Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Susie_*
Skrevet
Dette er også min erfaring med lærere, deforstår ikke hvordan andre kan tjene mer enn de. Lærerne bør huske på at det finnes andre grupper i kommunesektoren som har lik lengde på utdanningen sin som lærerne, som likevel tjener mindre enn lærerne og jobber like mye eller mer enn lærerne. Men de angriper ikke lærerne av den grunn.

Lærere får lære seg å fprholde seg til virkeligheten der brønnarbeidere i Nordsjøen har en startlønn på 600 000,- som 20-åringer uten noe som helst utdanning. Markedsverdien til enkelte yrkesgrupper befinner seg høyere enn f.eks. lærernes. Denne realiteten må lærerne og Utdanningsforbundet ta innover seg. Verden er ikke som i Kardemomeby.

Som om jeg skulle skrevet det selv, noe jeg IKKE har gjort! Selv om Koala tror vi er samme person ;) hihi, ganske komisk egentlig. Hvis noen har samme meninger så må de jo selvsagt være en spaltet personlighet i samme kropp. Snakk om konspirasjonsteorier!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Susie_*
Skrevet
De er noe påfallende de siste gjesteinnleggene her ja. Ikke fullt så uelegant som forsøket i kastet ut hjemmefra-tråden, det skal du ha.

Vet du, nå blir jeg faktisk ganske irritert. Er det ikke mulig for aministrator å sjekke ipadresser eller noe? Nå må lærerne få avkreftet disse konspirasjonsteoriene sine! Det er MANGE FORSKJELLIGE gjester folkens! herregud så ufattelig paranoide dere er! Les gjennom tråden igjen, og legge merke til at folk skriver på ulilk måte, med forskjellige argumenter.

Kastet ut hjemmefra-tråd? Hva er det dere snakker om? På tide med en tablett eller to?

Skrevet

Og kanskje det er litt greit om alle lærar hatarane innser at ikkje alle motdebattantane er lærarar, ei heller alle som skriv på forumet her? Nokre menneske her i verda har faktisk eit anna syn på lærarane enn deg, sjølv om dei ikkje er lærarar...

Gjest Gjest_Susie_*
Skrevet
Og kanskje det er litt greit om alle lærar hatarane innser at ikkje alle motdebattantane er lærarar, ei heller alle som skriv på forumet her? Nokre menneske her i verda har faktisk eit anna syn på lærarane enn deg, sjølv om dei ikkje er lærarar...

De fleste har vel skrevet hva de jobber med. Jeg går ikke rundt og hater alle lærere hvis det er det du tror. De er vel like forskjellige som alle andre, men JA, jeg mener mange av de klager for mye uten å ville sette seg inn i andres yrkesituasjon. Det er mange slitsomme yrker der ute, veldig mange.

Vel, nå gidder jeg ikke kaste bort mer tid på dette. Men må si regnestykket var ganske interessant.

Synes det er ganske rart egentlig at alle lærere har lik lønn, utenom ansennitet da, når de jobber så forskjellig antall timer.

Om noen jobber 25 timer per uke bør jo ikke de få samme lønn som de som jobber 35 timer per uke. Kanskje lærerne burde gå dette nærmere i sømmene istedenfor å sammenligne seg med andre yrker hele tiden?

Takk for meg :)

Skrevet
Når alt kommer til alt har vi vel alle valgt vårt yrke, og dermed også valgt vår lønn og våre arbeidsforhold, så da får vi skylde på oss selv når vi ikke er fornøyd!

Så du inngår ikke lønnsforhandlinger? At man er i et valgt yrke betyr vel ikke at man i ettertid ikke kan prøve å forbedre lønn- og arbeidsvilkår?

Lærere lønnes forøvrig etter utdannelse, uavhengig av arbeidssted. Antall undervisningstimer endres imidlertid etter hvilket nivå man underviser på.

