Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest ninni
Skrevet

innen kultur og idestudier på UiO kan man velge mellom 6 retninger: Arkivkunnskap, idéhistorie, kulturhistorie, kunsthistorie, religionshistorie eller teatervitenskap

men lurer på hvordan jobbmulighetene er?? Og hva man konkret hva man kan jobbe som? for jeg er litt i tvil:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Staar det noe om ideer til jobb paa beskrivelsen av studiet paa nettsidene? Mange studier har noen linjer om karrieremuligheter.

Noen av dem hoeres litt ut som om du kunne jobbet i museer og slikt? Ellers er vel laerer alltids en mulighet for de fleste fag, eller du kan i grunnen jobbe med som helst som ikke krever en mer spesifikk utdanning enn 'hoyere utdanning' eller bachelor i hva som helst. Men jeg vet ikke helt, godt mulig noen andre her har flere ideer :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er nok i stor grad jobber hvor du må bygge deg selv opp og skape din egen vei. Skal du ha noe mer håndfast i ryggen som gir tryggere jobbmuligheter vil jeg råde deg til å kombinere og ta inn fag som er mer tradisjonelt matnyttige i graden din, økonomi for eksempel. Er du interessert i fagene finner du nok ut av det etterhvert :)

Gjest ninni
Skrevet

det høres ut som mye ekstra skole, hvis jeg skal ta fag ved siden av dette også:/

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel noen bolker med fritt valg på studieplanen?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo såkalte svadafag. Du går på skole, leser masse, får studielån og til slutt så kan du ikke si at du er noe som helst! Ikke begynn å studere hvis du ikke vet hva du VIL med studiet - eller i det minste ikke ta studielån/stipend om du ikke vet hva du vil. Slike studier er i bunn og grunn bare tull etter min mening. Fint som en faglig fordypning hvis du f.eks. ønsker å være lærer på kunstlinje på vgs, men en bachelor i noe sånt kan jeg ikke forstå hva du skal med annet enn at det nok er veldig interessant å kunne.

Men se nå litt hva bacheloren innbærer - kanskje du kan velge blant mange fag og kanskje snu deg i retning økonomi eller pedagogikk, evt ta et fjerde og evt femte år. Mange bachelorgrader er jo nettopp lagt opp slik at du bygger den i stor grad selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Ser bachelorgraden inneholder 40 stp frie studier som du kan bruke til å velge retning mot hva du kanskje ønsker å jobbe som. Sjekk UiO sine sider, det stod ganske mye om det studiet du vil inn på om enn ikke så mye om spesialiseringene ennå.

En studierådgiver vil nok kunne hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...