Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest virvelvind
Skrevet

Jeg er absolutt ikke for dødsstraff, det kan alt for lett gå over stokk og stein å bli utnyttet. Hvem skal få retten til å bestemme om et annet menneske (uavhengi av forbrytelse) fortjener å dø?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Folk som de Baneheiagutta burde bli dømt til døden , helt forkastelig det de gjorde og i dette tilfellet fortjener de dødsstraff og ikke å bli dillet med i luksus i 20 år for så å bli sluppet ut i samfunnet igjen.....og har vi noen garanti i det hele tatt at det ikke vil bli gjentatt ??

Luksus og luksus, fru Blom.

Dessuten var de henholdsvis 21 og 19 år da de ble fengslet. Andersen, den eldste, ble dømt til 21 års forvaring med 10 års minstetid. Kristiansen ble dømt til 19 års fengsel, og må kanskje sone tiden ut. Når de en dag kommer ut, tror du hormonnivået er det samme som da de var 21 og 19 år gamle? Videre tilsto Kristiansen aldri, og det fantes heller ingen tekniske bevis som knyttet ham opp mot drapene. Det var først og fremst Andersens tilståelse som felte begge to.

Norsk rettssystem er direkte latterlig mht straff , får håpe det blir oppstramming en gang i tiden.

Strengere straff=/=lavere kriminalitet. Formålet med straff er først og fremst rehabilitering, og i mindre grad virke avskrekkende. Jeg sier i mindre grad, for straff har aldri fungert særlig bra som avskrekking - selv ikke når de var på det grusomste. Det som imidlertid virker avskrekkende er sannsynligheten for å bli tatt.

Jeg betrakter ikke dødsstraff som mord , det er en rettmessig straff i enkelte tilfeller : dreper du skal du også straffes med det samme , dette er rettferd for de etterlatte.

Øye for øye mentalitet? Jeg ser ikke noen rettferdighet i å føye blodtørsten til folk. Som jo er naturlig, men destruktiv.

Skrevet

hadde en pedo rørt ungene mine hadde jeg drept ham når han slapp ut. de i baneheia fortjener ikke å leve. en hund blir avlivet når den biter, det burde sånne folk og blitt. de er ikke mer verdt en ein hund

Gjest Tang Lung
Skrevet

Jo , det er per definisjon dilling når de kan gjøre krav på eget TV og andre frynsegoder , de skulle ikke fått noen av delene !

Skrevet

Jeg synes det er greit med dødsstraff. Men da skal også dommere, advokater og vitner drepes dersom det kan bevises at de mot bedre vitende har dømt/fått dømt noen til døden.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Dersom forbrytelsen er grov nok mener jeg dødstraff er riktig. Jeg tenker da på typisk kaldblodige drap. Selv om alle mennesker i utgangspunktet er like mye verdt, synes jeg ikke man trenger å få så ekstremt mange sjanser. Alle seriemordere fortjener dødsstraff (og da holder jeg selvsagt selvforssvar/nødverge helt utenfor). Samme med Fritzl f.eks, skjønner ikke helt hva han skal få fortsette å leve for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...