Krølltopp Skrevet 10. april 2002 #1 Skrevet 10. april 2002 Jeg ønsker herved å holde en nøytral liten eh, "markedsundersøkelse." . Målgruppen er samboere/gifte, og spørsmålet er som følger: -> Hvordan organises klesvasken i hjemmet? a) Kvinnen vasker alt tøy B) Mannen vasker alt tøy c) Kvinnen og mannen deler ansvaret likt mellom seg d) Andre ordninger. (nevn gjerne hva) Føy gjerne til tillegsopplysninger som kvinnens og mannens alder, evt. barn, + + + Takker på forhånd på svar! (er jeg gammeldags som tar hele klesvasken her hjemme mon tro??!!) 12
Gjest Lea Skrevet 10. april 2002 #2 Skrevet 10. april 2002 Jeg tar alt av klesvask og det er et evig ork! Kurven blir jo aldri tom. han vasker bare hvis det er noe han Må ha dagen etter og jeg ber ham om å gjøre det selv! Jeg er 29 og han er 28 år. Vi har ikke barn _________________ 1212[ Dette Innlegg er endret av: Lea den 2002-04-10 21:40 ]
Tone S. Skrevet 10. april 2002 #3 Skrevet 10. april 2002 Vi deler på klesvasken. (og andre husarbeidsoppgaver) Vi er 25 og 26, og han har aldri vært vant til å gjøre noe særlig husarbeid hjemmefra. Min mor var litt skeptisk til å begynne med etter krympede dongeribukser og lyseblå hvitvask - men alle må jo lære
Gjest Lottemor Skrevet 10. april 2002 #4 Skrevet 10. april 2002 Jeg vasker allt tøy.... Han er 29år og jeg er 22år Vi har et barn på 1,5 år 12
Tusenfryd Skrevet 10. april 2002 #5 Skrevet 10. april 2002 Vi er gift, 33 og 35 - han vasker alt tøy. Hvis jeg er hjemme, sorterer jeg, og er kanskje med i vaskekjelleren en gang for syns skyld for å henge opp...(prøver å unngå det). Det hender jeg må brette det sammen og sortere sokker. Og så legger vi selv i skuffer og skap. Resten av husarbeidet deler vi på, dvs støvsuging, oppvask og innkjøp. Bortsett fra rydding - det gjør jeg.12
Gjest Miss Gemini Skrevet 10. april 2002 #6 Skrevet 10. april 2002 Min samboer vasker tøy om han ser det trengs, men i utgangspunktet er det jeg som vasker alt. Vi har blitt enige om at han lager middag og holder kjøkkenet rent, og klesvasken kan jeg ta meg av. Støvsuging er også hans jobb. Jeg vasker gulv. Ellers deler vi på alt. Hvordan ting blir fordelt kommer nok mye an på hvem som har tid også i forhold til skole og jobb.
Krølltopp Skrevet 11. april 2002 Forfatter #8 Skrevet 11. april 2002 Hehe, anonym: INGEN vasker klærne!!? Tusen hjertelig takk for alle svarene. Dere skjønner, kjæresten min og jeg kom opp i en liten debatt her forleden, angående andre unge pars "kjøreregler" i hjemmet sammenlignet med våre Så da ble jeg nysgjerrig rett og slett! Takk igjen! 12
Catzy Skrevet 11. april 2002 #9 Skrevet 11. april 2002 Vi har vaskedag hver 14 dag (bor i borettslag med vaskekjeller). Vi ender med å vaske klær omtrent annen hver gang. Den som ikke vasker klær, gjør noe annet husarbeid samtidig, som å vaske opp eller vaske gulv. Jeg nekter å vaske gulv, fordi jeg har vondt i div. ledd og det blir for tungt. Så jeg vasker badet og tørker støv når han vasker gulv. Jeg lager mest mat, men han lager mat ganske ofte like vel. Jeg er flinkest til å rydde opp generelt, han er flinkere til å holde orden på sine egne ting enn det jeg er. Så vi gjør vel omtrent like mye husarbeid, kanskje omtrent 60 / 40 (meg / han) i perioder. Det mest irriterende er at jeg må fortelle ham at "nå må du vaske gulvet" ca hver 4. uke, eller "nå bør du vaske opp, jeg gjorde det de siste 4 gangene OG laget mat". Men generelt sett så er han ganske flink til å se sånt selv, og tar i et tak. Jeg er 25, han er 28. Vi har en 1-roms leilighet, så vi må skjerpe oss sammen for å trives. Catzy
Atilla Skrevet 11. april 2002 #10 Skrevet 11. april 2002 Han vasker klær oftere enn meg, han vasker gulv og støvsuger mens jeg støvtørker og vasker bad og skifter på senger. Han hater å vaske, vi har hatt vaskehjelp og det var topp! Prøver derfor på total utpsyking til vi får fatt i ny. Vi har enebolig på 250 kvm, tre etasjer. Så det tar tid... Vi er hhv. 32 og 28 år.
Avenodite Skrevet 11. april 2002 #11 Skrevet 11. april 2002 Jeg er 25, sambo 28, Han har en gutt på 5 år som bor hos oss. Jeg sa i fra da vi flyttet sammen at jeg ville ha ansvaret for klesvasken. Jeg hadde jo observert hvordan han vasket klær da han og guttungen bodde alene.... Men jeg var nok ikke helt klar over hvor mye klær det ble!!!!! Men jeg synes ordningen er grei. Det kjedelige er at det er jeg som vasker leiligheten også.. Vi jobber 100% begge to, men jeg jobber turnus. Dvs. at når jeg har en ukedag fri, blir det jeg som vasker. Han er selvfølgelig med å vaske dersom jeg ber han om det. Men da ender det som regel med at jeg ikke er fornøyd med hans vasking, så da er det jo bedre at jeg gjør det selv.. Men i fremtiden skal vi få en bedring på akkurat det. Men det er nok jeg som alltid vil vaske klærne.
smil Skrevet 11. april 2002 #12 Skrevet 11. april 2002 a) jeg vasker alt, henger opp og legger sammen. Har et barn (1 år). Syns klesvask her helt greit jeg. Men liker ikke så godt å vaske kopper. Likevel er det bare jeg som gjør det. Men mannen min er flink til å støvsuge (jeg kan ikke engang å bruke støvsugeren vår), vaske bad og diverse praktiske ting. Han har alt ansvar for bil, sykler osv. Han kunne vært litt bedre til å lage mat, men ellers er jeg fornøyd! Smil
Tusenfryd Skrevet 11. april 2002 #13 Skrevet 11. april 2002 Men da ender det som regel med at jeg ikke er fornøyd med hans vasking, så da er det jo bedre at jeg gjør det selv.. Men i fremtiden skal vi få en bedring på akkurat det. Dette tror er et kjerneproblem, for å bli litt seriøs her. Tror mange jenter tenker akkurat sånn, og sliter seg til slutt ut. Og hva med gutta da, som gjør ting som fruen aldri blir fornøyd med. Ikke rart de til slutt legger ned virksomheten... 12
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2002 #14 Skrevet 12. april 2002 Min far vasket alltid alt tøy hos hos. Men det var det eneste han gjorde også (bortsett fra å vaske vinduene til jul). Han hadde skikkelig system - en kurv for hver anledning, dvs en til hvitvask, en til farget og en til - ja hva var egentlig den siste til tro...? Jeg har praktisk samme regel, min ex vasket alt tøyet - ødela han noe, måtte han kjøpe nytt. Det var en bh til 1200 kr det - så ødela han ikke noe etter det. 'flirer' vi hadde vaskehjelp til å ta resten, hun strøk også skjortene til exen min. Maten lagde jeg og han ryddet opp etter meg og bort fra bordet etterpå. Bilen var hans område og hagen min, men han hjalp meg å klippe gresset og måke om vinteren. Vi spiste heller fiskeboller og suppe en dag i uka for å få råd til vaskehjelp istedenfor å krangle om hvem som skulle gjøre hva og NÅR og ikke minst hvordan det skulle gjøres. Vaskehjelpen kom hver 14 dag, så etter at vi fikk barn, så ble det jo litt vasking på oss også, men det tok jeg siden jeg gikk hjemme med barna.
Hedda-78 Skrevet 12. april 2002 #15 Skrevet 12. april 2002 Eg vaskar nok oftast kle, men han gjer det ofte han også. Problemet er berre at han ikkje er så flink å sortere, så eg har en bunke lysegule truser, en bunke rosa truser og fem rosa handukkar!! Vi har løyst det slik at han vaskar dei "enkle" svarte klea, dvs svarte sokkar og t-skjorter og slikt (det er det vi har mest av her), medan eg vaskar det som må sorterast litt nøyare. Han er dyktig å lage mat, og han synest at han er bedre å vaske golv enn meg! Vi gjer nok like mykje, men eg trur eg tenker på det meir enn han, så det kjennest ut som om eg gjer meir. Han berre gjer det og er ferdig med det, eg tenker på det i dagesvis før eg får r### i gir.12
trudelutt Skrevet 12. april 2002 #16 Skrevet 12. april 2002 Artig å se hvordan husarbeidet fordeles. Vi er i slutten av 30-årene begge to, og har to barn under 6. Jeg vasker det meste av klær. Det han vasker er sitt eget hvis han synes det haster. Ellers har jeg alt med klesvasken, sortering, vask, osv. Det tar noen timer pr. uke. Hos oss er det han som vasker huset. Det gjør ikke jeg. Jeg ville ha vaskehjelp, han syntes det var unødvendig. Vi bytter på å lage middag (oftest jeg) - men han rydder alltid opp etterpå. Han er flinkere til å rydde i huset enn jeg, men jeg legger ting på rett plass når jeg rydder Jeg er fornøyd med arbeidsfordelingen hos oss. trudeluttitei
Kreps Skrevet 12. april 2002 #17 Skrevet 12. april 2002 Her er det nok jeg spm står for vasken, kan ikke huske at han har satt på en maskin. *tør ikke tenke på hvordan det tøyet hadde sett ut 12
Gjest Arwen Skrevet 13. april 2002 #18 Skrevet 13. april 2002 Vi er samboere i midten av 30-årene, med to barn ( 4 og 6 år). Hos oss er det jeg som står for det meste av klesvasken. Det er stort sett bare hvis jeg er bortreist, syk eller på kveldsvakt at han gjør det. Men så gjør han mye annet husarbeid da...
Kylie Skrevet 13. april 2002 #19 Skrevet 13. april 2002 Vi er begge 23 år, jeg vasker alt tøy, vasker opp (har ikke oppvaskmaskin )Han tar et tak av og til hvis jeg maser, men jeg foretrekker ofte å bare gjøre det selv. Håper det blir annerledes når han trapper ned jobbinga til sommeren.12
Cobra Skrevet 13. april 2002 #20 Skrevet 13. april 2002 Det er nok jeg som vasker klærne her i huset. Men han støvsuger og vasker opp kopper en gang i blant, når jeg spør om det.(det går ikke automatisk, nei) Gulv og støvtørking er det jeg som gjør, og matlagingen også, men han kan da lage mat visst han vill. Jeg er 23 år, og sambo er 27 år. Vi har en datter på 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå