Gjest lucky08 Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 hva kjennetegner et bra bryllup? Hva skal til for at du som gjest har en fin dag/kveld? Og hva skal til for at du kan skryte av bryllupet til andre du kjenner? Også tips fra tidligere brudepar ønskes:)
Nettepett Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Forsøk, med hjelp fra toastmaster, å innføre "maxtid" på talene under middagen. En taleliste med 6-7 talere, som hver snakker i 20 min...... ja... trenger jeg si mer. Tror de færreste gjester liker å sitte seg gjennom en middag som varer i 4-5-6 timer. Jeg har vært gjest i slike bryllup, og beklager at jeg sier det, men det var skikkelig langdrøyt til tider :søvn:
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Ikke ha for mye detaljstyring for dagen, med faste klokkeslett til ditt og datt. Det blir mye styr da. Vi hadde en viss formening om når sånt som når kaffegjestene kom, når musikken skulle begynne og når nattmaten var. Det andre tok vi som det kom. Man får gjort alt som kakekutting og valsen uansett. At ikke talene varer for lenge er også lurt. Nå hadde vi et uformelt bryllup, så plassering av gjestene var vi ikke så nøye på. Fikk tilbakemeldinger fra gjestene på at det var de glade for, for da kunne alle sitte med de de ønsket. Var i et bryllup der brudeparet kun satt med nærmeste familie. Det var mange som kommenterte det, for de pratet ikke med så mange av de 180(!) gjestene som kom. Greit nok at man ikke kan prate med alle, men det går jo an å mingle litt...
Wildy Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Som gjest setter jeg pris på å ikke sitte fem-seks timer ved bordet. Talene bør være få og gode, og allsangene sterkt begrenset. Jeg setter også umåtelig stor pris på å sitte sammen folk jeg kjenner litt fra før, gjerne samboeren i nærheten og vil absolutt ikke brukes som buffer mellom folk som ikke går overens, ikke kan å småprate eller ikke kan å begrense alkoholinntaket. Jeg vil ha maten rimelig kjapt og helst i porsjoner som gjør at jeg etter selskapet ikke er skrubbsulten ( har opplevd det å, jeg og min kjære endte opp på en burgersjappe i byn klokka to om natta...) Jeg avskyr selksapsleker, spesielt den typen som krever at jeg kravler over og under stoler el. I bryllup har jeg som regel på meg bunad, og den er jeg faktisk redd for, og vil ikke risikere skader på den.
Gjest Gjest_Ally_* Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Som gjest setter jeg pris på å ikke sitte fem-seks timer ved bordet. Talene bør være få og gode, og allsangene sterkt begrenset. Jeg setter også umåtelig stor pris på å sitte sammen folk jeg kjenner litt fra før, gjerne samboeren i nærheten og vil absolutt ikke brukes som buffer mellom folk som ikke går overens, ikke kan å småprate eller ikke kan å begrense alkoholinntaket. Jeg vil ha maten rimelig kjapt og helst i porsjoner som gjør at jeg etter selskapet ikke er skrubbsulten ( har opplevd det å, jeg og min kjære endte opp på en burgersjappe i byn klokka to om natta...) Jeg avskyr selksapsleker, spesielt den typen som krever at jeg kravler over og under stoler el. I bryllup har jeg som regel på meg bunad, og den er jeg faktisk redd for, og vil ikke risikere skader på den. :Nikke:
Gjest StoreSky Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Kom gjerne med flere tips og erfaringer! Har ikke vært noen større bryllup jeg.
