Gå til innhold

Har du opplevd noe "overnaturlig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har aldri opplevd noe utenom det vanlige som jeg ikke kunne forklare med logikk og sunn fornuft. Gidder ikke å tillegge knirking i trappa eller en plutselig følelse av at noe er "over meg" noen signifikans. Vil påstå at enhver religiøs person, eller som tror på "spøkelser" ikke er riktig vel bevart. Virker som om folk har en forkjærlighet for å avskrive logikk og heller projisere helt normale begivenheter til noe paranormalt og mystisk. Get real.

Knirking i trappa, er treet som går, en følelse kan være kun en følelse, jeg tillegger alle slike ting en logisk forklaring. Jeg er av de som ikke tror det før jeg ser det. Er ikke den som leter etter slike ting. Trenger ikke det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det skjer litt av hvert i huset vårt.

Vi har alltid visst at her er to som går igjen, hvor den ene døde under barsel i dette huset. De var søsken. For et par måneder siden døde den siste i søskenflokken, og nå har mer fysiske ting begynt å skje.

Dama var senil før hun døde og tuslet mye rundt i gangene. Ja, flere ganger i timen. Og nå har ting begynte å bli kastet rundt der ute. Jakkene ligger på motsatt side av rommet, er der rot, ja da har det blitt rotet ekstra godt til så vi skal rydde.

Hører også skritt i leiligheten deres, som da er over vår. Denne står helt tom.

Tidligere har vi hatt en venn som kan føle slike ting her i huset, og han har sett et av dem og forklart hvem det er, og alt stemte. Så her skjer det saker og ting :ler: Ønsker meg nå et medium!

• 4 uker senere...
Skrevet
En studievenninne av meg fortalte om en rekke hendelser som hendte med en kamerat av henne. Lang historie, men det dreide seg om ulike uforklarerlige hendelser i huset. Blandt annet at en brevkniv som ingen hadde klart og lirke opp fra holderen en morgen lå inni nattskjorta til kjæresten hans.. Og toalettmapper på badet som rørte på seg. Hun viste meg et bilde hun hadde på mobilen av han hvor det var en "gjennomsiktig" mann i bakgrunnen. Det var ganske skremmende, og bildet kunne ikke ha blitt manipulert på noen måte. Så, jeg har iallefall sett dokumentasjon på det. :)

Det var jo ikke akkurat håndfast bevis da...

- folk flytter på ting og glemmer det

- andre flytter på ting uten å fortelle det

- folk går i søvne og flytter på ting

- folk flytter på ting uten å tenke over det (...hvor mange ganger har ikke jeg gått rundt og lett etter noe jeg VET jeg har lagt fra meg et sted? Desverre er det nok mitt eget rotehue som må ta skylden, ikke en ramp av et gjenferd)

- jeg skjønner ikke hvordn du kan vite at bildet ikke var manipulert

- mobilkameraer er dårlige, ikke rart du får dårlige bilder

Skrevet
Ja det skjer litt av hvert i huset vårt.

Vi har alltid visst at her er to som går igjen, hvor den ene døde under barsel i dette huset. De var søsken. For et par måneder siden døde den siste i søskenflokken, og nå har mer fysiske ting begynt å skje.

Dama var senil før hun døde og tuslet mye rundt i gangene. Ja, flere ganger i timen. Og nå har ting begynte å bli kastet rundt der ute. Jakkene ligger på motsatt side av rommet, er der rot, ja da har det blitt rotet ekstra godt til så vi skal rydde.

Hører også skritt i leiligheten deres, som da er over vår. Denne står helt tom.

Tidligere har vi hatt en venn som kan føle slike ting her i huset, og han har sett et av dem og forklart hvem det er, og alt stemte. Så her skjer det saker og ting :ler: Ønsker meg nå et medium!

Ta bilder ut i løse luften for å se om du kan fange opp noe :)

Lurer på om alle går igjen og hvorfor noe enkelte bare gjør det.

Må jo bli veldig trangt om alle gjør det :fnise:

Gjest Gjest ;)
Skrevet

Jeg har opplevd mange uforklarlige ting i løpet av mine 19 år.. her er noen:

I et av barndomshjemmene mine hadde jeg ofte vardøger dvs at jeg så og hørte ting som kom til å skje. f.eks hørte jeg ofte faren min komme hjem fra jobb, sette fra seg ting og rope på mamma.. jeg springer opp for å si hei, men der er det ingen.. så ser jeg i vinduet at bilen hans akkurat svinger inn på parkeringsplassen.. Slike opplevelser hadde jeg i fleng da jeg var liten (ca 3 - 9 år)

Dette har det blitt mindre av i senere tid, heldig vis.. men fortsatt merker jeg at jeg har "sterke antenner" som noen liker å kalle det..

For ca 2 år siden skulle familien flytte, og da vi var å så på huset vi skulle kjøpe, fikk jeg en helt utrolig ekkel følelse i kroppen. Det var akkurat som om jeg ble trukket ned, både fysisk og psykisk.. Det ble så ille at jeg måtte gå for meg selv å gråte..

Etter hvert flyttet vi inn i dette huset, tross mine tanker om det, og det var ikke en lett periode for meg..

Hver natt våknet jeg av at jeg ble iskald og at det prikket i bena mine, huset var altid kaldt, uansett hvor mye vi fyrte og jeg hørte gråt hver natt.. Men det aller værste med dette stedet var at stemningen i huset smittet over på meg, jeg ble deprimert og ble ganske innesluttet, noe som ikke hadde vært meg før.

i senere tid fant vi ut at personen som bodde i huset før oss hadde hatt store psykiske forstyrrelser.. Dette kan jo virke som en forklaring på hvorfor jeg følte det jeg følte i huset..

Nå har jeg flyttet hjemmefra, og ting går strålende, jeg merker fortsatt "stemninger" i hus og områder, men det er bare noe jeg må leve med...

Men aldri om jeg flytter inn i et slikt hus igjen! ikke med en slik atmosfære, det kan skade MYE!

Til dere som ikke tror på overnaturlige fenomen. Hvordan kan dere si at slike opplevelser ikke finner sted? Bare fordi dere ikke altid kan se bevisene betyr det ikke at vi som vitner om slike opplevelser lyver eller er sprø.

Bare tenk dere om når jeg skriver dette faktum at ingen, INGEN har egentlig sett en menneskesjel, men alle VET at vi har det likevel..

Gjest Judas Iskariot
Skrevet

Borsett fra at jeg ble banket opp av Jesus og Buddah fordi jeg snakket med Krishna ikke så mye

Skrevet

For å få øynene deres opp for andre, mer logiske forklaringer, kanskje.

Dessverre forsterker bare forslag den allerede antatte sannheten.

Skrevet
For å få øynene deres opp for andre, mer logiske forklaringer, kanskje.

Dessverre forsterker bare forslag den allerede antatte sannheten.

Hvilken sannhet? At mange av oss tror at det kanskje finnes mer mellom himmel og jord enn vi mennesker har klart å finne ut av ennå?

Hvorfor tror du at vi allerede har svarene på alt som er? Hvor lenge i menneskenes historie har det eksistert seriøs vitenskaplig forskning? Og hvor lenge har det foregått forskning rundt det paranormale?

Skrevet

Lenge nok til å avskrive muligheten, ettersom det ennå ikke forekommer empirisk bevis for noe som helst overnaturlig. Tror spåkoner og slikt går en dyster fremtid i møte; takk og lov. Svindlere og gjøglere som regelrett stjeler penger bare for å lire av seg helt generiske svar taler meg sterkt imot.

Skrevet

Jeg var sanndrøm en gang. For ikke så lenge siden, Men det regnes kanskje ikke som overnaturlig

Skrevet
Lenge nok til å avskrive muligheten, ettersom det ennå ikke forekommer empirisk bevis for noe som helst overnaturlig. Tror spåkoner og slikt går en dyster fremtid i møte; takk og lov. Svindlere og gjøglere som regelrett stjeler penger bare for å lire av seg helt generiske svar taler meg sterkt imot.

Empiriske bevis krever muligens at man kan forstå hva som skjer, og gjerne måle, filme og fotografere det også. All den tid dette ikke lar seg gjøre, så må det være juks og bedrag? Jeg synes du overvurderer menneskets kunnskapsnivå og kompetanse, jeg.

Og jeg sier til deg som til mange andre; les deg opp på det som finnes av lektyre om såkalte overnaturlige fenomener. Det finnes massevis av forskning rundt temaene, men du må selv interessere deg for dem for å komme over og gidde lese det som foreligger.

Jeg personlig ville synes det var teit av meg å benekte noe som kan bevises for eksempel matematisk, bare fordi jeg selv ikke har peiling på slike ting og interesserer meg nada for det. F.eks. at universet utvider seg. "Nei, det har jeg aldri lest om noe sted i den lektyren jeg forholder meg til, så det er bare jug og svada."

- Og hva leser du da?

- Jeg leser geografi og reiseskildringer.

- Ikke astronomi og slikt?

- Nei, vettu hva, sånt belemrer jeg meg ikke med. Kvasividenskap og jøgleri.

Gjest Gjest_kate_*
Skrevet
Og jeg tror du undervurderer din logiske sans. ;)

Dersom overnaturlige fenomen mot formodning skulle eksistere ville det nok hendt med andre folk enn de som er helt fasttømret overbevist om at det finnes "noe vi ikke kan måle, veie og kontrollere" også. Dette "du må tro på det for at det skal åpenbare seg for det"-argumentet faller bare på sin egen urimelighet.

Dette med at "du må tro på det for at det skal åpenbare seg" er nok en psykologisk forklaring på hvorfor mange tror på overnaturlige ting - det kan bli en slags selvoppfyllende profeti.

Jeg hører knirkete treverk og trekk, en som tror på spøkelser hører umiskjennelige fotskritt og tung pust.

Jeg ser at en ting faller i gulvet pga bevegelser, energi og gravitasjon, en som sitter bøyd over ouija-brettet ser at onde ånder har dyttet den.

Jeg drømmer om diverse inntrykk jeg har i underbevisstheten som bl a kan omhandle forventet fremtid, en annen får dette til å stemme med ting som skjer senere og er dermed sanndrømt.

Jeg kan forveksle en intens drøm med virkelighet i et ikke helt våkent øyeblikk, andre har opplevd nærværet av en engel, hjelper eller ånd (alt etter hvilken religion man tilhører).

osv

Og hver gang denne selvoppfyllende profetien bekreftes så forsterkes den, til det punktet hvor man faktisk kan lure seg selv ganske grundig. Har lest at til og med svindlere som har startet med å bevisst lyve for andre ved å late som de er medium etc, har endt opp med å lure seg selv i prosessen og tror faktisk de har evnene de fant på en gang!

Til tross for min naturlige skepsis, så er jeg tilbøyelige til å tro på overnaturlige ting. Men synes ganske mange er litt for raske til å ty til det som forklaring, og jeg tar de historiene jeg skummet gjennom i denne tråden med en klype salt (og ser samtidig at flere av dem kan ha en fullstendig rasjonell forklaring).

Skrevet

Tråden er redigert

/Furstina (mod)

Skrevet

Jeg har vel ikke opplevd noe som er så veldig stor, men for meg så er det veldig skremmende.

Da jeg var mellom 12 og 14 år voknet jeg en morgen og husket til minste detalj hva jeg hadde drømt. Dette i seg selv er ikke så uvanlig for meg for jeg husker ganske mange av drømmene mine. Det som er skummelt er at på nyttårsaften året før jeg ble 18 var jeg på fest til en venninne og drakk veldig mye og jeg havnet i sengs med en venn av en venn. Jeg hadde til da aldri vært på besøk til denne venninnen og han jeg havnet i sengs med kjente jeg littegrann fra før. Uansett det som er poenget her er at når jeg voknet hadde jeg ikke fyllenerver i det heletatt, jeg følte meg skikkelig trygg og rolig, jeg ligger på en madrass på gulvet, ser inn i en brun mursteinsvegg og den utsikten jeg får når jeg snur meg rundt, av stuebordet sett fra undersiden, alt rotet, skoene som jeg hadde lånt kvelden før, og ikke minst han som ligger ved siden av meg. Som hadde klippet seg kort dagen før så han lignet ikke på seg selv slik jeg var vant til å se han. Alt dette var akkurat som i drømmen jeg hadde for lenge siden. Bortsett fra at når jeg voknet fra drømmen hadde jeg følelsen av at vi var kjærester. Noe vi ikke var og heller ikke ble. selv om jeg noen ganger har tenkt at vi skulle ha blitt det...

Skrevet

Foreslår at vi som tror på overnaturlige fenomener, bruker denne tråden til den opprinnelige hensikten til ts, nemlig å dele overnaturlige opplevelser med hverandre. Viss ingen svarer de som kun kommer for å kritisere og diskutere, har de heller ingen å diskutere med.

• Liker 1
Skrevet
Foreslår at vi som tror på overnaturlige fenomener, bruker denne tråden til den opprinnelige hensikten til ts, nemlig å dele overnaturlige opplevelser med hverandre. Viss ingen svarer de som kun kommer for å kritisere og diskutere, har de heller ingen å diskutere med.

Signerer denne.

Skrevet

Er ikke et diskusjonsforum for folk som gjerne vil diskutere? Diskusjon forutsetter uenighet, tror jeg.

Hvis noen presenterer en opplevelse som overnaturlig, mens den mest sannsynlig var forårsaket av et normalt fysisk eller mentalt fenomen, så tror jeg at det er bra at de blir gjort oppmerksom på det. Det er f.eks mange mennesker der ute som tror at sansene deres er pålitelige eller at de har nøyaktig hukommelse. Det er ikke tilfelle. Mange varianter av sanndrømthet, clairvoyance, dèja vu og at flere mennesker har samme drøm, er oftest resultat av minneforskyvninger og bekreftelses-bias i hukommelsen. Det er veldig vanlig. Deja vu har en emosjonell reaksjon som sin kjerne, ikke et reelt minne.

Og svært mange mennesker har vansker med å skille mellom drøm og virkelighet i faser av søvnsyklusen, når de er i ferd med å våkne.

Skrevet (endret)
Er ikke et diskusjonsforum for folk som gjerne vil diskutere? Diskusjon forutsetter uenighet, tror jeg.

Dette var hva ts sa:

Jeg har opplevd mye rart og uforklarlig, og begynner snart å tro at jeg har en slags 6. sans. Noen flere med slike erferinger? Fortell!

Hvorfor tar du ikke opp kampen mot middagsspising på tråder som 'hva skal jeg ha til middag i dag', eller slår et slag for den tradisjonelle legevitenskapen der hvor folk spør om andres erfaringer med alternativ medisin. Eller du kan velge å kjenne din besøkstid.

Sånn, nå kommer ivertfall ikke jeg til å svare deg noe mer.

Endret av Satsuma
Skrevet

Ja, jeg har hatt flere "overnaturlige" opplevelser, hvis du med det mener ting som ikke kan forklares.

Men jeg har sluttet å fortelle noen om opplevelsene mine, for det er virkelig vondt å aldri bli trodd.

Jeg trodde jeg hadde funnet noen jeg kunne dele opplevelsene mine med, men ikke engang de som enten er åpne for det ukjente, eller som selv "ser", tror på meg når jeg forteller at jeg har fått en forutanelse/et varsel (for det er det jeg får).

Hver gang jeg har fortalt noe til dem om det jeg opplever, sier de at underbevisstheten min spiller meg et puss, og når det blir bevist at forutanelsen var riktig, sier de at det bare var en tilfeldighet.

Det er ikke rart at skeptikerne ikke tror på det, når ikke engang de som selv "ser" tror at andre også kan oppleve det samme som dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...