Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Jeg bor for meg selv, så jeg har vanligvis ingen å dele maten med, med mindre jeg har besøk. Det er praktisk å lage store porsjoner og fryse dem den, eller middag til to dager, osv. F.eks i dag lagde jeg pizza fra bunnen av. Men... Det holder med en prosjon (eller i dette tilfellet) to pizzabiter, også er jeg mett. Greit nok. Men så blir maten på en måte "ekkel" etterpå. Jeg får bare ikke lyst på mer, og tanken på å ha det samme dagen etterpå er ikke fristende. Jeg tenker "æsj", pizza nå igjen. Om dere skjønner hva jeg mener...? Jeg blir så raskt lei av det jeg spiser, også vil jeg ikke SE den matretten igjen på en lang stund. Men det kan jeg jo ikke, jeg kan ikke drive å lage "minimat" hele tiden, det blir dyrt... Mye mer praktisk å lage i flere omganger for å fryse eller middag i to - tre dager... Men så blir jeg altså raskt drittlei. Og dag nummer 2 av samme rett må jeg "presse" den i meg. Flere i samme båt?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Ja, flere i samme båt. Selv lager jeg nok av en rett til to eller tre dager, fryser ned, dagen etter lager jeg ny rett, nok til to eller tre dager, fryser ned, osv osv. Spiser ikke det samme mer enn toppen to ganger i uken og da ikke to dager på rad. Da er man avhengig av litt fryseplass, men har du det så kan det hende det funker. Jeg klarer ikke samme rett to dager på rad annet enn en sjelden gang.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Jeg bor også alene. Jeg har frys med to skuffer. Jeg spiser aldri samme retten mer enn en gang i løpet av en uke, og som regel går det minst to uker mellom hver gang jeg har det samme. Det er jo en god del retter som man fint kan lage små porsjoner av uten at det blir noe dyrt. Om du fryser ned råvarene som kjøttdeig delt opp i porsjoner, fiskeboller i porsjoner, osv, så kan du jo variere hva du bruker råvarene til. Så da kan du kjøpe inn stort, men likevel bruke råvarene i mange forskjellige småretter. Blir ikke noe dyrere enn å lage én kjempeporsjon av råvarene. Jeg spiser middagsrester fra frysen to-tre dager i uken, ellers lager jeg små porsjoner som jeg spiser opp samme dagen.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Når du lager pizza kan du jo variere fyllet på deler av pizzaen, eller lage porsjonspizzaer meg forskjellig fyll. Jeg synes også det høres lurt ut å fryse mindre porsjoner av råvarene i stedet for helt ferdige retter med alt av krydder og sånt. Det går an å fryse porsjoner av diverse sauser og tilbehør som det kan være greit å lage i store doser når du har tid eller kjøpt inn mange ingredienser, f eks pleier jeg å koke masse bønner eller kikerter av gangen og fryse ned i mindre poser. Noen milde retter, f eks hønsefrikasse, norsk fiskesuppe etc kan du variere når du varmer dem opp ved å krydre med karri. Men det hjelper å ha god plass i fryseren, mye mat kan du jo vente lenge med å ta opp igjen, det er vel mest mat som inneholder endel fett som har kort holdbarhet i fryser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå