flYflax Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Noen som har noen gode billige middagsoppskrifter? Er lei av det samme gamle hele tiden, og lommeboken er vel generelt sett veldig tom hele tiden og
Markjordbær Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Pasta med chili, hvitløk, olje og frisk persille. Pitabrød som dyppes i hummus og tzatziki, med salat ved siden av. Linsesuppe. Grønnsakssuppe. Spaghetti med olje, cherrytomater og fetaost. Omelett/eggepanne med brød og salat. Makaroniform (makaroni, tomatsaus/grønnsakssaus/kjøttsaus/ostesaus og ost i ovnen).
skrue Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 Noen som har noen gode billige middagsoppskrifter? Er lei av det samme gamle hele tiden, og lommeboken er vel generelt sett veldig tom hele tiden og Kjøp f.eks en hel dypfrossen ørret. Må renses, men blir mye mat (og god, det er det viktigste for meg) av en slik om man fyller den med sitron, urter, sopp etc og koker i folie. Synes også man får mye for pengene om man kjøper hele kyllinger. Jeg plier å kjøpe en 2-3 når de er på salg. Disse er renset, men skinn må du ta av om du ønsker og den må normalt deles opp så en god kniv og saks (fjørfesaks) er nødvendig. Man kan også kjøpe hele høner, men det er noe annet. Smak og kjøtt er forskjellig. Tar litt tid å tilberede, men for meg er ikke de noe stort minus.
Brunhilde Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Enig med Skrue. Meny har av og til gourmetkylling på tilbud til 29,90 pr kg. Dette kan bli 4 middager til en enslig person. Om du steker hele, så kan du ha stekt kylling med båtpoteter og grønnsaker en dag, wok en dag, kylling i saus med ris tredje dagen, og kanskje kyllingsalat til slutt? Du kan også dele den rå og fryse ned i passe stykker, da er variasjonsmulighetene nesten enda større. Pakke med 4 laksefileter koster vel mellom 20 og 40 kroner avhengig av merke og butikk. Det blir to gode middager som ikke koster for mye. Fiskesuppe fra pose med fiskeboller fra boks eller pakke oppi er også godt og billig. Bon appetit!
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 Enig med Skrue. Meny har av og til gourmetkylling på tilbud til 29,90 pr kg. Dette kan bli 4 middager til en enslig person. Om du steker hele, så kan du ha stekt kylling med båtpoteter og grønnsaker en dag, wok en dag, kylling i saus med ris tredje dagen, og kanskje kyllingsalat til slutt? Du kan også dele den rå og fryse ned i passe stykker, da er variasjonsmulighetene nesten enda større. Pakke med 4 laksefileter koster vel mellom 20 og 40 kroner avhengig av merke og butikk. Det blir to gode middager som ikke koster for mye. Fiskesuppe fra pose med fiskeboller fra boks eller pakke oppi er også godt og billig. Bon appetit! Hvor finner du så billig laks? Det billigste jeg har funnet er oppunder 60 kr, det var billig-billig merket til Rema 1000. Har aldri sett noe til under 50.
Brunhilde Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Hvor finner du så billig laks? Det billigste jeg har funnet er oppunder 60 kr, det var billig-billig merket til Rema 1000. Har aldri sett noe til under 50. I går var jeg på Meny, der kostet en pakke med 4 stykker First Price laks, til sammen 500 gram, kr. 16.90. Det er ikke dyrt og langt under 50 kroner...
Gjest Zia Skrevet 26. juli 2008 #7 Skrevet 26. juli 2008 (endret) Jeg har ingen oppskrifter å bidra med, dessverre. Men det som er lurt hvis man vil spise rimelig mat, er å merke seg hvilke råvarer som koster lite. Her er noen av dem: - Tunfisk på boks, som bl.a. kan brukes til pasta, som pålegg, på pizza, i salat. - Frosne reker. Det koster rundt 20 kr/kg på Rema 1000; det er helt eksepsjonelt billig. Det kan brukes til pasta, i wok, i thaicurry og indisk curry, i risotto, paëlla, i salater, som pålegg, i fiskesuppe, på pizza. - Tørkede belgfrukter - til ertesuppe, indiske retter, falafel eller andre typer bønneburgere, i salater, gryter, supper, osv. - Typisk "norske" grønnsaker som gulrøtter, løk, blomkål, kål - har nesten ubegrensede muligheter. - Fersk sild, som jo er i sesong nå. Se f.eks. Andreas Viestads artikkel for inspirasjon. - Varmrøkt sild og makrell. Kan brukes som pålegg, i salater, eller man kan lage pâtéer med f.eks. kremost, sitron og evt. urter. - Egg (omeletter, paier/quicher, speilegg, hardkokte i salater eller som pålegg, osv.) - Fersk seifilet fra fiskedisken er ofte ganske så rimelig - helt ned i 30 kr/kg. Egner seg veldig godt til fiskemat som fiskekaker, -burgere, og dessuten i fiskesuppe, eller rett og slett som god, gammeldags seibiff med løk. Indiske fiskekaker er forresten veldig godt. - Hermetiske tomater koster helt ned i 5 kr pr boks. Fantastisk til tomatsauser, pizza, tomatsupper, gryter, osv. - Hjemmebakt brød er mye rimeligere, og dessuten stort sett både sunnere og bedre på smak enn butikkjøpt. - Knekkebrød er veldig billig. - I sesongen, og noen ganger ellers også, kan man få frosne lammelår helt ned i 50 kr/kg. Hvis man bener ut låret og skjærer kjøttet i terninger, har man en utmerket ingrediens til indiske curryer eller andre lammegryter. Dessuten kan man lage fårikål, og lammeburgere eller -kjøttboller. Edit: Jeg glemte jo helt blåskjell! Og jeg som til og med nettopp har skrevet om det i en annen tråd. Et kilo blåskjell koster 30-40 kr, og det er nok mat til to personer. Endret 26. juli 2008 av Zia
Brunhilde Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 I går var jeg på Meny, der kostet en pakke med 4 stykker First Price laks, til sammen 500 gram, kr. 16.90. Det er ikke dyrt og langt under 50 kroner... Jeg beklager, jeg tok feil her. 500 gram First Price laksekoteletter (veldig fine, forresten) koster kr. 16.90. 500 gram First Price laksefilet (stykker uten bein, med skinn) koster kr. 36,90 - dyrere enn jeg sa, men godt unna 50,- allikevel. Varianten fra Findus koster (på Meny) til sammenligning kr. 76,50 for samme mengde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå