Gå til innhold

IP telefoni - noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart 42
Skrevet

Jeg vurderer å si opp abonnementet på fasttelefon og heller gå over til IP-telefoni. Her finnes jo en jungel av tilbud og "gode priser" har jeg funnet ut - er det noen som har erfaringer med selskapene som går for å være billige, f.eks. Bellit, IPLink, Telio o.a.?

Det er ikke SÅÅÅ mye å spare på dette at hvis det til stadighet er krøll og tekniske problemer med billigvariantene skal jeg da heller betale noen ekstra hundrelapper og få noe som er stabilt bra.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye ringer du? Jeg har Televoip, som er veldig billig om du ringer lite. Telio er et bra alternativ om du ringer mye, spesielt til utlandet.

Telio har en fastpris på 159 kroner, noe man kan ringe ca 45 min for med Televoip i Norge. Altså vil Telio lønne seg i forhold til Televoip om du ringer over den tiden.

Gjest Snart 42
Skrevet

Ringer ikke så veldig mye - ca 150 min. til fast tlf. månedlig + ca. 100 min. til mobil. Ut fra oversikt på telepriser.no kommer "billigselskapene" opp som de beste (rimeligste) alternativene og hvis de kan tilby stabile, gode forhold er det kjempebra - har imidlertid folk dårlige erfaringer i f.t. leveranse fra disse så er jeg mer betenkt.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil anbefale å spytte i litt ekstra for å få en leverandør som bruker vanlig telefonlinje som backup, for IP-telefoner er sårbare. Strømstans stenger hele telefonen, er nettet nede er telefonen også det osv.

Gjest En annen mann
Skrevet

Har selv Telio, og har hatt ganske gode erfaringer med abonnementet. Var bare å sette inn voIP adapteret inn i ethernet porten i ruteren, og så var den oppe og gikk uten noe mer.

Talekvaliteten har stort sett vært god, selv om den er bittelitt lavere enn ved vanlig telefon. Har hvertfall ikke hatt noen problemer ved å gjennomføre teleonmøter. Det var også forholdsvis god kvalitet til utlandet, jeg har dog ikke forsøkt å ta samtaler til USA med abonnementet, kun europa.

Det hender voIP adapteret mister nettet iblant, og har hendt at adapteret har "dratt med seg" resten av nettet (dvs ruter og bredbåndsmodem) i tillegg. Dog skal det sies at jeg ikke har åpnet et par porter i ruteren som anbefales, og jeg mistenker at dette har noe å gjøre med at adapteret mister nettet iblant.

Når det gjelder stabiliteten i selve samtalene har jeg veldig god erfaring med dette. Har kun blitt avbrutt et par ganger jeg ringte til et lite sted i Frankrike.

Telio har en relativt høy fastavgift i forhold til det andre, men skal man ringe mye så lønner det seg ofte, spesielt hvis du rinter til utlandet.

Skrevet

Vi har ip telefoni fra Telio, og er kjempefornøyd med dem :) en periode da min samboer lastet møe musikk fra nettet så ble linja litt skurrete.. han ringer en del utenlands pga jobben og regningen vokser jo aldri :) vi betaler 159kr ellerno i mnd. supre greier :)

Gjest Nedfall
Skrevet
Vil anbefale å spytte i litt ekstra for å få en leverandør som bruker vanlig telefonlinje som backup, for IP-telefoner er sårbare. Strømstans stenger hele telefonen, er nettet nede er telefonen også det osv.

Enkelt! Man bestiller bare miniabonnement fra telenor. Det koster noen kroner mer enn hvis man kun har ADSL (89,- pr mnd, mot 60-70kr), men da HAR man iallfall en vanlig telefonlinje i bunn, som fungerer uansett, tom ved strømstans, som du nevner. (En vanlig ikke-trådløs telefon trenger bare strøm fra telefonlinja).

Velger man etablering med binding i 12 måneder, slipper man unna med 199,- i etablering. ADSL (og dermed bredbåndstelefoni) kan man likevel ha oppå der, fra valgfri leverandør.

Dermed slipper man å vurdere bredbåndsleverandør etter kriteriet om de har analog linjebackup eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...