Serenity88 Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Nå kommer det kanskje litt sånn detaljstyring her da, men har vært i to bryllup den siste måneden og det var noen forskjeller... Finn dere en god og stødig toastmaster! Som ikke gjør alt 3 kvarter før middag (altså lager rekkefølgen på talene osv), da ble både jeg og samboer stresset fordi vi hadde både tale og fremvisning av bilder der det var ganske mye som måtte ordnes i forveien. Toastmasteren burde også like å snakke til mange mennesker, forklare hvor toalett er, hva som skal spises/drikkes, og ønske til bords! Var stor forvirring i det siste bryllupet når vi kunne spise, prøvde å følge med på brudeparet som begynte og da begynte jeg, men så ble de usikre fordi ingen sa vær så god og spis så da sluttet de, bare litt unødvendig i et selskap med 80 stykker, men selvfølgelig bare småtteri! Ha et stor gavebord så man får sett alle gavene (er veldig greit å se på fordi det er en del ventetid), nok stoler som man kan sitte på før og etter middag Ha brudedansen klar på forhånd, trenger ikke være flinke til å danse, men ikke virk motvillig når du går på dansegulvet og ikke rop allerede før musikken starter at andre må skyndte seg på dansegulvet etter at man har tatt to trinn! Synes også brudeparet må mingle, prøv å gi alle gjestene en slags oppmerksomhet en eller annen gang gjennom festen Er også enig med de over at klatring over/under stoler kanskje skal skippes i et bryllup Ellers er en liten sammenkomst for de som kan kvelden før med grilling eller enkel mat en super ide! Kan man bli kjent med de andre gjestene på en litt mer uformell måte Etter middag og før dans/kaker bør det være en eller annen slag for snacks på bordene. Kanskje la noen ha litt ansvar for fotografering slik at man får fine bilder av alle gjestene? Og minn folk på at engangskameraene er der for å brukes! Uff, ble mange småting, begge bryllupene var fantastiske! Er jo småtteri, men kanskje ting man kan huske på Jeg vet ihvertfall at hvis jeg evt. skal gifte meg skal jeg ha dette i bakhodet, men aller viktigst er at brudeparet mingler med alle gjestene, vil ikke burdeparet det skjønner jeg ikke helt vitsen hvorfor folk får invitasjoner!
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har vært i flere bryllup. Har funnet ut at jeg KAN like bryllup under visse forutsetninger: Kort tid mellom vielse og mat. Dersom det blir lenge å vente bør brudeparet i det minste ordne med en plass der man kan møtes. Vil absolutt sitte med folk/venner jeg kjenner fra før. Ingenting er mer pinlig enn å bli plassert sammen med folk jeg aldri treffer igjen. Huff! Som tidligere nevnt - korte taler, maks 5 min pr tale Ikke vente alt for lenge på maten - folk er sultne. Selv elsker jeg bryllup med buffet, uformelt og hyggelig. Legg inn røykepauser/dopauser mellom talene.. (sorry, men jeg vil gjerne ha noen røyker i løpet av en lang kveld) Pinlig å komme tilbake midt i taler/sanger Absolutt ingen selskapsleker eller felles "danser". IKKE polynese osv. Ønsker heller ikke at toastmasteren forteller pinlige vitser, han/hun bør kun informere og styre talene. Kan ikke fordra å være i bryllup der det kommer flere gjester til kaffe. Har opplevd at disse måtte vente i 2 timer på gangen pga at middagen tok så lang tid. Pinlig, pinlig, pinlig! Er skikkelig imot at noen bare får komme på kaffe. Ha småbord etter middagen, la folk sitte/snakke med hvem de ønsker. Brudeparet må som tidligere nevnt mingle. Variert musikk uten dansetvang(alt fra 50 tallet til i dag er bra) For min del MÅ det være mulig å nyte alkohol i bryllupet. Er ikke morsomt å spise nydelig mat uten mulighet til å drikke vin. Fest og alkohol hører sammen for min del. Arranger transport for gjestene (eks buss) slik at alle kommer seg hjem uten stress. Disse tingene kjennetegner et bra bryllup for min del. Her har jeg en fin dag/kveld. Ett bryllup jeg virkelig, virkelig skryter over har jeg til dags dato ikke opplevd. Synes generelt det er for mye alvor og seriøsitet på en egentlig sååå glad dag. Tåredryppende taler er aller verst, men det får nok ikke brudeparet styre selv..
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 Bryllupsfesten blir mest vellykket viss dere gjør som dere selv ønsker, fremfor å skulle tilfredsstille "alle" andre. Det er deres dag, og de som kommer kommer for å feire dere. Sett vekk ifra det, kan jeg si hva JEG mener gjør en bryllupsfest vellykket (noe er sagt tidligere): Ikke ha middagen flere timer etter vielsen. Gjester kommer gjerne langveis fra, og mange er relativt sultne etter litt kjøring og kirka. Ikke for lange taler, og fordel talene utover middag og kaffi, ikke la alle komme som perler på en snor. Er invitert barn til middagen? Ha barnevakter slik at noen kan se etter dem når de har spist og er lei av å sitte i ro. En bryllupsmiddag kan vare lenge, og det er godt for foreldrene å kunne slappe av og slippe å løpe etter barna. Vær nøye på å informere toastmasteren om hans oppgaver for dagen. Pass på at han er strukturert og flink til å planlegge. Husk å informere toastmaster om alt dere vil gjestene skal vite: toalett, tidspunkt, etc. Om dere har selskapsleker (elsket og hatet): Pass på at det ikke er de samme som blir brukt i hver lek/konkuranse! Viss dere inviterer gjester kun til kaffi (noe jeg forøvrig synest er veldig lurt, av di man da gjerne ikke trenger utelukke noen pga økonomi): Sørg for at dere ikke inviterer dem for tidlig. Det er bedre at man må vente litt på kaffigjestene enn at kaffigjestene må vente på maten. Viss dere ikke skal ha nattmat: Ha noe salt mat i tillegg til kaker til kaffien. Frukt går også fort unna. Kan nok komme på mye mer, men tror det holder for nå
Gjest lucky08 Skrevet 23. juli 2008 #10 Skrevet 23. juli 2008 2 små spm, Nattmat, for de av dere som serverer dete, er det fordi festen holder på til ut i de små timer det da? Vi har lokalet frem til kl 01, så natt mat er vel ikke nødvendig da? Håper på middag kl 16... når er det da passelig med kaker? kl 21? 22?
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. juli 2008 #11 Skrevet 23. juli 2008 2 små spm, Nattmat, for de av dere som serverer dete, er det fordi festen holder på til ut i de små timer det da? Vi har lokalet frem til kl 01, så natt mat er vel ikke nødvendig da? Håper på middag kl 16... når er det da passelig med kaker? kl 21? 22? Jeg tviler på at nattmat er nødvendig. Vi hadde lokalet vårt til klokka 02, og jeg skjønner ikke når vi skulle hatt tid til nattmat. I stedet sto kakene framme lenge (det var myye kaker), og vi hadde en del frukt og snacks. Å ha en toastmaster man kan stole på at ordner alt det praktiske med organisering av taler osv, er nok viktig. Man har stresset nok på forhånd, og da er det deilig å føle at man kan slappe ordentlig av under festen.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 23. juli 2008 #12 Skrevet 23. juli 2008 Prsonlig syns jeg ikke det gjør så mye med mage taler dersom man får dopauser i mellom, eller allsanger (som jeg egentlig hater) dersom dette er noe brudeparet ønsker. Det absolutt viktigste for at jeg skal trives i et bryllup er at bordplasseringen er noenlunde gjennomtenkt. Jeg vil komme ved siden av folk jeg kjenner, og kan ha en hyggelig samtale med uten alle de stive høftlighetsfrasene. Blir ganske tungt å snakke med folk du aldri har møtt før i 4-5 timer, og ofte folk du håper du aldri må treffe igjen. Jeg vil også ar jeg som singel skal slippe å sitte midt i en flokka av ukjente for å få plasseringen til å gå opp, mens alle vennene mine sitter samlet ved et annet bord. Det er rett og slett så kjipt at en får lyst å ta med seg gaven og gå hjem igjen! Som andre nevner her er det greit at det ikke blir for lenge å vente på mat. Sist jeg var i bryllup var vielsen halv to, og middagen som skulle serveres "umiddelbart" etter vielsen i følge invitasjonen, kom på bordet kl seks. Altfor lenge å vente! Dessuten er det viktig at det er nok mat, så det faktisk er mulig å spise seg mett. Det bør være tilstrekkelig kake til at alle kan smake, har opplevd at det ble servert kun to kaker ved siden av bryllupskaken, og da de siste i køen nådde kakebordet var det tomt. Personlig liker jeg å få servert alkohol, men det bør være rom for at også de alkoholdrikkende gjestene kan få seg et glass brus uten at det blir krise i baren. Jeg hater polynese, fordi jeg som singel alltid blir plassert sammen med den tolv år gamle fetteren. Det er ikke kjekt å være singel i bryllup, og det gjør det hele så tydelig. Ellers kan det være lurt å gi gjestene mulighet for noe å drikke dersom de må vente en stund på brudeparet før mat. Et halvt champagneglass med vin er lite å gå på et par timer, spesielt når det er varmt. trenger ikke være alkohol, brus eller vann går fint det. Kriterier som er tilstede når jeg skryter av et bryllup; - sitter ved siden av folk jeg kjenner (absolutt viktigst!) - god mat, raskt, i rikelige mengder - ingen selskapsleker - brudepar som mingler - ikke drithøy trancemusikk gjennom hele festen fordi dette er noe brudeparet liker - fin og gjennomtenkt vielse som passer paret - nok drikke - alltid såpe/dopapir/tørkepapir på toalettet -og sist men ikke minst at brudeparets foreldre ikke stresser så mye med tidsskjema at det tar gleden fra oss gjester!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå