Gå til innhold

Sommerfest på hytta med 14 mennesker

Shine21

Anbefalte innlegg

Vi blir altså 14 mennesker på denne sommerfesten på hytta neste uke.. å jeg har ingen forslag til hva vi kan ha på menyen!!..

har vert borti noen alternativer da... reker/krabber o.l er jo en klassiker... men litt kjedelig (ettersom vi er sørlendinger å spiser dette flere ganger i uka..hehe)

fiskesuppe med hvitløksbaguetter eller lignende... ?

hmmm.. TRENGER DESPERAT FORSLAG!!...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Markjordbær

Har dere greit kjøkken på hytta, med kjøleskap, komfyr, stekeovn og alt du trenger?

Skulle jeg servert så mange hadde jeg nok satset på en slags buffét. En eller to stk pai, gjerne to forskjellige salater (f.eks. en grønn salat, og en kremet pastasalat), diverse brød, noen sauser/dipper (eks hummus, tzatziki, aioli, pesto, salsa), diverse tapas-greier (oliven, feta, marinerte hvitløksfedd, fylte pimentos etc), stekte og krydra potetbåter, gjerne noen cocktailpinner med osteterninger og diverse (f.eks. ost og drue, ost og selleri, fetaost m/ coctailtomat og basilikumblad) og gjerne flere småretter.

Google etter tapas, fingermat og småretter, så finner du mange flere idéer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Spekemat er godt, og med spennende tilbehør blir det friskt og ikke så kjedelig.

Ellers synes jeg du kommer med et godt forslag selv - suppe. Lag suppe fra bunnen, eller bruk posesuppe og sprit opp. Rundstykker, focaccia eller bagetter er godt ved siden av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er mer som et sommerhus, så kjøkkenet å alt er helt nytt å fint som et hus!

ja har vert inne på tapas tanken... men fristende med noe sommerslig.. vi har denne festen sånn årlig.. å på rundgang, har vert mye tapas de andre gangene, så tenkte å ta noe annet da.. hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grilling da? Grillbuffet f.eks. Et par gode salater, hjemmelaget potetsalat og nystekt brød. Grill f.eks lam som har MASSE smak og ha pølser til barna (hvis det kommer noen) og grill også grønnsaker: mais, sopp, løk, paprika, aubergine.

Grilling kan jo igrunn varieres i det uendelige, min favoritt er kyllingspyd marinert i grønn curry. Eller dere kan grille sjømat? ..også godt..

Ellers synes jeg også spekemat er veldig sommerlig og det er jo en klassiker til rømmegrøt. Med god eggerøre, flatbrød og potetsalat er det snadder. Nå ble jeg sulten gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

med fare for å virke som en vanskelig gjest; man kan bli ganske lei av reker og annen sjømat, grilling og tapas i løpet av en sommer.

noe jeg imidlertid bare har fått en gang er karibisk inspirert mat. ikke så mange steder man får det servert ute heller så kanskje litt mer nytt for mange, men samtidig forbinder man jo karibien med sol og varme....

se f.eks http://www.bbc.co.uk/food/news_and_events/...ancuisine.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker og hjemmekokt krabbe må jo være tingen. Lettvint og supergodt...

Nå var det vel akkurat det hun ikke ville ha..?

Jeg ville gått for god fiskesuppe, gjerne jevnet. Jeg ville ikke hatt fisken oppi, men derimot små fløteboller fra Engerviks, reker og blåskjell. Foccacia og aïoli ville nok smake godt ved siden av.

God fest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine "lettvinte løsninger" for mange mennesker når man har ansvaret nesten alene, og ikke har lyst til å slave på kjøkkenet mens andre koser seg.

Lasagne, salat og loff. God sommermat, lett å lage mengder. Kan lage klart, så varme opp en etter en, det går raskt. Eventuelt chili con carne eller en annen god gryterett i stedet for lasagne

Grillmat. (Om dere har stor gassgrill). Grille masse koteletter, holde de varme i ovnen løpende. En stor potetsalat, grønn salat, loff og gode sauser.

Tapas/buffet. Her kan dere også ha mye kaldmat om det er begrensede oppvarmingsmuligheter på hytta. Lakseruller, litt ost og kjeks, broilere som er delt opp, potetsalat, ulike sommersalater, bruschetta, pølsespidd, kald pai, litt reker, eggerøre, spekefat, ulike olivener... Så kan alle bare plukke akkurat hva de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...