Gå til innhold

Tregangsregelen for kriminelle

Hva synes du om "tregangsregelen"?  

11 stemmer

1. 1. Burde vi hatt noe sånt i Norge?

• Ja
      1
    • Ja, men bare på store forbrytelser
      6
    • Nei
      3
    • Vet ikke
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

I en del stater i USA så har de noe som heter "tregangsregelen", eller i hvertfall så kaller mange det for det. Den går ut på at hvis du gjør en kriminell handling for tredje gang, nesten uansett hva tror jeg, så går du inn i buret (kanskje livstid også) for en veldig lang tid.

For eksempel, du stjeler en bil, du får 3 års fengsel. Så er det væpnet ran, du får 5 års fengsel. Den tredje gangen, du stjeler et brød, du får livstid (eller en veldig lang straff).

Tror jeg leste om ei dame som risikerte livstid etter å ha stjelt toalettpapir. Det var trdeje gangen hun stjal. Høres egentlig grusomt ut.

Burde vi hatt noe lignende i Norge? Burde vi hatt det på alle forbrytelser eller bare de større sånn som ran, vold, mord. Å stjele et brød er vel kanskje ikke det største man kan gjøre.

Jeg selv er egentlig litt usikker på hva jeg mener. Kanskje det hadde vært en bra ting om det gjaldt de store forbrytelsene? Men slik det er i noen stater i USA, livs tid for å stjele et brød (etter tredje gangen man gjør noe kriminelt), det er nå litt vell drøyt. Man burde kanskje heller prøve å hjelpe dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I en del stater i USA så har de noe som heter "tregangsregelen", eller i hvertfall så kaller mange det for det. Den går ut på at hvis du gjør en kriminell handling for tredje gang, nesten uansett hva tror jeg, så går du inn i buret (kanskje livstid også) for en veldig lang tid.

For eksempel, du stjeler en bil, du får 3 års fengsel. Så er det væpnet ran, du får 5 års fengsel. Den tredje gangen, du stjeler et brød, du får livstid (eller en veldig lang straff).

Tror jeg leste om ei dame som risikerte livstid etter å ha stjelt toalettpapir. Det var trdeje gangen hun stjal. Høres egentlig grusomt ut.

Burde vi hatt noe lignende i Norge? Burde vi hatt det på alle forbrytelser eller bare de større sånn som ran, vold, mord. Å stjele et brød er vel kanskje ikke det største man kan gjøre.

Jeg selv er egentlig litt usikker på hva jeg mener. Kanskje det hadde vært en bra ting om det gjaldt de store forbrytelsene? Men slik det er i noen stater i USA, livs tid for å stjele et brød (etter tredje gangen man gjør noe kriminelt), det er nå litt vell drøyt. Man burde kanskje heller prøve å hjelpe dem?

Jeg syns vi burde ha det på de mest alvorlige forbrytelsene. Samfunnet er ikke tjent med å ha kriminelle gående løs.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Slik som det fungerer i praksis, blir i mange tilfeller det å fengsle ressurssvake mennesker for småkriminalitet.

Jeg er tilhenger av at straffenivå skal gjenspeile alvorlighetsgraden av den kriminelle handlingen. Om det betyr at man bør revurdere straffeutmåling for en del forbrytelser, greit nok. Men noen tregangersregel er jeg ingen tilhenger av.

Gjest Franco
Skrevet

Nei. Jeg synes tre ganger er 2 ganger for mye for f.eks vold og voldtekt av unger. Ellers syns jeg det er greit med 21års fengsel for 3 ganger innbrudd, men ikke for nasking. Da må det flere ganger til. Dessuten, om konsekvensene var så høye for nasking, så ville folk motsatt seg arrestasjon på RIMI og gjerne slått ned kassadama før politiet kom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...