Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ok, jeg skriver visst veldig klønete, men jeg prøver igjen:

De som er de faglig sterkeste jobber ikke i skolen fordi de får bedre betalt for utdannelsen sin andre steder. Før skolen kan konkurrere med lønn vil det forbli slik.

Sånn ekstra t-skjemetode: jeg snakker ikke om at lærere med allmenlærerutdanning skal ha direktørlønn. Jeg snakker om hvordan få de faglig sterkeste inn i skolen som lærere i fremtiden. Du vet - hvordan øke kvaliteten på undervisningen i norsk skole ved å få inn lærere som kan faget sitt bedre.

Gikk det inn?

En gang til: For at man skal bedre resultatene i norsk skole må fagkompetansen heves - da må man ha de faglig sterke inn som lærere. For å få disse inn som lærere kan man ikke tilby en lavstatusjobb som er opptil 200 000 mindre betalt pr år enn hva de ville fått i det private.

Det kan jo nesten se ut som om enkelte her driter en lang en i hvem som er lærere, bare de ikke klager på lønna...

Hehe... Jeg skjønner hva du mener - og jeg er til og med lærer... :) Mulig ikke alle lærere er like uintelligente som gjesten ovenfor her vil ha det til... Tok det til og med første gang du skrev det, mens gjesten ser ut til å må ha det inn med teskje :) Er helt enig med deg: Vil man ha GODE lærer må man betale det de GODE lærerne krever, hvis ikke velger de yrker der de blir verdsatt for sin kompetanse. Vil man ha gode lærere, både faglig og pedagogisk (samt kunnskaper innenfor snekring, maling, hagearbeid, psykologi, mekling - og kan fortsette i det uendelige med andre ferdigheter en god lærer BØR ha), så koster det. Det er bare å innse det, mange av de som innehar kompetanse som skoleverket "desperat" etterspør som f.eks realfag begynner å jobbe i det private pga at både lønn og arbeidsforhold i skoleverket er helt latterlig i forhold til det private. Mulig det er slik som en skrev, at det er urealisitisk å sammenligne privat og offentlig.... Ja, men hvis man ikke klarer å utjevne forskjellene i større grad enn det de har gjort til nå så ser man hva resultatet kan bli... Heldigvis finnes det fortsatt mange gode og idealistiske lærere som ønsker å stå i læreryrket, men jeg tror at mange forsvinner ut av yrket - og at svært få kommer tilbake... Og min tanke om dette er at de fleste foreldre vil ønske det beste for sine egne barn, og dermed også ønske at læreryrket er et yrke som det skal være kamp om å få jobbe i - og ikke slik det beklageligvis er blitt i dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hehe... Jeg skjønner hva du mener - og jeg er til og med lærer... :) Mulig ikke alle lærere er like uintelligente som gjesten ovenfor her vil ha det til... Tok det til og med første gang du skrev det, mens gjesten ser ut til å må ha det inn med teskje :) Er helt enig med deg: Vil man ha GODE lærer må man betale det de GODE lærerne krever, hvis ikke velger de yrker der de blir verdsatt for sin kompetanse. Vil man ha gode lærere, både faglig og pedagogisk (samt kunnskaper innenfor snekring, maling, hagearbeid, psykologi, mekling - og kan fortsette i det uendelige med andre ferdigheter en god lærer BØR ha), så koster det. Det er bare å innse det, mange av de som innehar kompetanse som skoleverket "desperat" etterspør som f.eks realfag begynner å jobbe i det private pga at både lønn og arbeidsforhold i skoleverket er helt latterlig i forhold til det private. Mulig det er slik som en skrev, at det er urealisitisk å sammenligne privat og offentlig.... Ja, men hvis man ikke klarer å utjevne forskjellene i større grad enn det de har gjort til nå så ser man hva resultatet kan bli... Heldigvis finnes det fortsatt mange gode og idealistiske lærere som ønsker å stå i læreryrket, men jeg tror at mange forsvinner ut av yrket - og at svært få kommer tilbake... Og min tanke om dette er at de fleste foreldre vil ønske det beste for sine egne barn, og dermed også ønske at læreryrket er et yrke som det skal være kamp om å få jobbe i - og ikke slik det beklageligvis er blitt i dag...

Godt sagt.

Enig med dere i at dette er veien å gå for å øke kompetansen.

Gjest videregåande skule-lærar, Gerd-B
Skrevet
Men du underviser færre timer i ungdomskolen og i videregående enn i barneskolen, det er forskjellen.

Ja, det stemmer, eg jobbar ved ein vidaregangande skule og vi har sjølvsagt mykje færre timar her enn då eg jobba i barneskulen. Eg tykkjer eg har mykje fritid til overs og eg er særs fornøgd med løna! Vi har det mykje betre enn folk skulle tru. :)

Skrevet
Når lærerne fraskriver seg ansvar kommer vi dessverre ikke så langt.

Jeg sier vel ikke at lærerne fraskriver seg ansvar, men noe av grunnen til at Norge kommer dårlig ut i en del undersøkelser er hvem som regnes som elever. En del land har da ikke med elever som har noen form for spesialundervisning, mens i Norge er alle elever med i undersøkelsen.

Videre er det nå engang sånn at det ikke er lærerne som lager de overordnede planene for skoleverket. Lærerne må jo følge det som er av planer, nå Kunnskapsløftet. Dette er bare en av mange ting som påvirker lærernes påvirkning på egen undervisning.

Skrevet
Irriterende at lærerne skriker "vi taper penger på å jobbe i kommunesektoren, gi oss like mye som dere har i privat". Det er ingen logikk og sammenheng i et slikt krav. Da taper alle andre grupper med master i offentlig sektor på at de har valgt å jobbe i offentlig sektor også da! Men de har valgt denne sektoren og da bør dere like den også. Det er svært urettferdig for oss i privat sektor at dere i offentlig maser om å få vår lønn, når betingelsene faktisk ikke er tilstede.

Det lærerne har "skreket" mest om ved lønnsforhandlingene i vår er vel ikke hvor mye vi eventuelt taper i forhold til å jobbe i privat sektor, men at lærerne faktisk har hatt en negativ lønnsutvikling i forhold til andre i offentlig sektor.

I den forbindelse er det ofte privat sektor som "dirigerer" lønnsøkning, og da har lærerne ved de siste tariffoppgjør hatt en prosentvis dårligere lønnsøkning enn andre, både i privat og offentlig sektor.

Gjest Koala
Skrevet

Læreplaneverket i barneskolen er svært svakt. I praksis betyr det at dersom en norsk elev lærer absolutt alt han skal vil han likevel ligge bak en svensk eller dansk elev i de fleste fag, spesielt i matte. Ingen har noen god forklaring på hvorfor norske elever ikke får lov til å lære like mye som svenske eller danske.

Læreplanene utformes av skolebyråkrater uten særlig medvirkning fra lærernes side.

Gjest Gjest
Skrevet
Lærerne faktisk har hatt en negativ lønnsutvikling i forhold til andre i offentlig sektor.

Det kan jo alle yrker hevde, både i privat og offentlig sektor...

I tillegg: husk at lærerne er den gruppen som tjener alle mest i offentlig sektor (bortsett fra ledere). I kommunesektoren, der de fleste lærerne er ansatt, er lønningene i seg selv vesentlig høyere for skoleansatte enn for andre sammenliknbare grupper i kommunesektoren. Disse gruppene har samme type utdanning som lærerne. Likevel blir de alltid lønnstapere sammenliknet med lærerne.

Så nøyaktig hvilke grupper i offentlig sektor snakker du om, som du sammenlikner lærerne med?

Skrevet
Det kan jo alle yrker hevde, både i privat og offentlig sektor...

I tillegg: husk at lærerne er den gruppen som tjener alle mest i offentlig sektor (bortsett fra ledere). I kommunesektoren, der de fleste lærerne er ansatt, er lønningene i seg selv vesentlig høyere for skoleansatte enn for andre sammenliknbare grupper i kommunesektoren. Disse gruppene har samme type utdanning som lærerne. Likevel blir de alltid lønnstapere sammenliknet med lærerne.

Så nøyaktig hvilke grupper i offentlig sektor snakker du om, som du sammenlikner lærerne med?

De siste årene har lærerne hatt en prosentvis dårligere lønnsøkning enn andre ansatte i stat og kommune. Det er riktig at lærerne fremdeles har litt bedre lønn enn andre offentlig ansatte, det skyldes vel i stor grad at de har hatt en dyktig fagforening.

Andre ansatte i stat og kommune har hatt en lønnsutvikling på linje med privat sektor, det har ikke lærerne hatt.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Læreplaneverket i barneskolen er svært svakt. I praksis betyr det at dersom en norsk elev lærer absolutt alt han skal vil han likevel ligge bak en svensk eller dansk elev i de fleste fag, spesielt i matte. Ingen har noen god forklaring på hvorfor norske elever ikke får lov til å lære like mye som svenske eller danske.

Læreplanene utformes av skolebyråkrater uten særlig medvirkning fra lærernes side.

Det er kanskje av samme grunn som at vi knotet med konstruksjon i hele ungdomsskolen og knapt fikk lære likningsregning (som har vært noe av det viktigste videre, både i matte, fysikk og økonomi), der begrunnensen, sagt off the record var at "konstruksjon etc. var noe de fleste elevene fikk til, derfor la vi vekt på det"

:sprettoy:

Gjest Gjest
Skrevet
Det er kanskje av samme grunn som at vi knotet med konstruksjon i hele ungdomsskolen og knapt fikk lære likningsregning (som har vært noe av det viktigste videre, både i matte, fysikk og økonomi), der begrunnensen, sagt off the record var at "konstruksjon etc. var noe de fleste elevene fikk til, derfor la vi vekt på det"

Jepp, jeg tror dette er mye av forklaringen. De faglige kravene blir for lave fordi alle skal kunne henge greit med. Det vi sitter igjen med er en skole som skaper tapere uten å skape vinnere.

Jeg har trukket meg ut av læreryrket på grunn av vanskelige arbeidsforhold. det er for mange undervisningstimer til at greier å forberede dem skikkelig. I tillegg brukes tiden vår opp på unødvendige oppgaver og møter vi kunne greid oss uten.

Skrevet

Jeg har ved et par anledninger argumentert for mer algebar og likninger i ungdomsskolen (fordi jeg også mener det er noe av det viktigste i matematikkfaget videre) - argumentene har ikke blitt videre godt mottatt kan man si....

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jepp. Det er helt horribelt at jeg ikke fikk noe som liknet på ordentlig likningsundervisning før på vgs. Det samme hører jeg fra venner som har studert eller studerer realfag. Skjønner man ikke algebra, får man problemer så fort tallene erstattes med bokstaver (og man gjør lite ren tallregning på høyere nivå kan man si), men jeg har til overs å høre noen som har slitt med at de ikke kunne lage en normal på en linje.

Men nå skal jeg ikke spore mer av :)

Skrevet

Jeg er bare sjeleglad for alle disse gode personene som velger å bli lærere. Glad for kunnskapen de har lært meg, glad for tålmodigheten når mattestykkene ikke ville løses korrekt og glad for at de var der når jeg trengte noen til å vise støtte og omsorg.

Aldri har jeg hørt noen av dem klage på lønnen.

Aldri har de kjeftet når man ringte sent på kvelden for å få forklaring og definisjoner til eksamensforberedelsene. Aldri har de sutret om hvor fælt det er å være lærer.

Jeg gleder meg til å bli lærer selv :)

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Enig med siste taler, det er godt det finnes gode mennesker som velger å bli lærere i dette landet. At det finnes noen som er såpass idealistiske at de gidder å høre på all denne dritten og likevel fortsette i jobben sin med stolthet.

Jeg har et lite ønske om å bli lærer, etter å ha vikariert litt på en skole. Jeg tror jeg ville blitt en god lærer også, uten at jeg vil utdype det så mye mer. Men det er ikke lønna som stopper meg. Det er synet på lærere så mange har. Hvorfor skal lærere være den ene yrkesgruppen som IKKE får lov til å kreve mer, når de har en såpass viktig jobb??

Med det synet det norske samfunnet har på lærere så skremmer man faktisk vekk utrolig mange gode kandidater, og ender opp med mange dårlige som velger lærerutdanningen som siste utvei. Jeg har ikke lyst en plass til å bruke evnene mine i et yrke der ingen voksne vil verdsette det. Ja, elevene ville kanskje verdsatt meg som lærer, men jeg har faktisk behov for å se at samfunnet rundt meg også synes at jeg gjør en viktig jobb. Jeg vil ha en jobb der jeg kan gi tydelig beskjed hvis jeg ikke er fornøyd med noe, uten at samfunnet kaller meg for sutrekopp.

Som sagt, jeg tror jeg ville blitt en meget god lærer hvis jeg hadde greid å overse samfunnet rundt, men jeg er ikke idealistisk nok. Og det er litt trist at læreryrket har litt et yrke man velger pga. idealistiske syn, på lik linje med "jeg vil redde verden når jeg blir stor".

Det koster faktisk penger å få gode lærere til å gi barna deres en god utdanning. Synd for barna deres at dere synes det er bortkastede ressurser.

Gjest Gjest
Skrevet
De siste årene har lærerne hatt en prosentvis dårligere lønnsøkning enn andre ansatte i stat og kommune. Det er riktig at lærerne fremdeles har litt bedre lønn enn andre offentlig ansatte, det skyldes vel i stor grad at de har hatt en dyktig fagforening.

Andre ansatte i stat og kommune har hatt en lønnsutvikling på linje med privat sektor, det har ikke lærerne hatt.

Det siste du sier her stemmer ikke. Men vi kan krangle om dette til evig tid-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...