Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg løper to-tre ganger i uka. Men får nesten alltid sting. Dette skjer uavhengig av når jeg har spist, hva jeg har spist og når jeg trener. Det er ofte ødeleggende for treningen, i og med at jeg ikke orker å presse kondisjonen maks da smerten i siden er dominerende... Jeg er slank, godt trent og har løpt hele livet. Jeg kan gjennomføre spinningtimer, styrketrening og lange fjellturer uten noen liknende problemer.

Noen erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dette startet plutselig, eller har det alltid vært sånn?

Gjest Snart 42
Skrevet

Jeg sliter med det samme (felles skjebne er også en trøst!! :-/) - er slank, trener mye, bra kondis, men blir som deg ofte forhindret i å prestere det jeg egentlig har kapasitet til pga. sting enten i siden eller i brystet. Hos meg kan det komme allerede under oppvarming så det er ikke bare når pulsen blir for høy. Dette er mine erfaringer:

Styrketrening av mage/bryst kan synes å fremprovosere sting påfølgende dager. Jeg får i hvert fall mye lettere får sting hvis jeg er litt støl etter styrketrening - særlig hvis jeg har trent vektbelastende styrke. Har i perioder prøvd å holde meg unna for tung styrketrening og jeg har i de samme periodene nesten ikke slitt med sting. Akkurat nå har jeg hatt en periode med moderat styrke og har nesten ikke hatt sting. Forrige uke gjenopptok jeg styrketreningen og vips; der var stinget tilbake på neste aerobic-time! :gråte:

Litt relatert til avsnittet ovenfor; stress kan også utløse sting - da gjerne i brystet for min del. Mest sannsynlig får vi nok strammere muskulatur i bryst/rygg-regionen når vi er stresset/anspente, og da blir jo problemet det samme som når vi er støle.

Jeg går til en idrettsmassør ca hver 6. uke og han løser opp stive muskler og knuter. Akkurat mage og brystmuskulatur er ikke det letteste å løse opp, men han gjør det han kan og jeg er alltid mye bedre i dagene etter at jeg har vært der. Det er vel også litt derfor jeg innbiller meg at for min del så kommer som regel stinget av for stram muskulatur. Er ikke så flink til å tøye ut heller, selv om jeg ikke vet om det ville hjulpet (prøver å strekke ut brystmuskulatur hver dag, men det er så kjeeeedelig......)

For mye mat for tett opp til trening kan også utløse sting for meg, men det er likevel som for deg; sting kan komme uansett, men spiser jeg for mye tett før reduserer det i hvert fall ikke sannsynligheten for å få det!

Noen ganger synes jeg det hjelper å trekke pusten så dypt jeg kan og holde pusten så lenge som mulig (ikke lett å holde lenge med høy puls!!). Dette gjør jeg 4-5 ganger etter hverandre og hvis jeg klarer å trekke pusten dypt nok/holde lenge nok får dette faktisk ofte stinget til å slippe taket - om ikke helt, så i hvert fall såpass mye at resten av økta kan gå rimelig greit.

Jeg opplever også at hvis oppvarmingen går for fort så er det større sjans for å få sting. Jeg trener mye aerobic, step og andre timer i sal og det er forskjell på instruktørene. De gangene det er instruktør jeg vet kommer litt for "kjapt" i gang så varmer jeg opp litt på egen hånd først. Ingen garanti for å slippe unna, men det koster meg lite å kjøre litt ekstra "safe". Da kan jeg kanskje unngå sting den timen.

Jeg synes plagene med å få sting til stadighet er skikkelig plagsomt. Er veldig glad i å trene, men blir litt oppgitt når stinget "tar overhånd". Ville derfor i likhet med deg blitt glad hvis noen hiver inn noen supertips på hvordan unngå djevelskapen! I mellomtiden; god trening :trene:

Skrevet

Jeg har alltid slitt med dette.

Er også slank og i ganske god form. For meg virker det nesten som at jo mere jeg støter mot bakken (f.eks nedoverbakke asfalt) jo værre...

Jeg trener ikke så mye styrke, men har lest at svake magemuskler kan være årsaken til sting. Har derfor begynt med ulike typer mageøvelser, men merker ingen forskjell.

Skrevet

Jeg er også veldig plaget med dette, og har funnet ut at løsningen for meg er å løpe/gå i oppoverbakke. Enklest å få til på tredemølle selvsagt. Får aldri sting når jeg har litt helling på mølla.

Skrevet (endret)

For meg var løsningen å ikke spise nærmere enn to og helst tre timer før trening. Da går det gjerne greit :) Jeg trener squash, en time av gangen.

Endret av BillyBoy
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har slitt litt med det samme, og fikk noen tips fra en venninne.

Hun sa at hold kommer lettere hvis man tar korte steg, altså kan man forebygge ved å ta lengre steg når man løper. Jeg prøvde dette og var mindre plaget med hold neste gang jeg trente.

I tillegg kan det være lurt hvis man alt har fått hold å legge mer vekt på motsatt ben av der man har hold når man løper, av en eller annen grunn hjelper dette på å løse opp hold.

Ikke sikkert det hjelper for alle, men verdt et forsøk!

Skrevet

Et kjærring råd er jo å holde to stener i hånden under trening. Det hjalp meg i mine yngre dager - tror jeg da :babysmokk:

Gjest Tigress
Skrevet

Eg er også plaga av sting, men for meg er det heilt klart relatert til kva eg har ete og når, men eit par råd kan vere å prøve å gjere noko med pusteteknikken din: prøv å puste inn i tre steg og ut i tre steg, det kan hjelpe deg til å få litt djupare pust? Hjalp i alle fall på pusteteknikken min, men om du er ein rutinert løpar er det vel ikkje dårlig teknikk det står på heller...

Skrevet

Takk for mange gode tips :)

Har forsøkt å puste dypere og slappe mer av i mageregionen når jeg løper, og virker som om det hjelper på.

Når jeg spiser har lite å si, her har jeg virkelig eksprimentert... Men har alltid i-poden i ene handa og nøklene i andre, det hjelper (jf. stein-tipset).

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg sliter også med sting, av og til er det så smertefullt at jeg må sette meg på huk en stund. Da jeg var ute på tur i går merket jeg stinget komme, men måtte samtidig knytte skoene, og da slapp stinget taket. kanskje det var tilfeldig, men det virker som om det hjelper å strekke/bøye ganske kraftig på kroppen. Stinget kjennes jo ut som en slags krampe, og f.eks ved krampe i leggene hjelper det jo å strekke på bena.

Jeg mener ikke å kuppe tråden din, så jeg håper det er greit om jeg stiller et lite spørsmål ang. hold jeg også: Jeg jogger tidlig om morgenen, og for å få til det må jeg drikke te og spise et knekkebrød før jeg legger i vei, men jeg lurer på om dette kanskje er med på å utløse sting. Jeg vurderer å kutte ut maten før trening, men det er så vidt jeg kan forstå uheldig å jogge på tom mage. Eller er det greit?

Skrevet (endret)

Kom forresten over dette tipset i denne artikkelen:

Enkelte har erfart at å løpe med en stein i hånden som en klemmer hardt rundt, kan lindre eller forebygge hold. Et annet alternativ er å legge seg ned og heve hoftene.

Verdt å forsøke, jeg kan teste det i morgen tidlig og rapportere her (hvis jeg er så "heldig" å få sting i morgen, da...)

Endret av Fat Sally Lee
Skrevet

För mej hjälpte det att undgå allt av mjölkprodukter ett par timmar innan joggeturen.

Jag var väldigt plågad men allt sting försvann när jag provade detta! :-D

Skrevet
Takk for mange gode tips :)

Har forsøkt å puste dypere og slappe mer av i mageregionen når jeg løper, og virker som om det hjelper på.

Når jeg spiser har lite å si, her har jeg virkelig eksprimentert... Men har alltid i-poden i ene handa og nøklene i andre, det hjelper (jf. stein-tipset).

Det der høres helt ut som meg.... Har alltid slitt med sting, det virker som om jeg er mest plaget på hardt underlag, og det virker som om det letter litt når jeg puster dypere. Jeg har kommet til den antagelsen at det er fordi jeg ikke puster riktig, og at jeg må bli vant med å puste dypere når jeg jogger eller lignende. Ellers kommer jeg unna problemet ved å ikke bruke tredemølle/jogge, men heller bruke ellipsemaskin, sykkel, og trappemaskin for kondisjonstrening.

Skrevet

I dag forsøkte jeg å droppe mat før joggeturen, men sting fikk jeg åkke som. Dessuten føltes det feil å ut på løpetur uten noe mat først, så det kommer jeg nok ikke til å gjøre igjen.

Jeg prøvde også ut hoftehevetrikset, og det hjalp faktisk! Virket som om jeg trengte å strekke ut magemusklene. Veldig lite praktisk på en våt sti i to varmegrader, men det var verdt det :) Alternativt kan man jo legge seg ned i armheving-stilling og svaie ryggen slik at magemusklene strekkes på den måten. Da slipper man hvertfall å bli våt hvis man er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...