Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Så jeg skal bruke mine skattekroner på fengsler, fordi du syns du trenger slik hevn? Nei, gi dem sprøyta.

I usa så er det dyrere med døsstraff enn med livstid.

Videoannonse
Annonse
Gjest Franco
Skrevet

I usa så er det dyrere med døsstraff enn med livstid.

[/qu

bei der pseudohalluzination weiß der halluzinierende, daß es sich um eine fehlwahrnehmung handelt.

hoffe weiter geholfen zuhaben...ote]

Bevis?

Det er da sannelig ikke nødvendig å gjøre dødsstraff dyrt. En overdose morfin eller blåsyre koster ikke så mye. Kan også bruke propofol og barbiturater. Dette må ha med andre ting å gjøre.

Skrevet (endret)
Hva betyr det i praksis, da? At du tenker på det 2sek før reklamen begynner?

Nei, poenget hans var vel at kvinner tror alle kan rehabiliteres til å bli bedre. Det er jo bare tull, og ønsketenkning.

Det er i så fall to sekunder lenger enn deg. Uansett har ikke hvor lenge jeg tenker på et knivdrap i Brasil noe med saken å gjøre, om dødsstraff er riktig eller ikke.

Jeg tror ikke Waco hadde noe poeng, og om det var det, så er det ikke riktig. "Kvinner" generelt tror ikke at alle kan rehabiliteres. Skjønner ikke helt hvor dette taes fra. Selv om noen kvinner (og noen menn) tror det, betyr ikke det at alle gjør det. Generaliseringer har ingen hensikt, og gir ikke noe riktig bilde av hvordan virkeligheten faktisk er.

Jeg vet ikke hva du mener med "står i forhold til forbrytelsen." Tjener jeg på å drepe biltyver eller ikke, det er spørsmålet folk bør stille seg. Og jeg mener at vi gjør det.

Ok, men når du stiller spørsmålet til meg, så mener jeg at vi ikke gjør det. At straffen står i forhold til forbrytelsen betyr at straffen skal gies etter hvor alvorlig forbrytelsen er. Å stjele et par biler er ingen alvorlig forbrytelse, og burde ikke straffes med døden, selv om vi faktisk hadde hatt dødsstraff i Norge.

Endret av Harlekin
Gjest Franco
Skrevet
Ok, men når du stiller spørsmålet til meg, så mener jeg at vi ikke gjør det. At straffen står i forhold til forbrytelsen betyr at straffen skal gies etter hvor alvorlig forbrytelsen er. Å stjele et par biler er ingen alvorlig forbrytelse, og burde ikke straffes med døden, selv om vi faktisk hadde hatt dødsstraff i Norge.

Men hvordan er det du, som ikke er biltyv, taper på å ta livet av biltyver? Hvordan taper jeg på det? Jeg ser ikke at vi taper på det, og da ser jeg ikke at det er galt for meg. Rett og galt er bare et spm om egne følelser. Hvorfor føler du det er galt å ta livet av noen som stjeler biler? Kjenner du noen biltyver? Synes du synd på dem? Det hadde da vært fint å bli kvitt dem, akkurat som å klaske mygg? Skjønner du hvor jeg vil hen?

Skrevet
Men hvordan er det du, som ikke er biltyv, taper på å ta livet av biltyver? Hvordan taper jeg på det? Jeg ser ikke at vi taper på det, og da ser jeg ikke at det er galt for meg. Rett og galt er bare et spm om egne følelser. Hvorfor føler du det er galt å ta livet av noen som stjeler biler? Kjenner du noen biltyver? Synes du synd på dem? Det hadde da vært fint å bli kvitt dem, akkurat som å klaske mygg? Skjønner du hvor jeg vil hen?

Hvis jeg tar livet av en biltyv, eller et menneske generelt, tror jeg det gjør noe med meg som menneske. Jo flere mennesker jeg dreper, jo lettere blir det, og for hvert menneskeliv som taes, blir mennesket litt mindre verd for meg. Jeg vil ikke ende opp som en følelseskald person som ikke har det minste respekt for liv. Derfor taper jeg på å ta livet av et menneske.

Rett og galt er noe man lærer som barn. Først lærer man hva samfunnet sier er galt (foreldrene sier hva man får lov til og ikke får lov til, og man får straff om man gjør noe galt). Senere begynner man å føle det selv, hva som er rett og hva som er galt. Det finnes enkelte som lærer hva samfunnet anser som rett og galt, men som ikke føler det, selv som voksen. Disse kan f.eks. bli mordere, fordi de føler ikke at de gjør noe galt ved å ta livet av noen. Et samfunn med folk som bare følger sine egne følelser med hensyn til ha som er rett og galt, tror jeg fort kommer ut av kontroll.

Nei, jeg kjenner ingen biltyver (såvidt jeg vet), men det spiller ingen rolle - jeg kan ikke ta livet av et fullstendig fremmed menneske heller. Ingen mennesker har rett til å leke Gud.

Skrevet (endret)

Jeg er i mot dødsstraff og jeg sier som Ghandi: "An eye for an eye and the whole world goes blind".(..)

For meg blir det helt meningsløst å straffe et annet menneske til døden hvis meningen er å vise at det er feil å drepe.(..) Jeg klarer ikke helt å se logikken. Dessuten ser jeg ikke på rettsystemet som en institusjon for hevn, men heller en institusjon der en blir dømt utifra de samfunnsnormer som legges til grunn og på vegne av de menneskene som lever i det samfunnet man er en del av. Og i det samfunnet jeg ønsker å være en del av (i overført betydning Norge) håper jeg at man tar avstand fra drap.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av Yvonne
Skrevet
Så jeg skal bruke mine skattekroner på fengsler, fordi du syns du trenger slik hevn? Nei, gi dem sprøyta.

Nei. Det skulle vært gratis. Klag ikke til meg

• 3 uker senere...
Gjest randaberg
Skrevet

dødsstraff er helt greit. for visse forbrytelser. pedofili for eksempel, da er du ikke ett menneske lenger

Skrevet
Om de har et sted å bo, en tv, et kjøleskap, osv, kan politiet marsjere inn og ta det med seg. Det tror jeg ikke du har empirisk belegg for å si at ikke virker. Smekk på fingeren.

Og dette ville føre til at de oppførte seg? Gjøre dem MINDRE bitre mot samfunnet? MINSKE behovet for å ta det de trenger med makt?

Straff må ha en konstruktiv hensikt, ellers er den verdiløs. Man straffer ikke bare for å straffe. Konstruktiv - dette betyr oppbyggende.

Skrevet
dødsstraff er helt greit. for visse forbrytelser. pedofili for eksempel, da er du ikke ett menneske lenger

Denne type holdning skremmer meg. Selvfølgelig er du fortsatt menneske, uansett hva du har gjort. Det finnes en årsak bak alt, og pedofile velger jo ikke sin legning heller. Og det å kreve et liv når ikke engang liv er tatt synes jeg er særlig skummelt, og direkte uforsvarlig å innføre. Om man f.eks. skulle innføre dødsstraff for pedofili/voldtekt ville jo ikke gjerningsmannen ha noe å tape på å drepe vitnet. Noe de ville gjort på et blunk om de var så "umenneskelige" som du vil ha det til. Men jeg tviler faktisk på at vi ville se flere seksualmord enn vi allerede gjør: om du er voldtektsmann/pedofil betyr ikke det at du ville være i stand til å ta liv.

Skrevet
Men hvordan er det du, som ikke er biltyv, taper på å ta livet av biltyver?

Det første ordet som slår meg når jeg leser det du skriver, franco, er "psykopat". Du viser en fullstendig mangel på empati, og det at du engang kan stille et så dumt spørsmål får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

Hvor setter man grensen? Skal ALLE lovbrudd kunne straffes med døden? Da ville det ikke vært mange igjen, gitt. Hvordan er det du, som ikke er biltyv, taper på å ta livet av biltyver? For et spørsmål. Hvordan er det du, som ikke er røyker, taper på å ta livet av røykere? Hvordan er det du, som ikke er svensk, taper på å ta livet av svensker?

Du sier jo at så lenge du selv ikke tilhører den berørte gruppen, taper du ingenting. Men jeg sier du taper som menneske, og jeg husker det Arnulf Øverland skrev: "Du skal ikke tåle så inderlig vel | den urett som ikke rammer deg selv!" Men DU synes kanskje det riktig å henrette biltyver, men så er ikke du interessert i mer enn hevn heller. Du viser null interesse for å finne en løsning i straffesystemet som gir resultater, og du viser null interesse for årsaker til forbrytelser. Du er kun ute etter å få slukket blodtørsten din. Heldigvis har du også null politisk makt.

Skrevet (endret)
Det er da sannelig ikke nødvendig å gjøre dødsstraff dyrt. En overdose morfin eller blåsyre koster ikke så mye. Kan også bruke propofol og barbiturater. Dette må ha med andre ting å gjøre.

Det er ikke selve henrettelsen som koster penger. Men jo strengere straff, jo strengere krav til rettsapparatet med tanke på skyldspørsmål. Videre kommer ankerett mm. Den eneste måten du kan gjøre dødsstraff billig på er å fjerne rettssikkerheten til folk. Og da er vi tilbake i middelalderen.

Endret av K.A.
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt, men mye inni meg sier et rungende JA til dødsstraff. Og når jeg hører om menn som har sex med og sprenger små babyer, folk som torurerer dyr, så får jeg lyst på en elektrisk stol med flere trinn så man gradvis kan grille svina på lett, medium eller godt stekt!!!!

Men den saklige personen langt inni meg vet jo dette med at det ikke har fungert så godt i USA, og at dessverre blir utrolig mange uskyldige drept i stolen, spesielt svarte, bare fordi de er svarte.

Men jeg klarer bare ikke å la være å ønske en langsom og smertefull (ikke naturlig) død over mennesker som bevisst og på grusomt vis kan drepe og plage barn og dyr :gråte: :gråte: :gråte:

Endret av NovaFlare
Skrevet
Men jeg klarer bare ikke å la være å ønske en langsom og smertefull (ikke naturlig) død over mennesker som bevisst og på grusomt vis kan drepe og plage barn og dyr :gråte: :gråte: :gråte:

Hva gjør i så fall deg noe annerledes enn de du vil torturere og drepe?

Skrevet
Hva gjør i så fall deg noe annerledes enn de du vil torturere og drepe?

"Glemte" du å lese at den saklige personen inni henne mener at det å henrette noen er feil?

Dødsstraff burde vært avskaffet over hele verden, så enkelt syns jeg det kan sies.

Skrevet
"Glemte" du å lese at den saklige personen inni henne mener at det å henrette noen er feil?

Hvor står det? Det hun skriver er at det ikke fungerer så godt i USA, og at uskyldige blir henrettet, ikke at hun mener det er feil å henrette noen. Tvert imot.

Dødsstraff burde vært avskaffet over hele verden, så enkelt syns jeg det kan sies.

Amen til den.

Skrevet
Hvor står det? Det hun skriver er at det ikke fungerer så godt i USA, og at uskyldige blir henrettet, ikke at hun mener det er feil å henrette noen. Tvert imot.

Da bare valgte jeg å lese i beste mening, beklager om jeg tok feil.

Ellers er vi visst ganske enige.

Skrevet
Nei til dødsstraff.

Det vi må satse på er rehabilitering av fanger. Terapi og utdanningsmuligheter i fengselet, og tett oppfølging og hjelp til å starte et lovlydig liv når de kommer ut. Ikke fordi det er synd i dem, men fordi det er synd i oss dersom fangene slippes ut til en utvidet kriminell løpebane.

Helt enig, rehabilitering er tingen og det er på det området det svikter i dag.

Skrevet

Tøys. Det er man selvsagt. Man velger ikke å bli pedofil, selv om man velger å utøve legningen sin.

Gjest Tang Lung
Skrevet (endret)

Folk som de Baneheiagutta burde bli dømt til døden , helt forkastelig det de gjorde og i dette tilfellet fortjener de dødsstraff og ikke å bli dillet med i luksus i 20 år for så å bli sluppet ut i samfunnet igjen.....og har vi noen garanti i det hele tatt at det ikke vil bli gjentatt ??

Norsk rettssystem er direkte latterlig mht straff , får håpe det blir oppstramming en gang i tiden.

Jeg betrakter ikke dødsstraff som mord , det er en rettmessig straff i enkelte tilfeller : dreper du skal du også straffes med det samme , dette er rettferd for de etterlatte.

Endret av Tang Lung

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...