Gå til innhold

Er det ok å komme med trusler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok at foreldre kommer med trusler til ungene sine? Jeg har lest litt her på forumet, og ser at det er en del som mener at det er helt ok for foreldre å komme med trusler til ungene sine, bare fordi ungene er vanskelig. Jeg mener selv at det å komme med både falske og ekte trusler i sinne er et overgrep som på mange måter er like ille som å gå fysisk løs på ungene. Det skaper redsel og utrygghet, og preger ofte et menneske for resten av livet.

Likevel ser jeg at folk her inne forsvarer bruken av trusler i hjemmet, og uttaler at det er helt ok når ungene bare er vanskelig nok. Er det ok å slå ungene også da, hvis de bare slår seg skikkelig vrang?

Jeg er ute etter meninger rundt dette temaet, og er veldig nysgjerrig på hva de som mener at trusler i hjemmet er ok begrunner det med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt imot trusler.

Jeg er helt for konsekvenser, og at de tydeliggjøres for barnet i en grensesettingssituasjon. F.eks hvis du ikke kommer inn nå, blir det for sent til å lese bok før leggetid.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det ok å slå ungene også da, hvis de bare slår seg skikkelig vrang?

Ja, i ekstreme tilfeller. Når ungene våre har slått seg skikkelig vrange, har de fått en dask eller to. Og nå er de verdens mest eksemplariske 5 og 8-åringer. Vi har en god tone i hjemmet, vi respekterer hverandre, barna gjør det de får beskjed om, og vi har det harmonisk og fint. Barna er svært glade i oss, vi i dem, og er en praktfamilie.

Dette hadde vi ikke oppnådd om vi ikke hadde satt FYSISKE grenser når det var nødvendig. Og nei: De frykter oss ikke, slik mange sikkert antar. Jeg er pedagod og min mann jobber innenfor helsevesenet, så vi har begge god bakgrunn. Det er heller ikke snakk om å slå barna hardt, men fysisk klaps HAR vært nødvendig i vårt tilfelle, og det har fungert bra :)

Skrevet

Jeg vet ikke hva du mener med trusler, men jeg mener at det er OK avhengig av årsak og hva trusselen går ut på.

Hvis jeg f.eks. har sagt at "om dere er greie skal jeg vurdere å kjøpe "det eller det" til dere. Dagen etterpå er alt et lite helv..., og ungene oppfører seg som om de var del i et slag under 3.verdenskrig. Da kan jeg true med at om de ikke gir seg blir det ikke noe av at vi kjøper "det eller det".

Trussel om fysiske avstraffelser er jeg derimot sterkt motstander av.

Skrevet
Ja, i ekstreme tilfeller. Når ungene våre har slått seg skikkelig vrange, har de fått en dask eller to. Og nå er de verdens mest eksemplariske 5 og 8-åringer. Vi har en god tone i hjemmet, vi respekterer hverandre, barna gjør det de får beskjed om, og vi har det harmonisk og fint. Barna er svært glade i oss, vi i dem, og er en praktfamilie.

Dette hadde vi ikke oppnådd om vi ikke hadde satt FYSISKE grenser når det var nødvendig. Og nei: De frykter oss ikke, slik mange sikkert antar. Jeg er pedagod og min mann jobber innenfor helsevesenet, så vi har begge god bakgrunn. Det er heller ikke snakk om å slå barna hardt, men fysisk klaps HAR vært nødvendig i vårt tilfelle, og det har fungert bra :)

Vold og respekt er motsetninger, og det er aldri nødvendig å slå barn under 8 år. De kan holdes, om nødvendig, men det er aldri nødvendig å slå dem.

Skrevet
Hvis jeg f.eks. har sagt at "om dere er greie skal jeg vurdere å kjøpe "det eller det" til dere.

Det er ikke trussel, det er bestikkelse.

Skrevet

Trusler er ikke ok.

Beskjed om konsekvener - og gjennomføring av disse er det.

Skrevet
Jeg vet ikke hva du mener med trusler, men jeg mener at det er OK avhengig av årsak og hva trusselen går ut på.

Hvis jeg f.eks. har sagt at "om dere er greie skal jeg vurdere å kjøpe "det eller det" til dere. Dagen etterpå er alt et lite helv..., og ungene oppfører seg som om de var del i et slag under 3.verdenskrig. Da kan jeg true med at om de ikke gir seg blir det ikke noe av at vi kjøper "det eller det".

Samme som jeg skulle si ;)

Kan godt "true" med å frata goder som spilling (psp) eller nattalesing. Men truing på fysisk straffelse, nei, det er ikke ok syns jeg i det hele og det store!!!!

Skrevet
Trusler er ikke ok.

Beskjed om konsekvener - og gjennomføring av disse er det.

Helt enig, men samtidig lurer jeg på om et er noen som kanskje blander begrepene litt?

En trussel er for meg å fortelle at noe fryktlig vil skje hvis barnet ikke "adlyder", det å ta fra barnet goder ved uønsket oppførsel etter først å ha advrt om at dette vil skje, er en konsekvens.

Skrevet

Hva mener du med trusler da TS, hvordan definerer du trusler? Hvis du snakker om trusler om vold er jeg helt enig, men hvis en utslitt mor sier til sitt barn som har slått seg helt vrang "Hvis du ikke slutter å hyle nå så orker jeg ikke dra med deg til Tusenfryd i dag" - mener du at dette er forkastelig oppførsel av moren? For noen vil jo det å synliggjøre konsekvenser av atferd oppfattes som en trussel... Det som oppfattes som en konsekvens av noen vil av andre kunne oppfattes som en straff, osv.

Jeg mener at det ikke er bra å true verken barn eller voksne, men hvis jeg truer barnet mitt med at det ikke får lørdagsgodt hvis det ikke tar seg sammen, så tror jeg ikke det kan sidestilles med at jeg hadde banket barnet mitt? Jeg tror det er mye foreldre gjør som ikke er "optimalt" eller "pedagogisk rett" men som blir sån likevel fordi foreldre også er mennesker. Jeg tror imidlertid det er noen feil som er mer fatale enn andre, og det å true med at det ikke blir lørdagsgodt tror jeg er av den harmløse sorten og ikke av typen som gir varige arr på sjelen... ?

Skrevet

Jeg ser at jeg bør pressisere litt mer her, ja.

Med trusler mener jeg å true med alvorlige ting som at barnet ikke får mat, får bank eller blir kastet ut hjemmefra. Det å gi en tydelig beskjed om at en gode blir fjernet, for så å fjerne goden mener jeg at absolutt ikke er skadelig. Det er jeg enig i at handler om læring av konsekvenser i kontrollerte omgivelser.

Og for å spesifisere en ting så det er klart, med unger/barn mener jeg barn og unge fram til de er myndig, altså mens de fremdeles er mer eller mindre direkte avhengige av foreldrene.

Håper ting er klarere nå :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vold og respekt er motsetninger, og det er aldri nødvendig å slå barn under 8 år. De kan holdes, om nødvendig, men det er aldri nødvendig å slå dem.

Joda, det har nok vært det ;) Og vi har oppnådd å bli den harmoniske familien vi ønsket å være, selv om det krevde litt hårde midler. Alle familier er forskjellige, alle barn er forskjellige, og noen krever at det brukes andre metoder enn hva som er "standard"

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke trussel, det er bestikkelse.

Kanskje du skal lese HELE innlegget til fartil2 før du uttaler noe?

Skrevet
Jeg ser at jeg bør pressisere litt mer her, ja.

Med trusler mener jeg å true med alvorlige ting som at barnet ikke får mat, får bank eller blir kastet ut hjemmefra. Det å gi en tydelig beskjed om at en gode blir fjernet, for så å fjerne goden mener jeg at absolutt ikke er skadelig. Det er jeg enig i at handler om læring av konsekvenser i kontrollerte omgivelser.

Og for å spesifisere en ting så det er klart, med unger/barn mener jeg barn og unge fram til de er myndig, altså mens de fremdeles er mer eller mindre direkte avhengige av foreldrene.

Håper ting er klarere nå :)

Mye klarere ;-) Og jeg er helt enig med deg! I mine øyne er trusler om vold en måte å utøve vold på.

Og dere med den harmoniske familien som er avhengig av å daske barna for å oppnå familieidyll: Alle barn elsker foreldrene sine, uansett hvordan foreldrene er. Det er det som kalles ubetinget kjærlighet. Så jeg tror ikke dine barns kjærlighet er et resultat av daskinga deres og denne kjærligheten er heller ikke spesielt unik for deres familie. Jeg kjenner jeg provoseres av at du trekker fram utdanning og yrke som en måte å legitimere at dere slår barna deres for å true dem til lydighet. At dere er pedagoger og jobber innenfor helsevesenet gjør ikke volden hjemme hos dere mer riktig, snarere tvert i mot.

Skrevet
Kanskje du skal lese HELE innlegget til fartil2 før du uttaler noe?

Det gjorde jeg.

Først vil han "betale" barna for at de skal være greie, og så "truer" han med at betalingen ikke vil finne sted som en konsekvens av at de ikke har vært greie.

Skrevet
Joda, det har nok vært det ;) Og vi har oppnådd å bli den harmoniske familien vi ønsket å være, selv om det krevde litt hårde midler. Alle familier er forskjellige, alle barn er forskjellige, og noen krever at det brukes andre metoder enn hva som er "standard"

Som pedagog vet du hva pedagogikken sier om straff. Du må gjerne ha din mening om at du gjør barna godt ved å slå dem, men kan ikke forlange at andre skal dele den meningen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det gjorde jeg.

Først vil han "betale" barna for at de skal være greie, og så "truer" han med at betalingen ikke vil finne sted som en konsekvens av at de ikke har vært greie.

Ja, det er også mitt poeng,. Men du kalte det bestikkelse, det er fordi du bare leste første del av hans innlegg, som er her i sin helhet:

Det blir alså feil å korrigere fartil2 og kalle det bestikkelse, for det han snakker om er trussel. Han holder seg altså til topic :)

Gjest Gjest
Skrevet
Som pedagog vet du hva pedagogikken sier om straff. Du må gjerne ha din mening om at du gjør barna godt ved å slå dem, men kan ikke forlange at andre skal dele den meningen.

Sto det at pedagogen SLO sine barn? Var ikke uttrykket "dask"? Og nei, det er IKKE det samme...

Gjest Purple Haze
Skrevet

Å slå barn er faktisk forbudt i Norge. Kjenner jeg koker innvendig når jeg leser om folk som slår barna sine. Det er fullstendig uakseptabelt.

Harmoni tror jeg slett ikke man oppnår, men kuede og redde barn. Da finnes verken harmoni eller respekt noen veier. At den voksne oppfatter det som harmoni, er jo en helt annen sak. Barnet har jo ikke mulighet til å sette ord på hva det føler om saken, all den tid de ikke har ord til å beskrive hva dette gjør med dem.

Trusler er også feil i mine øyne, spesielt grove eller tomme trusler. Grove trusler gjør barn utrygge og nervøse, tomme trusler gjør dem likegyldige. De lærer bare at foreldrene ikke mener det de sier.

Skrevet
Sto det at pedagogen SLO sine barn? Var ikke uttrykket "dask"? Og nei, det er IKKE det samme...

Da må pedagogen vise med hånden hva hun gjorde, folk legger forskjellige ting i slike ord.

Og nei, det er ikke nødvendig å daske noen. Er atferd så ekstrem at man ikke skulle ha noe annet enn vold å stille opp med, ville det måtte mer til enn en dask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...