langt nord at flåtten ennå ikke har blitt så utbredt. Det er faktisk bare de siste årene at det har blitt oppdaget flått her på små områder. Har ikke merket noe rart utslett heller, men skal nevne det for legen min på torsdag. :)

Junia: Ja, den vekta, den vekta! :) Men jeg skal ikke klage, kunne vært verre. :) Og tusen takk for lykkeønskninger!

Det er så fortvilende å ha i bakhodet hele tiden om legene har satt rett diagnose. Det er en følelse man ikke ønsker! Det har jo gått greit og jeg sier til meg selv hele tiden at det er rett og at jeg skal bli frisk snart, men når jeg plutselig får tilbakefall så kommer tvilen igjen... Well-well... time will show! :)

Stor klem fra meg

Gjest Gjest
Skrevet

Om senkningen din varierer mellom 70 og 90, så er den å betrakte som stabil. Ikke bekymre deg for at den har gått opp med noen få "streker".

Skrevet
Om senkningen din varierer mellom 70 og 90, så er den å betrakte som stabil. Ikke bekymre deg for at den har gått opp med noen få "streker".

Takk, det var godt å høre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...