Gå til innhold

Når bytte fra sprinkelseng ti vanlig seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ja, jeg vet at dette sikkert er veldig individuellt, men jeg spør likevel..Når bytter man fra sprinkelseng til vanlig?

Hva er deres erfaringer? :)

På forhånd, takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer hvertfall til å vente så lenge som overhodet mulig. Enten når hun klatrer ut selv eller når hun har blitt for lang.

Skrevet

Jenta vår fikk juniorseng i mai. Hun blir 3 år i august nå. Det gikk kjempefint med nysenga :)

Skrevet

eldste jenta fikk vanlig seng til toårs dagen, like før lillebror ble født... Hun fikk en slik seng med litt beskyttelse på siden av sengen... Hun er nå 3,5 og har aldri dettet ut av sengen sin..

Lillebror på 1,5 kommer nok til å ligge i sprinkelseng lengre.. Da vi ikke har noen på vent som trenger sprinkelsengen hans :lur:

Skrevet

Min datter lå i sprinkelseng til litt etter 3 års dagen. Hun vokste ut av den, men gjorde aldri forsøk på å komme seg ut av den selv før vi byttet seng.

Jeg derimot fikk i grunn nok av "mamma, jeg er våken!" på den tiden, og har siden den gangen satt pris på å bli vekket av frøkna ved at hun kommer og susser meg på kinnet eller bare stryker på meg.

Skrevet

Mamma og pappa kjøpte ny seng til meg da jeg klatret ut av sprinkelsenga. Da var jeg ca 2 1/2 år.

Skrevet
eldste jenta fikk vanlig seng til toårs dagen, like før lillebror ble født... Hun fikk en slik seng med litt beskyttelse på siden av sengen... Hun er nå 3,5 og har aldri dettet ut av sengen sin..

Lillebror på 1,5 kommer nok til å ligge i sprinkelseng lengre.. Da vi ikke har noen på vent som trenger sprinkelsengen hans :lur:

jenta vår fikk også den senga :)

Skrevet

Minstemann begynte å klatre over kanten lenge før vi følte at han var klar for ny seng uten kanter, så vi saget av noen sprinkler i fotenden slik at han hadde utgang ;-) Resultat: I stedet for å klatre ut eller rope for å få _oss_ våkne, ble han lenger i senga om morgenen. Det var akkurat som om det ikke var så nøye å komme ut, så lenge han kunne, hvis han ville :-)

Skrevet

Størstemann var nesten 2 år og mellomste var ca 1,5 når de fikk stor seng.

Ikke hatt noen problemer

Gjest Gjest
Skrevet

Snuppa var faktisk 4 og et halvt da hun fikk "stor-jente-seng". Hun begynte ganske tidlig å klatre ut av sprinkelsenga selv, men hun har alltid vært flink til å klatre, så jeg har ikke bekymret meg for om hun skulle falle på vei ut eller inn av sengen.

Men for de som ikke vil at barna skal klatre ut av senga i tide og utide, var jo ideen om å sage av noen sprinkler genial :tommelsmil:

Skrevet
Men for de som ikke vil at barna skal klatre ut av senga i tide og utide, var jo ideen om å sage av noen sprinkler genial :tommelsmil:

Takk. Det ble slik etter at poden hadde gått i gulvet med et brak et par ganger. Ikke noe alvorlig, kanskje hoppet han bare ned, men _vi_ våknet på en særdeles brutal måte ;-)

Skrevet

Sønnen klatrer ut av senga nå (snart to år) så vi vurderer juniorseng med sengehest, sånn at han ikke faller ut om natta. Han beveger seg mye i søvne.

Skrevet (endret)

jeg byttett seng til min sønn da han klatret ut og "veltet" over kanten ned i gulvet. han var vel nesten 2.

var en perioden litt før han fylte tre han ville ligge i sprinkelseng igjen. tror han følte dette tryggere, for han var plaget med mareritt. det var uansett bare en periode, og han er tilbake i vanlig seng. :sove:

har ikke hatt noe problem med at ungen faller ut, derimot at dynen ALLTID havner på gulvet.

Endret av Sagittarius
Skrevet

M er to år og har ikke begynt å klatre ut ennå. Men en liten kompis som er født samme dag som henne klatret ut før ettårsdagen så det varierer...

Den dagen hun begynner å klatre ut senker vi fronten på senga for godt. Det er hev/senk-front som gjør det lettere å løfte henne inn/ut, når hun starter å klatre blir den stående nede hele tiden for at det ikke skal bli så høyt å klatre over.

• 2 uker senere...
Skrevet

vurderer å kjøpe nå snart,han ble 2 år nå i juni.klatrer over kan han,men gidder ikek altid,ligger heller å roper på mamma :søvn:

men er litt rundt å kikker på seng da!

Skrevet

Vi hadde vårt barn i sengen i 16 mndr så ble det sprinkelseng. Derfor har ikke poden hatt "all verdens tid" til å lære å klatre ut. Men med eget rom flytte vi ikke sprinkelsengen inn dit, så det er barneseng nå ved drøye to og et halvt år.

Skrevet

Jeg fikk egen seng da vi flyttet og var 2,5 år. Men lenge før den tid hadde storebroren min (3 år eldre) lært seg til å senke den ene siden og løfte meg ut, så han fikk noen å leke med om morgenen, før mamma og pappa sto opp.

Jeg tror nok at de fleste foreldre 'føler' når det er riktig for deres unge å få ny seng.

Her bruker vi fortsatt vuggen, og håper vi kan bruke den så lenge som mulig. Sprinkelsengen er det ikke plass til på vårt rom, så da må han på eget rom når han skal sove i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...