Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Hvilken prevensjon bruker du/dere? Hvilken spiral type er best?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Bruker FAM (Fertility Awareness Method, fertilityfriend.com, ovusoft.com, pernille.info) og en skjelden gang avbrutt samleie eller kondom. Det er det eneste som er aktuelt for oss, bortsett fra sterilisering. Det er litt for tidlig for det ennå, må bli mer sikker på at barn er uaktuelt i all fremtid. Spiral har jeg ikke brukt selv, men det er fordeler og ulemper med begge. Hormon: Du risikerer det meste av bivirkninger du kan få på hormonprevensjon, imkludert depresjon, vektøkning, kviser osv. Tap av menstruasjon er også en bivirkning, men mange ser på det som positivt. Fordelen med den er at den er tryggere enn kobberspiral. Kobber: Ingen hormoner, og dermed mindre bivirkninger. Mange får sterkere mens, men kviser, vektøkning, migrene, depresjon osv slipper du unna. Er også det mest etisk problematiske prevensjonsmiddelet pga at den trolig kun hindrer befruktede egg i å feste seg. Dette er også et problem på hormonprevensjon, men der er det en av flere virkninger, og ikke den eneste. Er også ikke av de sikreste. Infeksjonsfaren er så vidt jeg vet lik ved begge typene.
Fluffie Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Vi bruker kondom siden jeg ikke vil proppe meg med hormoner, og vi liker aa vaere paa den sikre siden (jada, uhell kan skje, men vi er veldig paapasselige).
Gjest Kei Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Jeg tåler ikke hormonprevansjon, spiral gir meg fullstendig noia, og FAM tar jeg ikke sjansen å stole på siden jeg aldri har hatt en stabil syklus. Sterilisering er ikke et alternativ enda. Så da blir det kondomer. Synd for oss... bra for erotikknett xD
Hedda-78 Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 Jeg bruker p-piller. (Ikke akkurat nå om dagen, da, siden jeg er gravid...) Hvilken spiral som er best, er nok veldig individuelt. Jeg tåler p-piller bra, og hadde nok ikke hatt betenkeligheter med å prøve hormonspiral. Sannsynligheten for å få bivirkninger av hormonspiral er vel lavere hvis man tåler p-piller bra, tenker jeg meg.
Gjest Gjest_Johanna_* Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Vel, ble gravid med bruk av kondom. Mener vi brukte det riktig og merket ikke at det hadde sprukket. Akkurat nå under svangerskapet er det jo ikke nødvendig å bruke prevansjon. Etterpå, derimot, må vi nok bruke noe. Ikke kondom, kanskje. Har i grunn ikke tenkt så mye over det enda. Har hørt at noen anbefaler minipille, særlig mens man ammer, da den inneholder mindre hormoner, og har færre bivirkninger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå