Gå til innhold

matlaging og hygiene

Fremhevede innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg er utdannet kokk og på skolen lærte vi følgende ting:

* eneste tillatte ring er giftering (glatt ring...)

* neglelakk er forbudt

* samme med armbånd, smykker og dilldall

* god håndhygiene er en selvfølge

* gjerne spring med fotoceller slik at en unngår kontakt med kraner...

* håndsåpe lett tilgjengelig

* engangs handklepapir som kastes i et spann med pedalfot...

Ellers finner vi nok flere griser blandt kokker enn vi liker å vite om... :-?

Har sett litt av hvert...

Det sies at dersom en restaurant har et rent og skikkelig toalett å tilby kundene - er også kjøkkenet sin hygiene helt ok...

Ellers er jeg enig her at vi er blitt et "vaskemani" preget folkeslag.

Litt bakterier skader ingen.

Men når jeg jobber med mat - står hygiene i høysetet.

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker samme skje til å smake på sausen. Omatt og omatt.

:utleverer:

Skrevet

Det er stor forskjell på helt nødvendig hygiene for å unngå farlige, smitsomme sykdommer og det jeg velger å kalle hysterisk hygiene. Antibakterielle oppvaskmidler er et eksempel på et produkt som oppfordrer til overdreven hygiene. Bakterier er for en stor del nyttige og et helt sterilt miljø hindrer oss i å utvikle immunforsvaret vårt. Det resulterer bl.a. i allergier, overfølsom mage etc.

I dagens Norge skal det svært mye til at det medfører noen helserisiko å smake på sausen med den samme skjeen flere ganger.

Selv vasker jeg meg ofte på hendene når jeg lager mat og skifter kluter/kjøkkenhåndklær ofte, men jeg tar ikke av meg ringer etc. hvis jeg ikke skal nedi maten med henden. (F.eks. ved brødbaking). Håret settes i strikk el. lign. fordi håret ellers er i veien og hår i maten er dessuten noe av det ekleste som finnes.

Gjest gjest1
Skrevet

jeg bruker en operasjonshette på hodet når jeg lager mat. Det ser helt teit ut, men heller teit enn hår i maten.

Ellers er god håndhygene viktig.

Får helt angst av en del av TV kokkene, med ringer og hår alleveier. og smaker rett av vispen, dypper fingrene nedi.

Det er sikkert dårlig Tv, men de burde snakket mer om hygene på kjøkkenet siden de er til en viss grad forbilder for oss som ser på.

Skrevet

Unnskyld, Pulverheksa, men jeg klarer ikke å holde meg :ler:. Er ikke vondt ment, men er det ikke å trekke litt vel langt å iføre seg operasjonshette for å tilberede en posesuppe fra Toro? Ser liksom for meg scenarioet inni hodet, ser du...

Gjest gjest1
Skrevet

no affense taken...

Jeg bruker en slik hette når jeg lager mat til flere enn meg og PH mannen.

Vi har no stort sett samme sjuka.

Skrevet

OK, da forstår jeg! Kjempeflaut med hår i maten når den skal serveres til gjester!

Skrevet
De virkelig proffe mannlige kokkene pleier å fjerne håret på hendene sine for at det ikke skal komme nedi maten.

Et prisverdig tiltak fra hårete kokker. Men jeg må bare si at dette har jeg ikke hørt om. Jeg kjenner godt til kokkemiljøet i Norge (IKKE veikro-kameratene, men landets desidert beste kokker :-)), og har ikke akkurat inntrykk av at dette er vanlig :o

Jeg mener at hygiene er et krav når man leger met, men det er ingen grunn til å bli hysterisk heller. Dette passer jeg alltid på:

-jeg setter opp håret nå som jeg har langt hår

-hyppig håndvask

-ingen smykker (bruker aldri smykker så det er lett å huske på ;-))

-kjøkkenet er selvsagt rent og pent. Samme gjelder fjøler og arbeidsredskap

-jeg bruker mye tørkepapir av god kvalitet, fremfor vanlig klut

Det hender at jeg bruker fingeren til å smake på ting, og det hender at jeg bruker samme skje to ganger :-) Fysj og fysj for noen kanskje, men jeg synes ikke det er så ille.

Skrevet

Jeg tar alltid av ringene når jeg vasker hendene, og jeg vasker alltid hendene før jeg lager mat, så da blir ringene liggende til jeg er ferdige med matlaging.

Dersom man er redde for hår i maten, hvorfor ikke bruke et godt gammeldags skaut i stede for dusjhette eller kjøkkenpapir????

Når det gjelder smaking, så bruker jeg ofte samme skje, men jeg dypper den da ikke nedi gryta. Bruker sleiva til å øse opp i skjea, så den kommer aldri i kontakt med resten av maten. Litt praktisk må man da være ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Lett å kritisere andre ja... Mat i studio er ikke lov å servere andre, så slapp av. Evt. de som er i studio spiser på eget ansvar.

Hva gjør dere hjemme selv+ Hadde dere vist hvor mye bakterier dere har under matlaging, så hadde dere svimet av.

vi slumser vel alle innimellom?(jobber på kjøkken)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...