Tuddelidu Skrevet 26. mai 2003 #1 Skrevet 26. mai 2003 Jeg prøver nå på nytt, da den forrige tråden min etter hvert for litt ut av kontroll, på en måte... :-? Jeg ønsker meg igjen en skikkelig oppskrift på en pizza med kylling-fyll, bunn og det hele. (For øvrig kan de som av en eller annen grunn måtte ønske å kritisere denne tråden, gjøre dette på min andre tråd om kyllingpizza og fruktsalat, der vil dere nok finne godt selskap... :blunke: )
Englepusen Skrevet 26. mai 2003 #2 Skrevet 26. mai 2003 Hoppla! Hva slags pizzabunn liker du da? Hos meg går det på den tjukke varianten og da bruker jeg følgende ingr.: Hvetemel (så mye som trengs) 5 dl lunkent vann 1 ts salt 3-4 ss olivenolje 1 pose tørrgjær Mikser ihop til en passe seig deig og lar den heve ca 30 min. Har pizzafunksjon på komfyren min så jeg steker pizzaen på veldig sterk varme. Da blir osten myk og smeltet og ikke sprø og ekkel(blææh) som på den gamle komfyren. Her er en oppskrift på kyllingpizza: http://www.nrk.no/mat/1397048.html Fruktsalat er namnam! Jeg liker godt ananas, mango, kiwi, banan og hermetiske mandarinbåter (har en greie med det..hehe) Del en pasjonsfrukt og hell over som saus (nyyyydelig!) Serveres med vaniljesaus, råkrem, krem og litt hakket sjokolade, is, yoghurt naturell med flytende honning over (ikke alt på en gang da!)..den siste er min favoritt.
Dødspingvinen Skrevet 26. mai 2003 #3 Skrevet 26. mai 2003 Skal vi seeee... Bruker omtrent samme oppskriften på bunnen. Og kan prøve å skrive ned hva jeg bruker i fyllet når jeg lager kyllingpizza da. Kylling filet (avhenger av hvor mye kylling du vil ha, men to fileer pleier å holde.) En ferdigpose med marinadekrydder (får du i krydderhylla på butikken) Tomatpuree/eller grovhakkede tomater på boks Purreløk Sopp Mais Kyllingfileen kuttes i biter. Marianden helles i en bolle, og blandes ut med olivenolje. Kyllingen skal så ligge i den bollen i en time-to. Kyllingen stekes etterpå sammen med opphakket purreløk, mais og fersk sopp. Etter at alt er stekt fint og mørt heller jeg oppi tomatpurren (den må blandes ut med litt vann, kraft og gjerne litt av marinaden) eller tomatene på boks. Så krydres det etter alle kunstens regler. Litt oregano, pepper, hvitløk, alt mulig som du liker! Det blir som oftest veldig godt Også fruktsalaten.. Denne er god. En halv honningmelon til hver person Grønne druer Lime ca 1 ts honning (dersom dere er to stykker) ca 1 ss eplesidereddik ca 1 ts solsikkeolje 1 ts revet ingefær 1 ts hakket mynte noen mynteblader Rens druene. Del melonene i to på tvers, fjern kjernene og stikk ut kjøttet i små kuler eller terninger. Skrap ut resten av melonkjøttet og mos det. Spar på skallene, det skal du servere fruktsalaten i :D Riv av litt limeskall, og press ut saften i limen. Varm opp honningen sånn at den karamelliseres, ta i druene spe med edikken og la dette koke i 1-2 minutter. La dette avkjøle Bland moset melon med olje, limesaft og skall, ingefær og hakket mynte. Bland dette sammen med de honningkaramelliserte druene, og melonen, og legg det oppi melonskallene. Pynt med litt mynteblad. Ser skikkelig godt og smaker veldig nam!
kenguru Skrevet 26. mai 2003 #4 Skrevet 26. mai 2003 Bare et lite tips igjen. Bruk så lite som mulig mel i deigen, bare nok til å holde den sammen. Da blir den like myk som den du får på Peppes/Rio hvis du liker den typen. Hehe, glemmer aldri den siste pizzaen jeg fikk hos svigerinna mi. Det var så mye bunn og store kanter rundt at fyllet omtrent ble borte. Og deigen var som tungt brød. Vi fikk oss iallefall en god latter Og..siden jeg ikke har pizzafunksjon på ovnen, tar jeg bare og legger osten under fyllet (men over tomatsausen) da blir den også myk og deilig.
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2003 #5 Skrevet 27. mai 2003 Bruker omtrent samme oppskrift til deig som over bare at jeg deler deigen i to og lager to tynne bunner. Jeg bruker smoked BBQ saus i stedet for vanlig tomatsaus, smører den på bunnen og legger på løk i ringer, squash og paprika strør på ost og legger kyllling filet i biter oppå osten. Steker på så høy varme som ovnen klarer i ca 15-20 min. Da blir bunnen sprø og fyllet og osten mykt og godt.
@lfakrøll Skrevet 27. mai 2003 #6 Skrevet 27. mai 2003 God og akkurat passe tykk pizzabunn: 5 dl mel 2,5 dl vann 2 ss olje litt salt 1 pose tørrgjær Blir alltid vellykket
Gjest Jamila Skrevet 27. mai 2003 #7 Skrevet 27. mai 2003 Bunnen til @lfakrøll ligner på den jeg bruker. Dersom du ikke har lagd pizza før så er det lettere å lage den med tykk bunn, så start med det. (så kan du kjevle den tynnere etterhvert som du får dreisen på det ;-)) Lettvint kyllingfyll er: spre 2 dl Heinz BBQ saus blandet med 3 ss tomatpuré ut over bunnen. Strø over kuttet paprika, løk og andre grønnsaker du har lyst på (noen liker mais) For å imponere kjøper du blåmuggost (f.eks normanna) som du smuldrer opp (bruk ca 1/3 av boksen til en stor pizza) og strø over pizzaen, og ha reven hvit ost over der igjen. På toppen har du kyllingbiter som du har stekt i panna i noen minutter.
Tuddelidu Skrevet 27. mai 2003 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2003 Har alltids laget masse pizza før, vil bare se om noen har en ny oppskrift som kanskje er bedre enn den jeg vanligvis bruker Alltid spennende med noe nytt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå