Gå til innhold

Klesvask

Krølltopp

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg tar all klesvasken hjemme hos oss. Vi deler stort sett greit på det andre husarbeidet og han er utrolig flink hjemme, men helt talentløs når det gjelder å vaske klær. Han klarer ikke å sortere og alt blir vasket på 40 grader uansett om det er ull, sengetøy osv.icon_frown.gif Dessuten synes han at alt kan tørkes i tørketrommelen, så for å spare litt på klesbudsjettet, så vasker jeg alt av klær. Han er 32 år, jeg 36 og vi har en sønn på 5 år.

K@arine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss deler vi på det meste. I perioder er det jeg som vasker mest og andre perioder er det han.. Han lager mer mat enn jeg gjør, mens jeg rydder mest. Jeg er mer pertentlig enn ham, og hvis jeg rydder blir det mye ryddigere enn hvis han gjør det icon_smile.gif Han kaller det MIN standard, og det har han helt rett i. Jeg henger meg ikke opp i at han gjør det annerledes. Det må jeg bare godta.. som han må godta mine måter å gjøre det på. Hos oss er det ikke noe som er riktig eller galt..icon_smile.gif Jeg har sett når han vasker gulvene.. at han ikke vasker heeeelt inni kroken.. og heller ikke listene på kjøkken gulvet (utrolig hvor skitne lister kan bli!!) Han slurver rett og slett... Men... er det så viktig da? Når han ikke ser tar jeg bare en fille og tørker der selv. Jeg tror at dersom jeg skulle kritisert ham, så ville det ikke løst en ting. Han hadde sikkert bare lagt ned arbeidet da icon_lol.gif og det vil jeg ikke icon_smile.gif

Jeg er 28 og han er 30 år og vi har fem barn. Tre fastboende icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi inngått en avtale som går ut på at jeg vasker alle klærne (han bretter og legger i skapet selv) mens han tar seg av å skifte på senga og holde soverommet rent og ryddig. Jeg hater nemlig å skifte sengetøy... Resten tar vi som oftest i fellesskap, men han rydder som regel oftere på kjøkkenet enn jeg gjør. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten

Hos oss fungere klesvasken stort sett som hos Tusenfryd.

Det hender jeg blir med å henger det opp til tørk og legger det sammen etterpå.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar all klesvasken til meg selv, ungene og mannen i huset.

Jeg er 24, han er 26, ungene er 2,4 år og 4 mnd.

Han ser ikke rotet i det hele tatt eller hybelkaninene.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt annen vri på klesvasken enn de fleste. Han vasker, henger opp og legger på plass sine klær, og jeg vasker mine + jentungen min sine. Hater nemlig å få ødelagt klær, noe min eks var ekspert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har hver vår skittentøyskurv og begge vasker sine egne klær og de håndklær man har brukt. en egen bøtte til kluter på kjøkkenet, disse er det jeg som setter på, og så sier jeg 'du kan ta ut klutene av maskinen', det pleier å virke. sengetøyet bytter vi på å skifte og vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt tøyet, det vil si sorterer og putter alt i maskinene (har fellesvaskeri), jeg legger alt i tørketromlene og henger opp topper og sånt som ikke kan tørketromles. (Han skjønner ikke forskjell på en topp til 1000 eller en til 98..) Så har jeg fri. Samboeren bretter, sorterer og legger tøyet i skap, og det er jo den kjedeligste biten synes jeg.

Ellers er fordelingen ca sånn:

MEG

lager 90 prosent av maten

Vasker badet

Skifter sengetøy

Lager matpakke til han hver morgen (mitt forslag mot at han går morgentur med hunden)

Børster hunden 1 gang i uka, skifter på burene til fuglene.

Han

støvsuger og vasker alle rom uten badet.

Er mye flinkere til å rydde enn meg

Går mest tur med hunden

Jeg er 24 og kommer fra et hjem hvor pappa gjorde alt husarbeid med unntak av tøyvask.. Han er 28 og kommer fra et hjem hvor mamma gjorde alt, men han er mye flinkere enn meg til å holde det rent/ryddig likevel.

Nå i eksamensperioden for begge gjør vi ingenting.. Bytter på å ringe for å bestille take-away.. hehe..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta sammen med samboeren min ifjor. Da hadde han aldri før satt på ei vaskemaskin, knapt lagd mat og jeg er nesten sikker på at han aldri hadde vasket hjemme heller. Men han har overrasket, han vasker klær og lager mat. Jeg vasker opp, skifter sengetøy, tørker støv og rydder. Vi deler på støvsuging og golvvasking. Har ikke problemer med ufrivillig farging av klær da vi har to skittentøysdunker. En for mørke 40graders klær og en for hvite 60gradersklær. Legger selv BH og strømper i vaskepose for å spara de litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge tredve år, ingen barn.

Vi vasker vårt eget tøy. Og fyller selvsagt opp med den andres hvis maskinen har plass.

Jeg liker å henge opp nyvasket tøy, så der er jeg litt mer ivrig enn ham. Mens han er en kløpper til å brette sammen klær, der er jeg litt slappere. Mens jeg avskyr å pare de svarte sokkene, så setter han seg ned med stor tålmodighet og gjør det (takknemlig!)

Vi er begge oppvokst med alenemødre. Forskningen viser det vet dere, at gutter som er vokst opp med alenemor er mye flinkere på hjemmebane (godt det er en fordel med det også icon_smile.gif)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker stort sett alt tøy. Han har fått forbud etter at han har klart å ødelegge noen av yndlingsklærne mine. Treningsklærne sine må han vaske selv, for de nekter jeg å ta i. Ellers deler vi ganske likt på husarbeid. Jeg er begge 31. Vi har en sønn på 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker helst alt tøy, for han har hatt alt for mange uhell med klesvasken... Men han er veldig flink til å lage mat, så det veier opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler på alt av husarbeid, inkludert klesvask. Arbeidsdelingen går helt automatisk uten noen slags avtale eller spesielle faste oppgaver.

Vi har perioder hvor den ene er mer hjemme enn den andre og da blir det selvfølgelig mest som faller på den som er mest hjemme.

Han er 38 og jeg er 32 og vi har 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min og jeg har en veldig rettferdig fordeling av husarbeidet, synes jeg. Jeg tar meg av klesvasken - rett og slett fordi jeg liker det icon_smile.gif - og han kjører rundt med støvsugeren et par ganger i uka (jeg får ikke lov av ham pga. min vonde rygg). Den ukentlige rengjøringen av leiligheten tar vi sammen, og oppvask og matlaging tar vi oss stort sett av annenhver gang. Denne ordningen fungerer kjempefint for oss. icon_smile.gif

Vi er 27 og 24 år gamle og har (foreløpig) ingen barn...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns klesvask er littegranne en enmannsjobb, fordi det ofte er et system i hva man vasker når og sånn. Hos oss er det derfor HAN som tar det meste av klesvasken, mens jeg setter på en vask nå og da, hvis det er noe jeg trenger, eller spesielle plagg som han ikke tør ta. Grunnen til at det ble han er at jeg i lange perioder var mye ute og reiste, pluss at han trener ekstremt mye og produserer sikkert 70 prosent av klesvasken her i huset.

Andre oppgaver deler vi på samme måte: Jeg lager mat og vasker bad, han støvsuger og vasker gulv, osv.

Fungerer udmerket.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi bodd sammen så lenge, men foreløpig fordeler klesvasken seg omtrent 50-50. Vi har fellesvaskeri, og må bestille "vasketime" ofte en uke i forveien. Så da blir det den som har anledning da som tar seg av det. Ellers er det han som gjør ting i huset, må nok ærlig innrømme at jeg er ganske slapp når det gjelder husarbeid! erter.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tiriltunge den 2002-04-29 12:59 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg står for alt husarbeidet!

Vask av tøy, lage mat osv..

En sjelden gang tar han frem støvsugeren(vi har en schæfer som røyter som f***, så det skulle bare mangle..)

Han er 26 og jeg blir 24 om 1 1/2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...