Gå til innhold

Skal kjøpe med inn hos kjærst'n

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest i dag
Skrevet

Vi er begge eiere av borettslagsleilighet, og jeg må antagelig betale rundt 60 000 tusen for salget i bare megleromk.osv. Jeg må også betale tingslysningsgebyr o.l. på noen tusen for at hans hus skal "stå på begge".

Så skal jo kjærstn ha takst......da har vi tenkt å bruke 2 takstmenn for å få ett mer riktig snitt.

Er det urimelig å be at han også skal være med å dele alle kostnadene/avgifter o.l. for at vi skal flytte sammen? ......eller er det jeg som skal selge, som må betale alt dette?

Pga av barna hans, og at han helst ikke vil flytte kan vi ikke kjøpe noe annet sammen (han hadde fått store omk. ved salg). Hadde jeg kunne velge, ville jeg ha ønske om at vi kjøpte noe sammen, men huset hans er veldig fint så det gjør meg ikke noe. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes han bør dele på utgiftene ved salg. Du selger jo for å investere i deres felles framtid.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig med om at denne kostnaden bør han dele. Alternativet var jo at han solgte og flyttet inn til deg.

Jeg har selv leid ut min leilihget, flyttet til ekssamboer , brudd og så tilbake igjen. Kostet meg uhorvelig mange tusen. Aldri mer. Jeg tapte. Min ekssamboer vant.

Skrevet

Skal du dele gevinsten ved salget av boretsslagsleiligheten da?

Skrevet (endret)
Skal du dele gevinsten ved salget av boretsslagsleiligheten da?

Det er jo helt urimelig siden hun betaler seg inn hos kjæresten ved dagens takst.

Men jeg syns du skal betale disse kostnadene selv. Hvorfor skal han ha kostnader for at du selger din bolig?

Endret av Lissi33
Skrevet

derfor jeg er enig med deg lissi, man kan ikke forlange at en mann skal betale medgift for at en kvinne flytter inn til ham.

Gjest trylla
Skrevet

Dersom det er en fellesbeslutning at det er bedre at du selger din leilighet istedenfor at begge selger og kjøper nytt felles så er det jo helt naturlig at dere deler litt på utgiftene. Alternativet ville jo vært at begge hadde kostnader med salg av hver sin bolig, deretter kostnadene med kjøp av ny felles bolig.

Han "selger" jo deler av si bolig til deg og bør da ta noen av selgerkostnadene på dette.

Gjest Tådstarter
Skrevet

Ja, nå har vi snakket med han om dette. Han syntes det er urimelig at han skal dele kostnaden jeg har ved salg. Dette fordi han har pusset opp leiligheten min. Det er forsåvidt greit, men jeg har også brukt utrolig mye tid med å hjelpe han tilbake på andre områder.

Det er jo så stor utgift for meg. Rundt 60 000, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Blir liksom bare jeg som må "bekoste" at vi flytter sammen.

Gjest Trådstarter igjen
Skrevet

Mente selvsagt av vi har snakket om det sammen....

Ja, nå har vi snakket med han om dette. Han syntes det er urimelig at han skal dele kostnaden jeg har ved salg. Dette fordi han har pusset opp leiligheten min. Det er forsåvidt greit, men jeg har også brukt utrolig mye tid med å hjelpe han tilbake på andre områder.

Det er jo så stor utgift for meg. Rundt 60 000, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Blir liksom bare jeg som må "bekoste" at vi flytter sammen.

Skrevet

Jeg synes det er helt rimelig at du betaler disse kostnadene på egenhånd. Det er din leilighet, det er du som velger å selge - og investere i noe nytt!

For det er faktisk det du gjør ved å selge deg inn hos han.

Skal han dele kostnadene med deg, så får du dele inntektene med han (altså overskuddet av salget) men det vil du vel ikke?

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Å kjøpe deg inn i hans bolig er noe du velger å gjøre, også det å selge din egen bolig for å kunne kjøpe deg inn. Jeg hadde ikke forventet at han skulle dele på disse utgiftene.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Vi er begge eiere av borettslagsleilighet, og jeg må antagelig betale rundt 60 000 tusen for salget i bare megleromk.osv. Jeg må også betale tingslysningsgebyr o.l. på noen tusen for at hans hus skal "stå på begge".

Så skal jo kjærstn ha takst......da har vi tenkt å bruke 2 takstmenn for å få ett mer riktig snitt.

Er det urimelig å be at han også skal være med å dele alle kostnadene/avgifter o.l. for at vi skal flytte sammen? ......eller er det jeg som skal selge, som må betale alt dette?

Pga av barna hans, og at han helst ikke vil flytte kan vi ikke kjøpe noe annet sammen (han hadde fått store omk. ved salg). Hadde jeg kunne velge, ville jeg ha ønske om at vi kjøpte noe sammen, men huset hans er veldig fint så det gjør meg ikke noe. :)

Men tinglysingsgebyret bør begge være med på å betale syns jeg, og taksten - muligens - eller taksten ville jeg latt han betale, trur eg.

Gjest Nishiki
Skrevet

Nå er det jo ikke alle som går i pluss ved et eventuelt salg.

Vis jeg skulle selge og gikk i minus hadde jeg forventet at han delte tapet med meg, hadde jeg gått i pluss så hadde dette uansett gått til oss begge, så det ville jeg syntes var rimelig.

Skrevet

Og han burde selvfølgelig betale alle kostnader ved å la deg kjøpe deg inn.. for da er det jo han som selger :)

Skrevet (endret)

Det at han har oppysset har jo lite å si? Dersom du kjøper deg inn i huset hans, betaler du jo markedspris.

Så lenge han betaler for takstmenn, og for alle kostnadene som kommer ved at du kjøper deg inn - greit nok, da dere ikke dele dine kostnader.

Men, dersom dere begge har valgt et liv sammen, synes at det er egentlig normalt å dele alle kostandene. Dvs legge sammen alle kostnadene med takst av hans hus, registrering, salg av ditt hus, kostnadene ved flytting, osv - og da dele det hele med to. Hvis mannen jeg skulle bli med hadde foreslått noe annet, hadde jeg nok vært veldig skuffet.

Men jeg har generelt ikke sansen for hvor mye mitt og ditt når mennesker lever sammen, jeg synes det er greit med felles økonomi (og det er ikke fordi jeg kommer til å tjene mindre enn mannen min - det blir lite sannsynlig). Det er jo begge som bidrar til felleskapet, og jeg ser et forhold som 50/50, om det gjelder penger eller barn eller hva-det-da-skulle-være. :)

Endret av mrs_bond
Skrevet

Å hente inn to takster høres for meg ut som veldig unødvendig, og ikke noe jeg ville brukt penger på. Jeg ville heller hentet inn flere vurderinger fra eiendomsmeglere. Det er mange meglere som gjør sånt gratis - særlig hvis de samtidig øyner muligheten for å få i oppdrag å selge din bolig!

Da jeg kjøpte meg inn hos min samboer, var det et selvfølge at jeg betalte utgiftene ved å selge min egen bolig. Vi innhentet vurdering fra 3 eiendomsmeglere (gratis) og tok snittet av disse tre verdiene som utgangspunkt da jeg kjøpte meg inn, for å finne eierbrøken.

Vi har ikke tinglyst min eierandel, kan ikke helt se at det er nødvendig i dette tilfellet. Vi har imidlertid selvsagt skrevet en egen avtale oss i mellom, som dokumenterer min eierandel.

Skrevet
Å kjøpe deg inn i hans bolig er noe du velger å gjøre, også det å selge din egen bolig for å kunne kjøpe deg inn. Jeg hadde ikke forventet at han skulle dele på disse utgiftene.

nei det hadde jeg sett på som en bonus bare. :rødme:

Gjest Gjest
Skrevet

For meg hadde alt annet enn at ting skulles deles likt vært helt urimelig. Det være seg utgifter og overskudd. Forskjell på lønn skal også spille en rolle her syns jeg. Samboeren min er hel enig i dette. Vi deler alt likt, ingenting som heter mitt og ditt. Men nå gifter vi oss om ikke lenge, så da blir det jo sånn uansett. er jo seff mange som brenner seg på sånt ved et evt brudd, da partene plutselig slås seg veldig vrange når det kommer til verdier.

Skrevet

Hva er egentlig så gjevt med å dele alt da? Det hadde jeg bare ikke taklet!

Hvis jeg har lyst til å bruke 5000 kroner på klær... så slipper jeg i all fall å spørre noen.. kunne aldri falt meg inn å møtte spørre noen om "kan jeg vær så snill å ta penger til klær fra den ene felles kontoen vi har"...

Gjest Gjest_Sofia_*
Skrevet

Gå til advokat og få skrevet en skikkelig avtale .. da blir alt gjort på en skikkelig måte .. Du sier at han har barn - og da er det en enda større grunn til å kontakte advokat FØR du overhodet tenker på å kjøpe deg inn i hans bolig ..

Jeg forstår ikke at det er så mange naive kvinner i dette landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...