Gjest J Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Jeg ønsker å begynne å spare til bolig, er 23 år. Har lest om BSU og lurer på om noen her inne kan oppklare noen få ting for meg? Jeg har bare deltidsjobb og hva jeg tjener i året varierer (cirka 100.000) Det står at maksimumbeløpet man kan sette inn i BSU-kontoen er 15.000kr per år, og alt i alt er grensen på 100.000, hvis jeg oppretter BSU-konto nå så vil jeg rekke å få opptil 1000.000 kr på den til jeg blir 34. Men, når skal jeg da få nok penger til bolig? Jeg bør spare ved siden av,men hvordan?Hva er det lureste? Skal disse pengene settes inn på en annen konto igjen? Isåfall hvilken? Målet er å få kjøpt en leilighet om 2 år. Noen råd? Er helt blank på dette.
Gjest J Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Jeg ønsker å begynne å spare til bolig, er 23 år. Har lest om BSU og lurer på om noen her inne kan oppklare noen få ting for meg? Jeg har bare deltidsjobb og hva jeg tjener i året varierer (cirka 100.000) Det står at maksimumbeløpet man kan sette inn i BSU-kontoen er 15.000kr per år, og alt i alt er grensen på 100.000, hvis jeg oppretter BSU-konto nå så vil jeg rekke å få opptil 1000.000 kr på den til jeg blir 34. Men, når skal jeg da få nok penger til bolig? Jeg bør spare ved siden av,men hvordan?Hva er det lureste? Skal disse pengene settes inn på en annen konto igjen? Isåfall hvilken? Målet er å få kjøpt en leilighet om 2 år. Noen råd? Er helt blank på dette. *100.000^
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 *100.000^ Bankene har noe som heter førstehjemslån..der låner de ut mest..og det er forbeholdt førstegangskjøpere. Jeg er ikke så stødig i det selv...men jeg ville tittet litt på finn.no-eiendom og sett på priser i ditt aktuelle område. Tenkt litt over hva som er viktig for deg i forhold til boligen..også snakket med mor/far...+ bank for råd. Send en mail til forskjellige banker..de vil fortelle deg hva de kan tilby, eventuelt hva som kreves av deg. Kanskje har du noen som vil være kausjonister for deg? Da får du et bedre lån..men kausjonistene risikerer jo eiendom eller bil hvis ikke du klarer å betale lånet ditt... Selv fikk jeg hjelp av pappa...lånte litt av ham..kjøpte en leilighet med lavt inskudd... men er veldig fornøyd. Ikke en sånn skummel som du leser om i avisa, men en rimelig og flott førstegangsbolig Jeg er kjempe fornøyd! Å bo i eget gir en herlig følelse...samtidig som du ikke gir pengene dine til en utleier, nå går det heller ned på eget lån.... Lykke til!!
The Kitten Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Hei. Det er riktig at du kan sette inn til sammen 100 000 kr på BSU-kontoen din. Du kan sette inn 15 000 årlig, noe som gir et skattefradrag på 15 000. Et tips er å finne ut hvilke BSU-konto som gir høyest rente. Ellers ville jeg satt inn så mye som mulig en høyrentekonto. Hvis du er student, og har mulighet til det, så kan du også sette inn deler av studielånet på en høyrentekonto.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 Hei! På BSU kan du sette inn maks 15 000 pr år. Og 100 000 totalt. Renten er høyere enn vanlig sparekonto i tilegg til den fordeltaktige skattefordelen på 3000,- kr pr år. Hvis du fyller opp kontoen maks i 6,5 år har du nådd maksgrensen. Så du har god tid til å fylle opp før du blir 34år. Ta kontakt med banken så ordner de en BSU - konto for deg, altså en egen konto hvor beløpet i slutten av hvert år blir sperret og øremerket til bolig. Dersom du tar ut pengene til andre ting, stopper du muligheten for å spare mer samt at skattefordelen må tilbakebetales. Siden du har et forholdvis kort spareprosjekt på gang ville jeg prioritert BSU og når den er fylt er sparekonto/høyrentekono grei å ha. Gjerne i en annen bank som er litt vanskeligere å få ut penger fra. Merker vertfall godt selv at jeg har lett for å føre "frem og tilbake" mellom sparekonto og brukskonto hvis det blir for lettvint. Hvis du er student, ta opp alt lån du kan få. Sett det på sparekonto og nyt godt av rentene. I tillegg er studielånet mer gunstig enn boliglån og kan eventuelt benyttes som egenkapital. Ellers er jo fond og aksjer av og til en slager, men jeg ville ikke begitt meg ut på en slik risikosparing når du snart skal bruke pengene!
Gjest Tanita Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Er det slik at når man har BSU-konto så får man 90% av kjøpesummen som lån helt garantert?
Gjest Lacuna Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Er det slik at når man har BSU-konto så får man 90% av kjøpesummen som lån helt garantert? Det er ingen automatikk, men en service mange banker yter. Sjekk med din bank om dette er tilfellet også der.
Alison Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Er det slik at når man har BSU-konto så får man 90% av kjøpesummen som lån helt garantert? Har du BSU konto har du mulighet til å låne inntil 100% av kjøpesummen. I noen banken låner de kun ut 90% av kjøpesummen. Så hvis du kvalifiserer til 1. hjemslån vil du ganske sikkert få låne minst 90% av kjøpesummen.
Gjest J Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Hei! På BSU kan du sette inn maks 15 000 pr år. Og 100 000 totalt. Renten er høyere enn vanlig sparekonto i tilegg til den fordeltaktige skattefordelen på 3000,- kr pr år. Hvis du fyller opp kontoen maks i 6,5 år har du nådd maksgrensen. Så du har god tid til å fylle opp før du blir 34år. Ta kontakt med banken så ordner de en BSU - konto for deg, altså en egen konto hvor beløpet i slutten av hvert år blir sperret og øremerket til bolig. Dersom du tar ut pengene til andre ting, stopper du muligheten for å spare mer samt at skattefordelen må tilbakebetales. Siden du har et forholdvis kort spareprosjekt på gang ville jeg prioritert BSU og når den er fylt er sparekonto/høyrentekono grei å ha. Gjerne i en annen bank som er litt vanskeligere å få ut penger fra. Merker vertfall godt selv at jeg har lett for å føre "frem og tilbake" mellom sparekonto og brukskonto hvis det blir for lettvint. Hvis du er student, ta opp alt lån du kan få. Sett det på sparekonto og nyt godt av rentene. I tillegg er studielånet mer gunstig enn boliglån og kan eventuelt benyttes som egenkapital. Ellers er jo fond og aksjer av og til en slager, men jeg ville ikke begitt meg ut på en slik risikosparing når du snart skal bruke pengene! Men, om et par år vil jeg jo bare ha 30.000 på BSU-kontoen, det er jo langt ifra nok til bolig. Er det meningen at jeg bare skal la de ligge til jeg blir 34,da? Og spare ved siden av og legge pengene inn på en høyrentekonto? Planen er å spare opp til 300.000kr innen to år, hvis jeg klarer det. Jeg er student,men har blitt frarådet å ta noe lån (hjemmeboende). Hva mener dere? Burde jeg ta opp lån,og isåfall hvor mye? På hvilken måte lønner det seg å ta opp lån for meg nå?
Alison Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Det kan lønne seg for deg å ta opp fullt studielån siden det er rentefritt så lenge d studerer. Sett lånet på en høyrentekonto (anbefaler ikke langsiktige fond siden du har tenkt å kjøpe bolig om ca 2 år). Da får du renter på disse pengene hvis du klarer å la være og bruke de mens du studerer. Studielån er et av de gunstigste lånene du kan ha. Bruk disse pengen til å kjøpe bolig når den tiden kommer. Da trenger du litt lavere lån fra banken. Skulle det oppstå vanskelige perioder så finnes det muligheter for både rente- og avdragsfrihet på studielånet. Vanlig boliglån får du bare mulighet til avdragsfrie perioder, ikke rentefrihet. I tilegg er det flott om du klarer å både fylle opp kvoten på BSU-kontoen + å spare så mye som mulig (finn en konto med god rente).
Gjest J Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 Og hva er egentlig rente? (Jeg sa jeg er helt blank på dette! )
Alison Skrevet 20. juli 2008 #12 Skrevet 20. juli 2008 Og hva er egentlig rente? (Jeg sa jeg er helt blank på dette! ) Når du låner penger til en bank i form av innskudd på en bankkonto, får du renter fra banken. Når du låner penger av banken må du i stedet betale renter. Rente beregnes ofte i prosent per år.
Yummy_Mummy Skrevet 21. juli 2008 #13 Skrevet 21. juli 2008 Vær imidlertid obs på at du ikke bør ta ut pengene fra en bsu konto allerede om to år, dersom du avslutter en bsu-konto kan du aldri starte en ny. Det er derfor bedre å la pengene stå der til beløpet er oppnådd. (Noen banker gir lån opptil 4* beløpet som står på bsu-kontoen, men ikke alle) Dersom du har lav inntekt og mange fradrag, kan det være at du ikke får utnyttet skattefordelen. Jeg vet at jeg i alle fall slet med at jeg ikke fikk utnyttet fradragene da jeg studerte, så det bør du sjekke på skatteoppgjøret (du må ha betalt 3000 + trygdeavgiften for at det skal lønne seg)
LilBlossom Skrevet 21. juli 2008 #14 Skrevet 21. juli 2008 Selv om du ikke bruker beløpet på BSU kontoen til huskjøp er det alikevel lurt å spare på den. Du kan senere bruke pengene til å betale avdrag og lånetpå huset eller til oppussing. Om ca. 10 år, kanskje du har lyst på nytt kjøkken eller bad? Siden du er så ung, ville jeg ha prøvd å spare 15.000 hvert år, frem til 100.000 grensen. Ellers ville jeg ha spart alt jeg kunne på en gunstig bankkonto, som foreksempel hos ya.no. De har høy rente sammenlignet med vanlige banker.
trulta_ Skrevet 23. juli 2008 #15 Skrevet 23. juli 2008 Noen som vet om BSU grenser vil stige snart?Altså mer enn 100000. 100 000 er ikke mye i dag. Syns det går sakte med min bsu konto.
Alison Skrevet 23. juli 2008 #16 Skrevet 23. juli 2008 Det har vel ikke blitt gitt noe signal fra myndighetene om at det kommer til å skje med det første. Med de boligprisene som er nå burde de øke maksimumsgrensen til minst det dobbelte.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #17 Skrevet 25. juli 2008 Jeg ønsker å begynne å spare til bolig, er 23 år. Har lest om BSU og lurer på om noen her inne kan oppklare noen få ting for meg? Jeg har bare deltidsjobb og hva jeg tjener i året varierer (cirka 100.000) Det står at maksimumbeløpet man kan sette inn i BSU-kontoen er 15.000kr per år, og alt i alt er grensen på 100.000, hvis jeg oppretter BSU-konto nå så vil jeg rekke å få opptil 1000.000 kr på den til jeg blir 34. Men, når skal jeg da få nok penger til bolig? Jeg bør spare ved siden av,men hvordan?Hva er det lureste? Skal disse pengene settes inn på en annen konto igjen? Isåfall hvilken? Målet er å få kjøpt en leilighet om 2 år. Noen råd? Er helt blank på dette. Det kan hende det er mulig å bruke BSU kontoen til mer enn det du får skattefradrag for. Spør i banken(e). Ankenes og Narvik sparebank pleidde å være best på BSU-renter. Sjekk hva som gjelder nå. Dinepenger.no har rentebarometer. Ellers oppretter du sparekonto i Landkreditt, Gjensidige eller en annen bank som har høye renter. Valg for all del ikke banker som har gebyr for å ha konto og nettbank. Du trenger ikke å bestille kort, selv om du får tilbud om det. Det er ofte kortavgift som gjør det dyrt å ha flere kontoer. Flytt sparepengene straks rentene blir bedre i en annen bank. Ikke nødvendig å si opp kontoen. Hvis banken skjerper seg ved neste rentesjekk, kan du flytte pengene tilbake. Ikke vær redd for å ha mange banker, nu når selvangivelsen er ferdigutfylt. Ha minst 3 kontoer. En til bruk, en til buffer og en til sparing. De kan tidvis være i samme bank, men ikke gjør deg til slave av det. Du skal makimere rentene, ikke samle "goodwill" hos banken. Det er det ikke lenger noe som heter, selv om noen banker hevder det. Ellers kan aksjefond brukes til regelmessig sparing. Ikke sats alt på aksjer, men litt. I løpet av 5-10 år vil det som regel lønne seg i forhold til bankrenter. Velg et kjedelig fond, med lite gebyr (postbanken aksjevekst f.eks. får aldri skryt, men har finansiert både biler og egenandel på hus for meg), og for all del ikke prøv å være lur, men spar regelmessig, spesielt når kursene faller. Stopp heller innskuddene når alt går strålende på børsen. Ta kun ut penger når du skal kjøpe hus, hvis det er det du sparer til. Rentefond er det dummeste du kan gå innpå, nest etter bankenes div. sparepakker. Eller står det mange steder så dårlig til med boligpriser nu, at dersom du skal bo lenge på samme sted bør du vurdere å kjøpe bolig så snart du synes du kan. Vurder hvor mye prisene har falt der du bor, først. Du ønsker ikke å kjøpe før prisene har falt! Behøver ikke å treffe bunnen dersom du skal bo der lenge, men dumt å treffe århundrets pristopp.
BillyBoy Skrevet 25. juli 2008 #18 Skrevet 25. juli 2008 (endret) Du bør la være å ta opp studielån hvis du tror du kommer til å falle for fristelsen å bruke av det på noe annet enn bolig eller bare ha det som bankinnskudd. Hvis du bare setter studielånet rett inn på høyrentekonto og lar de stå vil du TJENE penger på å låne, siden studielånet er gratis så lenge du studerer (opptil 8 år tror jeg). Hvis du er ferdig med å studere og rentene begynner å løpe på studielånet (det skjer et halvt år etter at studietiden er ferdig), og du ikke skal kjøpe bolig med en gang, bør du antagelig betale tilbake studielånet. Når du bestemmer deg for kjøpe bolig er det ok å bruke studielånet, siden det er bedre enn et banklån på mange måter. Når du skal kjøpe bolig er det veldig bra å stille med egenkapital. Du finner egenkapitalen ved å ta alle pengene du har, og trekke fra alle lånene du har. La oss si en bolig koster 400 000 i innskudd, og fellesgjelden er 600 000. Du stiller med 100 000 egenkapital som du har spart opp på BSU og eller sparekonto. Da har du 10% av boligens verdi som egenkapital. Hvis du klarer å stille med 40% egenkapital på en bolig vil du få ganske gode betingelser av banken. Men aller best er det hvis du benytter BSU, og muligheten der med å få gunstig førstehjemslån. Da vil du kunne stille med bare 10% eller kanskje til og med uten noen egenkapital. Endret 25. juli 2008 av BillyBoy
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #19 Skrevet 27. juli 2008 i tillegg til å spare bør du når tiden er inne ta kontakt med husbanken som kan gi deg den prosentandelen banken krever som egenandel. jeg gjorde dette med samboer selv om vi begge hadde full jobb, og dette fikk vi gjennom fordi banken ikke ville gi oss hundre prosent. vi fikk 10% av banken. bsu er veeeldig viktig for goodwill, og setter du inn 15000 i året får du i tillegg 3000 i "lomma" ved skatteoppgjøret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå