Gjest 2009- mamma? Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Vi ønsker oss så veldig et barn! Jeg er ferdig med en 7- årig utdannelse til våren/ sommeren 2009- og dersom jeg blir gravid i løpet av denne sommeren så kommer barnet akkurat på den tiden. Jeg vet at jeg får støtte fra lånekassen tilsvarende lån og stipend som jeg får nå. Men får jeg dette et helt år til tross for at jeg egentlig ikke har rett på studielån i mer enn 7 år? Noen som har noen erfaringer å dele på dette området? Og er det vanskelig å klare seg med så lite penger og en ny baby i huset? Mannen min har fast inntekt på ca 350.000. Burde jeg vente til jeg er ferdig utdannet og har jobbet et halvt år, slik at jeg får mer penger?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Det er ikke så mange utgifter med en baby dersom du kun kjøper det som er nødvendig, og ikke har lyst på alt som er "kjekt å ha", men som egentlig er unødvendig... De største utgiftene begynner å komme når barnet blir rundt året, og øker gradvis opp til barna blir voksne og skal forsørge seg selv. Min erfaring er at det er viktigere å ha god råd når barna er større enn når de er nyfødte! Jeg fikk begge mine barn i studietiden, og slik det var da, ble halvparten av studielånet jeg fikk det semesteret barnet ble født gjort om til stipend, og jeg fikk en engangsstøtte fra trygdekontoret. Hva du mener med det jeg siterer under her er jeg litt usikker på... Jeg vet at jeg får støtte fra lånekassen tilsvarende lån og stipend som jeg får nå. Men får jeg dette et helt år til tross for at jeg egentlig ikke har rett på studielån i mer enn 7 år? Tenker du på å ta et års permisjon når babyen er født, for så å ta det siste semesteret når permisjonen er over? I så fall får du ikke et års permisjon med støtte fra lånekassen, det har jeg aldri hørt om.