Gå til innhold

Naboen vil gjøre om tomta til næring

Anbefalte innlegg

Naboen har en låve og et par hus som han bruker til lagerplass og utleie av kontorer.

Nå har vi hørt rykter om at han ønsker gjøre denne boligtomten om til næringseiendom. Kan han få lov å bygge på denne låven som ligger bare en meter fra vår tomt? Kan han få bygge i høyden når dette blir skjemmende fra vårt kjøkkenvindu?

Vi er rimelig bekymret for dette, har vi noe vi skulle sagt? Jeg vet de må sende nabovarsel og at vi kan si nei, og kommunen vil ha vårt utsagt på hvorfor.

Kan vi regne med at vi blir hørt?

Naboen er en mektig fyr.

Fortsetter under...

Det er jo somregel regulseringer for hva et område skal brukes til, forskjell på regulert til boliger og regulert til næringsvirksomhet, hva med å begynne med å undersøke om det er en reguleringsplan der dere bor? Det vet kommunen, og er det regulert som boligområde er det ikke uten videre gitt at han får lov til å omgjøre tomta til næringsvirksomhet uansett..

Gjest Gjest

Dette er ikke noe jeg kan så mye om, men som Malama påpeker så er ett område regulert til bolig- eller næringsvirksomhet.

Hvis kommunen allikevel gir han lov, kan dere klage til fylkesmannen, og hvis saksbehandlingen er feil hjelper det ikke at mannen er en mektig fyr=)

Lykke til!

Det er jo somregel regulseringer for hva et område skal brukes til, forskjell på regulert til boliger og regulert til næringsvirksomhet, hva med å begynne med å undersøke om det er en reguleringsplan der dere bor? Det vet kommunen, og er det regulert som boligområde er det ikke uten videre gitt at han får lov til å omgjøre tomta til næringsvirksomhet uansett..

Hei og takk for svar begge to:)

Jeg har lest at han kan gjøre den om til næringseiendom, men han må koble seg til offentlig klokk. Septikk pr idag. Dette vil koste en god del, men ikke noe problem for han.

Så da har han egentlig mulighet til å få det om til næring.

Jeg er da redd for at han kan gjøre som han vil etter dette.

Så godt som alt som skal bygges på en tomt (av større areal) må søkes/meldes om til kommunen og da må han sende ut nabovarlser. På disse kan dere klage.

Ja dette vet vi, men hvordan er sjansen for å få medhold på en klage? Vet du det? Hva legger kommunen til grunn for å være enig med oss, at dette vil bli skjemmende?

Annonse

Gjest Gjest

Hva avgjørelsen blir kommer kanskje mest an på kommunen. Noen jeg kjenner har klagd på noe liknende (tilbygg på bolig tett innpå nabohuset, både for nær og skjemmende), men fikk ikke medhold fra kommunen (dette var en liten avsides kommune med antagelig ganske skeivbehandlende folk i styret). Fylkesmannen og fagfolk derimot var på mine bekjentes side - men såvidt jeg forsto hadde disse bare rådgivende kraft :forvirret:

Forresten, hvis naboen har landbrukseiendom og allerede leier ut kontorer, er det kanskje sannsynlig at eiendommen allerede regnes som LNF og ikke bolig? Det gjelder vel uansett tilsvarende regler for dere som er naboer, får jeg håpe.

Hva avgjørelsen blir kommer kanskje mest an på kommunen. Noen jeg kjenner har klagd på noe liknende (tilbygg på bolig tett innpå nabohuset, både for nær og skjemmende), men fikk ikke medhold fra kommunen (dette var en liten avsides kommune med antagelig ganske skeivbehandlende folk i styret). Fylkesmannen og fagfolk derimot var på mine bekjentes side - men såvidt jeg forsto hadde disse bare rådgivende kraft :forvirret:

Forresten, hvis naboen har landbrukseiendom og allerede leier ut kontorer, er det kanskje sannsynlig at eiendommen allerede regnes som LNF og ikke bolig? Det gjelder vel uansett tilsvarende regler for dere som er naboer, får jeg håpe.

Ja dette stemmer, men hva vil det si?? :) Gode nyheter?

Området er LNF, men det er boligeiendom. Men det er ikke næringstomt pr idag.

Endret av Lissi33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...