Vi vil jo gjerne ha gode lærere. Lærere med solig faglig og pedagogisk kompetanse. Da må skolen være konkurransedyktig på lønn. Pr i dag vil en med mastergrad i realfag tape 50-200 000 pr år i lønn ved å ta et ekstra år med pedagogikk, og begynne i skolen istedenfor å jobbe i det private. Da sier det seg selv at det er ikke de dyktigste vi får inn i skolen for å undervise våre barn.

Gjest Gjest_Sigrid_*
Skrevet
Er det kanskje ulike arbeidstider for lærere på de forskjellige trinnene?

En venninne av meg var lærer på barneskole og da husker jeg hun ofte ringte meg fra badestranda, skogen, byen etc i 14-tiden da hun var fri.

Kan ikke helt se for meg at hun brukte 43 timer i uken på denne jobben. Vi var tross alt mye sammen denne perioden... Er det høyere lønn når man er lærer på ungdomstrinnet og gymnaset i forhold til barneskolen?

Ja, lønnen er ennå høyere i ungdomsskolen og i vidergående. Og lønnen generelt er ganske bra! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Så du inngår ikke lønnsforhandlinger? At man er i et valgt yrke betyr vel ikke at man i ettertid ikke kan prøve å forbedre lønn- og arbeidsvilkår?

Lærere lønnes forøvrig etter utdannelse, uavhengig av arbeidssted. Antall undervisningstimer endres imidlertid etter hvilket nivå man underviser på.

Vi vil jo gjerne ha gode lærere. Lærere med solig faglig og pedagogisk kompetanse. Da må skolen være konkurransedyktig på lønn. Pr i dag vil en med mastergrad i realfag tape 50-200 000 pr år i lønn ved å ta et ekstra år med pedagogikk, og begynne i skolen istedenfor å jobbe i det private. Da sier det seg selv at det er ikke de dyktigste vi får inn i skolen for å undervise våre barn.

Ærlig talt, forhold deg til virkeligheten: ingen i offentlig sektor med sine mastergrader har konkurransedyktige lønninger med privat sektor. En lærer kan ikke forvente å jobbe i kommunesektoren og ha like lønninger som privat sektor. Husk at dette gjelder alle som jobber i offentlig sektor: offentlig sektor er og kan ikke komme opp helt til toppnivået tilsvarende privat, slik fungerer det ikke! Offentlig og privat sektor er drevet av ulike målsettinger, og det er ulike finansieringer som ligger til grunn for utbetaling av lønningene...lærernes lønn betales av offentlige skattekroner...mange i privbat sektor lønnes av private eiere som tjener penger utenom dine og mine skattekroner. Det er forskjeller her og de vil alltid være der.

Irriterende at lærerne skriker "vi taper penger på å jobbe i kommunesektoren, gi oss like mye som dere har i privat". Det er ingen logikk og sammenheng i et slikt krav. Da taper alle andre grupper med master i offentlig sektor på at de har valgt å jobbe i offentlig sektor også da! Men de har valgt denne sektoren og da bør dere like den også. Det er svært urettferdig for oss i privat sektor at dere i offentlig maser om å få vår lønn, når betingelsene faktisk ikke er tilstede.

Skrevet
Ærlig talt, forhold deg til virkeligheten: ingen i offentlig sektor med sine mastergrader har konkurransedyktige lønninger med privat sektor.

Det er vanskelig å forstå hva jeg skriver ser jeg.

En med mastergrad, en ingeniørutdannet, innen f eks kjemi taper 50-200 000 på å ta et ekstra år med pedagogikk og jobbe som lærer kontra å jobbe i det private. Det er fakta - sjekk SSB for lønnsstatistikk om du vil.

Det er da logisk at skolen vil tape kampen om de klokeste hodene til det private.

Hvis vi ønsker å ha disse inn i skolen som lærere, så må lønnsgapet bli mindre. Det er en realitet.

En liten digresjon: Hvis vi ser f eks til Finland, som gjør det så bra på testene, så må alle finske lærere ha mastergrad for å kunne jobbe i skolen. Å være lærer er en høystatusjobb - ikke en utdanning man velger fordi man ikke kommer inn på annet.

Gjest Gjest
Skrevet

En med mastergrad, en ingeniørutdannet, innen f eks kjemi taper 50-200 000 på å ta et ekstra år med pedagogikk og jobbe som lærer kontra å jobbe i det private. Det er fakta - sjekk SSB for lønnsstatistikk om du vil.

Det er da logisk at skolen vil tape kampen om de klokeste hodene til det private.

Hvis vi ønsker å ha disse inn i skolen som lærere, så må lønnsgapet bli mindre. Det er en realitet.

En liten digresjon: Hvis vi ser f eks til Finland, som gjør det så bra på testene, så må alle finske lærere ha mastergrad for å kunne jobbe i skolen. Å være lærer er en høystatusjobb - ikke en utdanning man velger fordi man ikke kommer inn på annet.

I Finland er folk generelt sett mer flinke og smarte med og uten mastergrader. I Norge hjelper det ikke om alle lærere stiller med hver sin doktorgrad, de er like håpløse uansett.

I Norge får lærerne som fortjent: hadde de levert bra resultater og god kjemi og kustus på elevene hadde de hatt godt rykte...men det har de altså ikke. Og det har de heller ikke hatt siden 2. verdenskrig og det toppet seg vel med boken "Jonas" av Jens Bjørneboe - som peker på den erketypsike norske lærermentaliteten, som gjør at norske lærere dessverre ikke lukter på listen en gang, der Finland topper.

I Norge får du ikke klokere lærere av mastergrader, om du trodde det. Cluet er at man må være klok i seg selv, og det er dessverre ikke norske lærere.

Det er svært få land i verden som sammenlikner lønningene i offentlig sektor med privat: dette er fordi vi snakker om to helt ulike sektorer med ulike målsettinger og premisser til grunn for deres eksistens.

At lærere syter og klager og vil ha direktørlønninger blir intet annet enn "Ulv, ulv" og ganske så irriterende og virkelighetsfjernt.

Skrevet

Ok, jeg skriver visst veldig klønete, men jeg prøver igjen:

De som er de faglig sterkeste jobber ikke i skolen fordi de får bedre betalt for utdannelsen sin andre steder. Før skolen kan konkurrere med lønn vil det forbli slik.

Sånn ekstra t-skjemetode: jeg snakker ikke om at lærere med allmenlærerutdanning skal ha direktørlønn. Jeg snakker om hvordan få de faglig sterkeste inn i skolen som lærere i fremtiden. Du vet - hvordan øke kvaliteten på undervisningen i norsk skole ved å få inn lærere som kan faget sitt bedre.

Gikk det inn?

En gang til: For at man skal bedre resultatene i norsk skole må fagkompetansen heves - da må man ha de faglig sterke inn som lærere. For å få disse inn som lærere kan man ikke tilby en lavstatusjobb som er opptil 200 000 mindre betalt pr år enn hva de ville fått i det private.

Det kan jo nesten se ut som om enkelte her driter en lang en i hvem som er lærere, bare de ikke klager på lønna...

Skrevet (endret)
Ja, lønnen er ennå høyere i ungdomsskolen og i vidergående. Og lønnen generelt er ganske bra! :)

Bullshit, løna er den same avhengig av erfaring og utdanning. Lektor med opprykk tener meir enn lektor som tener meir enn adjunkt osv. Eg er lektor, jobbar ikkje som lektor, tener 10 000 meir i året på å jobbe som førstekonsulent i staten eller ved høgskule/ universitet. (men gjer ikkje det heller altså ;) )

Mao: om du underviser i grunnskulen eller i ungdomsskulen er løna den same med same utdanning og erfaring.

Endret av gjest*ts*
Skrevet

Men du underviser færre timer i ungdomskolen og i videregående enn i barneskolen, det er forskjellen.

Skrevet
Men du underviser færre timer i ungdomskolen og i videregående enn i barneskolen, det er forskjellen.

Det er fordi jo høyere nivået er på elevene, jo mer kreves det til for- og etterarbeid. Det er en viss forskjell på å rette stiler fra tredjeklassinger på barneskolen kontra tredjeklassinger på videregående :)

Skrevet

Jepp, jeg vet det, jeg ville bare forklare gjesten hva som er forskjellen mellom å undervise i barne- og ungdomskolen.

Gjest Gøril
Skrevet

Dette er på ingen måte representativt for alle lærere (det kan det vel ikke være..), men de lærerne jeg kjenner godt til har svært mye fritid!

Gjest Gjest
Skrevet

Å være lærer er høystatus i mange land det, men vil aldri bli det i Norge om ikke lærerne selv snart begynner å skryte av jobben sin istedenfor å hive seg på klagekoret

Skrevet
Dette er på ingen måte representativt for alle lærere (det kan det vel ikke være..), men de lærerne jeg kjenner godt til har svært mye fritid!

Jeg jobber som lærer, og kjenner derfor selvfølgelig også mange lærere - og de har ihvertfall ikke mye fritid. Jeg føler heller ikke selv at jeg har mer fritid enn mannen, som jobber i det private.

Men det kan kanskje se ut som om jeg har mye fritid, når jeg reiser hjem kl 14.00 - det de som misunner lærernes arbeidstid ikke ser er telefonene fra foreldre sent på kvelden, rettearbeid i helger osv.

Videre er jeg også opptatt av kvalitet i skolen, og vil nok bare til en viss grad gi lærerne skylden for at Norge kommer dårligere ut enn f.eks Finland i diverse tester.

Hva hjelper det om jeg krever innsats fra mine elever, når foreldrene syns at en halvtime med skolearbeid tre-fire dager i uka er nok?

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet
Videre er jeg også opptatt av kvalitet i skolen, og vil nok bare til en viss grad gi lærerne skylden for at Norge kommer dårligere ut enn f.eks Finland i diverse tester.

Når lærerne fraskriver seg ansvar kommer vi dessverre ikke så langt.

Gjest Forhenværende lærer
Skrevet
Jeg er så ufattelig lei av klagingen til noen av de lærerne jeg kjenner.

Og jeg lurer på følgende:

Det er 52 uker i året.

Lærerne har fri:

Sommerferie: ca 7 uker (?)

Høstferie: 1 uke

Vinterferie: 1 uke

Påskeferie: 1 uke (her er vel noen helligdager men de slutter jo ofte skolen en dag før og begynner en dag etter også)

Jul/nyttår: 1 uke (+ noen dager?)

Altså ca 11 uker.

- 5 uker "vanlig ferie"

Dette tilsvarer da 37,5 timer/uke x 6 uker = 225timer

52 uker minus 11 uker= 41 uker.

225 timer delt på 41 uker = 5,48 timer

Mener virkelig lærerne at de jobber 43 timer pr uke?

Dette stemmer ikke med virkeligheten i forhold til de lærerne jeg kjenner hvertfall. Enkelte av de går hjem i 14-15-tiden, og da skal man jo jobbe inn disse timene også ikke sant?

Kanskje på tide å klage over dårlig pc-utstyr etc istedenfor lønna. Jeg synes lønna deres faktisk virker veldig bra i forhold til et slikt arbeidsliv! tenk å kunne ha fri 11 uker i året!!!

Ikke minst det å slippe å tenke på hvem som skal passe ungene i feriene.

Selv om dette gjelder de lærerene du kjenner, gjelder det ikke de lærerene jeg kjenner.

Jeg skal prøve å beskrive en "normaldag" for meg, og jeg kan garantere deg at jeg jobbet mer enn 43 t/u...

Jeg jobber på en skole som hadde 1-10 klasse.

Undervisningen begynte kl 8.30, og jeg var på plass ca 7.45 for å forberede meg til dagen.

8.30 begynte som sagt undervisningen, og da hadde jeg 6 undervisningstimer i strekk, kun avbrutt av en halv times pause som ble brukt til inspeksjon.

Undervisningen sluttet kl. 14.00, og da brukte jeg 15-20 min. på å notere meg dagens hendelser, punkter om elever som hadde utmerket seg, elever jeg måtte være obs på, osv med tanke på kontakt med ppt, konferansetimer mm.

Hvis noen foreldre skulle ha tak i meg, var dette tiden de tok kontakt, noe som skjedde stort sett daglig, men vanligvis var jeg ute av dørene 14.30.

Da hadde jeg vært på skolen i 6,75 t.

Så reiste jeg hjem, gjorde det jeg hadde å gjøre privat hjemme, og ca kl 20 (etter barnas leggetid) begynte jeg å detaljplanlegge neste dag.

Hva ønsket jeg å formidle, hvordan jeg ønsket å formidle det, friske opp tema for meg selv, tenke ut hjelpemidler jeg ønsket å bruke til undervisningen mm... jeg brukte ca 30 minutter på å forberede en skoletime. 6 skoletimer med 30 min. planlegging er 3 timer...

Plutselig hadde min arbeidsdag vart i 9,75 t...

Nå var jeg fersk, og en erfaren lærer bruker helst halvparten av den tiden jeg brukte, men likevel utgjør en total tidsbruk på 8,25 t for dem...

Men altså: jeg brukte 9,75 t hver eneste dag i uka, og det var før jeg begynte med konferansetimer (jeg hadde klasselæreransvar), foreldremøter, aktivitetskvelder, retting av prøver, retting av stiler, lage prøver, samtaler med ppt, samarbeidsmøter, juleavslutninger, sommeravslutninger mm...

I perioder med hektisk møtevirksomhet eller avslutninger var det ikke uvanlig at jeg jobbet 12-14 timer om dagen, fordi alt ekstra kommer aldri i stedet for det vi ellers gjør hver dag, det kommer alltid i tillegg til det daglige.

Slik var min og de andre lærerne jeg jobbet sammen og ellers kjenner med sin jobbhverdag.

Hvordan de du kjenner har det vet jeg ikke, men jeg tviler på at de representerer flertallet ut i fra min erfaring.

Skrevet
Selv om dette gjelder de lærerene du kjenner, gjelder det ikke de lærerene jeg kjenner.

Jeg skal prøve å beskrive en "normaldag" for meg, og jeg kan garantere deg at jeg jobbet mer enn 43 t/u...

Jeg jobber på en skole som hadde 1-10 klasse.

Undervisningen begynte kl 8.30, og jeg var på plass ca 7.45 for å forberede meg til dagen.

8.30 begynte som sagt undervisningen, og da hadde jeg 6 undervisningstimer i strekk, kun avbrutt av en halv times pause som ble brukt til inspeksjon.

Undervisningen sluttet kl. 14.00, og da brukte jeg 15-20 min. på å notere meg dagens hendelser, punkter om elever som hadde utmerket seg, elever jeg måtte være obs på, osv med tanke på kontakt med ppt, konferansetimer mm.

Hvis noen foreldre skulle ha tak i meg, var dette tiden de tok kontakt, noe som skjedde stort sett daglig, men vanligvis var jeg ute av dørene 14.30.

Da hadde jeg vært på skolen i 6,75 t.

Så reiste jeg hjem, gjorde det jeg hadde å gjøre privat hjemme, og ca kl 20 (etter barnas leggetid) begynte jeg å detaljplanlegge neste dag.

Hva ønsket jeg å formidle, hvordan jeg ønsket å formidle det, friske opp tema for meg selv, tenke ut hjelpemidler jeg ønsket å bruke til undervisningen mm... jeg brukte ca 30 minutter på å forberede en skoletime. 6 skoletimer med 30 min. planlegging er 3 timer...

Plutselig hadde min arbeidsdag vart i 9,75 t...

Nå var jeg fersk, og en erfaren lærer bruker helst halvparten av den tiden jeg brukte, men likevel utgjør en total tidsbruk på 8,25 t for dem...

Men altså: jeg brukte 9,75 t hver eneste dag i uka, og det var før jeg begynte med konferansetimer (jeg hadde klasselæreransvar), foreldremøter, aktivitetskvelder, retting av prøver, retting av stiler, lage prøver, samtaler med ppt, samarbeidsmøter, juleavslutninger, sommeravslutninger mm...

I perioder med hektisk møtevirksomhet eller avslutninger var det ikke uvanlig at jeg jobbet 12-14 timer om dagen, fordi alt ekstra kommer aldri i stedet for det vi ellers gjør hver dag, det kommer alltid i tillegg til det daglige.

Slik var min og de andre lærerne jeg jobbet sammen og ellers kjenner med sin jobbhverdag.

Hvordan de du kjenner har det vet jeg ikke, men jeg tviler på at de representerer flertallet ut i fra min erfaring.

Min erfaring fra skolen sammenfaller med denne. Nå har jeg bare vært ute i praksis og jobbet som lærervikar (altså ikke hatt fullt ansvar), men jeg har observert lærerne og følt på kroppen hvordan det er å skulle forberede osv.

Jeg valgte ikke læreryrket for lønna; da ville jeg blitt noe annet ;) Men lønna er ikke det viktigste, det viktige er at jeg finner "mitt" yrke. Så lønna er grei, er enig i at den ikke er så verst. Hvis jeg skulle hylt med i noe klagekor, så ville det vært over alle de unødvendige møtene som tydeligvis er i skolen. Har vært på mange av dem, og mer ineffektivitet skal man lete lenge etter - men skolen er pålagt det.

Mitt poeng er at lærerne har for lite undervisningstid; altfor mye tid brukes på andre ting. Å jobbe som lærer er å jobbe som underviser, oppdrager, psykolog, vaktmester osv osv osv, og sånn må det vel være når man får så tett kontakt med en gruppe barn. Men det skulle vært mer tid til undervisning og til å planlegge undervisning (ikke minst), og mindre tid skulle vært brukt på rapporter og dokumentasjon og møter.

Dessuten skjønner jeg at mange snakker om foreldreansvaret, at foreldrene må bli mer bevisst. For jeg har opplevd å bli truet og forsøkt skadet av elever utallige ganger - fra alle trinn i grunnskolen. Og NOE er forferdelig galt når en 6-åring synes det er greit å slå læreren, og mor ikke reagerer på det - han har jo litt problemer med å styre impulsene sine, stakkar.

Jeg er forsåvidt der at jeg mener mange lærere driver ansvarsfraskrivelse hva angår elevenes oppførsel, men det er IKKE mulig å få skikk på noe som helst når man er alene med 25 elever og skal fylle ALLE de rollene elevene trenger i løpet av dagen. Det går bare ikke.

Så; lønna er ok. Arbeidstiden er ok (er jo normal arbeidstid, bare komprimert over færre uker). Men det er mangel på ressurser i skolen. Og man kommer INGEN vei som lærer om ikke foreldrene er med på laget. Men det er sant; man skal jo ha det så koselig på skolen i dag....

Skjønner at folk velger bort yrket jeg.

Og til deg som spurte om lærere kan miste jobben; det er dessverre slik at det er VELDIG mange dårlige lærere der ute, som i det private næringsliv ikke hadde fortsatt. Og det er slik at søkermassen til lærerutdanningene nå nærmer seg én per plass.

Dette ble forferdelig rotete. Uansett; hvis lærerne klager på lønna eller arbeidstida, får de ikke gehør hos meg. Derimot arbeidssituasjonen... For den er for ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...