Illalla Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Jeg bor i blokk, i 7.etasje. mange steiler kanskje med en gang nå og sier "NEI!!" men vennligst les hele posten min først. Vi har to ganger nå fått spørsmål om vi kan ta over to voksne katter(første gangen de spurte) eller en ungkatt. Jeg har takket nei etter litt "om og men" diskusjoner over kjøkkenbordet. Men jeg sitter nå her fortsatt med tanken og ønske om å ha kjæledyr. Og siden jeg har kontakter som gir meg mulighet til å hjelpe med omplassering, så er det enda finere. Jeg har ikke sånn kjempebehov for at katten MÅ være en baby når den kommer i hus, såvisst er de artige og sånn, men de vokser da fort opp til å bli ungdommer og voksne de og. Den største grunnen til at jeg har takket nei er fordi jeg er usikker på hvordan en(eller to) katt(er) oppfører seg når de må være innekatter. Vi har også en middels stor balkong, så jeg er nervøs på om katten først får ferten av "ute" kan det bli så ille at den prøver seg på å hoppe? Damen som bodde her før oss hadde en katt som var 12 år gammel da hun flyttet herifra, så det går tydeligvis an. Jeg har alltid hatt mulighet for å kunne slippe ut mine puser hvor jeg har bodd tidligere, og det har også vært moderat trafikerte områder og ikke så farefullt for dem der ute. Innekatte-hold har jeg ingen erfaring med, annet enn at mine pysepuser har vært lite glad i vintervær og holdt seg inne. Og sånn bare for at det skal være sagt: JA jeg vet om at at kastrering og sterilisering er et must, Og NEI min forrige katt etterlot jeg ikke da jeg flyttet hit, hun døde i møte med bil i lav fart noen måneder før jeg flyttet. Så jeg oppforder til litt mere saklige svar enn hva jeg tidligere har sett her, hvor emnet har dreid seg(i starten) om katte-relaterte spørsmål. Takk.
Tulipse Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Syns det er kjempefint at du vil ta imot katter som trenger omplassering! Det kan være vanskelig å få voksne katter som tidligere har vært utekatter til å bli innekatter. De kan føle seg trengt, siden de tidligere har hatt mye plass å boltre seg på. Det kan føre til at dem ikke trives og kanskje må omplasseres igjen. Bodde selv i blokk med 3 katter som skulle avles på, det løste vi med å gjære inn verandaen med hønsenetting, så de fikk luftegård. Gikk fint det, men de visste heller ikke om noe annet. Idag bor vi i rekkehus utenfor byen og kattene mine er blitt utekatter. Ser jo at dem trives mye bedre som utekatter enn de noen gang gjorde som innekatter. Håper du finner en løsning
AnetteR Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Dette er kun min personlige mening. Jeg trur at en utekatt er en lykkeligere katt. Men jeg mener også at det er så vanvittig mange katter, særlig voksene, som ikke har et godt hjem i dette landet. Om du velger å ha en innekatt synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet, men heller føle deg snill som har gitt en omplasseringskatt et godt liv. Som allerede poengtert vil en katt som har vært utekatt skjeldent bli lykkelig som innekatt. En innekatt vil være lykkeligere med en kattevenn. På ca 60 kvadrat kan du godt ha to katter. Imidlertid går ikke alle katter godt sammen. Kastrert hankatt+hunkatt går best, eller to kattunger, to hunkatter går skjeldent. Balkonger og åpne vinduer må du være vanvittig forsiktig med. Det er alt for mange katter som ender sitt liv med en luftetur fra en høyblokk. Selv om de vanligvis ikke bryr seg om balkongrekkverket, flyr det plutselig en fugl forbi...
Illalla Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2008 her hvor jeg bor, helsinkiområdet i Finland, er det så veldig vanlig med at kattene bare er inne. det er sjelden jeg ser noen puser ute, og de få gangene de titter frem er det i områder det er langt mellom husene. Vel, jeg har en dame i naboblokka som går tur med katten sin i bånd... men jeg tror ikke det er så særlig, tenk å ha en utevant båndkatt som pynt på gelenderet på verandaen da! kattene det har vært spørsmål om tidligere har vært fra området her, så de har også vært vant med innelivet, men jeg tenker. hva med aktivitet for dem? enn om de blir tjukke og late? eller kanskje de får leie uvaner, sånn som hester som står for mye inne? foresten; takk Tulipse, for fint svar med gode forslag =D skal sjekke med hønsenetting, hvordan vi kan feste det uten å ramle ned eller ødelegge noe(balkongen er i mur, og vi eier ikke leiligheten....)
