Gjest Franco Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Norske fengselsinstitusjoner fungerer som inkubasjonssentre for kriminalitet. Folk blir ikke mindre kriminelle av å havne i fengsel, og det ser ut til å gjelde for alle typer kriminalitet, med noen forskjeller i hyppighet delt inn etter kategori. En voldsutøver vil på nytt utøve vold, men kanskje også gjøre et brekk. En voldtektsmann står i faren for å utøve ny voldtekt, eller kanskje et knivdrap. En biltyv blir kanskje med på narkotikasmugling. Osv, osv. Hva er det som gjør at folk ikke vil innse manglene ved dagens system? Hvorfor er det ingen som tenker etter hvordan en faktisk kan kvitte seg med kriminalitet? Jeg har et forslag og det lyder slik: Fengsel kan avskaffes. - Innfør straffarbeid - Bøter - Konfiskering av eiendom. (TV, hus, bil, båt, hytte, sykkel, vannski osv osv) For notorisk vinningskriminelle og voldsforbrytere innfører vi dødsstraff. Ikke fordi det er så preventivt, men fordi vi da er kvitt dem. Vekk fra samfunnet, ikke noe mer kriminelt piss fra dem. Jeg er interessert i synspunkter, noen med andre forslag?
Gjest Bolledeig Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 (endret) Å gjøre forbrytere til gjeldsofre eller å konfiskere alt de eier fører ofte til at man tyr til kriminalitet igjen i ren desperasjon. Ergo vil konfiskering av eiendom eller bøter fungere på akkurat samme måte som fengsel. Arbeid foregår forøvrig allerede i fengslene. Bare for å ha nevnt det. Forøvrig har ikke f.eks. USA som i flere stater har både dødsstraff og et mye "hardere" fengselssystem enn det man ser i Norge noen penere statistikk å vise til med tanke på gjengangere i fengslene. Sosial nød trumfer svært mye dessverre, også risikoen for å komme i fengsel. I tillegg begås en del forbrytelser av stoffmisbrukere eller mennesker med psykiske lidelser, også vinningskriminalitet. Andelen kriminelle som bare er det fordi det er "kult" og lettjente penger er latterlig lav. Når du er kommet i fengsel i Norge har gjerne ganske mange andre tiltak blitt prøvd uten hell, spesielt for førstegangsforbrytere. Det er ikke slik at Jon på 16 år slenges inn sammen med hardbarka kriminelle, doplangere og torpedoer hvis han kjører på moped uten førerkort, og ender opp som utlært kriminell etter få måneder- det er en MYTE. En av grunnene derimot til at folk gjerne havner i fengsel igjen og igjen er rus, og det faktum at samfunnet ikke er villig til å la gjort være gjort når man kommer ut av fengselet. Jeg forstår hvor du vil hen, men den virkeligheten du skisserer eksisterer knapt, og da blir det ikke mye konstruktiv diskusjon ut av det. Endret 19. juli 2008 av Bolledeig
Lise_ Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Jeg er ikke for dødsstraff. Synes det er forkastelig. Jeg synes man skal sitte og tenke på det man har gjort, lenge, og ikke få dø som en slags befrielse. Man burde blitt dømt til 800år i fengsel enn å avgi dødsstraff. Så NEI til dødsstraff!! Men her i Norge er det ikke lang nok strafferamme uansett, og det burde det blitt gjort noe med. Fort.
Gjest 16 Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Imot Får de dødsstraff så slipper de bare unna. De skal sitte i fengsel å tenke på det de har gjort. Dødsstraff er ikke en gang noe straff, de slipper jo unna med de gjorde da. Det er også værre å sitte hele livet enn å få ei sprøyte.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Nei til dødsstraff. Om en stat velger å ta livet av en kriminell er ikke staten noe bedre enn den kriminelle. Og land som har dødsstraff (som USA) har ikke fått den ønskede preventive effekten. Har hørt at antall mord pr innbygger faktisk er høyere i stater som tillater dødsstraff enn i andre stater. Jeg skjønner godt at man roper på lengre og hardere straffer. At man synes det er for mye luksus i norske fengsler. Jeg ville sikkert også ønsket å se min mors morder råtne i et fangehull dersom jeg hadde opplevd noe sånt. MEN, så enkelt er det jo ikke. Greit nok dersom man har ekte livstidsstraff, da må man gjerne behandle massemordere og sadistiske voldsutøvere som dyr og la dem sitte i ei celle med brød og vann resten av livet. De får ikke min medlidenhet. Men så lenge vi ikke har det i Norge, så vil det virke mot sin hensikt å gjøre straffene hardere og lengre. Fangene skal jo ut i samfunnet igjen, og om de da har blitt behandlet som dyr mens de satt inne så er det vel ikke annet å vente enn at de oppfører seg som dyr når de slipper ut. Det vi må satse på er rehabilitering av fanger. Terapi og utdanningsmuligheter i fengselet, og tett oppfølging og hjelp til å starte et lovlydig liv når de kommer ut. Ikke fordi det er synd i dem, men fordi det er synd i oss dersom fangene slippes ut til en utvidet kriminell løpebane.
Harlekin Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Jeg synes det høres ut som Franco vil tilbake til den mørke middelalderen ... Jeg synes vi har kommet for langt til å innføre dødsstraff igjen. Det er helt sikkert en enkel og effektiv måte å bli kvitt individer som de fleste mener samfunnet er best tjent uten, men det er også svært barbarisk, gammeldags og primitivt. Jeg er altså imot; for meg er dødsstraff ikke noe annet enn organisert mord.
Gjest Franco Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Jeg synes det høres ut som Franco vil tilbake til den mørke middelalderen ... Jeg synes vi har kommet for langt til å innføre dødsstraff igjen. Det er helt sikkert en enkel og effektiv måte å bli kvitt individer som de fleste mener samfunnet er best tjent uten, men det er også svært barbarisk, gammeldags og primitivt. Jeg er altså imot; for meg er dødsstraff ikke noe annet enn organisert mord. Du er klar over at du ikke presenterer et ENESTE argument, men bare stoler på at negative adjektiv skal tale for seg selv? Hva med å forklare HVORFOR det er galt med "barbariske, gammeldagse og primitive" straffer? Hvordan blir livet ditt dårligere av at rettsvesenet kvitter seg med søppelet i samfunnet? Om en stat velger å ta livet av en kriminell er ikke staten noe bedre enn den kriminelle. Bedre for hvem? Er ikke staten bedre for deg enn en kriminell når den kriminelle stjeler fra deg, og dreper barna dine? Og land som har dødsstraff (som USA) har ikke fått den ønskede preventive effekten. Har hørt at antall mord pr innbygger faktisk er høyere i stater som tillater dødsstraff enn i andre stater. Ja, dette var jo en utrolig god kausalitetsanalyse Jeg skjønner godt at man roper på lengre og hardere straffer. At man synes det er for mye luksus i norske fengsler. Jeg ville sikkert også ønsket å se min mors morder råtne i et fangehull dersom jeg hadde opplevd noe sånt. Jeg ville hatt muligheten til å torturere morderen, gjerne kappe henne i biter og foret bitene til rotter mens hun måtte se på. Hevn er et menneskelig behov. MEN, så enkelt er det jo ikke. Greit nok dersom man har ekte livstidsstraff, da må man gjerne behandle massemordere og sadistiske voldsutøvere som dyr og la dem sitte i ei celle med brød og vann resten av livet. De får ikke min medlidenhet. Men så lenge vi ikke har det i Norge, så vil det virke mot sin hensikt å gjøre straffene hardere og lengre. Fangene skal jo ut i samfunnet igjen, og om de da har blitt behandlet som dyr mens de satt inne så er det vel ikke annet å vente enn at de oppfører seg som dyr når de slipper ut. Ja, det er jo DERFOR JEG SIER VI BØR TA LIVET AV DEM!!!!!!! Det vi må satse på er rehabilitering av fanger. Terapi og utdanningsmuligheter i fengselet, og tett oppfølging og hjelp til å starte et lovlydig liv når de kommer ut. Ikke fordi det er synd i dem, men fordi det er synd i oss dersom fangene slippes ut til en utvidet kriminell løpebane. Ja, det var jo en ny tanke. Funker sikkert bra.
Gjest Franco Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Imot Får de dødsstraff så slipper de bare unna. De skal sitte i fengsel å tenke på det de har gjort. Dødsstraff er ikke en gang noe straff, de slipper jo unna med de gjorde da. Det er også værre å sitte hele livet enn å få ei sprøyte. Så jeg skal bruke mine skattekroner på fengsler, fordi du syns du trenger slik hevn? Nei, gi dem sprøyta.
Gjest Franco Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Å gjøre forbrytere til gjeldsofre eller å konfiskere alt de eier fører ofte til at man tyr til kriminalitet igjen i ren desperasjon. Det gjenstår å se. Forøvrig har ikke f.eks. USA som i flere stater har både dødsstraff og et mye "hardere" fengselssystem enn det man ser i Norge noen penere statistikk å vise til med tanke på gjengangere i fengslene. Sosial nød trumfer svært mye dessverre, også risikoen for å komme i fengsel. Det er ikke sosial nød som ligger bak, når en gjeng pakkiser med sin turkise BMW plaffer løs på en annen gruppe nye landsmenn. I tillegg begås en del forbrytelser av stoffmisbrukere eller mennesker med psykiske lidelser, også vinningskriminalitet. Andelen kriminelle som bare er det fordi det er "kult" og lettjente penger er latterlig lav. Og hvordan er dette et argument mot å TA LIVET AV DEM, Når du er kommet i fengsel i Norge har gjerne ganske mange andre tiltak blitt prøvd uten hell, spesielt for førstegangsforbrytere. Enda et argument for at dagens tiltak ikke fungerer, og at vi burde TA LIVET AV DEM. En av grunnene derimot til at folk gjerne havner i fengsel igjen og igjen er rus, og det faktum at samfunnet ikke er villig til å la gjort være gjort når man kommer ut av fengselet. Det stemmer. Og siden det ikke er mulig å forandre grunnleggende menneskelige trekk i hvordan samfunnet vurderer forbrytere, så er det like greit å ....(gjett hva som skal stå her..)
Gjest Bolledeig Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 Det gjenstår å se. Det er ikke noe som gjenstår å se, det har rimelig godt empirisk belegg fra kriminelle som ilegges erstatningskrav de ikke har noen forutsetning for å klare å betale tilbake. Det er ikke sosial nød som ligger bak, når en gjeng pakkiser med sin turkise BMW plaffer løs på en annen gruppe nye landsmenn. Jeg tror du må revurdere ditt syn på hva som er de vanligste forbrytelsene i Norge og hva som påfører samfunnet de største kostnadene. Trygdesnylting er en større utgiftspost enn drive-by skyting i innvandrergjenger. Og ja, det er kriminelt det også.
Harlekin Skrevet 20. juli 2008 #12 Skrevet 20. juli 2008 Du er klar over at du ikke presenterer et ENESTE argument, men bare stoler på at negative adjektiv skal tale for seg selv? Hva med å forklare HVORFOR det er galt med "barbariske, gammeldagse og primitive" straffer? Hvordan blir livet ditt dårligere av at rettsvesenet kvitter seg med søppelet i samfunnet? Jeg trenger ikke å presentere noe som helst argument - dette er det jeg mener. Jeg gidder ikke å argumentere for å overbevise deg, for det er det helt tydelig at jeg ikke kommer til å klare uansett - du virker som du er altfor inngrodd i din egen tankegang. Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil der. Grunnen til at jeg synes det er galt med dødsstraff, er at jeg mener at intet menneske har rett til å ta et annet menneskes liv. Du er like ille som drapsmannen dersom du med vitende og vilje tar livet av ham/henne (snakker ikke om selvforsvar her). Selvfølgelig kan man bruke "øye-for-øye, tann-for-tann"-argumentet, at man bare gir f.eks. drapsmannen igjen med samme mynt, men det er en "primitiv og barbarisk" tankegang som jeg tror kan føre til et samfunn med mye vold og "blodhevn". Jeg tror rett og slett det blir et dårligere samfunn med mer ondskap.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #13 Skrevet 20. juli 2008 Grunnen til at jeg synes det er galt med dødsstraff, er at jeg mener at intet menneske har rett til å ta et annet menneskes liv. Er ikke det bare å forandre lovverket, da? ...som jeg tror kan føre til et samfunn med mye vold og "blodhevn". Jeg tror rett og slett det blir et dårligere samfunn med mer ondskap. Men det er faktisk en begrunnelse, det. Ikke dårlig. Harley-kin, hva om en da lot politiet ta seg av henrettelsene, da ville det jo ikke vært et enkelindivid en måtte hevne seg på. Jeg skjønner at det føles bedre om du kan slippe å se på samfunnet som brutalt og kynisk, men bryr du deg hver gang du hører om en afrikaner eller guttunge i brasil som har blitt knivstukket og drept? Jeg tenker bare, javel, lissom. Og om politiet henretter en slask som har stjålet fem biler, hvorfor skulle vi ikke om en stund ha det bra med det? Vi kan jo bare tenke på samme måte, javel, lissom. Og da blir vi kvitt mennesker som er parasitter, vorter på godheten i samfunnet, de som er antisosiale og regelbrytende.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #14 Skrevet 20. juli 2008 Det er ikke noe som gjenstår å se, det har rimelig godt empirisk belegg fra kriminelle som ilegges erstatningskrav de ikke har noen forutsetning for å klare å betale tilbake. Om de har et sted å bo, en tv, et kjøleskap, osv, kan politiet marsjere inn og ta det med seg. Det tror jeg ikke du har empirisk belegg for å si at ikke virker. Smekk på fingeren.
Gjest Gjest_Waco_* Skrevet 20. juli 2008 #15 Skrevet 20. juli 2008 TS, du må ikke tro at du kan prate fornuft med damer på dette området. Damer liker å tro at de kan forandre alle mennesker, se på alle jentene som blir slått og banket opp av typen sin. Allikevel så blir de hos ham. "Han er jo snill på bunnen. Det var jo også litt min skyld" osv osv.
Harlekin Skrevet 20. juli 2008 #16 Skrevet 20. juli 2008 Er ikke det bare å forandre lovverket, da? Men det er faktisk en begrunnelse, det. Ikke dårlig. Harley-kin, hva om en da lot politiet ta seg av henrettelsene, da ville det jo ikke vært et enkelindivid en måtte hevne seg på. Jeg skjønner at det føles bedre om du kan slippe å se på samfunnet som brutalt og kynisk, men bryr du deg hver gang du hører om en afrikaner eller guttunge i brasil som har blitt knivstukket og drept? Jeg tenker bare, javel, lissom. Og om politiet henretter en slask som har stjålet fem biler, hvorfor skulle vi ikke om en stund ha det bra med det? Vi kan jo bare tenke på samme måte, javel, lissom. Og da blir vi kvitt mennesker som er parasitter, vorter på godheten i samfunnet, de som er antisosiale og regelbrytende. Lovverket i mange land sier jo at det er tillatt med dødsstraff i visse tilfeller. Er ikke helt sikker her, men er det ikke tillatt med dødstraff i Norge hvis landet er i krig? Eller er det endret? Selvfølgelig bryr jeg meg hvis jeg hører om drap og dødsfall, uansett hvor det har skjedd. Jeg skal ikke si at hvert enkelt dødsfall har noen innvirkning på livet mitt, dessverre skjer dette så ofte at jeg ikke ville få gjort stort. Men jeg bryr meg da likevel. Synes du virkelig at straffen står i forhold til forbrytelsen dersom en biltyr henrettes? Det finnes nok svært mange mennesker som ville begått kriminelle handlinger under visse omstendigheter, så da er det nok mange mennesker som måtte fjernes dersom vi skulle fulgt dine og Francos lover (dere er vel ikke den samme, eller? Stod bare gjest, litt vanskelig da.). Tror du virkelig at du er så perfekt at du skal kunne dømme en biltyv til døden? Er virkelig politiet så perfekte? Hilsen Harley-kin TS, du må ikke tro at du kan prate fornuft med damer på dette området. Damer liker å tro at de kan forandre alle mennesker, se på alle jentene som blir slått og banket opp av typen sin. Allikevel så blir de hos ham. "Han er jo snill på bunnen. Det var jo også litt min skyld" osv osv. Det finnes menn som er imot dødsstraff også, vet du, Waco, akkurat som det finnes mange kvinner som er for dødsstraff. Så kommentarene dine har ikke så fryktelig mye med debatten å gjøre.
Gjest Franco Skrevet 20. juli 2008 #17 Skrevet 20. juli 2008 Selvfølgelig bryr jeg meg hvis jeg hører om drap og dødsfall, uansett hvor det har skjedd. Jeg skal ikke si at hvert enkelt dødsfall har noen innvirkning på livet mitt, dessverre skjer dette så ofte at jeg ikke ville få gjort stort. Men jeg bryr meg da likevel. Hva betyr det i praksis, da? At du tenker på det 2sek før reklamen begynner? Synes du virkelig at straffen står i forhold til forbrytelsen dersom en biltyr henrettes? Det finnes nok svært mange mennesker som ville begått kriminelle handlinger under visse omstendigheter, så da er det nok mange mennesker som måtte fjernes dersom vi skulle fulgt dine og Francos lover Kanskje det. Tror du virkelig at du er så perfekt at du skal kunne dømme en biltyv til døden? Er virkelig politiet så perfekte? Jeg er ikke perfekt i det hele tatt. Det finnes menn som er imot dødsstraff også, vet du, Waco, akkurat som det finnes mange kvinner som er for dødsstraff. Så kommentarene dine har ikke så fryktelig mye med debatten å gjøre. Nei, poenget hans var vel at kvinner tror alle kan rehabiliteres til å bli bedre. Det er jo bare tull, og ønsketenkning.
Gjest Franco Skrevet 20. juli 2008 #18 Skrevet 20. juli 2008 Synes du virkelig at straffen står i forhold til forbrytelsen dersom en biltyr henrettes? Jeg vet ikke hva du mener med "står i forhold til forbrytelsen." Tjener jeg på å drepe biltyver eller ikke, det er spørsmålet folk bør stille seg. Og jeg mener at vi gjør det.
Gjest ????? Skrevet 20. juli 2008 #19 Skrevet 20. juli 2008 Hva betyr det i praksis, da? At du tenker på det 2sek før reklamen begynner? Kanskje det. Jeg er ikke perfekt i det hele tatt. Nei, poenget hans var vel at kvinner tror alle kan rehabiliteres til å bli bedre. Det er jo bare tull, og ønsketenkning. Er dette alt du klarer å hoste opp av svar , ts?
Gjest Franco Skrevet 20. juli 2008 #20 Skrevet 20. juli 2008 Er dette alt du klarer å hoste opp av svar , ts? Som du spør får du svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå