Gjest Nishiki Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Min hannkatt er nå over tre kg (som var grensen på vekt iht kastrering). Han er 7 og en halv måned. Han er ikke ute å driver med fant så det er ingen hast å kastrere i så måte. Bør jeg kastrere han nå eller bør jeg vente? Noen sier katten bør være 10 mnd før man gjør dette. Jeg heller mot å kastrere nå i august rett og slett, men er han for ung?
Tabris Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 De fleste her inne vil si at det bare er å kastrere ham, og at du antagelig burde gjort det for lenge siden. Jeg heller mer mot å vente til han er ferdig kjønnsmoden slik at han får beholde mest mulig av hannkattutseendet og -atferden slik at kastrasjonen vil påvirke ham minst mulig.
Tabris Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Det varierer vel fra katt til katt, men jeg ville trodd når han var rundt året gammel? Men jeg har også hørt at hannkatter ikke er fullstendig utvokst (dvs. får hankattpreget med bredt hode osv) før de nærmere to - men så lenge trenger du ikke å vente, selvsagt.
SlemUlv Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 kastrer ham nå, så slipper du at han begynner å markere inne
Ciara Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 De fleste her inne vil si at det bare er å kastrere ham, og at du antagelig burde gjort det for lenge siden. Jeg heller mer mot å vente til han er ferdig kjønnsmoden slik at han får beholde mest mulig av hannkattutseendet og -atferden slik at kastrasjonen vil påvirke ham minst mulig. Høres i teorien veldig bra ut, men hannkattatferden TS risikerer å beholde da er markering inne. Jeg fikk hannkatten min kastrert på samme alder som din katt er nå, TS. Det gikk utmerket, og han er likevel en stor og flott hannkatt.
Blairwitch Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Det skader ikke å kastrere han nå, og det skader ikke å vente. Som nevnt over her, så kan du oppleve at han begynner å markere. Eventuelt kan du kastrere han når han/hvis han begynner med det, men da bør du gjøre det fort så ikke "gammel vane blir vond å vende".
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Så fort katten har fått baller (de faller ikke ned før en viss måned) så kan du kastrere han. Mine ble kastrert når de var 6 mnd, og sistemann når han var 4 mnd tror jeg..
Gjest Infralove Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 (endret) De fleste her inne vil si at det bare er å kastrere ham, og at du antagelig burde gjort det for lenge siden. Jeg heller mer mot å vente til han er ferdig kjønnsmoden slik at han får beholde mest mulig av hannkattutseendet og -atferden slik at kastrasjonen vil påvirke ham minst mulig. Kattane kan vere ferdig kjønnsmodne, som AnnChristin86 sa, allereie frå 5- 6mnd. Tidleg kastrering vil ikkje påverke atferd og utsjånad negativt! Gruppe 1 (11 kattunger) ble kastrert da de var 7 uker gamle Gruppe 2 (11 kattunger) ble kastrert da de var 7 måneder gamle Gruppe 3 (en kontrollgruppe på 9 kattunger) ble ikke kastrert før de var seksuelt modne og ble kastrert etter fullføring av studien etter 12 måneder Når det gjelder atferd, etter 7 måneder, var kattene i gruppe tre mindre kjærlige og mer aggressive før kastreringen enn kattene i gruppe 1 og gruppe 2. Motsatt av hva man trodde, var kastrerte katter like aktive som voksne ikke-kastrerte katter. Les meir om dei ubetydelige skilnadane mellom tidleg og "sein" kastrering. Og i tillegg, (dersom ikkje dette sitatet blir redigert vekk); Tidlig kastrering av katter er anbefalt av det såkalte Katteutvalget nedsatt av Landbruksdepartementet som et forebyggende tiltak mot hjemløshet av katter. Både Norsk Huskattforening og Dyrebeskyttelsen ser i likhet med Dyrebeskyttelsen andre steder i verden gode resultater mot hjemløshet ved tidlig kastrering samt øremerking. Så vi kan godt konkludere med at det absolutt ikkje er for tidleg å kastrere katten din! Flott at du tar ansvar =) Endret 20. juli 2008 av Infralove
Tabris Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Takk for lenke, Infralove, jeg har ventet lenge på en slik undersøkelse. Desverre sto det ingenting om katter som blir kastrert etter at de har vært seksuelt aktive fortsetter å være seksuelt aktive etter kastreringen (eneste forskjellen vil da være at de ikke klarer å gjøre noen hunkatter drektige). Utfra undersøkelsen så mener jeg personlig det er best å kastrere katten når den er voksen, men om man skal kastrere den før så har alder ingenting å si.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 Mine to kan innimellom "holde på" med hverandre og ting. Disse ble kastrert rett og slett fordi de viste voksen oppførsel. De ble som sagt kastrert ved 6 mnd alders og det var rett og slett fordi sambo ble gal av to katter som løp rundt, sloss og parret på hverandre. Sistemann som var ved 4 mnds alderen er stor i kroppen og ser voksen ut, men han har fortsatt beholdt sitt kattunge lynne, mer enn de to andre hvertfall. Men han var veldig liten når jeg fant han og han har vokst nesten dobbel str siden da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå