Gjest 2009- mamma? Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Vi ønsker oss så veldig et barn! Jeg er ferdig med en 7- årig utdannelse til våren/ sommeren 2009- og dersom jeg blir gravid i løpet av denne sommeren så kommer barnet akkurat på den tiden. Jeg vet at jeg får støtte fra lånekassen tilsvarende lån og stipend som jeg får nå. Men får jeg dette et helt år til tross for at jeg egentlig ikke har rett på studielån i mer enn 7 år? Noen som har noen erfaringer å dele på dette området? Og er det vanskelig å klare seg med så lite penger og en ny baby i huset? Mannen min har fast inntekt på ca 350.000. Burde jeg vente til jeg er ferdig utdannet og har jobbet et halvt år, slik at jeg får mer penger?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Det er ikke så mange utgifter med en baby dersom du kun kjøper det som er nødvendig, og ikke har lyst på alt som er "kjekt å ha", men som egentlig er unødvendig... De største utgiftene begynner å komme når barnet blir rundt året, og øker gradvis opp til barna blir voksne og skal forsørge seg selv. Min erfaring er at det er viktigere å ha god råd når barna er større enn når de er nyfødte! Jeg fikk begge mine barn i studietiden, og slik det var da, ble halvparten av studielånet jeg fikk det semesteret barnet ble født gjort om til stipend, og jeg fikk en engangsstøtte fra trygdekontoret. Hva du mener med det jeg siterer under her er jeg litt usikker på... Jeg vet at jeg får støtte fra lånekassen tilsvarende lån og stipend som jeg får nå. Men får jeg dette et helt år til tross for at jeg egentlig ikke har rett på studielån i mer enn 7 år? Tenker du på å ta et års permisjon når babyen er født, for så å ta det siste semesteret når permisjonen er over? I så fall får du ikke et års permisjon med støtte fra lånekassen, det har jeg aldri hørt om.
IrmaAdele Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 (endret) Du kan få støtte i opptil åtte år til sammen til høyere utdanning og annen utdanning utover vanlig videregående opplæring. Det du kan gjøre om du blir gravid med termin til sommeren/høsten er at du kan melde deg opp til et annet studie som du så tar permisjon fra. Da vil du få støtte fra lånekassen og dette studie trenger du ikke å fullføre etter endt permisjon. Du vil også få engangstønad for nav, eller fødselspenger om du har opptjent rett til det. Eventuelt kan din samboer ta ut dette om han har rett. (noe han selvfølegelig har ettersom jeg nå ser han tjener 350 000). Dette må han da gjøre med graderte foreldrepenger (tidskonto). Endret 21. juli 2008 av IrmaAdele
Fluffie Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Japp, du maa vaere i et studie (altsaa ta permisjon fra et studie) for aa faa rett paa penger fra laanekassa. Om du blir ferdig med det studiet du er paa naa foer du faar barnet, og dermed ikke tar permisjon fra det studiet, saa faar du ikke stoette fra laanekassa. Men som nevnt over kan du loese det med aa melde deg paa et nytt studium som du da tar permisjon fra
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Hvis du er ferdig med studiene og ikke har tjent deg opp andre rettigheter tror jeg du bare har krav på engangsstønad, det fikk i hvert fall et par jeg kjenner da de fikk barn rett etter studiene.
Adila Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Det de anbefaler fra lånekassen er å melde seg opp på et studie som du tar permisjon fra. For ellers sitter du der i en knipe.. finnes ingen god ordning hvis du blir ferdig med studiet før ungen kommer. Da får du kun de 30.000-ognoe og ferdig med det. (så lenge du ikke har jobbet deg opp penger i forkant)
Leeloo Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 Her er det vel egentlig bare å begynne å sikre seg. Meld deg opp til nytt studium før frist våren 2009 så du har dette i bakhånd, og søk jobber etter avsluttet studium, foreldrepenger utgjør jo tross alt mer enn det du vil få i stipend (det bør det hvertfall gjøre etter 7 år på skolebenken). Jeg ble gravid rett før studiestart, bare så vidt jeg kom innenfor 6 mnd. grensa, alt stipend og lån de første 42 ukene etter fødsel ble omgjort til stipend, også over sommerferien, selv om jeg aldri gikk tilbake til studiet (og jo, man får permisjon). Jeg vet det er mange som synes det er skikkelig dårlig gjort å ikke si i fra om at man er gravid på intervju, men jeg mener du fint kan drøye til det begynner å synes, skulle du bli gravid etter at du har begynt å søke jobber. Du kan jo like gjerne bli gravid rett etter at de har ansatt deg, så det spiller ikke så stor rolle. Man kan jo ikke gå og vente i flere år på å finne seg en jobb bare fordi man prøver å bli gravid (ikke alltid man blir det sånn med en gang).
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Hei, burde du ikke bli ferdig utdannelsen din før du setter et barn til verden og eventuelt jobbe litt først også?? Tror ikke man får støtte etter 7 år ettersom det er helt urimelig. Kom deg heller ut i arbeid først, så du er bedre i stand til å ta vare på barnet.
asterix Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Vi ønsker oss så veldig et barn! Jeg er ferdig med en 7- årig utdannelse til våren/ sommeren 2009- og dersom jeg blir gravid i løpet av denne sommeren så kommer barnet akkurat på den tiden. Jeg vet at jeg får støtte fra lånekassen tilsvarende lån og stipend som jeg får nå. Men får jeg dette et helt år til tross for at jeg egentlig ikke har rett på studielån i mer enn 7 år? Noen som har noen erfaringer å dele på dette området? Og er det vanskelig å klare seg med så lite penger og en ny baby i huset? Mannen min har fast inntekt på ca 350.000. Burde jeg vente til jeg er ferdig utdannet og har jobbet et halvt år, slik at jeg får mer penger? Om du ikke har krav på mer studielån så får du heller ikke fødselsstipend. Om du føder neste vår/sommer så vil støtten fra lånekassen stoppe ved starten av neste studieår om du ikke da er oppmeldt til et studie som gir deg rett til studielån. Om du har brukt opp din kvote studielån så er løpet kjørt for din del i forhold til videre fødselsstipend.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå