Trixie52 Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 (endret) Jeg er så ufattelig lei av klagingen til noen av de lærerne jeg kjenner. Og jeg lurer på følgende: Det er 52 uker i året. Lærerne har fri: Sommerferie: ca 7 uker (?) Høstferie: 1 uke Vinterferie: 1 uke Påskeferie: 1 uke (her er vel noen helligdager men de slutter jo ofte skolen en dag før og begynner en dag etter også) Jul/nyttår: 1 uke (+ noen dager?) Altså ca 11 uker. - 5 uker "vanlig ferie" Dette tilsvarer da 37,5 timer/uke x 6 uker = 225timer 52 uker minus 11 uker= 41 uker. 225 timer delt på 41 uker = 5,48 timer Mener virkelig lærerne at de jobber 43 timer pr uke? Dette stemmer ikke med virkeligheten i forhold til de lærerne jeg kjenner hvertfall. Enkelte av de går hjem i 14-15-tiden, og da skal man jo jobbe inn disse timene også ikke sant? Kanskje på tide å klage over dårlig pc-utstyr etc istedenfor lønna. Jeg synes lønna deres faktisk virker veldig bra i forhold til et slikt arbeidsliv! tenk å kunne ha fri 11 uker i året!!! Ikke minst det å slippe å tenke på hvem som skal passe ungene i feriene. Endret 20. juli 2008 av Trixie52
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Fint at du tok opp dette,m trådstarter, jeg kijenner også flere lærere som bare klager. Selv jobber jeg i privat sektor og har rett til maks. 5 ukers ferie pr. år. Jeg er fornøyd med det! Lærere har jo mange flere ukers ferie enn oss andre. Lærerlønningene har steget vesentlig de siste årene og adjunkter med opprykk og lektorer tjener skikkelig bra, spesielt etter at de har jobbet noen år! De lærerne jeg kjenner slutter jobb mye tidligere enn meg, og ja, de har retting av stiler o.a av og til, men dette bruker mange av dem arbeidstiden sin til å gjøre. De slutter jo tidlig på dagen, mens vi andre som ikke er lærere slutter mye senere på dagen...dvs. at lærerne klager over å måtte jobb i det som for andre faktisk er normal arbeidstid. Det er merkelig at politikere og departement hører på/lystrer alt Utdanningsforbundet og lærerorganisasjonene forteller, og at de ikke heller tenker og ser selv...for lærerne får rådyre "kompetanseløft" (uten at de virker) og enorme lønnsoppgjør i kommunene der de elegant slår ut alle andre kommunale ansatte-grupper. Jeg har fått lite til overs for lærerne, for de virker som den mest arbeidssky gruppen som finnes i samfunnet.
Malama Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Men selv om de går hjem klokken 14-15, så er jo ikke arbeidsdagen deres over da, det er jo etter den tid de stort sett gjør sånne ting som å rette prøver/stiler... som gjerne tar noen timer... 1
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Men selv om de går hjem klokken 14-15, så er jo ikke arbeidsdagen deres over da, det er jo etter den tid de stort sett gjør sånne ting som å rette prøver/stiler... som gjerne tar noen timer... For alle andre kalles dette en "normalarbeidsdag". Hvor arbeidsskye er det mulig å bli, lærere?
Malama Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 (endret) Tja, det skal jeg ikke uttale meg om, men når jeg går hjem fra jobb (normalt sett sånn i firetiden da) så har jeg i alle fall fri til neste morgen. Mulig jeg også er arbeidssky da, men jeg er i alle fall glad for at når jeg går ut døra, da er jeg ferdig med jobb for den dagen. (selvsagt, i perioder jobber jeg myyyye lenger dager, men dette får jeg også ta uti kortere dager/fridager senere, vi har flexitid. Derfor har jeg også stort sett fri disse tre dagene i påska, og i romjula) Endret 20. juli 2008 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Tja, det skal jeg ikke uttale meg om, men når jeg går hjem fra jobb (normalt sett sånn i firetiden da) så har jeg i alle fall fri til neste morgen. Det har lærerne også. Lærere har fri når de går hjem fra jobb. Ja, de har stiler og rette, og dette kan de gjøre på jobb i arbeidstiden sin. I og med at de slutter tidlig gjøres dette i timene mellom tidlig slutt og fram til da alle andre enn lærerne slutter på jobb. Dessuten kompenseres lærerne for dette arbeidet, som forøvrig hører med til det å være lærer. Det skal ikke være noen overraskelse for lærerne at de må følge opp elevene og skolearbeidet som elevene gjør. Det er det som heter læring. Lærerne bør skjerpe seg!
