Zzyzx Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Vi holder på å pusse opp kjøkkenet, og der har noen tapetsert ca 70% av kjøkkenet med miljøstrie. Trodde vi, iallfall. På en vegg er det faktisk glassfiberstrie. Så hvordan blir vi kvitt det? Noen tips?
Gyda Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Da vi pussa opp huset når vi kjøpte det for noen år siden, var et soverom tapesert med glassfiberstrie (3 forskjellige mønster til og med). Vi fant fort ut at det var omtrent umulig å få den av veggen. Så vi helsparkla rommet. Så hvis stria sitter like fast hos dere, så anbefaler jeg dere å gjøre det samme. Det er slett ikke så vanvittig mye jobb (tar lang tid å pelle småbiter strie av veggen også). Hvis
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Du kan også bruke Wallton FiberDec fra Borge. Det er en underlagsduk som erstatter helsparkling før tapetsering/maling. Du får en helt slett vegg, og du kan evt sparkle skøytene hvis de ikke er helt perfekt.
Zzyzx Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2008 Veggen er litt over en meter bred, og det er kun nederste havdel som er tapetsert. Helt høl i huet å gjøre noe sånt, men så bærer hele kjøkkenet preg av amatørarbeid. De andre veggene har enten miljøstrie eller ingenting, og veggen under miljøstrien er så fin at jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen ville tapetsere over den i det hele tatt. Iallfall så er det ikke mer enn en halv vegg som må gjøres noe med. Lønner det seg da å helsparkle eller bruke underlagsduk? Sistnevnte hørtes forresten litt ok ut, hvor mye koster sånt?
Gjest Gjest_ISA_* Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 underlagsduk er ikke så dyrt, mener det kostet ca 30 kr for en meter av merket storeys, men den er mye bredere enn vanlig tapet.du får kjøpt den i akkurat den mengden du trenger, for den selges metervis. men vær forberedt på at alt synes igjennom av bulker og farge, så det bøir mye jobb med å sparkle og grunne veggen først. helsparkling har jeg aldri prøvd, men med litt trening tror jeg det er et godt alternativ det også. Ellers så er det en mulighet å montere tynne gipsplater, det er ikke sikkert det er så mye vanskeligere eller mer tidkrevende, det gjør vi neste gang, for det var mye jobb å fjerne gammel tapet, sparkle, pusse og grunne i flere omganger.
Gjest Gjest_ISA_* Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 ser nå at det bare er en halv vegg som må gjøres noe med, så da er nok ikke gipsplater noe alternativ
Zzyzx Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2008 Jepp, det er knapt nok en og en halv kvadratmeter. Jeg tror jeg satser på å plukke det vekk, det burde gå sånn noenlunde ok ut fra den lille flekken jeg har testet på. Det er vel for mye å håpe på at det finnes en vidundermetode, ja. Uansett, takk for svar alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå