Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Stillie
Skrevet

Hvor mye koster en abort? Enten man velger kirurgisk eller medisinsk?

Skrevet

Det er gratis å ta abort i Norge i dag.

Skrevet

Sant det arwen sier. Det koster ikke en eneste krone! *stolt over Norge*

Skrevet

En fremprovosert abort koster ingenting i kroner å øre.

Av fysiske og psykiske smerter kan det derimot koste alt fra lite til livstruende.

Jeg kan bare henvise til mine 2 spontanaborter vs min fremkallte abort. Den fremkallte aborten (kirurgisk utskrapning) ga meg noen vanvittige smerter i magen, mens spontanabortene har gjort vanvittig vondt i ryggen og til tider kan jeg ikke gå. Spontanabort blir vel noe liknende medisinsk fremkalt abort vil jeg tro.

Den fremkallte aborten ga meg ingen psykiske plager, det gjorde derimot den første spontanaborten. Den andres spontanaborten går nå sin gang og jeg overlever. Vi prøver igjen, for verken fremkallt abort eller spontanaborter skal påvirke muligheten for å få barn senere!

Skrevet

Det er gratis med abort i Norge.

Medisinsk abort utføres før 9. uke er påbegynt.

Det sies det er omtrent det samme som å spontanabortere.

Man får en hormonpille som gjør at kroppen gir slipp på fosteret, støter det fra seg, osv. Så, et par dager etterpå, får man stikkpille nedentil. man blør gjerne i en uke etterpå, har smerter i livmoren som trekker seg sammen, osv. Man får smertestillende i tablettform, men skulle det bli skikkelig ille, får man direkte inn i blodet.

Jeg har ikke utført noe abort noensinne, men har lest en del om det. For å vite hva som skjer i tilfelle noe slikt skulle bli aktuelt.

Ja, det er en liten risiko for at man må inn igjen og ta en utskrapning etter å ha gjennomgått medisinsk abort i 7.-9. uke. Dette synes jeg høres helt forferdelig ut, først inn en gang for å ta vekk, så inn igjen. Uff :(

Spesielt når man har uregelmessig mens, da er det ikke helt enkelt å være sikker på fosterets alder.

Utskrapning utføres etter at 9. uke er påbegynt.

Her får du full narkose, de går inn og fjerner, og du har smerter etterpå og blør i en uke. Noe i den dur.

Blør man i mer enn en uke, bør man oppsøke lege.

Skrevet

Pga komplikasjoner, er det derfor fint å finne ut tidlig i svangerskapet at man er gravid, slik at man slipper de verste konsekvensene som ofte, men sjelden forekommer ved fremprovosert abort "seint" i svangerskapet.

Vil man abortere etter 12. uke må man ha god grunn til det, kronisk sykdom, ol. Tar man fostervannsprøve og finner feil ved barnet, hjertesykdom, kromosonfeil, osv, får man tillatelse til å ta abort. Er barnet friskt og du ikke vil beholde det, må du ha andre grunner, da må du snakke med diverse etater, ol.

Uansett hva faren til barnet måtte si, det er en kvinnes rett å ha siste ordet angående abort eller ikke, så lenge hun er over 16 år. Er hun under 16 år, er det opp til foreldrene.

Såklart er det vanskelig å gå hen å ta abort om du vet partneren din er uenig med deg, men du har Norges lov på din side. Det er du som skal bære frem barnet.

Skrevet

Jag vet att det inte kostar något för kvinnan att ta abort i Norge eller Sverige heller för den delen.

Jag blev dock nyfiken, hur mycket kostar en abort? Vad kostar den i skattemedel?

Jag har länge tyckt att man borde få veta vad det egentligen kostar när man besöker en läkare eller ett sjukhus.

Hur mycket kostar ett benbrott?

Hur mycket kostar en "normal" förlossning?

Hur mycket kostar ett kejsarsnitt?

En abort?

En röntgenundersökning?

Ett Ultraljud?

Ett sår som måste sys?

Jag tror vi kanske skulle bli lite mer tacksamma för den vård vi "får" för våra skattepengar om man fick se en räkning på 40.000 och en rabatt på nästan samma belopp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...