Gå til innhold

Halde figuren

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Eg lurer på ein ting. Eg har lagt merke til i innlegget om kva ein et til middag, at det er mange som er flinke til å lage mat. Korleis er det mogleg å halde vekta når ein disker opp med den eine lekkerbiskenen etter den andre kvar einaste dag? Sjølv prøver eg å leve sunt i vekedagane, men unner meg litt ekstra i helgene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Mange av de som poster i tråden spiser jo mye forholdsvis sunn mat, hvis du legger merke til de enkelte brukerne ser du at endel spiser supper, vegetariske pastaretter eller andre lette retter opptil flere ganger i uka, i tillegg til mye fisk (uten hollandaise eller smør hver gang). Om man spiser dessert er det ofte bær, ost o.l og kanskje ikke så store mengder. Vi vet heller ikke hvor store porsjoner de spiser hver dag, aktivitetsnivå og hvor mye de spiser til andre måltider. Og selv om man spiser indrefilet på en onsdag er jo kjøttet forholdsvis magert, og man kan ha mye tilbehør som ikke gir så mange kalorier...

Men jeg skal ikke si bastant at alle matfriker her inne har full kontroll over vekta, det aner jeg jo ikke.

Gjest Lacuna
Skrevet

Min erfaring er at "ordentlig" mat gjerne er så smaksrik at man automatisk spiser mindre porsjoner før man er mett, i motsetning til halvfabrikata, hvor det smaker så pass lite at det er lett å overspise.

Det er begrenset hvor mye gorgonzola eller stilton du klarer å få i deg, i motsetning til for eksempel potetgull, hvor det er lett å overspise. Eller sorbet vs. enkel vaniljeis.

Skrevet
Eg lurer på ein ting. Eg har lagt merke til i innlegget om kva ein et til middag, at det er mange som er flinke til å lage mat. Korleis er det mogleg å halde vekta når ein disker opp med den eine lekkerbiskenen etter den andre kvar einaste dag? Sjølv prøver eg å leve sunt i vekedagane, men unner meg litt ekstra i helgene.

Er du så sikker på at hobbygourmetene her holder vekten da?

Ikke vet jeg, men jeg vet at hvis jeg har dyr, belgisk konfekt er to biter til kaffen en perfekt dessert. Hvis jeg derimot har en Stratos på 100 gram, som jeg synes er sånn passe til sjokolade å være, ryker hele i løpet av kvelden. Det tilfredsstiller ikke, ergo spiser jeg mer.

Legger man på seg på grunn av kostholdet, har man enten overspist eller spist normale porsjoner av for kaloritett mat.

Mye sunn mat er god. Legger også merke til at matskribentene gjerne bruker mye grønnsakstilbehør. Da pøser de kanskje mindre på med f.eks fete sauser. De bruker også gjerne lite kjøttdeig, pølser og andre fete halvfabrikata. Filet er jo magert.

Skrevet

Det er da ikke noe motsetningsforhold mellom det å spise sunt og det å spise godt?

Jeg, og mange andre hobbygourmeter, har et bevisst forhold til mat og ingredienser og er nok mer klar over hva vi putter i munnen enn de som velger å bruke mye halvfabrikata og frossenmat. Mat trenger ikke inneholde mengder av fløte, smør og fete ingredienser for å være godt, noe mange ser ut til å tro.

Gjest New Dawn
Skrevet

Det jeg undrer meg mer over er hvordan dere klarer å tilpasse oppskriftene til å holde til akkurat 1 måltid .. siden dere lager nye retter hver dag?

Jeg for min del synes det er kjempegreit med rester - for da slipper jeg å lage middag dagen etter. Synes det er veldig vanskelig å beregne akkurat hvor mye mat som går til hvert måltid - i tillegg vet jeg sjeldent hvor mange vi blir til middag.

Jeg er veldig opptatt av sunn mat og lager all mat (stort sett) fra grunn av selv .. Men synes det er deilig å ha rester til dagen etter - for det forenkler middagslagingen for meg.

Nå har jeg bestemt meg for å lage masse supper og gryteretter som kan lages nesten ferdig kvelden i forveien og kun varmes når man kommer hjem fra jobb og er nær ved å sulte ihjel :ler:

Skrevet
Det jeg undrer meg mer over er hvordan dere klarer å tilpasse oppskriftene til å holde til akkurat 1 måltid .. siden dere lager nye retter hver dag?

Det er slett ikke vanskelig, man må bare tilpasse mengden til hvor mye man faktisk spiser. ;) Selvfølgelig blir det rester av og til, men som regel blir de lunsj dagen etter eller på en eller annen måte tilpasset middagen en av de nærmeste dagene. Jeg har forøvrig ikke fryser, men det går fint likevel. Jeg kaster egentlig veldig lite mat.

Skrevet

Det er ikke så vanskelig å lage sunn mat. Egentlig er det beste rådet å pøse på med grønnsaker eller salat som tilbehør. MYE av det. Og så er det lurt å kjøpe ferskt kjøtt, fisk eller kylling. Da vet man hva man får, og slipper å tenke på å få kreft om 30 år fordi man ikke visste bedre :)

Les litt om marinader, så blir det kjempegodt også. nammenamm :yepp:

Skrevet

Min erfaring er at mat laget fra bunnen er sunnere, smaker langt bedre og er mer mettende enn A4-middager, for å generalisere.

Gjest Magica de Spell
Skrevet
Det er da ikke noe motsetningsforhold mellom det å spise sunt og det å spise godt?

Jeg, og mange andre hobbygourmeter, har et bevisst forhold til mat og ingredienser og er nok mer klar over hva vi putter i munnen enn de som velger å bruke mye halvfabrikata og frossenmat. Mat trenger ikke inneholde mengder av fløte, smør og fete ingredienser for å være godt, noe mange ser ut til å tro.

Helt enig. Mat som er laget fra bunnen av er ofte langt mer smaksrik enn hel- og halvfabrikata, og dermed trenger man også mindre/lite av fett som smakshever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...