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Eg er lærar og foreldra mine er pensjonerte lærarar, så dette veit eg ein del om! Som eit innlegg minte oss om, er ein stor del av jobben til lærarar retting, førebuing o.l. Sidan dei fleste av oss har eit trangt "kontor" som delast med mange andre og du har det berre eit overfylt skrivebord på 1-1,5 m og PC'en må delast på 5-10 andre, vel mange å gjere dette heime. Når det gjeld lengda på ferien: Når vi arbeider i klassa, "opptrer" vi på mange måtar for 20-25 urolege elevar. Vi må altid ha kontroll og oversikt. Vi kan ikkje ha dårlige dagar. Eg har blitt angripen fleire gongar av elevar. Ein gong vart ein eldre, kvinneleg kollega angripen med slag og spark. Eg måtte gå mellom, og enda opp med ei stygg ryggskade. Dette var nest siste dag før ferien, og eg låg med store smerter i ryggen mesteparten av sommaren. Har ein ei vanskeleg klasse (og dei er det mange av) må ein tåle å bli kalla hore, homo, pedo, jævel eller liknande fleire gongar dagen, veke etter veke. Alt dette eg har fortalt er typisk for læraryrket, dei fleste lærarar kan fortelle liknande historier. Korleis er ditt arbeid?
Gjest Gjest_Susie_* Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Eg er lærar og foreldra mine er pensjonerte lærarar, så dette veit eg ein del om! Som eit innlegg minte oss om, er ein stor del av jobben til lærarar retting, førebuing o.l. Sidan dei fleste av oss har eit trangt "kontor" som delast med mange andre og du har det berre eit overfylt skrivebord på 1-1,5 m og PC'en må delast på 5-10 andre, vel mange å gjere dette heime. Når det gjeld lengda på ferien: Når vi arbeider i klassa, "opptrer" vi på mange måtar for 20-25 urolege elevar. Vi må altid ha kontroll og oversikt. Vi kan ikkje ha dårlige dagar. Eg har blitt angripen fleire gongar av elevar. Ein gong vart ein eldre, kvinneleg kollega angripen med slag og spark. Eg måtte gå mellom, og enda opp med ei stygg ryggskade. Dette var nest siste dag før ferien, og eg låg med store smerter i ryggen mesteparten av sommaren. Har ein ei vanskeleg klasse (og dei er det mange av) må ein tåle å bli kalla hore, homo, pedo, jævel eller liknande fleire gongar dagen, veke etter veke. Alt dette eg har fortalt er typisk for læraryrket, dei fleste lærarar kan fortelle liknande historier. Korleis er ditt arbeid? Mitt arbeid er slik: Jeg går på jobb hver dag kl 08.00 Jeg er selger av yrke og skal innbringe ca 3 mill. til bedriften hvert år. Rekker jeg ikke målene mine blir resultatet at ansatte (mine kollegaer) må sies opp. Eventuelt kan jeg også miste jobben selv. Jeg har jobben i hodet "hele" døgnet. Jeg må forberede meg til møter og har mye å gjøre som jeg ikke rekker i løpet av arbeidsdagen. Jeg har 5 uker ferie, og en jobb kun så lenge jeg leverer gode nok resultat. Avspasering er det ingen ting som heter i mitt yrke, her måles vi i resultat, ikke timer (som det blir mange av!) Lærerne er ikke eneste arbeidsgruppe som tar med jobben hjem, selv om de liker å tro det.
gjest*ts* Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Dei fleste skular har arbeidsdagen fyllt opp frå 8 til 16 med det som angår elevar og kollegiet direkte, altså møter og liknande. Førebuing og etterarbeid kjem etter dette. Lærarar skal jobbe nesten 9 timar pr dag, og i dei åra eg var lærar jobba eg langt meir. Men eg jobba heime sidan eg hadde eiga datamaskin der, og eigen printer, tar for lang tid å vente på den printeren eg deler med 35 andre. Etter 6 år i bransjen slutta eg, og det er eg veldig glad for. No får eg avspasering eller lønn for alt eg gjer, og ikkje berre ein del som då eg var lærar. Eg kjem aldri til å jobbe som lærar att, og det gjeld veldig mange av dei rundt meg. No jobba eg på ein ungdomsskule, var kontaktlærar og alt det der, men at eg jobba godt og vel 9 timar pr dag er det inga tvil om. Og eg var alltid på jobb ein til to dagar i alle feriar for å vere i forkant av planlegginga. Lærarane tener bra, men det er på tide med ei endring i samfunnet tykkjer eg. Foreldre må innsjå at når dei får ungar så er ungane deira ansvar, ikkje staten eller skulen sitt. Foreldre skal oppdra ungane sine til å vere gangs menneske som kan forholde seg til andre. Dette er eit aukande problem som eg ser det, og noko som øydelegg norsk skule. Ungar som trur dei er dei einaste i heile verda er utruleg tidkrevjande. Og folk som de som skriv her som ikkje anar kva det snakkar om, sidan de ikkje er lærarar, øydelegg for rekrutteringa av gode folk. Kven vil jobbe i ein bransje der dei får låg status og mykje drit? De overser rapportskriving, møter med BUP, PPT, barnevern, politi, foreldre, elevsamtalar, kartlegging, fagleg oppdatering, lærarmøter, teammøter osv. Dette er også ting som skal inn i tida mellom 8 og 16, og så kjem altså retting og førebuing etterpå. Og stort sett heime.
Gjest Gjest_Susie_* Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Og for å komme lærerne i forkjøpet: Jada, jeg er klar over at jeg (i terioen) kan kreve overtidsbetaling, men det er ikke slik det fungerer i det private dessverre. Leverer man varene får man lønn og fortsatt arbeid. Her er et lite regnestykke: 350 000 delt på de 47 ukene jeg jobber i året: = kr 7.446,-/uke 350 000 delt på de 41 ukene lærerne jobber: = kr 8.536,-/uke I tillegg har de altså 6 ekstra uker hvor de kan ta ferie eller ta ekstra jobb. At lærerne har en dårlig hverdag er det verdt å sette fokus på. Hadde lærerne brukt energien på å fronte dette (f.eks. krav til flere stillinger) + dårlige kontor/pc-forhold ville de nok fått mye mer sympati enn den evinnelige klagingen over en lønn som faktisk ikke er dårlig!!!
Gjest Men? Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 Dei fleste skular har arbeidsdagen fyllt opp frå 8 til 16 med det som angår elevar og kollegiet direkte, altså møter og liknande. Førebuing og etterarbeid kjem etter dette. Lærarar skal jobbe nesten 9 timar pr dag, og i dei åra eg var lærar jobba eg langt meir. Men eg jobba heime sidan eg hadde eiga datamaskin der, og eigen printer, tar for lang tid å vente på den printeren eg deler med 35 andre. Etter 6 år i bransjen slutta eg, og det er eg veldig glad for. No får eg avspasering eller lønn for alt eg gjer, og ikkje berre ein del som då eg var lærar. Eg kjem aldri til å jobbe som lærar att, og det gjeld veldig mange av dei rundt meg. No jobba eg på ein ungdomsskule, var kontaktlærar og alt det der, men at eg jobba godt og vel 9 timar pr dag er det inga tvil om. Og eg var alltid på jobb ein til to dagar i alle feriar for å vere i forkant av planlegginga. Lærarane tener bra, men det er på tide med ei endring i samfunnet tykkjer eg. Foreldre må innsjå at når dei får ungar så er ungane deira ansvar, ikkje staten eller skulen sitt. Foreldre skal oppdra ungane sine til å vere gangs menneske som kan forholde seg til andre. Dette er eit aukande problem som eg ser det, og noko som øydelegg norsk skule. Ungar som trur dei er dei einaste i heile verda er utruleg tidkrevjande. Og folk som de som skriv her som ikkje anar kva det snakkar om, sidan de ikkje er lærarar, øydelegg for rekrutteringa av gode folk. Kven vil jobbe i ein bransje der dei får låg status og mykje drit? De overser rapportskriving, møter med BUP, PPT, barnevern, politi, foreldre, elevsamtalar, kartlegging, fagleg oppdatering, lærarmøter, teammøter osv. Dette er også ting som skal inn i tida mellom 8 og 16, og så kjem altså retting og førebuing etterpå. Og stort sett heime. Jobbet du da 43 timer pr uke mener du? Hver uke? Er veldig enig i at fokuset bør være på foreldre, unge, samfunn, moral og etikk. Men når det kommer til hvem som ødelegger for rekrutteringen synes jeg virkelig det er lærerne som har skutt seg selv i foten med hagle i forhold til all klagingen rundt lønn. De jeg kjenner sammenligner seg med de rundt seg som tjener mer enn de, uten å ta med ferier etc i betraktningen. Men det gjelder vel for både lærere og andre at enhver er seg selv nærmest
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #12 Skrevet 20. juli 2008 Kan noen gi et eksempel på en typisk dag eller to for en lærer, time for time?
gjest*ts* Skrevet 20. juli 2008 #13 Skrevet 20. juli 2008 Siste gongane eg hørte lærarane streike ol var det faktisk ikkje lønn, men media omtalte det som lønn. Sidan eg ikkje bur i Noreg, så veit eg ikkje kva dei streika for i vår, det er mulig det var lønn... Eg jobba ofte over 50 timar i veka som lærar. Og veldig, veldig sjelden under 40. Hadde to store klassar i engelsk, norsk og samfunnsfag, som er ganske mykje retting. Brukte glatt rundt 30 timar pr tentamensrunde for eksempel. Og det er 6*30 oppgavar kvar tentamen. Mor mi er framleis lærar, ho har vore det i 35 år, elskar jobben sin og er elska (og litt frykta) av elevane, har aldri hatt disiplinære problem eller problem med foreldre, dei er superglade når dei får ho som lærar, og likevel, med all den erfaringa, jobbar ho mellom 45 og 50 timar i veka. Kanskje vi er spesielt grundige, men i så fall har ein stor andel av mine kolleger vore like eksepsjonelt grundige. Klart det finst lærarar som ikkje jobbar så mykje! Nett som det finst folk som gjer lite i alle yrker. Men eg må sei eg har jobba med utruleg mange utruleg dyktige folk. Dessverre har omlag alle dei unge eg jobba med slutta og gått over i privat næringsliv, der dei tener meir, stressar mindre og trivest retteleg godt
Karoline Skrevet 20. juli 2008 #14 Skrevet 20. juli 2008 Kommentar til regnestykket: Lærerne jobber 39 uker i året, 38 uker med elever og 1 uke med kompetanseutviklig og planlegging. I løpet av de 39 ukene skal lærerne jobbe et årsverk, altså 1687,5 timer (som er samme antall timer som alle andre arbeidstakere). Vanlig måte å regne ut arbeidsuken til en lærer er følgende: 1687,5 timer - 37,5 timer = 1650 timer Antall timer arbeid per uke blir da 1650 timer : 38 uker = 43,4 t/u Av dette er ca 30 timer (litt avhegig av hva slags skoleslag man jobber i) bundet til skolen, og de resterende 13,4 timene disponerer læreren til for- og etterarbeid og faglig ajour-føring. Mao lærerne er har noe tid de skal være på skolen, og gjøre den jobben skoleledelsen bestemmer de skal gjøre (møter, samarbeid, annet pedagogisk arbeid mm), og noe tid hvor de bestemmer selv om de skal sitte på skolen (ofte under svært dårlige arbeidsforhold) eller f.eks ha hjemmekontor for å å gjøre for- og etterarbeid (forberede seg til undervisning, retting og evaluering, samt faglig oppdatering). Videre er mange lærere opptatt av mangelen på utstyr som bøker, pc-er mm, som både påvirker lærernes arbeidssituasjon og elevenes læringsarena.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #15 Skrevet 20. juli 2008 En tanke som slo meg: Mange som uttaler seg om læreryrket skjønner ikke at man frivillig ønsker å jobbe som lærer, men har ikke forståelse for at man som lærer ønsker en respektabel lønn for den jobben man gjør. Veldig forenklet: "Lærere har den verste jobben jeg kan tenke meg, men lønn fortjener de ikke." Siterer: "Mitt arbeid er slik: Jeg går på jobb hver dag kl 08.00 Jeg er selger av yrke og skal innbringe ca 3 mill. til bedriften hvert år. Rekker jeg ikke målene mine blir resultatet at ansatte (mine kollegaer) må sies opp. Eventuelt kan jeg også miste jobben selv. Jeg har jobben i hodet "hele" døgnet. Jeg må forberede meg til møter og har mye å gjøre som jeg ikke rekker i løpet av arbeidsdagen. Jeg har 5 uker ferie, og en jobb kun så lenge jeg leverer gode nok resultat. Avspasering er det ingen ting som heter i mitt yrke, her måles vi i resultat, ikke timer (som det blir mange av!) Lærerne er ikke eneste arbeidsgruppe som tar med jobben hjem, selv om de liker å tro det." Forskjellen er at lærere jobber med mennesker og har ganske stor innvirkning i mange barn/ungdoms liv. Jeg mener at om du bare klarer å innbringe 90% av de 3 mill hvert år, så er det selvfølgelig leit. Men om en lærer ikke klarer å lære noe til 10% av sine elever eller ikke fanger opp de utfordringene elevene strever med (faglig/psykisk/hjemmesituasjon) har det i mine øyne mye mer å si. I tillegg er de (alt etter hvilke elever de møter) vitner til mange ulike sjebner. De lærere jeg har snakket med beskriver en jobb som inneholder oppgavene til en vaktmester, familieterapaut, psykolog osv. Og er det ikke sånn at uansett hva du kan påberope deg av fine jobbtitler, så har du muligheten å kalle deg det som et resultat av å gå på skole.....? Jeg mener at de som har så sterke meninger om at lærere "syter uten grunn", kanskje burde prøve det for et år. Det er lærermangel for tiden. Tar du en utfordring? :gjeiper:
Årets gjøk Skrevet 20. juli 2008 #17 Skrevet 20. juli 2008 Mener virkelig lærerne at de jobber 43 timer pr uke? Svaret er ganske enkelt: JA. Min erfaring fra videregående skole er at de fleste var på jobb fra 8 til 15-16, og i tillegg jobbet 1-2 timer i snitt hver kveld, 7 dager i uka. De nyutdannede jobbet vesentlig mer enn dette.
Gjest økonom og pedagog Skrevet 20. juli 2008 #18 Skrevet 20. juli 2008 Jeg provoseres veldig av slike debatter og hadde egentlig ikke tenkt til å lese mer eller skrive innlegg, men som en som både har jobbet i det private som økonom og undervist på videregående skole, så håper jeg at jeg kanskje kan bidra med noe konstruktivt i debatten... Jeg mener selv at det ikke er så enormt stor forskjell på den jobben man gjør som lærer (jeg har kun erfaring fra videregående, så vil snakke om mine og mine kollegeres erfaringer fra vgs) og den jobben man gjør i det private. Dette avhenger selvfølgelig også av hva slags jobb man har. I det private har man enten et eget kontor eller en fin, stor plass med telefon og pc som alltid fungerer. Mer enn nok skuffeplass (som regel om man sørger for å rydde litt innimellom) og stort sett arbeidsro. Dette er ikke tilfelle for den vanlige arbeidsplassen til en lærer. Få har egen pc (selv om det i disse ikt-dager er forventet at man skal jobbe på pc), arbeidspulten er ofte liten, flere lærer må dele samme telefon (og når man skal planlegge ekskursjoner eller annet for elevene, så trenger man faktisk en telefon!). Det er sjelden god arbeidsro. Det er derfor meget fristende som lærer å gå hjem når siste time er ferdig, så man kan jobbe hjemmefra. Man ser derfor lærer dra hjem tidlig, men man bør ikke alltid anta at arbeidsdagen har sluttet allkevel. Man kan allikevel velge selv om man ønsker å jobbe på kvelden eller rett etter at man har kommet hjem. Feriene er der, en uke høst, juleferie, vinterferie, påskeferie og sommerferie. Nå er det som regel slik at de store prøvene legges før hver ferie og det er forventet at elevene får prøvene tilbake etter ferien. Mine ferier har derfor stort sett gått til prøveretting, men jeg har også fått gått på ski osv eller gjort andre ting. -Men om man har 3 klasser med 30 elever i hver klasse, så har man faktisk 90 prøver som skal rettes. Nå varierer det fra lærer til lærer hvor mye tid man bruker på retting, men selv bruker jeg mye tid og prøver å gi konstruktiv tilbakemelding til hver elev. Dette er ikke gjort på 5 minutter. Sommerferien har man ofte fri og det er deilig. La hylekoret begynne! I det private har man ofte faste arbeidstider, men det blir faktisk mer og mer vanlig med fleksitid og hjemmekontorløsninger. Arbeidstiden for mange er sånn sett ikke så veldig forskjellig fra en lærers. Forskjellen går ut på at man selv rapporterer inn overtid og for denne får man enten betaling eller avspasering. Det er også lettere å ta ferien sin på en tid hvor det er billig å fly. Man har i det hele tatt større frihet på når man tar fri. Mange arbeidsplasser har enten fri for sine ansatte i romjulen eller redusterte arbeidstider og enkelte steder kan man velge om man vil ha full påskeferie eller juleferie - i tillegg til fastbestemt ferie på 5 uker. Mange har fri på inneklemte dager, men dette avhenger av arbeidsplass. Lønn: hører mange hyle over at de kjenner så mange lærer som tjener over 400 000 i året og de klager osv. Jeg kjenner svært få lærere som har så god lønn som det. Selv tjente jeg 350 000 og jeg har 5 års utdanning i tillegg til ett år med pedagogikk. Jeg vet ikke hvor man finner lærere som tjener over 400 000, jeg har ikke møtt særlig mange av dem. I det private tjener man, med den utdannelsen jeg har, godt over 400 000, i tillegg til at det er lett å få bonuser/overskudd. Lønnsstigningen følger ikke den samme som lærere og som lærer har man et tak man aldri kan komme over uansett hvor lenge man jobber. Det bør være unødvendig å påpeke at dette ikke er tilfelle i det private. Jeg er ikke lærer lenger. Jeg jobber i det private og har en meget gunstig ordning der, i tillegg til bedre lønn. Jeg kan derfor overhodet ikke klage. Nå klaget jeg ikke så voldsomt som lærer heller, bortsett fra de dagene jeg måtte lide meg gjennom unødvendige møter og skolepolitikken generelt, men ingen har noensinne hørt meg klage over hverken lønn eller ferier. Jeg blir nok i det private. I skolen har man dessverre ingen fremtid slik det er nå. Man kan aldri bli noe annet enn lærer med mindre man utdanner seg videre innen skoleledelse. Nå har jeg mulighet til å stige i gradene, uten at jeg trneger å studere videre ved siden av. Lærere har gunstig arbeidstid, men det er dessverre ofte ikke så rosenrødt som alle her syter og klager over, og selv merker jeg ikke så stor forskjell egentlig. Arbeidsmengden er lik, men man gjør det til andre tider enn som lærer. Hva er galt med det? Til lærehaterne her: dere er jo ikke stort bedre selv. En skikkelig sytegjeng! Dere virker i det hele tatt ganske dumme og helt ute av stand til å se ting fra ulike perspektiver. Bli lærer selv da vel, om dere synes det høres så mye mer fantastisk ut!!! Skjønner ikke hvordan man kan syte over egen arbeidsdag, si at de forhatte lærerne har det så mye bedre og så ikke bli lærer selv når Norge trenger så mange nye lærere. Det kommer ikke til å bli vanskelig å få jobb!
Gjest men Skrevet 20. juli 2008 #19 Skrevet 20. juli 2008 En tanke som slo meg: Mange som uttaler seg om læreryrket skjønner ikke at man frivillig ønsker å jobbe som lærer, men har ikke forståelse for at man som lærer ønsker en respektabel lønn for den jobben man gjør. Veldig forenklet: "Lærere har den verste jobben jeg kan tenke meg, men lønn fortjener de ikke." Siterer: "Mitt arbeid er slik: Jeg går på jobb hver dag kl 08.00 Jeg er selger av yrke og skal innbringe ca 3 mill. til bedriften hvert år. Rekker jeg ikke målene mine blir resultatet at ansatte (mine kollegaer) må sies opp. Eventuelt kan jeg også miste jobben selv. Jeg har jobben i hodet "hele" døgnet. Jeg må forberede meg til møter og har mye å gjøre som jeg ikke rekker i løpet av arbeidsdagen. Jeg har 5 uker ferie, og en jobb kun så lenge jeg leverer gode nok resultat. Avspasering er det ingen ting som heter i mitt yrke, her måles vi i resultat, ikke timer (som det blir mange av!) Lærerne er ikke eneste arbeidsgruppe som tar med jobben hjem, selv om de liker å tro det." Forskjellen er at lærere jobber med mennesker og har ganske stor innvirkning i mange barn/ungdoms liv. Jeg mener at om du bare klarer å innbringe 90% av de 3 mill hvert år, så er det selvfølgelig leit. Men om en lærer ikke klarer å lære noe til 10% av sine elever eller ikke fanger opp de utfordringene elevene strever med (faglig/psykisk/hjemmesituasjon) har det i mine øyne mye mer å si. I tillegg er de (alt etter hvilke elever de møter) vitner til mange ulike sjebner. De lærere jeg har snakket med beskriver en jobb som inneholder oppgavene til en vaktmester, familieterapaut, psykolog osv. Og er det ikke sånn at uansett hva du kan påberope deg av fine jobbtitler, så har du muligheten å kalle deg det som et resultat av å gå på skole.....? Jeg mener at de som har så sterke meninger om at lærere "syter uten grunn", kanskje burde prøve det for et år. Det er lærermangel for tiden. Tar du en utfordring? :gjeiper: Det er vitterlig ikke bare lærere som jobber med mennesker. Og vitterlig mange lærere som ødelegger elever for livet, og da ikke med det de ikke fanger opp, eller ikke klarer å tilføre av lærdom, men hva de selv påfører elevene.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #20 Skrevet 20. juli 2008 Det er vitterlig ikke bare lærere som jobber med mennesker. Og vitterlig mange lærere som ødelegger elever for livet, og da ikke med det de ikke fanger opp, eller ikke klarer å tilføre av lærdom, men hva de selv påfører elevene. Det er meg du har sitert. Det er jeg helt enig med deg i, og disse fortjener ikke den lønna de får og burde finne seg noe annet å gjøre. Men man kan vel ikke skylde på alle lærere for den urett noen av dem gjør? Har jeg blitt behandlet dårlig av en lege/advokat/politibetjent kan jeg jo ikke si at alle innenfor det yrke er inkompetente. Det som er poenget mitt er at mange har meninger om læreryrket og mener at lærere er utakknemlige, men ingen vil ha jobben deres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå