Gå til innhold

Stilleben - gjenstandsutstilling i hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klønete formulering i tittelen, kanskje. Det jeg ønsker meg, er tips til hvordan man skal sette sammen ting mest mulig harmonisk, f.eks hvis man har gjenstander på kommoder, skjenker etc. I interiørblader er det disse tingene som ofte legges vekt på i hjemmene som fotograferes, og jeg synes ikke jeg får til dette selv. Det blir for kjedelig og lite harmonisk samtidig.

Er det for eksempel noen bøker som handler om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg syns det blir lettere å avgrense om jeg bruker et brett / fat å sette tingene på.

Da kan jeg bruke et kubbelys eller tre, kanskje et lite bilde og en liten vase med en blomst i. Noen fine steiner gjør seg også. Trenger ikke være så avansert, tror det er mange som glemmer det.

Så mitt tips er å bruke et fat eller brett som står i stil med det du ønsker å bruke...

Skrevet

Takk for tips :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du setter opp ting, og dermed kan jeg ikke vite hva som går galt heller. Men jeg kan komme med en liten leksjon i symmetri, kanskje det kan hjelpe litt ihvertfall.

Kort forklart går symmetri ut på at noe skal speile om en akse. Slik at hvis du har en stor lysestake og to litt mindre lysestaker vil det være symmetrisk om du setter den store i midten og plasserer de mindre på sidene med like stor avstand (men du trenger selvfølgelig ikke å ha en ting i midten for å kunne speile, aksen kan gå mellom to gjenstander også). Symmetri skaper harmoni, og denne aksen (eller det som er rundt) blir det viktigste blikkfanget. Når det er snakk om utstillinger og slikt er det et par ting som spiller inn på dette. Tingene er ikke alltid make, og det gjør det litt mer komplisert, og to forskjellige ting kan fungere til å speile hverandre. Det du må ta hensyn til når du velger tingene er størrelse og farge. Er den ene tingen f.eks. fargesprakende (altså slik at den fanger blikket) kan du godt ha en litt større gjenstand på den andre siden for å veie opp. Du kan også bruke avstand til å justere på balansen, men det gjelder mest hvis tingene er nesten like store. Da kan du flytte den minste tingen et par cm nærmere og se om det blir bedre. Er gjenstandene dine asymmetriske (altså ikke symmetriske) kan dette også ha litt å si, både i at de blir mer blikkfang av det, og ved at to asymmetriske gjenstander bør være speilvendte av hverandre (enkelt forklart: har begge tingene en side som peker oppover og en side som peker nedover bør de stå motsatt, altså slik at den ene oppoversiden peker til høyre og den andre til venstre).

Så over til interiørmagasiner og slikt. De som lager disse kan symmetrireglene veldig godt, og utforsker gjerne hvor "tilfeldig" de kan få det til å se ut før balansen forsvinner (men det er selvfølgelig ikke ekte tillfeldigheter, det er nøye planlagt). Dette skaper spenning i utstillingen, men det må aldri tøyes så langt at harmonien forstyrres. Så når du har satt deg inn i hvilke muligheter symmetrien gir og prøvd deg fram og laget fine symmetriske utstillinger, kan du gjerne begynne å tøye grensene litt og se hva som skjer.

Og prøv så godt du kan å se på utstillingen din med et objektivt blikk, det er lett å stirre seg blind på sine egne ting slik at det ser feil og kjedelig ut uansett hva du gjør.

Håper du ikke blir fornærmet av tonen jeg bruker i dette innlegget, er ikke meningen å fornærme noen. Men det er litt vanskelig å forklare når jeg ikke vet hva du kan fra før, har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig. Bare spør hvis det er noe du ikke forstår, så skal jeg forklare så godt jeg kan. :)

Skrevet

Fornærmet, Humleblomst? Det var jo strålende tips du kom med! :)

Jeg forstår dette med symmetri, men det jeg trengte å høre var dette om gjenstander som ikke er like. Mitt konkrete problem er toppen av to kommoder som står inntil hverandre slik at de blir som en benk. Her har jeg en bokstabel (coffeetable-størrelse), en liten kiste (som er omtrent like stor som bokstabelen) og en kinesisk vase. Problemet mitt er da at kisten og bokstabelen blir veldig like i formen og ser ut som to klosser. Enten må jeg altså stable bøkene annerledes (annen høyde), eller så tenker jeg meg at jeg må legge til en gjenstand. Eller selvsagt, at jeg har den kinesiske vasen mellom bokstabelen og kisten (slik at det blir symmetri på den måten), og ikke de to klossene ved siden av hverandre, slik jeg har nå. En annen utrofrdring er dette med tilfeldighet. For jeg liker at det er balanse, men ikke at ting ser altfor strengt oppstilt ut.

Jeg prøver meg fram :)

Og takk, Lilleskky, for link til blogger. Skal jammen meg titte der også :)

Skrevet

Jeg prøver å se det for meg... To make firkantede former kan bli veldig dominerende. Hvis du kan ta vekk et par av bøkene slik at stabelen blir litt mindre, og kanskje plassere en liten gjenstand oppå? Da får du brutt formen litt slik at det ikke blir så kantete. Men nå tar jeg utgangspunkt i at kisten er et sterkere blikkfang enn bøkene. Og så ville jeg nok plassert vasen imellom, ja.

Et annet alternativ er om det går an å sette bøkene oppreist (men da må du jo kanskje ha noe å støtte dem med), slik at de kommer litt høyere og smalere en kisten. Så kan du sette kisten som støtte på ene siden, og en liten bokstøtte på den andre. Og så setter du vasen bortenfor bokstøtten. Da blir det på en måte bare to gjenstander. Vasen regner jeg med at er et sterkt blikkfang med klare farger, og da blir bøkene og kisten en litt større gjenstand til å veie opp vasen med. Og så blir det litt mindre firkantet.

Bare noen ideer, men du må se hva som funker, siden du har det foran deg.

Skrevet

Gode ideer som jeg absolutt skal prøve ut :)

Det virker som om du har veldig peiling på dette. Jobber du med interiør?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ofte "direkte/midtstilt" symmetri ser kjedelig ut når du har få og ganske like gjenstander som speiles. Så jeg tror ikke jeg ville plassert bøkene og kista på hver sin side av vasen. Det funker vel så bra å bygge opp stillebenet uten midtstilt symmetri (eller, les om det gylne snitt), men da ville det kanskje vært en fordel med flere gjenstander med flere former og størrelser å velge mellom. Forslaget om å prøve med færre bøker og noe oppå er bra i så måte :)

Ellers kan du jo vurdere om du absolutt skal ha med akkurat disse gjenstandene i samme stilleben, eller om du har noe annet som kan erstatte en av dem? Man kan jo også skape balanse ved å ha en stor (eller visuelt "tung") gjenstand på én side, og flere mindre til å veie opp denne på motsatt side... Egentlig funker komposisjonen som en vekt, hver gjenstand har på en måte sin egenvekt basert på form, farge og størrelse - man ser det med litt trening, og komposisjonsreglene tror jeg er grunnleggende i alle visuelle uttrykk, så lærer du noe innen ett felt kan du bruke det i andre.

Skrevet

Det med vekten er et godt poeng, da blir på en måte aksen vektstangen, og så balanserer du. Men trikset er at du må få plassert hovedfokus på/rundt aksen, for klarer du ikke det blir balansen feil uansett hva du gjør. Jeg jobber ikke med interiør nei, men jeg har litt utdanning innen dette. ;)

Du må fortelle hvilken løsning du ender opp med, da!

Gjest antigartner
Skrevet

Her var det mange gode tips. Tusen takk!

:blomst:

Endelig var det noen som satte ord på hvorfor noen av stilleben-ene mine er vellykkede, mens andre er helt feil.

*forte seg å rydde og ordne*

Skrevet
Endelig var det noen som satte ord på hvorfor noen av stilleben-ene mine er vellykkede, mens andre er helt feil.

*forte seg å rydde og ordne*

Ikke sant? :)

Det begynner å gå opp for meg at gjenstandene ikke er optimale. Jeg trenger noe annet der i stedet for en av tingene. Jeg går i tenkeboksen :)

Skrevet

Jeg prøvde forresten ha vasen i midten i dag, og det ser bedre ut enn det var. Men nå er det for strengt og kjedelig. Det er liksom litt blasst, ingenting som liver opp. Tror som sagt jeg må tenke meg om etter noe annet å ha der. Egentlig lurer jeg på om det er vasen som ryker. Bøker er veldig meg, og det lille skrinet betyr mye for meg. Vasen er pen, men jeg er egentlig ikke så glad i den likevel. Tror det er det som hindrer meg litt i å gjøre dette pent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...