Gå til innhold

Hvor lenge holde katt inne etter flytting?

Anbefalte innlegg

Gjest *Ulla*
Skrevet

Vi flyttet i nytt hus for litt over to uker siden, og har holdt de to pusene våre inne. Den minste er det ikke noe problem for, han er så ung at han ikke har vært ute enda i det hele tatt. Men for den store derimot... Han vil veldig gjerne ut. Sitter og kikker ut av vinduene, mjauer og kan være veldig rastløs til tider. Men jeg leste på en av dyrebeskyttelsens sider at man skal vente 2 måneder før man slipper katter ut etter at man har flyttet. Det er så lang tid det tar før de blir helt vant med det nye huset. Men jeg synes det virker veldig lenge..? Så jeg lurer på hva dere her inne som har vært i sitasjonen gjorde? Hvor lenge ventet dere? Og gikk det bra, eller forsvant katten deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ventet minst en måned, og deretter gå ut sammen med han en liten stund.

Skrevet

To mndr var lenge. Jeg har aldri ventet noe særlig lenger enn 2-3 uker, særlig ikke om sommeren, for da har døren inn til huset bare stått åpen mens katten var ute i begynnelsen.

Skrevet

Vi fikk beskjed fra dyrlegen om at det ikke var noen spesiell tidsfrist, men at man skulle følge med når katten virket trygg og selv ønsket å gå ut. Den eldste katten vår ville ut før det var gått 2 uker. Det fikk hun lov til og det gikk veldig bra. Vi flyttet rett før sommeren også, så det var jo perfekt utevær for katter.

Skrevet

Det kommer helt an på katten..

gi pus god mat og masse kos i en uke til, så gå ut med ham en uke, gjerne i bånd om han er vandt med det? Så går det nok bra :)

Jeg hadde min inne i 3 uker, og hun holdt på å gå på veggene stakar!

Om pus er kastrert vil han også holde seg nærmere, så da er det mindre fare for at han går seg vill :)

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Vi flyttet tirsdag 15/7 med våre 2 puser på 15 måneder..fredag 18/7 var de ute å lekte..siden jeg har ferie nå så er vinduet åpent og de går ut og inn som de vil :) Ingen tegn til at de ønsker å stikke av..så noe fasit på hvor lenge de må være inne finnes vel ikke..kjenner en katten sin så merker en når den er klar..stol på magefølelsen din.

Lykke til :)

Skrevet

Det er nok trygt å slippe katten ut. Men bli gjerne med den. :)

Den kjenner luktene av hjemmet sitt :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Når jeg flyttet med pus for noen år siden var hun ute etter to dager.

Pusen min var en katt som aldri gikk lenger vekk enn at hun kunne se husveggene, hun gikk stort sett bare til nærmeste sted hvor hun kunne gå på do, resten av tiden befant hun seg i hagen eller på terassen.

Hun var svært lite fortrolig med innendørs do - og ville bare ut. Derfor slapp jeg henne ut - jeg var hjemme så jeg kunne følge med. Det var ikke noe problem.

Hun var veldig skeptisk til hele flyttingen, lå under bordet hele det første døgnet, og var tydelig misfornøyd - men etter en tur ut, hvor hun fikk ruslet litt og snust og kikket, var alt helt greit. Da slo hun seg til ro inne også, og trivdes som bare det.

Jeg tror man må se an katten, hva slags type katt det er - katter individuelle vesner, og det varierer nok fra katt til katt hvor lenge den bør være inne før den får gå ut.

Skrevet

Jeg er enig med Arkana her. Det er ingen spesifikk tidsfrist som er avgjørende (antall uker, f.eks), man må se det an fra katt til katt. Min hankatt slapp jeg ut etter to uker da han hadde begynt å klatre oppover veggene innen den tid. Hunkatten slapp jeg ut etter ca. tre, det gikk helt fint.

Skrevet

Kattene mine har alltid vært inne i 2-3 uker når vi har flytet, og ingen har stukket av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...