Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Jeg ble separet fra min kone rett over nyttår. Hun flyttet ut pga en ny mann som hun pr idag er forlovet med. Vi har 3 fellesbarn som bor hos meg, og har samvær med mor annenhver helg. Problemene mitt er at det frem til nå, ikke har vært mulig å få henne til å skrive under, hverken på samværsavtale eller skifte av bo. Jeg har flere ganger tatt kontakt med henne pr. tlf og har også kontaktet advokat. Til meg svarer hun, at joda hun skal skrive under, men hun dukker ikke opp, tar ikke kontakt for ny avtale. På brev fra advokat svarer hun ikke.... Hun har fremdeles adresse hos meg, slik at det er med nød og neppe at barnetrygd kommer til meg. (siden vi i folkeregisteret er registrert på samme adresse). Har noen vært borti en liknende situasjon? Hva er det mulig å gjøre? takknemlig for konstruktive svar. PS. alle forsøk på å løse dette ansikt til ansikt har vært forgjeves.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Vil bare gi deg en stor Har selv en mann som har flyttet ut, og som ikke forholder seg til noe av ansvaret. Jeg får ikke en gang vite den nye adressen hans ( ), så jeg driver og videresender posten hans (forfalte regninger) til foreldrene hans (som jeg heller ikke hører noe fra) Blir litt motløs av å høre at du fortsatt har det sånn etter et halvt år, og med barn sammen på toppen av det hele. Jeg ønsker i hvertfall inderlig for deg at du får en løsning på dette, så du får fred til å gå videre uten at hun skal stikke kjepper i hjulene på deg hele tiden. Dårlig gjort, når dere har barn på toppen av det hele. Det er vel bare sånn noen mennesker gjør det... Gjør i hvertfall sabla vondt å være den som sitter på den andre siden... Så, til deg, med håp og ønske om bedring!
Gjest Jurist Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Så, til deg, med håp og ønske om bedring! Du kom vel ikke med noen konkrete råd til temastarteren på hvordan han skal få sin kone til å skrive under på separasjonspapirene, gjorde du vel? Kjære temastarter (og mann), jeg vil anbefale deg å gjøre følgende: 1. Forbered separasjonspapirene med dine underskrifter, og sett en gul lapp/post-it på de stedene der din kone skal skrive under (slik at det ikke kan misforståes). Ha en kopi av disse i en egen mappe (med underskrifter). 2. Finn et tidspunkt. Spør henne om hun har en ledig stund på et offentlig sted (en pizzaresturant etc.) og si at du ønsker å drøfte forholdet deres/separasjon, slik at hun er forberedt på temaet. Si det i en rolig tone. Om hun møter opp, overlever papirene mens dere spiser og snakker og få henne til å skrive under. Dersom hun ikke vil gjøre det på et offentlig sted, gå bort til henne i hjemmet deres og få henne til å skrive under ved å servere henne papirene opp i ansiktet og gi henne en penn. Be henne om å skrive under: "Vær så god, jeg behøver din signatur her og der". Dersom hun fortsatt viker unna og ikke vil: fortell henne at du vil sende papirene til....uten hennes underskrift. Fortell henne at dette går i gjennom uansett om hun skriver under eller ikke - for det gjør det. Du sender skilsmisse- / separasjonspapirer til fylkesmannen i ditt fylke. Dette kan du fint gjøre selv om din kone ikke vil undertegne. Ok? Det spiller altså ingen rolle om hun vil skrive under eller ikke. Du får separasjon/skilsmisse uansett, bare du sender papirene til fylkesmannen (adresse kan googles på internett). Les også svar fra jurist her: http://www.kk.no/php/art.php?id=362723 Dessuten: Hvis dere ikke har levd under samme tak de to siste årene får du skilsmisse direkte uten å være separert først. Jeg ønsker deg lykke til mann! Det vil nok bli bra
camilla* Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Jeg tenkte og at du kan sende inn seperasjonspapirer uten at hun skriver under. Og si ifra til forlkeregisteret at hun ikke bor hos deg og gi dem hennes nye adresse om du har den. Om resten (samvær og bo) går gjennom advokat vet vel advokaten hva man gjør når de ikke svarer. Ta en takst så fort som mulig, så hun ikke kan komme om noen år og ville bli kjøpt ut. Da vil hun ha taks fra den dagen hun ber om å bli kjøpt ut, men har du en takst fra da hun flyttet skal den brukes. Samværsavtalen aner jeg ikke hvordan dere skal løse, annet enn å ha papirene klare når hun kommer , nedskrevet med den ordningen dere har pr. idag, og be henne skrive under når barna blir hentet/levert.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 For orden skyld.....det eneste som er underskrevet er separasjonspapirene. Det skjedde først etter to og en halv mnd etter at jeg ordnet opp. Men alt annet, inkludert muntlige avtaler som gjelder barna, blir enten tatt opp gjennom ungene eller brutt....dersom jeg klarer å få henne til å lage avtaler.
Lissi Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Du kom vel ikke med noen konkrete råd til temastarteren på hvordan han skal få sin kone til å skrive under på separasjonspapirene, gjorde du vel? Men det er vel lov å vise sin støtte og empati og gi en I såfall så gjør jeg det samme:) Lykke til videre, håper det ordner seg. Jeg hadde meldt flytting for henne. Til foreldrene eller finne ut hvor hun bor.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 For orden skyld.....det eneste som er underskrevet er separasjonspapirene. Det skjedde først etter to og en halv mnd etter at jeg ordnet opp. Men alt annet, inkludert muntlige avtaler som gjelder barna, blir enten tatt opp gjennom ungene eller brutt....dersom jeg klarer å få henne til å lage avtaler. Hvis hun ikke stiller opp på skriftlige avtaler kan og bør du gjøre følgende: Du kontakter kommunen/fylkesmannen ved et av rådgivningskontorene og meklingskontorene for separasjon/skilsmisse (ring for å høre hvem du bør kontakte, og ikke mist motet om du møter uvitende/negative og sure folk i andre enden av telefonen). Det finnes nemlig egne kontorer/folk/ansatte i det offentlige i hvert fylke (muligens også i hver kommune) som skal ta seg av slikt! Du kan kontakte en slik instans, og dermed er det de som kaller inn til mekling om avtaler og samvær med barna/deling av ansvar i skriftlige avtaler. Og ja, alt bør være skriftlig! Dersom hun ikke stiller opp til slike innkalte møter, blir hun faktisk den tapende part...og hun vil komme i dårlig lys om hun ikke stiller opp. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Jeg visste ikke at norske kvinner betalte barnebidrag jeg... er dette noe nytt som har kommet?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #9 Skrevet 21. juli 2008 Jeg visste ikke at norske kvinner betalte barnebidrag jeg... er dette noe nytt som har kommet? Ja, det må de. Dersom mannen har omsorgsretten til barnet/barna, og bor hos han, så må kvinnen betale barnebidrag. Hun må også betale bidrag til mannen, dersom hun tjener en viss % andel mer enn mannen. Som du ser, er det likhet i loven på dette punktet. Men: loven behandler ikke pappene rettferdig, da barna nesten automatisk får bli hos moren. Moren kan (og gjør ofte!) true pappen til barna om at han ikke får se barna sine dersom han tar ut skilsmisse. Dette blir menn skremt av, og blir derfor i det dårlige ekteskapet!
liv Skrevet 21. juli 2008 #10 Skrevet 21. juli 2008 (endret) Meld flytting for henne! Og så søker du om barnebidrag og alt sånt på nav. Endret 21. juli 2008 av liv
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #11 Skrevet 21. juli 2008 Meld flytting for henne! Og så søker du om barnebidrag og alt sånt på nav. TS: her. En kan ikke flytte noen, uten samtykke. Det kan heller ikke gjøres via internett, da en må bruke kode fra likningen. Manuelt trengs en bekreftelse fra den som flytter. Kan heller ikke søke om bidrag via nav, fordi det ikke foreligger noen samværsavtale.
camilla* Skrevet 21. juli 2008 #12 Skrevet 21. juli 2008 TS: her. En kan ikke flytte noen, uten samtykke. Det kan heller ikke gjøres via internett, da en må bruke kode fra likningen. Manuelt trengs en bekreftelse fra den som flytter. Kan heller ikke søke om bidrag via nav, fordi det ikke foreligger noen samværsavtale. Da gjør du som anbefalt over. Ringer div instanser. Får de til å kalle inn til mekling om samvær. Møter hun ike så har du samvær, hun taper. Om jeg har skjønt det rett. Ha flyttemeldingspapirer klare for underskrift, og dra til henne. Du har en advokat etter hva jeg forsår, hva sier han. De har vel vært bort lignende før?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå