Gjest Lærerbarn Skrevet 20. juli 2008 #21 Skrevet 20. juli 2008 Eg er lærar og foreldra mine er pensjonerte lærarar, så dette veit eg ein del om! Som eit innlegg minte oss om, er ein stor del av jobben til lærarar retting, førebuing o.l. Sidan dei fleste av oss har eit trangt "kontor" som delast med mange andre og du har det berre eit overfylt skrivebord på 1-1,5 m og PC'en må delast på 5-10 andre, vel mange å gjere dette heime. At det går an...de fleste lærere i dag har egne PC'er. Jeg har selv jobbet som vikar og selv da fikk jeg tilgang til egen PC. Vi hadde også god plass ved skrivebordene ved alle skolene jeg jobbet ved. Mine foreldre, som er lærere, har også egne skrivebord og PC'er... Selv jobber jeg i dag i privat sektor med noe helt annet enn læreryrke, og der har vi også små pulter, sitter tett, og har hver vår PC. Vi må jobbe over tiden etter normalarbeidsdagen som slutter kl. 16.30, og vi må ta med arbeid hjem til våre PC hjemme. Vi må lese rapporter i helger, og vi må med jevne mellomrom jobbe hjemmefra. Vi kompenseres ikke for dette, det hører med til jobben! Jeg er møkk lei av klaging fra lærerne.
Gjest økonom og pedagog Skrevet 20. juli 2008 #22 Skrevet 20. juli 2008 At det går an...de fleste lærere i dag har egne PC'er. Jeg har selv jobbet som vikar og selv da fikk jeg tilgang til egen PC. Vi hadde også god plass ved skrivebordene ved alle skolene jeg jobbet ved. Mine foreldre, som er lærere, har også egne skrivebord og PC'er... Selv jobber jeg i dag i privat sektor med noe helt annet enn læreryrke, og der har vi også små pulter, sitter tett, og har hver vår PC. Vi må jobbe over tiden etter normalarbeidsdagen som slutter kl. 16.30, og vi må ta med arbeid hjem til våre PC hjemme. Vi må lese rapporter i helger, og vi må med jevne mellomrom jobbe hjemmefra. Vi kompenseres ikke for dette, det hører med til jobben! Jeg er møkk lei av klaging fra lærerne. Mulig det er slik enkelte steder, men det varierer fra skole til skole (avhengig av budsjettet antar jeg). Jeg har jobbet på en privat skole hvor jeg fikk ha en laptop på pulten min. På de to offentlige skolene jeg har jobbet ved, har dette ikke vært tilfelle. PÅ det ene stedet måtte 10 lærere dele to pc-er - som kanskje virket. En hadde microsoft 95 programvare...
Gjest Gjest_Susie_* Skrevet 20. juli 2008 #23 Skrevet 20. juli 2008 Siterer: Veldig forenklet: "Lærere har den verste jobben jeg kan tenke meg, men lønn fortjener de ikke." Nei, nei, nei! det er nedlatende av deg å tillegge andre slike egenskaper. Lønn fortjener de absolutt, men den lønnen de har er i mine øyne i god tråd med samfunnet ellers. Jobben har de valgt selv, så det kan vel ikke være den verste jobben i deres egne øyne skulle en tro, og det er jo det som teller! Siterer: Forskjellen er at lærere jobber med mennesker og har ganske stor innvirkning i mange barn/ungdoms liv. Jeg mener at om du bare klarer å innbringe 90% av de 3 mill hvert år, så er det selvfølgelig leit. Men om en lærer ikke klarer å lære noe til 10% av sine elever eller ikke fanger opp de utfordringene elevene strever med (faglig/psykisk/hjemmesituasjon) har det i mine øyne mye mer å si. Vel, fint at du synes jobben din er viktigere enn andre sin. Jeg synes jobben min er ganske så viktig, den skaffer smør på skiven til mine kolleger og deres familier. Sitat: Og er det ikke sånn at uansett hva du kan påberope deg av fine jobbtitler, så har du muligheten å kalle deg det som et resultat av å gå på skole.....? Fine jobbtitler? er det der misunnelsen ligger? Jeg har ikke mer enn fullført vdg.skole. I mitt yrke får jeg lønn for mine egenskaper, ikke utdanning. Forøvrig hadde jeg en særdeles dårlig klasseforstander på u.skolen. Når jeg begynte på vdg. lå jeg og mine u.skole-klassekamerater langt bak de andre elevene. Er det for enkelt å ta lærerutdanningen? Og for vanskelig å si de opp? Sitat: Jeg mener at de som har så sterke meninger om at lærere "syter uten grunn", kanskje burde prøve det for et år. Det er lærermangel for tiden. Tar du en utfordring? :gjeiper: Jeg har faktisk jobbet som vikarlærer, og det er et yrke jeg aldri ville valgt til min faste jobb. Men dere har jo valgt det! Grunnen var ikke lønna, den synes jeg var veldig god! Grunnen er rett og slett at jeg har andre ambisjoner og interesser. Det som slår meg er at enkelte lærere ser ut til å hive seg på klagebølgen nettopp når de oppdager at yrket ikke var for de likevel. Er det vår feil at de har valgt feil? Min oppfordring til deg er å prøve deg i et annet yrke enn lærer! Geipe tilbake gidder jeg ikke, det er jeg for voksen til!
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #24 Skrevet 20. juli 2008 Jeg blir nok i det private. I skolen har man dessverre ingen fremtid slik det er nå. Man kan aldri bli noe annet enn lærer med mindre man utdanner seg videre innen skoleledelse. Nå har jeg mulighet til å stige i gradene, uten at jeg trneger å studere videre ved siden av. Lærere har gunstig arbeidstid, men det er dessverre ofte ikke så rosenrødt som alle her syter og klager over, og selv merker jeg ikke så stor forskjell egentlig. Arbeidsmengden er lik, men man gjør det til andre tider enn som lærer. Hva er galt med det? Til lærehaterne her: dere er jo ikke stort bedre selv. En skikkelig sytegjeng! Dere virker i det hele tatt ganske dumme og helt ute av stand til å se ting fra ulike perspektiver. Bli lærer selv da vel, om dere synes det høres så mye mer fantastisk ut!!! Skjønner ikke hvordan man kan syte over egen arbeidsdag, si at de forhatte lærerne har det så mye bedre og så ikke bli lærer selv når Norge trenger så mange nye lærere. Det kommer ikke til å bli vanskelig å få jobb! For det første: Hvorfor er man "lærerhater", dum etc. fordi man ikke skjønner hva de syter for? Vi kan jo snu på det og si at lærerne ikke skjønner hva vi opplever i vårt arbeidsliv! Vel og bra at du har andre erfaringer fra ETT eneste yrke, men det betyr ikke at alle i det private har det slik som du! Tvert om kjenner jeg lærere som prøvde seg noen år i det private og nå er tilbake som lærere, noe de etter eget sigende aldri mer skal forlate. Tror du vi synes det høres fantastisk ut å være lærer? Det jeg er lei av er bare at lærerne synes vi andre har det så bra mens de har det så fælt! Kjenner flere som har gått på veggen etter høyt arbeidspress i det private, så hvorfor tror dere det er så rosenrødt? Og til slutt: Kan en lærer egentlig sies opp? Har det skjedd noen gang?
Gjest økonom og pedagog Skrevet 20. juli 2008 #25 Skrevet 20. juli 2008 For det første: Hvorfor er man "lærerhater", dum etc. fordi man ikke skjønner hva de syter for? Vi kan jo snu på det og si at lærerne ikke skjønner hva vi opplever i vårt arbeidsliv! Vel og bra at du har andre erfaringer fra ETT eneste yrke, men det betyr ikke at alle i det private har det slik som du! Tvert om kjenner jeg lærere som prøvde seg noen år i det private og nå er tilbake som lærere, noe de etter eget sigende aldri mer skal forlate. Tror du vi synes det høres fantastisk ut å være lærer? Det jeg er lei av er bare at lærerne synes vi andre har det så bra mens de har det så fælt! Kjenner flere som har gått på veggen etter høyt arbeidspress i det private, så hvorfor tror dere det er så rosenrødt? Og til slutt: Kan en lærer egentlig sies opp? Har det skjedd noen gang? Nå har jeg jo mer erfaring da, men synes kanskje ikke jeg skal ramse opp hele cv-en min her... Jeg er klar over at alle i det private ikke har det slik som meg, men med god utdannelse, så er det nok ikke så langt unna. og det er det jeg mener: en lærer har ofte minimum 5 års utdannelse på baken. Skulle det ikke da bare mangle at de bør få en god jobb? For å kaste en brannfakkel inn i diskusjonen, så tør jeg nesten påstå at de som har så håpløse arbeidstider har lavere utdannelse enn det... Skjønt, den diskusjonen som følger i kjølvannet av det tror jeg ikke jeg gidder å følge med på, for nå skal jeg på ferie! Over og ut!
Trixie52 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #26 Skrevet 20. juli 2008 Mitt inntrykk er at lærerne jeg kjenner gjerne vil ha lønna jeg har, men vil de gjøre jobben? Nei, det er akkurat der det stopper opp, men som oftest har diskusjonen blåst seg opp lenge før vi kommer så langt, oftest fordi de har en haggelbyge med innøvde argumenter om lærernes eledinge lønn og arbeidsforhold. Jeg slipper aldri til med å fortelle hvordan min arbeidsdag er! Da lukker de bare ørene! Hadde du ville hatt denne jobben f.eks.? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=194528 - Ville du vært sykepleier i akuttmottaket? - Vært politi og risikert livet samt sett en mengde elendighet hver dag? - Ville du levd med et press på å skaffe bedriften din 3 millioner pr år (ellers kunne du pakket sammen snippesken) - Ville du kunne ta økonomiutdannelse og bli banksjef med alt det en slik jobb innebærer? For å sitere en advokat som har hatt mange saker om "usaklig oppsigelser": Største problemet er dårlige personalledere som ansetter feil folk i feil jobb. Når den ansatte så ikke klarer å levere og blir sagt opp har de alle lover og rettigheter på sin side, selv om de nødvendigvis ikke gjorde en god jobb! Når alt kommer til alt har vi vel alle valgt vårt yrke, og dermed også valgt vår lønn og våre arbeidsforhold, så da får vi skylde på oss selv når vi ikke er fornøyd!
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 20. juli 2008 #27 Skrevet 20. juli 2008 Mitt inntrykk er at lærerne jeg kjenner gjerne vil ha lønna jeg har, men vil de gjøre jobben? Nei, det er akkurat der det stopper opp. Når alt kommer til alt har vi vel alle valgt vårt yrke, og dermed også valgt vår lønn og våre arbeidsforhold, så da får vi skylde på oss selv når vi ikke er fornøyd! Dette er min erfaring også. Lærerne jeg kjenner vil gjerne ha lønnen min, men de vil ikke gjøre jobben. Jeg jobber og sliter for lønnen min i privat sektor, og må jobbe myte utenom vanlig arbeidstid. Lærere klager over at de må jobbe, og over den minste cm de må flytte på seg. Jeg ser på denne gruppen som nærmest arbeidssky.
Gjest *Mim* Skrevet 20. juli 2008 #28 Skrevet 20. juli 2008 Hva er det lærerne dere kjenner klager så på? Vil de har mer avspasering? Jeg kjenner få lærere som klager, er kanskje heldig der. Men vi trenger heller ikke underslå at det er fordeler med å disponere en del av arbeidstida selv. Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke er lærere, alle sammen. Det er jo så lettvint...
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #29 Skrevet 20. juli 2008 Hvor mange ganger har ikke denne typen diskusjon kommet opp her på KG? Jeg har lest utallige av dem, og alle kvernes det på det samme. Hva er det egentlig godt for? Blir vi mer enige? Svaret er nei, og jeg kan derfor ikke skjønne at vi hisses opp på denne debatten gang, på gang, på gang, på gang. Jeg er lærer, og trives med det. Jeg var nyutdannet i fjor, og har jobbet beinhardt dette året. Ikke lett å kastes ut i kontaktlæreransvar for 30 10.klassinger. Men jeg klager ikke, har fortsatt beholdt jobben, og ser fram til skolestart. Enn så lenge nyter jeg ferien min.
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 20. juli 2008 #30 Skrevet 20. juli 2008 Hva er det egentlig godt for? Jeg er lærer, og trives med det. Kjempeflott å høre. Det er nok en del mennesker i dette landet, inkludert media, som hører alt for mye fra lærere som ikke er fornøyd (slik du er). Det er ikke rart folk blir oppgitt, formange sliter og jobber mye og lenge, uten å være nær den klagesangen som Utdanningsforbundet får fram i forhandlinger og fra lærer ved de enkelte skoler som har masse fritid og likevel klager...Noen blir aldri fornøyd, og det kan noen ganger se ut som at lærerne er en slik gruppe.
Gjest Gjest_Susie_* Skrevet 20. juli 2008 #31 Skrevet 20. juli 2008 Hva er det lærerne dere kjenner klager så på? Vil de har mer avspasering? Jeg kjenner få lærere som klager, er kanskje heldig der. Men vi trenger heller ikke underslå at det er fordeler med å disponere en del av arbeidstida selv. Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke er lærere, alle sammen. Det er jo så lettvint... Det er nok lønn de klager over de jeg kjenner hvertfall. De skjønner ikke hvordan mennesker uten utdannelse kan tjene mer enn de. Jeg prøver å fortelle at det i enkelte yrker blir lønnet ut fra egenskaper og resultat fremfor utdannelse. Og at disse yrkene er svært krevende, men de vil ikke høre på at noen kan ha like tunge/tyngre arbeidsdager enn de selv. Kanskje lærerne jeg kjenner er spesielle sytekopper, håper egentlig det. Kan jo være at det har noe med det å gjøre at de er i samme miljø.
Trixie52 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #32 Skrevet 20. juli 2008 Det er vitterlig ikke bare lærere som jobber med mennesker. Og vitterlig mange lærere som ødelegger elever for livet, og da ikke med det de ikke fanger opp, eller ikke klarer å tilføre av lærdom, men hva de selv påfører elevene. Det er meg du har sitert. Det er jeg helt enig med deg i, og disse fortjener ikke den lønna de får og burde finne seg noe annet å gjøre. Men man kan vel ikke skylde på alle lærere for den urett noen av dem gjør? Har jeg blitt behandlet dårlig av en lege/advokat/politibetjent kan jeg jo ikke si at alle innenfor det yrke er inkompetente. Det som er poenget mitt er at mange har meninger om læreryrket og mener at lærere er utakknemlige, men ingen vil ha jobben deres. Er det kanskje ulike arbeidstider for lærere på de forskjellige trinnene? En venninne av meg var lærer på barneskole og da husker jeg hun ofte ringte meg fra badestranda, skogen, byen etc i 14-tiden da hun var fri. Kan ikke helt se for meg at hun brukte 43 timer i uken på denne jobben. Vi var tross alt mye sammen denne perioden... Men kan jo skjønne at en lærer på ungdomsskolen og gymnaset kan ha en helt annen hverdag. Er det høyere lønn når man er lærer på ungdomstrinnet og gymnaset i forhold til barneskolen?
Gjest Koala Skrevet 20. juli 2008 #33 Skrevet 20. juli 2008 Er ikke så vanskelig å legge merke til at de som kritiserer lærerne stort sett bruker signaturen "gjest". Lærere har det samme normalarbeidsåret som andre offentlig ansatte. Det betyr at de jobber like mange timer i løpet av et år. Normalarbeidsdagen for lærere er normert til halvannen time mer enn andre offentlig ansatte. Det får man igjen i form av avspasering i forbindelse med feriene. Lærere i barneskolen har 28 undervisningstimer i uken. I tillegg kommer obligatoriske møter, teammøter, kurs og ulike andre pålagte arbeidsoppgaver. Dessuten har de en pott til for og etterarbeid som egentlig er for liten. På toppen av dette kommer foreldremøter o.l. Mitt inntrykk er at de fleste lærere jobber de timene de er betalt for. Noen jobber noe mer. Å spare inn tid tror jeg er svært vanskelig. At lærerne disponerer deler av egen arbeidstid selv er jeg ikke enig i. Jobben må gjøres uansett. I mtosetning til andre yrker som opererer med fleksitid kan ikke lærerne i så stor grad bestemme egen arbeidssituasjon selv. Ikke kan man ta ut ferie når det passer, og ikke kan man avspasere når man selv ønsker det heller.
Gjest Gjest_Karin_* Skrevet 20. juli 2008 #34 Skrevet 20. juli 2008 Det er nok lønn de klager over de jeg kjenner hvertfall. De skjønner ikke hvordan mennesker uten utdannelse kan tjene mer enn de. Jeg prøver å fortelle at det i enkelte yrker blir lønnet ut fra egenskaper og resultat fremfor utdannelse. Og at disse yrkene er svært krevende, men de vil ikke høre på at noen kan ha like tunge/tyngre arbeidsdager enn de selv. Dette er også min erfaring med lærere, deforstår ikke hvordan andre kan tjene mer enn de. Lærerne bør huske på at det finnes andre grupper i kommunesektoren som har lik lengde på utdanningen sin som lærerne, som likevel tjener mindre enn lærerne og jobber like mye eller mer enn lærerne. Men de angriper ikke lærerne av den grunn. Lærere får lære seg å fprholde seg til virkeligheten der brønnarbeidere i Nordsjøen har en startlønn på 600 000,- som 20-åringer uten noe som helst utdanning. Markedsverdien til enkelte yrkesgrupper befinner seg høyere enn f.eks. lærernes. Denne realiteten må lærerne og Utdanningsforbundet ta innover seg. Verden er ikke som i Kardemomeby.
Gjest Kommunalt ansatt, administrasjon Skrevet 20. juli 2008 #35 Skrevet 20. juli 2008 Lærere i barneskolen har 28 undervisningstimer i uken. I tillegg kommer obligatoriske møter, teammøter, kurs og ulike andre pålagte arbeidsoppgaver. Dessuten har de en pott til for og etterarbeid som egentlig er for liten. På toppen av dette kommer foreldremøter o.l. Dette blir jo lærerne rikelig kompensert for, så ingen grunn til klaging. Husk at vi som jobber andre steder enn i en skole også har teammøter, møter og etterarbeid som vi bare har å stille opp på og gjøre. Vi klager ikke, men ser på det som en naturlig del av jobben. Kanskje det er på tide at lærere gjør det samme?
Gjest Gjest_Susie_* Skrevet 20. juli 2008 #36 Skrevet 20. juli 2008 Er ikke så vanskelig å legge merke til at de som kritiserer lærerne stort sett bruker signaturen "gjest". Hva har det med saken å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #37 Skrevet 20. juli 2008 Jeg er klar over at alle i det private ikke har det slik som meg, men med god utdannelse, så er det nok ikke så langt unna. og det er det jeg mener: en lærer har ofte minimum 5 års utdannelse på baken. Skulle det ikke da bare mangle at de bør få en god jobb? For å kaste en brannfakkel inn i diskusjonen, så tør jeg nesten påstå at de som har så håpløse arbeidstider har lavere utdannelse enn det... Jeg tror du må justere ditt verdensbilde noe her...og det er frekt av deg å hevde at de som har mye å gjøre i privat sektor må ha lavere eller ingen utdanning. Er du klar over hvor håpløst det du hevder her er? Du sier at lærere er den gruppen i samfunnet med mest utdanning, og at dere er hevet over andre grupper. Dette faller helt på sin egen urimelighet. Du er klar over at "de beste" (som du kaller det) jobber i privat sektor, og at de beste har 6 års utdanning eller mer? Lærerne har aldri tilhørt disse gruppene. Jeg vet det høres kvalmt ut, men det må nesten sies så kvalmt i og med at det er det språket du selv bruker. Mange, mange andre grupper jobber mer enn lærerne, enten de har ingen, lavere eller mye lengre og høyere utdannelee enn lærere. Ditt innlegg gjør jo at spørsmålet må stilles: Er lærere en gruppe som vet lite eller ingenting om andre yrkesgrupper - eller er lærergruppen bare ekstremt selvopptatt og arbeidssky?
Gjest Koala Skrevet 20. juli 2008 #38 Skrevet 20. juli 2008 Disse innleggene til "gjest" som er kritisk til barnehageansatte og lærere begynner å bli ganske kjedelige i lengden. kan ikke "gjest" finne noe annet å snakke om ? Ikke lar noen seg imponere over at "gjest" er enig med seg selv heller. Selv ikke om han eller hun bruker et nytt navn hver gang. Vi er ikke dumme.
Gjest Gjest_Susie_* Skrevet 20. juli 2008 #39 Skrevet 20. juli 2008 Disse innleggene til "gjest" som er kritisk til barnehageansatte og lærere begynner å bli ganske kjedelige i lengden. kan ikke "gjest" finne noe annet å snakke om ? Ikke lar noen seg imponere over at "gjest" er enig med seg selv heller. Selv ikke om han eller hun bruker et nytt navn hver gang. Vi er ikke dumme. Jeg er gjest men fører inn kallenavnet mitt som jeg bruker i andre forum. Andre gjester skriver vel sine navn, eller bare er gjest. Synes du virker litt paranoid dersom du virkelig tror at man diskuterer med seg selv her inne. Kanskje det rett og slett er mange mennesker med like meninger? Tenkt på det?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #40 Skrevet 20. juli 2008 De er noe påfallende de siste gjesteinnleggene her ja. Ikke fullt så uelegant som forsøket i kastet ut hjemmefra-tråden, det skal du ha.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå