Gå til innhold

Svenske fotobokser


Trillrund

Anbefalte innlegg

Har vært på en ferie i Sverige og siden de har høyere fartsgrenser enn oss, så har jeg forholdt meg til fartsgrensene, stort sett... Men selvsagt glapp jeg et skilt. Så jeg passerte en fotoboks i 90 og rett etter boksen sto det skilter med 90-grense, så jeg aner ikke hva fartsgrensen var i området med fotoboksen.

Så nå lurer jeg på om de svenske boksene alltid er i drfit og om de på samme måte som norske vil blinke hvis man blir tatt?

Og hvor lang tid vil det evt ta før jeg får et surt etterslep fra ferien i posten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snart 42

Jeg tror de svenske boksene funker som de norske, mao: de blinker hvis de "tar deg". Det blinket i hvert fall for meg da jeg dessverre kom litt for fort gjennom et småsted noen mil fra grensa... MEN; jeg tror ikke det blir utstedt bøter til andre enn de med svenskregistrert bil. Tror også det er slik i Norge; at det kun er norskregistrerte biler som får bøter. Biler reg. i eget land er vel de eneste de sitter med register over i f.t. hvem som eier bilen.

Ikke helt sikker på dette, men jeg ble tatt i fjor sommer og enda ikke fått noen bot så den saken regner jeg for ute av verden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt jeg også. For vi så en som hadde lys i seg, men de andre var mørke. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meeeeeg22

Hei!

De fleste boksene i sverige er satt der landeveishastighet går fra feks 90 til 50km/t (pga skole/tettbebygget strøk).

Disse fotoboksene oppererer mellom forskjellige tidspunkt, som regel et sted mellom 08-17. Etter dette vil fotoboksene være "skrudd av".

Har selv bodd i sverige og kjenner mange svensker så dette vet jeg.

Svenskene er ikke like aggresive som nordmenn på å ta "råkjørere".

Vanligvis går kø/tett trafikk i 80-90 forbi boksene i 50-sonen når de er "skrudd av". Dette er vel også meningen da 50-sonen som regel opphører når det blir kvelden.

dersom du suste forbi en box etter kl 17-18 regner jeg med at du ikke ble tatt. så kommer det også ann på hva du mener med "fort"

Nordmenn mener at "fort" er allerede 5km/t over fartsgrensen.

Uansett så vil du merke en skikkelig blitz idet du blir tatt.

Og er uhellet et faktum så kan du trøste deg med at bøtene er halve prisen av de norske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

Gjelder samme regler for andre land også? Gikk litt fort i svingene, men nå etter 6mnd har jeg ikke hørt noe. Dette var i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De fleste boksene i sverige er satt der landeveishastighet går fra feks 90 til 50km/t (pga skole/tettbebygget strøk).

Disse fotoboksene oppererer mellom forskjellige tidspunkt, som regel et sted mellom 08-17. Etter dette vil fotoboksene være "skrudd av".

Har selv bodd i sverige og kjenner mange svensker så dette vet jeg.

Svenskene er ikke like aggresive som nordmenn på å ta "råkjørere".

Vanligvis går kø/tett trafikk i 80-90 forbi boksene i 50-sonen når de er "skrudd av". Dette er vel også meningen da 50-sonen som regel opphører når det blir kvelden.

dersom du suste forbi en box etter kl 17-18 regner jeg med at du ikke ble tatt. så kommer det også ann på hva du mener med "fort"

Nordmenn mener at "fort" er allerede 5km/t over fartsgrensen.

Uansett så vil du merke en skikkelig blitz idet du blir tatt.

Og er uhellet et faktum så kan du trøste deg med at bøtene er halve prisen av de norske :)

Og en del bokser står akkurat der 110-sone går over til 90-sone, så man må virkelig bremse opp før skiltene...

Jeg trodde jeg var i en 90-sone, men da jeg så boksen og like etterpå 90-skiltet, fikk jeg litt panikk. Jeg frykter at jeg kanskje egentlig var i en 70-sone. Og da er vel 90 litt fort ;-)

Jeg får trøste meg med at det ikke gikk av noen blits.... Og følge bedre med på neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillagubban
Jeg tror de svenske boksene funker som de norske, mao: de blinker hvis de "tar deg". Det blinket i hvert fall for meg da jeg dessverre kom litt for fort gjennom et småsted noen mil fra grensa... MEN; jeg tror ikke det blir utstedt bøter til andre enn de med svenskregistrert bil. Tror også det er slik i Norge; at det kun er norskregistrerte biler som får bøter. Biler reg. i eget land er vel de eneste de sitter med register over i f.t. hvem som eier bilen.

Ikke helt sikker på dette, men jeg ble tatt i fjor sommer og enda ikke fått noen bot så den saken regner jeg for ute av verden nå.

Min svenske onkel kjørte for fort i Norge en gang, forbi en fotoboks som blinka. Mange måneder etter banka politet opp på døra til tanten og onkel min på et småbruk i tjukkeste Skåne og spurte om personen på fotoboks-bildet bodde der. Så Norge er nok ganske harde på å ta de som kjører for fort, uansett hvor de kommer fra!

Siden bare tanta mi var hjemme sa hun nei i håp om å lure seg unna, men så kom dattera på 7-8 og utbrøt "Det er jo pappa!", så da fikk de altså bot. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...