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 Jeg synes ikke noe særlig om å ha katter som kun må oppholde seg innendørs. Om man skaffer seg innekatt bør man i hvert fall sikre balkongen veldig godt. Veldig mange katter faller fra balkonger landet rundt. Jeg synes du skal vurdere å heller være et midlertidig hjem for katter som DB tar seg av, men som de ikke har plass til på omplasseringsstedene sine. Kunne det vært noe?
AnetteR Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 her hvor jeg bor, helsinkiområdet i Finland, er det så veldig vanlig med at kattene bare er inne. det er sjelden jeg ser noen puser ute, og de få gangene de titter frem er det i områder det er langt mellom husene. Vel, jeg har en dame i naboblokka som går tur med katten sin i bånd... men jeg tror ikke det er så særlig, tenk å ha en utevant båndkatt som pynt på gelenderet på verandaen da! kattene det har vært spørsmål om tidligere har vært fra området her, så de har også vært vant med innelivet, men jeg tenker. hva med aktivitet for dem? enn om de blir tjukke og late? eller kanskje de får leie uvaner, sånn som hester som står for mye inne? foresten; takk Tulipse, for fint svar med gode forslag =D skal sjekke med hønsenetting, hvordan vi kan feste det uten å ramle ned eller ødelegge noe(balkongen er i mur, og vi eier ikke leiligheten....) Aktivitet: En innekatt krever mer av deg. Du bør ha et klatre/klorestativ, og sette av tid til leking. Det er mange artige ting katter kan finne fasinerende. Selv en pappeske kan gi et par timer underholdning. Bånd: Jeg har ikke hatt fullstendig innekatt. Men har jo hatt kattunger som må være inne et halvt år før retningssansen er utvilklet. Jeg har pleid å ta de litt ut i bånd, og dette er dagens høydepunkt=) Trenger ikke gå tur med de, men kan jo ta de med til en park, og leke litt i gresset.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 Hei! Å venne katter som har fått smaken på utelivet til å være bare inne, tror jeg er vanskelig. Jeg bor selv i 5 etg. i blokk ganske nært sentrum, med veier på alle kanter, og bestemte meg for 2 kattunger fra Kattens vern. Det var meningen de skulle være innekatter med tilgang til sikret veranda. Når våren kom, syntes jeg det var så trist at de ikke av og til skulle få kjenne ekte gress under pusepotene sine, så jeg begynte å ta de med ut i bånd, 1 time hver sin tur, hver kveld... Selv om jeg var flink til å aktivisere de inne, og de jo hadde hverandre å leke med, ble resultatet at de begge lengtet mer og mer ut.. Det endte med at jeg omplasserte den ene (den mest aktive av dem) til et snilt par med hus og stor hage på landet. Nå hadde jeg mer tid til å lufte lille Line, og etterhvert som hun ble mer og mer kjent i uteområdet og trygg på å være ute, så fikk hun tilslutt lov å gå ut alene om dagen. Problemet her jeg bor nå, er at det er smekklås på ytterdørene nede, og de skal helst være lukket hele tiden, så det blir vanskelig for henne å komme og gå som hun vil. Jeg er imidlertid ute og puser på henne med jevne mellomrom, men (litt avhengig av været) , hun har det stort sett med å ville inn til en fast tid om kvelden. Det er rent utrolig hva en kan lære kattene å forstå hvis de bare kjenner seg trygge, og man er tålmodig. De er veldig til vanedyr, men også svært omstillingsdyktige (om enn det kan ta litt tid). Jeg synes kanskje du skulle prøve med innelivet for de en periode (og sikre verandaen med netting). Kan du ikke få ha de på prøve en tid og se hvordan det går? Skjønt man blir jo så glad i de og knyttet til de da... I know... Lykke til! Aurora
Ika Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 (endret) Ta i så fall mot en katt som er vant til å være innekatt. (Jeg passer en selv akkurat nå. Han ligger på tastaturet - eller i hvert fall der det var før han dyttet det ned i fanget mitt - og maler og gjør det vanskelig å skrive. Fint at dere har veranda. Han her jager flaggermus fra verandaen (litt skummelt) og inne klorer han i stykker møbler (i steden for kloretreet sitt) og hopper opp på de høyeste skapene (men ignorerer klatrestativet sitt), men er ellers en festelig og veldig kosete pus.) Endret 21. juli 2008 av Ika
Illalla Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. juli 2008 Takk for fine svar alle sammen. Det er fint å se at jeg iallefall har hatt "riktige" tankebaner i hodet når jeg har sittet og vurdert over dette. Ja de fuglene, ja, AnetteR! Det er så utrolig mye svaler her, og de er ikke særlig sjenerte av seg... nesten så man kan komme i skade for å deise inni en om man strekker litt på seg ved verandagelenderet =D Så jeg skal se om det skal la seg gjøre med noen form for sikring, endel har "glasset inn" hele verandaen sin. Så noe kan man da gjøre. Før katt blir anskaffet, da, selvfølgelig. Og nesten som om noen i nabolaget har hørt meg snakke på forumet, i dag sto det en lang lapp på alle hovedinnganger fra en bekymret nabo, det er to katter som gjentatte ganger er observert streifende om natta, uten noe halsbånd eller noe. Husk som jeg sa før, det er ikke særlig vanlig at katter i området stor-Helsinki slippes ut og inn sånn som jeg(og sikkert mange av dere) er vant med fra hjemme i Norge. Naboen nevnte at om noen eide dem, skulle de ringe henne, så hun ikke ringte til lokal dyrevernorganisjasjon(eller noe i den dur, kanskje for å gi dem en sjennepreken på kjøpet også, men jeg er ikke 100% stø i finsk enda...haha). I mellomtiden koser jeg meg med disse godisene: lolcatz
Illalla Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. juli 2008 Og forresten; mange nevner å ta med katten ut i bånd. Kan ikke det bare gjøre "vondt verre" på en måte, at de da får blod på tann, og kjenner til at det finnes et "ute" og dermed også har noe å lengte etter? Kanskje dårlig formulert. Om de vet hva begrepet "ute" vil si, og hvor festlig det er der, vil de da ikke være tillempelige for å ta sjanser som kan være nokså skadelige/fatale? prøve smyge seg igjennom smal sprekk i vindu, lete etter måter å komme seg til dette "ute" på en måte? Jeg husker dette var tilfellet med den siste katten min, som vi lot være ute littegrann da hun var liten, men bare med oss ute sammen med henne. Hun var ikke gamle tulla før hun ventet ved ytterdøra og pilte avgårde så snart den var åpen uansett vær... enkelte ganger bråstoppet hun etter få meter i sørpesnø eller lignende....det virket som fristende etter "ideen om å få være ute" egentlig var sterkere enn behovet for å være der. Som også viste seg da hun ble voksen. Det å ha muligheten til å gå ut, var meget mere viktigere enn faktisk være ute, så vi hadde alltid vindu åpent nok til å høre henne si at hun ville inn igjen etter små minutter(savner deg rekordfart-musefangeren pusin min ) Og fikse ideer kan bli til skumle saker, vel? Men for ikke avspore helt da. Er katter spesielt glade i båndet i det hele tatt? Alt av bånd og greier jeg har "kledd" katter med før har blitt så siiiiinnsykt hatet at de klarte klore/bite/vrigle seg ut av det for så å ødelegge det helt, selvom "stramt-nok-instruksjoner" ble fulgt slavisk...(jepp, prøvde det fra kattungestørrelse)
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Hei! Det med at de får "blod på tann" var nettopp det jeg skrev i innlegget mitt over. .. Leste du det? Aurora
Illalla Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. juli 2008 Hei! Det med at de får "blod på tann" var nettopp det jeg skrev i innlegget mitt over. .. Leste du det? Aurora Ja ikke sant? Leste om situasjonen din og syntes liksom kjenne det igjen i en viss annen kattepus.... Så derfor tenkte jeg som så, om det er noen som faktisk klarer holde katten(e) rolige, flinke og "snille" inne, til de får dagens tur(er).... om det er noen form for "katt i bånd-men innekatt-101"-bok eller metode... tjah (ja jeg skrev nok litt endel av samme ulla som deg aurora)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå